Zorgen om veiligheid van kind bij oma.

07-04-2021 17:30 251 berichten
Ik zie er tegenop wanneer mijn kindje gaat kruipen want ze gaat 2 dagen per week naar oma. Dit staat vast en kan niet veranderd worden.

Nou letten ze niet zo op de hygiene en de stofzuiger wordt niet vaak aangeraakt. Maar mijn grote angst is dat ze gaat stikken in iets.

Oma heeft nog 2 andere kleinkids die daar vaak zijn van 6 en 8 jaar en die spelen met poppen (kleine barbieschoentjes je kent ze wel) ze laten van die kleine haribo gummibeertjes of snoepjes op de grond slingeren..

Als mijn kind die in de mond krijgt....

Ook hebben ze een tafel in de woonkamer die helaas erg laag is en waar altijd van alles op ligt. Muntstukken, losse papiertjes, sleuteltjes touwtjes enzovoorts.

Hoe kan ik dit het beste mee omgaan? Ik kan niet tegen die kids zeggen jij mag niet meer spelen met dit of dat. Of snoepjes eten. En ze zijn te jong om alles netjes van de vloer op te ruimen en ze daarop te vertrouwen.

Oma is vaak druk en kan niet elke sec op mijn kind letten.
Alle reacties Link kopieren
Kind ergens anders heenbrengen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waarom kan je kind niet naar een kinderdagverblijf?
Nouschi schreef:
07-04-2021 17:33
Kind ergens anders heenbrengen.
Dat kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-04-2021 17:33
Kind ergens anders heenbrengen.
Dit lijkt mij ook de meest voor de hand liggende optie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom moet je je kind daarheen brengen? Zou toch voor iets anders kijken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij geld: ik laat mijn kinderen alleen achter waar ik weet dat ze in principe veilig zijn en ik (en vader) zich goed bij voelen. Dat is mede de reden dat we voor een professionele opvang hebben gekozen ipv voor een oma.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan natuurlijk niets zeggen over hoe realistisch je angst is, maar als je het gevoel hebt dat je je kind niet met een gerust hart daar achterlaat, dan houdt het wel op. Andere opvang regelen dus.
Had je dit gevoel niet toen je met oma deze regeling hebt afgesproken? Want dat kan toch niet erg lang geleden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 17:33
Dat kan niet.
Heb je je zorgen al besproken met oma?

Tja kan niet is best makkelijk gezegd als jij je oprecht zorgen maakt over het welzijn van je kind dan zal er toch echt een andere regeling moeten komen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Als je het niet vertrouwd een andere oppas regelen?

Ik heb 3 kinderen. De oudste kinderen laten ook van alles slingeren. Niet alles is te voorkomen en mijn ervaring is dat dingen die veilig lijken vaak toch nog onveilig zijn :@@:
Mijn zwager gaf laatst een super grote zachte knuffelauto. Vanuit zijn werk maakt hij vaak mee dat kinderen iets hebben ingeslikt en deze auto leek hem volkomen veilig.

Vorige week kwamen er ineens stikgeluiden uit de box. Hij had een had uit de auto genomen :sick:
100% veilig krijg je het niet vrees ik. Je moet gewoon goed opletten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe denk je dat het is bij gezinnen die meerdere kinderen hebben? Of bij de kinderopvang? Ook daar kan wel eens wat op de grond liggen. En ook daar wordt niet elke 10 minuten gestofzuigd. En ook een moeder van 4 kinderen kan niet elk kind elke seconde in de gaten houden. Laat staan een medewerker in de kinderopvang die op 10 kinderen tegelijk moet letten.

Ik zou me dus niet zo druk maken. De andere kinderen waar oma op past zijn daar (gok ik) als baby ook geweest en die hebben het ook overleefd.

En als je het écht niet wilt een oppas aan huis zoeken eventueel. Die echt alleen op jouw kind past.
Waarom staat het vast en kan niet meer veranderd worden?

Ik zou mijn kind niet achter laten op een plek die ik niet veilig acht.
Dat er niet zo vaak gestofzuigd wordt, zou ik niet zo’n probleem vinden, dat is goed voor de weerstand. Maar als er kleine spulletjes rondslingeren die gevaarlijk zijn en oma let niet goed op, dan is dat dus geen geschikt oppas adres.
Hoe deed oma dat toen die andere kinderen klein waren?
En kun je jouw kind brengen op dagen dat die andere kinderen daar niet zijn?
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 17:33
Dat kan niet.
Tuurlijk wel. Wat maakt dat jij het voelt alsof dat geen optie is?
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 17:33
Dat kan niet.
Natuurlijk wel. Ik kan me niet voorstellen dat er maar één optie is, en dat dat oma is. In dat geval is er natuurlijk ook geen dilemma, dat is wel weer handig.

Je kunt overwegen:

Oma bij jou op te laten passen
Minder te gaan werken
De vader minder laten gaan werken
Kinderdagverblijf
Gastouder
Andere persoon laten oppassen
.....
Cactusjeprik schreef:
07-04-2021 17:35
Hoe denk je dat het is bij gezinnen die meerdere kinderen hebben? Of bij de kinderopvang? Ook daar kan wel eens wat op de grond liggen. En ook daar wordt niet elke 10 minuten gestofzuigd. En ook een moeder van 4 kinderen kan niet elk kind elke seconde in de gaten houden. Laat staan een medewerker in de kinderopvang die op 10 kinderen tegelijk moet letten.

Ik zou me dus niet zo druk maken. De andere kinderen waar oma op past zijn daar (gok ik) als baby ook geweest en die hebben het ook overleefd.

En als je het écht niet wilt een oppas aan huis zoeken eventueel. Die echt alleen op jouw kind past.
Dit vooral. Bij de eerste was ik heel voorzichtig. Bij de tweede ook, maar werd al wat lastiger. De derde kruipt overal doorheen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Oma is druk en vindt toch maar de tijd om maarliefst 2 dagen per week op je kind te passen. Als ze daarbij niet aan jouw verwachtingen voldoet, moet je een andere oplossing zoeken.
"Kan niet" is lekker makkelijk. Andere oplossingen kunnen altijd, die wíl je alleen niet.
Ik ben gewoon thuis, dus een kinderopvang is niet nodig. Is ook te duur. Ze gaat twee dagen naar oma omdat ze veel huilt en mijn vriend kan dit niet handelen.

Ik heb hier al heel veel discussies over gevoerd maar ik krijg dit gewoon niet veranderd dus ik wil ook liever niet dat dit topic daarover gaat.

Daarnaast wil mijn vriend dat ze een goeie band opbouwt met oma en vanaf het begin is ze daar al iedere week 2 dagen. Om dan te zeggen we komen niet meer of alleen op visite dan vermoed ik een oorlogje wat gaat komen. Juist omdat het al zo gaat sinds geboorte.

Ik zoek juist manieren hoe ik haar veilig bij oma kan achterlaten🙁
anoniem_647471c66131c wijzigde dit bericht op 07-04-2021 17:39
3.46% gewijzigd
Nouschi schreef:
07-04-2021 17:33
Kind ergens anders heenbrengen.

Precies.
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 17:33
Dat kan niet.
Dat wil je niet.
Alle reacties Link kopieren
Oma heeft jou of je man ook veilig groot gekregen dus dat komt heus wel goed. Oma wil ook niet dat je kind stikt of verslikt dus ze let echt wel op. En anders andere oppas zoeken. Argument van kan niet slaat nergens op. Waar een wil is is een weg.
Rosie12 schreef:
07-04-2021 17:37
Ik ben gewoon thuis, dus een kinderopvang is niet nodig. Is ook te duur. Ze gaat twee dagen naar oma omdat ze veel huilt en mijn vriend kan dit niet handelen.

Ik heb hier al heel veel discussies over gevoerd maar ik krijg dit gewoon niet veranderd dus ik wil ook liever niet dat dit topic daarover gaat.

Daarnaast wil mijn vriend dat ze een goeie band opbouwt met oma en vanaf het begin is ze daar al iedere week 2 dagen. Om dan te zeggen we komen niet meer of alleen op visite dan vermoed ik een oorlogje wat gaat komen.

Ik zoek juist manieren hoe ik haar veilig bij oma kan achterlaten🙁
Uit je zorgen bij oma. Misschien wil dat helpen. Over rondslingerende kleine dingen die in de mond gestopt kan worden.
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 07-04-2021 17:39
4.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat wel, als oma geen zin/tijd had gehad, had je het toch ook anders moeten oplossen?

Enerzijds denk ik; in andere gezinnen is ook niet alles altijd 100% baby-proof, zeker met iets oudere kindjes er bij, aan de andere kant denk ik; ik zou het ook niet willen ;)
(de reden ook dat oma's/opa's hier niet structureel oppassen, en de ene oma zelfs alleen "mag" wandelen als oppasuurtje)
Alle reacties Link kopieren
Maar oma heeft haar eigen kinderen toch ook groot gekregen? Waarom zou het met jouw kind dan mis gaan? Het leven zit vol risico's. Ik denk dat je moet relativeren.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo kun je je kind niet ergens anders brengen? Het is toch jouw kind? Ben je bang voor een familieruzie/confrontatie?

Ik breng mijn kinderen alleen daar waar ik het voldoende veilig vind. Een plek waar mensen dingen die ingeslikt kunnen worden op de grond laten slingeren, is in mijn ogen niet veilig.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat je kind toch niet ergens achterlaten waar je geen veilig gevoel over hebt ?? Ik had dit bij mn schoonouders ivm 2 honden, die paste dus of niet of incidenteel hier op.
Er zijn altijd andere opties , die misschien geld kosten? Dat zou mij dan alles waard zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven