Hond likt baby in gezicht, oppassen?

01-04-2021 10:36 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!

Afgelopen zondag kwam mijn collega (tevens zeer goede vriend van ons) op kraamvisite met zijn pup van 3 maanden oud.
Ik had onze dochter (onze eerste) van 8 weken vast en wilde de hond rustig laten snuffelen. Op een gegeven moment sprong hij speels op en likte hij haar in het gezicht en daarna op haar hand.
Daar waren wij allen van geschrokken en hebben er maar om gelachen, waarna ik haar gezichtje een beetje heb schoongemaakt. Haar handje was ik vergeten... en een paar uur later sabbelde zij aan dat handje. Fijn, maar niet heus!...

Achteraf gezien vind ik het oerstom van mijzelf dat ik de hond zo dichtbij heb laten komen bij onze baby. Nu voel ik mij er nog steeds rot om.

Ze zeggen wel doodleuk dat een hondentong schoner is dan die van een mens, maar het immuunsysteem van een pasgeboren baby is nog zo kwetsbaar... Ik snap ook dat baby’s/peuter/ op een gegeven moment van alles in hun mond stoppen, maar dan lijkt het mij dat immuunsysteem al wat meer ontwikkeld is?
En zelf hebben wij geen hond of ervaring met honden, dus dan had ik al helemaal wat terughoudender moeten zijn!

Hoe gaan jullie om met huisdieren en pasgeboren baby’s? Hebben jullie tips voor mij voor evt. In de toekomst met andere huisdieren? En... stel ik mij aan en ben ik nu wat overbezorgd?

Voor nu gaat het verder ook allemaal goed met de baby: temperatuur, goede ontlasting en voldoende drinken (borstvoeding).

Wellicht ben ik meer op zoek naar geruststelling van andere moeders... en maak ik mij drukker dan nodig is 😰!
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
01-04-2021 11:17
Waarschijnlijk kan het hondje nog niet alleen thuisblijven?
Dan zou mijn eerste gedachte zijn om op kraamvisite te gaan als er iemand anders bij mijn pup kan blijven. Niet om de pup mee te nemen naar een pasgeboren baby. Heel rare gedachte om te denken, leuk, dan kan Diesel gezellig mee!
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 11:02
Bedankt Dianaf, Caro, Mirandaatje en Patatje voor de tips.

Voor de anderen: ik erken mijn fout absoluut hierin. Dat geef ik ook aan. Ik voel mij er nog steeds rot over. Nogmaals: ik mag blij zijn dat het goed is afgelopen.
Lieve schat, hou daar eens eventjes hééél snel mee op! Er gaan de komende jaren constant dingen gebeuren die je niet had voorzien en liever had willen voorkomen. Je let op, je doet je best en toch kan het in een klein ogenblik net mis gaan. Doe je niks tegen, dat is het leven. Maar over zoiets kleins denken als 'fouten erkennen' en je er rot over voelen? Nergens voor nodig. Schuldgevoel is onzin. Doe wat je doen moet, leer van wat mis ging, en accepteer dat er dan weer wat anders mis gaat.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik denk dat de verantwoordelijkheid vooral bij de puppyeigenaar ligt in dit geval. Jij hebt als ik het begrijp zelf ook geen hond dus dan hou je met dat soort dingen ook niet zo snel rekening. Die pup had ook best kunnen snuffelen maar dan had de eigenaar de pup gewoon goed vast moeten houden zodat die niet ineens kon springen. Puppy had inderdaad ook uit speelsheid kunnen bijten of door het springen met z'n poot in het gezichtje van je baby kunnen komen.

Ik vind persoonlijk dat die pup dan niet meteen moet worden verbannen uit huis, maar nouja de eigenaar had er gewoon meer rekening mee moeten houden dat een puppy onvoorspelbaar is. Je weet het nu ook, dus nu kun je zelf ook beter aangeven dat je een huisdier liever niet in de buurt van je baby wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ter relativering, ik heb bij mijn oudste een keer essentiële olie in zijn mond gedruppeld in plaats van vitamine D. Heb een hele middag in het ziekenhuis gezeten omdat ze wilden monitoren dat hij er geen longontsteking van zou krijgen. Flesje met olie gelijk weggegooid. Iedereen heeft van dat soort verhalen....
Alle reacties Link kopieren
Je kind loopt daar echt niet zo snel iets van op hoor. Sterker nog toen mijn kids net geboren waren en dus vers van de pers mee uit het ziekenhuis kwamen hebben we de maxi cosi op de grond neergezet en ze zijn helemaal afgelebberd door hond en echt niks aan overgehouden (nu puber en pre puber)
Ik weet dat sommige mensen dat echt not done vinden maar dat is wel de manier om een hond kennis te laten maken met baby en ze hadden geen betere vriend kunnen hebben.

Dus nee ik zal me er niet druk om maken, het ergste wat je kan gebeuren is dat als de pup nog eens komt hij de geur van je baby herkent en je baby meteen op zal zoeken omdat het vertrouwd is. Als je daar zelf bij bent kan je dat prima in banen leiden
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Ik ben best wel een smetvrees typje (eigenlijk mag je deze ziekte niet voor de grap gebruiken, maar de meeste mensen vinden mij overdreven hygiënisch), maar hier zou ik me niet zo druk om maken.

Ik zou mijn baby/kind overigens nooit door een hond laten likken, niet omdat ik bang ben dat het kindje daar ziek van wordt, maar omdat ik het gewoon heel erg vies vind. Mocht het toch een keer spontaan gebeuren, geen probleem, dan was ik baby/kind gewoon even.

Balen dat je vergeten bent haar handje schoon te maken. Maar dat is in mijn ogen echt niet gevaarlijk. Dus ik vind niet dat je een fout gemaakt hebt of dat je je rot zou moeten voelen. Geniet van je baby! :)
Alle reacties Link kopieren
Chayen93 schreef:
01-04-2021 11:02
Bedankt Dianaf, Caro, Mirandaatje en Patatje voor de tips.

Voor de anderen: ik erken mijn fout absoluut hierin. Dat geef ik ook aan. Ik voel mij er nog steeds rot over. Nogmaals: ik mag blij zijn dat het goed is afgelopen.
Ik ben niet de eerste die het zegt maar laat alsjeblieft je schuldgevoel gaan, en laat het je ook niet aanpraten.
Het ouderschap zit vol met momenten waarvan je achteraf je wenkbrauwen even optrekt en denkt: “Dit doe ik de volgende keer anders”.
Jufjoke schreef:
01-04-2021 10:39
Waarom vond je het dan om te beginnen al goed dat iemand zijn puppy meeneemt op kraamvisite? Wat een onzalig plan. Ik vind het niet echt smakelijk, maar ik geloof ook niet dat het kwaad kan. Maar misschien komen er nog reacties van mensen die er verstand van hebben.
Huh? Ik dacht dat ik extreem was, aangezien ik geen dieren in mijn huis wil. Dus ook geen puppy’s. Hoe schattig ze ook zijn. Maar als je dat wel prima vindt, is het geen enkel probleem om de pup mee op kraamvisite te laten komen.

Mijn tweelingzus heeft honden, waarvan één gigantische, maar super lieve waakhond (‘vechthond’) en een hele jonge pup. Die nog steeds heel jong zal zijn als mijn baby geboren wordt. Tweelingzus wordt de gastouder van mijn baby, dus ze gaat al vanaf zeer jonge leeftijd kennis maken. Zodat ze aan elkaar wennen.

En tja, de honden liggen daar gewoon op het kleed bij de bank. Iets wat ik in geen miljoen jaar zou willen in mijn huis. Dochter zal daar dus viezer worden dan bij mij thuis. Maar daar krijgt ze helemaal niks van. Als ik dochter ophaal, doe ik haar thuis gewoon lekker in bad.
Ik zou van de lik in haar gezicht niet bezorgd worden. Maar ik ben met dieren opgegroeid en mijn kinderen groeien met dieren op. Geloof me, je dochter krijgt nog meer smerige dingen binnen komende jaren. Denk aan grond uit de plantenbak of zand uit de zandbak. Heerlijk die leeftijd als ze alles in hun mondje stoppen.
Pup zou van mij op bezoek mogen komen, juist leuk maar ik zou geen pup bij gezicht van baby in de buurt laten. Puppies zijn zelf babies en niet betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
01-04-2021 11:48
Huh? Ik dacht dat ik extreem was, aangezien ik geen dieren in mijn huis wil. Dus ook geen puppy’s. Hoe schattig ze ook zijn. Maar als je dat wel prima vindt, is het geen enkel probleem om de pup mee op kraamvisite te laten komen.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik ben niet extreem, hoe bedoel je dat? Ik heb zelf een hond.
En natuurlijk is het prima om het goed te vinden dat er een pup mee komt. Maar het lijkt me duidelijk dat to het níet goed vindt, als ze al in paniek raakt van een lik. Daar trek ik de conclusie uit dat ze beter geen puppy op kraamvisite had kunnen toelaten. De mensen die het wél helemaal prima vinden als er een pup mee komt, raken waarschijnlijk niet overstuur van een likje.
Alle reacties Link kopieren
Wie neemt er nu een huisdier mee op kraamvisite... :-? Dan regel je toch even een oppas als het diertje echt niet alleen kan blijven.

Van die likjes zal ze niets overhouden maar ik zou geen ‘vreemde’ dieren zo dichtbij laten komen. Zeker geen puppy's of kittens. Naast scherpe tandjes hebben ze ook scherpe nageltjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt lieve mama’s voor jullie lieve woorden mbt loslaten etc. Ik doe echt mijn best, maar dat is gewoon niet makkelijk... Ik realiseer mij heel goed dat wij niet altijd onze kinderen kunnen beschermen, dat ongelukjes gebeuren en dat zij vanzelf dingen in hun monden etc. gaan stoppen. Het is gewoon allemaal nog zo nieuw...

Over dat bijten, ik zie nu dat ik dat niet in mijn openingsbericht had staan. Daar heb ik absoluut bij stil gestaan dat dat ook had kunnen gebeuren. Daarom valt een lik nog wel mee.
Maar je hoort weleens verhalen over bacteriën die honden bij zich kunnen dragen en ziekteverwekkend zijn voor mensen. Of het nu een bijtwond of lik is. Omdat ik zelf geen hond heb en dit ons eerste kind is, weet ik daar gewoon niets vanaf. Vandaar dit bericht. En ja daar denk je stom genoeg achteraf over na en niet voordat je ja zegt tegen het meenemen van een pup op kraamvisite.

@JufJoke: dat is een aanname die u doet. Ik heb absoluut geen hekel aan honden en het meenemen van de pup was overlegd. Het gaat mij om de mogelijke gevolgen van een lik en het kwetsbare afweersysteem van een baby.
chayen93 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 12:35
Reden: ...
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach maar er geen groot probleem van.

Ik zou juist wel toejuichen dat een hond op kraamvisite komt, goed voor de afweer. Alleen ik zou hond en baby niet op gelijke hoogte doen ivm eventueel bijten van de pup.
Alle reacties Link kopieren
Halló, je baby is 8 weken. En al was het je 10e kind, je bent net bevallen en hebt andere dingen aan je hoofd. En het gaat met elk kind toch anders.

Dus joh, TO, komt vast goed. Er is niets gebeurd en misschien de volgende keer ook niet, maar het is goed dat je er over nadenkt. Ik vind jouw houding van 'hm... zou dit een probleem kunnen zijn, laat ik het eens navragen' heel gezond en prima.

Er komen waarschijnlijk nog wel 100 situaties waarvan je denkt, hm dat had ik beter anders kunnen doen. Dat hoort bij het ouder zijn en sowieso bij het leven.

Knuffel je moppie gewoon een keer extra, want dat maakt bij jou relaxhormonen aan en doorrrrrr!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb een pup.
Om zijn tong zou ik me niet zo veel zorgen maken. Ik zou me zorgen maken om zijn tandjes.
Hij zou onopzettelijk en onbewust zomaar met zijn ultrascherpe tandjes kunnen blijven haken in het babyhuidje.
Overigens zou ik geen pup meenemen op kraamvisite, ook niet vragen of dat mag. En ik zou geen peuter of kleuter zonder overleg meenemen. Vind dat van die ongeschreven regels waarvan je naar mijn mening mag verwachten dat anderen die uit zichzelf begrijpen en respecteren.
meisjeviva33 schreef:
01-04-2021 11:28
Je kind loopt daar echt niet zo snel iets van op hoor. Sterker nog toen mijn kids net geboren waren en dus vers van de pers mee uit het ziekenhuis kwamen hebben we de maxi cosi op de grond neergezet en ze zijn helemaal afgelebberd door hond en echt niks aan overgehouden (nu puber en pre puber)
Ik weet dat sommige mensen dat echt not done vinden maar dat is wel de manier om een hond kennis te laten maken met baby en ze hadden geen betere vriend kunnen hebben.

Dus nee ik zal me er niet druk om maken, het ergste wat je kan gebeuren is dat als de pup nog eens komt hij de geur van je baby herkent en je baby meteen op zal zoeken omdat het vertrouwd is. Als je daar zelf bij bent kan je dat prima in banen leiden
Wij hebben ons slapende net geperste kind ook in maxi cosi in midden van gang op de grond gezet en hond rustig laten snuffelen. Wij stonden er uiteraard bij en hielden het goed in de gate.
Het eerste mutsje met daaraan de geur van baby net na geboorte lag bij hond in mand. Ook om te wennen.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed tegen mogelijke allergieën zo wat hond :) geen zorgen :)
Alle reacties Link kopieren
Gevaarlijk om een andere hond zo dichtbij te laten komen: de hond is zelf nog een baby, dus zal (nog) absoluut geen kwaad in de zin hebben, maar daar staat tegenover dat veel pups zelf nog lomp en onbezonnen zijn en dan is een wondje of blauwe plek snel gemaakt.
Net als het likken, het is geen fris idee nee, maar onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die met huisdieren opgroeien een sterker immuunsysteem ontwikkelen, dus bekijk het van die positieve kant ;)
phloxx wijzigde dit bericht op 03-04-2021 22:22
Reden: aanvullling
3.13% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt trouwens hoe wij omgaan met huisdieren en baby's, maar dat is wel een andere situatie omdat het onze eigen honden zijn..
Honden hier zijn dol op kinderen, ze mogen naast kind op speelkleed liggen, leggen dan vaak kopje tegen de beentjes of buikje aan en hebben dan ook zeer de neiging om schoon te 'poetsen' maar ze weten dat likken niet mag (ook niet bij volwassenen).
Uiteraard wel belangrijk om erbij te blijven, al heb ik al vaker meegemaakt dat wanneer onze honden bij schoonouders zijn (als wij bijv nachtje weg zijn) en daar onze schoonzus met haar kinderen dat die er wat meer laconiek mee omgaan. Die laten de kinderen bijv spelen met het speeltje van de honden. Ik heb al vaker gezegd dat ik dat liever niet zie ivm risico's, maar wij hebben 2 van die goedzakkerige sullen die genieten van de aandacht en zich niet snel druk maken. Ze genieten ervan als de kinderen tegen ze aan kruipen etc. Maar dat is wel een uitzondering hoor, de meeste honden vinden dit echt niet prettig en vertonen dan al veel waarschuwingssymptomen.
Ik vind het wel altijd een (soms groot) risico als iemand met weinig kennis van hondenlichaamstaal een kind zo dichtbij de hond laat komen. Het is namelijk zelden andersom; meestal zoekt kind hond op.
-
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
01-04-2021 11:48
Huh? Ik dacht dat ik extreem was, aangezien ik geen dieren in mijn huis wil. Dus ook geen puppy’s. Hoe schattig ze ook zijn. Maar als je dat wel prima vindt, is het geen enkel probleem om de pup mee op kraamvisite te laten komen.

Mijn tweelingzus heeft honden, waarvan één gigantische, maar super lieve waakhond (‘vechthond’) en een hele jonge pup. Die nog steeds heel jong zal zijn als mijn baby geboren wordt. Tweelingzus wordt de gastouder van mijn baby, dus ze gaat al vanaf zeer jonge leeftijd kennis maken. Zodat ze aan elkaar wennen.

En tja, de honden liggen daar gewoon op het kleed bij de bank. Iets wat ik in geen miljoen jaar zou willen in mijn huis. Dochter zal daar dus viezer worden dan bij mij thuis. Maar daar krijgt ze helemaal niks van. Als ik dochter ophaal, doe ik haar thuis gewoon lekker in bad.
Ik zou het niet doen. Zowel maak dan hele duidelijke afspraken over scheiding tussen honden en de baby.
Ik las toevallig vandaag dit artikel in de krant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b88a2937b/
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jouw kind overal allergisch voor gaat worden. Want kennelijk moet ze in een steriele omgeving verkeren. Je zult vast ook wel druk zijn met stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
03-04-2021 22:24
Ik zou het niet doen. Zowel maak dan hele duidelijke afspraken over scheiding tussen honden en de baby.
Ik las toevallig vandaag dit artikel in de krant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b88a2937b/
Oh jee, dan zijn vast alle honden moordenaars.
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
03-04-2021 22:24
Ik zou het niet doen. Zowel maak dan hele duidelijke afspraken over scheiding tussen honden en de baby.
Ik las toevallig vandaag dit artikel in de krant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b88a2937b/
Een hond laat ongeveer zo'n 10 verschillende symptomen zien van ongemak voordat hij/zij bijt. Deze beginnen subtiel en worden steeds duidelijker.
Dat deze mensen duidelijk hun hond niet kunnen interpreteren, is ongelofelijk sneu, maar heeft niks te maken met verantwoordelijke hondeneigenaren die hun hond wel kennen en kunnen lezen.
Het begint met whale eye en wegkijken, hijgen, weg proberen te komen, de kop iets naar achter houden, oren gaan plat en staart zakt, het verspringen van een voorpoot naar de ander of het optillen van een poot, uiteindelijk gaan de nekharen wat omhoog, begint de hond te grommen, trekt zn lip op, snapt een keer, en dan bijt hij. Vaak zien mensen pas die laatste 2 a 3 signalen, want de rest is subtiel. Dat is stommiteit en onwetendheid van het de baas.
Als er een verantwoordelijke baas bij dat kind was geweest, met kennis van zaken, was dit verhaal nooit zo tragisch afgelopen.
phloxx wijzigde dit bericht op 03-04-2021 22:37
27.82% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met AaltjeR. Ik heb nu een klein hondje dat gek is op kinderen, ook mijn kleindochter. Het eerste wat ze doet als mijn meisje op visite komt is haar bij de eerste de beste kans "een kusje" geven en krijgt mijn hond een douw omdat ze zo "gek" doet.
Alle mogelijke foute scenario's zijn al voorbij gekomen, geniet lekker van je kleine.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
03-04-2021 22:31
Een hond laat ongeveer zo'n 10 verschillende symptomen zien van ongemak voordat hij/zij bijt. Deze beginnen subtiel en worden steeds duidelijker.
Dat deze mensen duidelijk hun hond niet kunnen interpreteren, is ongelofelijk sneu, maar heeft niks te maken met verantwoordelijke hondeneigenaren die hun hond wel kennen en kunnen lezen.
Het begint met whale eye en wegkijken, weg proberen te komen, de kop iets naar achter houden, oren gaan plat en staart zakt, het verspringen van een voorpoot naar de ander of het optillen van een poot, uiteindelijk gaan de nekharen wat omhoog, begint de hond te grommen, trekt zn lip op, snapt een keer, en dan bijt hij. Vaak zien mensen pas die laatste 2 a 3 signalen, want de rest is subtiel. Dat is stommiteit en onwetendheid van het de baas.
Als er een verantwoordelijke baas bij dat kind was geweest, met kennis van zaken, was dit verhaal nooit zo tragisch afgelopen.
Precies@! En dan zeggen dat honden onbetrouwbaar zijn, terwijl de mensen te stom zijn om de signalen te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven