Zorgen om veiligheid van kind bij oma.

07-04-2021 17:30 251 berichten
Ik zie er tegenop wanneer mijn kindje gaat kruipen want ze gaat 2 dagen per week naar oma. Dit staat vast en kan niet veranderd worden.

Nou letten ze niet zo op de hygiene en de stofzuiger wordt niet vaak aangeraakt. Maar mijn grote angst is dat ze gaat stikken in iets.

Oma heeft nog 2 andere kleinkids die daar vaak zijn van 6 en 8 jaar en die spelen met poppen (kleine barbieschoentjes je kent ze wel) ze laten van die kleine haribo gummibeertjes of snoepjes op de grond slingeren..

Als mijn kind die in de mond krijgt....

Ook hebben ze een tafel in de woonkamer die helaas erg laag is en waar altijd van alles op ligt. Muntstukken, losse papiertjes, sleuteltjes touwtjes enzovoorts.

Hoe kan ik dit het beste mee omgaan? Ik kan niet tegen die kids zeggen jij mag niet meer spelen met dit of dat. Of snoepjes eten. En ze zijn te jong om alles netjes van de vloer op te ruimen en ze daarop te vertrouwen.

Oma is vaak druk en kan niet elke sec op mijn kind letten.
Alle reacties Link kopieren
To, iedereen is hard, maar terecht, hopelijk kun jij dit ook inzien.

Jullie zijn twee grote (ik zou volwassen kunnen schrijven maar gezien de inhoud van dit topic ga ik even voor grote) mensen die bewust in de huidige omstandigheden een kindje in jullie leven hebben laten komen. Kan dit tegenvallen, anders zijn dan verwacht? Ja. Is een baby die constant huilt retezwaar? Ja, dat zal iedereen hier kunnen beamen.

Maar in het ouderschap kijk je hoe je jullie leven aan de baby aan kunt passen, niet andersom. Je gaat een baby met problemen niet 2 dagen per week naar een drukke en onveilige plek brengen, omdat vriend dan bij wil tanken. Ik snap oprecht niet hoe je dat bedenkt.

Het valt me heel erg op dat je heel stellig bent in sommige punten, het is geen optie dat beeb niet meer die dagen naar oma gaat. Maar een houding zoals die van je vriend dat hij nooit hulp zal zoeken vind je dan weer wel een optie. Ik geloof best dat je vriend lief is en oprecht van jullie houdt, maar zo'n houding is als vader dus echt geen optie. Als hij niks aan zijn problemen doet, heeft dat niet alleen effect op hem, maar op jouw, jullie dochter, jullie relatie, jouw studie (want als hij wegvalt komt alles op jou neer en kun je niet meer studeren) jullie woonsituatie, dus eigenlijk alles. Hij kan het gewoonweg niet maken om geen hulp te zoeken, die houding zou voor jou dus ook geen optie moeten zijn als je aan jullie dochter en gezin denkt.
Stap 1 is dus die hulp zoeken + dat hij een van zijn bezigheden laat vallen. Dat zullen jullie ook niet als optie zien, maar een drukke baan + studie + jonge baby is gewoon niet realistisch. Heeft iets laten vallen gevolgen, jammer dan. Dat zijn de keuzes die je moet maken met een kindje in je leven.

Andere aspecten zoals wat oma wel of niet leuk vindt, hoeven natuurlijk helemaal geen rol te spelen hierin, ga alsjeblieft leren wat het inhoudt om ouders te zijn. Ik zeg dit niet om jullie te bekritiseren, maar deze situatie is niet houdbaar en gaat binnen 6 maanden ontploffen.
Ik hoop dat jullie het in je hebben om in je belang van jullie kindje te gaan handelen.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
07-04-2021 20:51
Ehhh, even off-topic: in de tijd dat er nog geen stofzuigers waren, werd er vele malen grondiger gestoft/geveegd/gedweild/geboend/geschrobd/schoongemaakt dan je nu van zou durven dromen.
Dat lijkt me echt stug! Daar hadden de mensen helemaal geen tijd voor. Vroeger was het allemaal niet zo spic en spam als tegenwoordig bijna overal. En hadden mensen ook minder last van allergieën.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-04-2021 18:53
Dat lijkt me echt stug! Daar hadden de mensen helemaal geen tijd voor. Vroeger was het allemaal niet zo spic en spam als tegenwoordig bijna overal. En hadden mensen ook minder last van allergieën.
Schoonmaken werd als een groot goed gezien en daar stond Nederland ook bekend om.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/889 ... tus-je-had

https://www.uu.nl/nieuws/laatmiddeleeuw ... nmaakwoede
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
08-04-2021 18:59
Schoonmaken werd als een groot goed gezien en daar stond Nederland ook bekend om.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/889 ... tus-je-had

https://www.uu.nl/nieuws/laatmiddeleeuw ... nmaakwoede
Ja, maar dat was voor de happy few, degenen die personeel konden betalen. De meerderheid moest z'n ass off werken. Die hadden geen tijd om de hele dag te poetsen, dat leverde namelijk niks op.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-04-2021 19:02
Ja, maar dat was voor de happy few, degenen die personeel konden betalen. De meerderheid moest z'n ass off werken. Die hadden geen tijd om de hele dag te poetsen, dat leverde namelijk niks op.
Lees het anders eens, met name de tweede link.

Als je ergens iets niet van afweet, kan je beter niet zo stellig dingen voor waarheid aandragen.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een lieve vader is dan gewoon het gesprek aangaan. "Lief, ik maak me hier zorgen over... hoe kunnen we zorgen dat het veilig is bij oma als ze gaat kruipen? Ik zie dit en dat en ben echt bang dat ze ergens in stikt straks. Ik wil graag dat je hierover meedenkt."
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
08-04-2021 19:07
Lees het anders eens, met name de tweede link.

Als je ergens iets niet van afweet, kan je beter niet zo stellig dingen voor waarheid aandragen.
Ik twijfel. Die zuivel produktie kan niet de oorzaak zijn, het klopt niet. Wat was nou het percentage bevolking dat in aanraking kwam met zuivelproduktie?
iones schreef:
08-04-2021 19:02
Ja, maar dat was voor de happy few, degenen die personeel konden betalen. De meerderheid moest z'n ass off werken. Die hadden geen tijd om de hele dag te poetsen, dat leverde namelijk niks op.

Mijn oma was van rond 1900 en echt wel dat die veel en vaak poetste!
Zij zat elke week een dag op haar knieën de vloer in de was te zetten. En zo had elke dag wel een schoonmaak bezigheid, naast koken en op het land hand en spandiensten verrichten. Alles zonder de luxe apparaten die wij nu hebben zoals een stofzuiger en wasmachine.
Zij zei zelfs op haar sterfbed dat ze het zo jammer vond dat ze zoveel had gepoetst omdat ze daardoor weinig tijd had voor de kinderen.
Niks geen personeel maar het huis was echt wel spik en span.
Het leverde je wel wat op namelijk dat er niet over je gepraat werd dat je een waardeloze huisvrouw was, zo ging dat toen.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-04-2021 19:15
Ik twijfel. Die zuivel produktie kan niet de oorzaak zijn, het klopt niet. Wat was nou het percentage bevolking dat in aanraking kwam met zuivelproduktie?
Anders lees je even het hele artikel. Staan gewoon aantallen in.
Wordt zelfs nog uitgelegd hoe dat naar de stad verbreid is.

Dat jij iets niet weet omdat je andere aannames had, dat kan.
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat je maar door blijft gaan op die aannames op een manier waaruit blijkt dat je duidelijk het artikel niet hebt gelezen.
Ik heb niet heel het topic gelezen maar je even geloept om een idee te krijgen. Ik begrijp je vriend wel. Het is druk zo een baby. Waarom praat je niet met oma? Ze is toch ook moeder geweest en zal je heus wel begrijpen denk ik. Gewoon, op een terloopse manier vermelden dat nu baby begint te kruipen, het wel handig zou zijn om de dingen op het tafeltje een hogere plaats te geven en de andere kindjes te laten spelen op een andere plek. Een vriend van me had hetzelfde probleem met zijn kinderen en heeft in de woonkamer zo een baby hek gezet, waardoor baby gerust kon kruipen (2m bij 3m maar je hebt die in alle maten en vormen) en het is verplaatsbaar en inklapbaar dus als baby er niet is is het makkelijk op te bergen. De andere dreumesen wisten goed dat dat plekje voor baby is en mochten er in gaan maar niet met speelgoed of eten of dergelijke. Ze speelden dan met haar met het baby speelgoed. Je kan oma zeggen dat je dat wil kopen voor haar zodat ze ook even haar handen vrij heeft voor de andere kids (niet zeggen dat je haar niet vertrouwd of dat je je zorgen maakt, dat komt vaak verkeerd over).
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch gewoon recht op kinderopvang toeslag als je vriend werkt en jij fulltime studeert? En over een paar maanden ga jij ook werken dus heb je daar ook recht op.
Ik zou vriend voor de keuze stellen, kind naar opvang of hij met haar thuis. Hij is niet degene die alles besluit, jij hebt ook een stem daarin. Ik begrijp niet dat je zo over je heen laat lopen, sorry het is ook jouw kind.
Alle reacties Link kopieren
Zeker wel dat (met name) vrouwen hele dagen stonden te poetsen. Het was ook heel belangrijk wat de omgeving wel niet zou denken. Elke week de ramen zemen want stel je voor, de buren zullen ook wel denken 'wat een vies mens'. Vloer in de was, kussens uitkloppen met een mattenklopper etc.
Ook uit zuinigheid was je heel netjes op je spullen, want er was geen geld voor om elke 4 jaar nieuwe meubels te kopen omdat je zin had in een ander kek kleurtje.
Alle reacties Link kopieren
Maar de baby is nu nog klein, ligt veilig in de box bij oma. Je maakt je druk over de toekomst, zodra ze gaat kruipen, toch?

Kun je nu niet als een malle voor de zomervakantie afstuderen? Dat is nog 3 maanden doorzetten. En dan een baan zoeken (moet lukken in de ict) en kind naar kinderdagverblijf? Eventueel je scriptie afmaken naast je baan.

Je kunt dan aangeven dat je het superlief vindt van oma dat ze jullie in deze coronatijd en tijdens jouw studie uit de brand heeft geholpen, maar dat je voor structurele opvang liever kiest voor een kdv (met kindjes van dezelfde leeftijd).
Je trakteert oma bijvoorbeeld op een etentje en een dikke bos bloemen, belooft dat man vanaf nu elke zondagmiddag op bezoek komt met de kleine spruit, dat ze elke dinsdagochtend welkom is om bij jullie te komen eten en met de kleine te tutten en voila.
Juist je afstuderen en corona kun je inzetten als excuus om oma niet te kwetsen.
iones schreef:
08-04-2021 18:53
Dat lijkt me echt stug! Daar hadden de mensen helemaal geen tijd voor. Vroeger was het allemaal niet zo spic en spam als tegenwoordig bijna overal. En hadden mensen ook minder last van allergieën.
Nonsens. Mijn oma werkte inderdaad keihard in de zaak van mijn opa. Correctie: in hun eigen zaak. Daarnaast hield zij het huishouden ook keurig netjes op orde. Ze hadden geld voor een huishoudster, maar dat hebben ze nooit gedaan.

Mijn oma was tot ver na haar 90ste fit en vitaal. Dus ze heeft een groot deel van haar huishouden nog heel lang zelf gedaan. Er kwam toen ze naar een ‘bejaarden flat’ verhuisde heus wel een huishoudelijke hulp langs, maar dat betekende absoluut niet dat ze zelf niets meer deed. In tegendeel zelfs. Tot het moment dat ze achteruit ging en niet meer kon. Maar toen is ze vrij snel overleden.

Mijn oma’s zijn/waren beide enorm schoon en echte aanpakkers als het gaat om het huishouden. Ze hebben mij altijd verteld hoe zij dit geleerd hadden van hun eigen moeders en oma’s. Voor hun is ‘het moderne huishouden’ van nu nogal een lachertje. Zij deden vroeger nog heel veel met de hand en op handen en knieën. En de jaarlijkse écht grote schoonmaak. Meubels eruit en (keuken)kasten leeg en overal op, tussen en onder schrobben en boenen.

Beweren dat het het vroeger allemaal zo onhygiënisch was bij de mensen thuis is echt grote onzin. Dat je een schoon huis gewoon niet zo belangrijk vindt, dat mag. Maar dan moet je er niet bij gaan verzinnen dat ze vroeger zo vies waren. Het tegendeel is waar.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 11-04-2021 10:32
0.43% gewijzigd
VGM1980 schreef:
11-04-2021 10:20
Zeker wel dat (met name) vrouwen hele dagen stonden te poetsen. Het was ook heel belangrijk wat de omgeving wel niet zou denken. Elke week de ramen zemen want stel je voor, de buren zullen ook wel denken 'wat een vies mens'. Vloer in de was, kussens uitkloppen met een mattenklopper etc.
Ook uit zuinigheid was je heel netjes op je spullen, want er was geen geld voor om elke 4 jaar nieuwe meubels te kopen omdat je zin had in een ander kek kleurtje.
Juist.
Anyco schreef:
08-04-2021 19:23
Mijn oma was van rond 1900 en echt wel dat die veel en vaak poetste!
Zij zat elke week een dag op haar knieën de vloer in de was te zetten. En zo had elke dag wel een schoonmaak bezigheid, naast koken en op het land hand en spandiensten verrichten. Alles zonder de luxe apparaten die wij nu hebben zoals een stofzuiger en wasmachine.
Zij zei zelfs op haar sterfbed dat ze het zo jammer vond dat ze zoveel had gepoetst omdat ze daardoor weinig tijd had voor de kinderen.
Niks geen personeel maar het huis was echt wel spik en span.
Het leverde je wel wat op namelijk dat er niet over je gepraat werd dat je een waardeloze huisvrouw was, zo ging dat toen.
Precies. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die dit niet weten. Ik vind het bijna respectloos naar onze (over)grootouders toe.
Zonmuis schreef:
08-04-2021 18:59
Schoonmaken werd als een groot goed gezien en daar stond Nederland ook bekend om.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/889 ... tus-je-had

https://www.uu.nl/nieuws/laatmiddeleeuw ... nmaakwoede
Waardevol, bedankt voor het delen!
iones schreef:
07-04-2021 17:39
Maar oma heeft haar eigen kinderen toch ook groot gekregen? Waarom zou het met jouw kind dan mis gaan? Het leven zit vol risico's. Ik denk dat je moet relativeren.
Dit dus... Hoeveel kinderen heeft ze zelf groot gebracht.
Is oma nog heel kwiek, of is ze al echt oud.
Meestal zijn Oma's heel zuinig op hun kleinkinderen, ik zal me er niet te druk om maken
:idee:

Zou het niet zo kunnen zijn dat vriend ziet hoe moeilijk je het zelf hebt met baby en jou wil ontlasten door baby 2 dagen bij oma onder te brengen? Zodat jij weer op adem kan komen. En een relaxtere moeder en vriendin kan zijn.

Ik heb je vorige topic even snel gelezen en ik kan me voorstellen dat de situatie ook zijn draagkracht te boven gaat.
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 17:43
Bij oma is het altijd druk en vol met mensen dus hij kan daar niet heen ipv mn kind

Ok, goed excuus. Maar dan geldt dit excuus ook voor je kind! Het is er te druk, oma kan niet voldoende veiligheid bieden, dus kind kan er niet heen.

Jij bent de stem van je kind!
Alle reacties Link kopieren
hannaaah schreef:
07-04-2021 18:59
Je kind huilt blijkbaar erg veel, maar waarom is dat? 12u per dag lijkt me toch niet echt gezond en erg naar voor zo'n hummeltje. In plaats van het geluidsprobleem verplaatsen zou ik toch echt gaan uitzoeken hoe dat kind gelukkiger kan worden.
Idd eens over praten met de huisarts of consultatiebureau... misschien al een aanvraag doen voor thuisbegeleiding, lijkt me zinvol in deze.
Nogmaals, ik kan me voorstellen dat vriend Rosie wil ontlasten door baby bij oma onder te brengen. Vind ik eerlijk gezegd een lief en zorgzaam gebaar. Het zet dan natuurlijk geen zoden aan de dijk als Rosie zelf meegaat. Net als dat het niets oplost als vader zelf weg gaat, want dan is Rosie alsnog alleen met de baby.

Rosie, je hoeft je niet te schamen dat je het niet trekt. Maar ben daar wel eerlijk over. Pak het aanbod van oma met beide handen aan, als externe opvang nog moeilijker is om te accepteren. Maak goede afspraken met elkaar. Ik lees nergens dat vriend of oma niet het beste met jou en baby voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
08-04-2021 19:15
Ik twijfel. Die zuivel produktie kan niet de oorzaak zijn, het klopt niet. Wat was nou het percentage bevolking dat in aanraking kwam met zuivelproduktie?
Dat staat er toch gewoon: ongeveer de helft van het totaal aantal huishoudens.

Dank voor de link Zonmuis, heel leuk om zoiets te lezen/leren!
Alle reacties Link kopieren
Rosie12 schreef:
07-04-2021 18:32
Mijn vriend is niet zo van het hulp zoeken dat vindt hij "laf". Ik denk dat de kans groter is dat je door de bliksem wordt geraakt of de loterij wint dan dat hij ooit bij een coach zou gaan zitten. Dat gaat ie echt van zijn levensdagen niet doen.
Wat pas laf is, is je kind vanaf 4 weken 2 dagen per week weg brengen terwijl het niet nodig is. Dat jullie kindje daar niet huilt zegt wel een hoop over de situatie bij jullie.
Hij geniet van de tijd dat jullie kindje er niet is en jullie samen is, daar heb je toch geen kind voor gekregen?
Ik snap sowieso niet dat je als moeder na 4 eeken je kind 2 dagen per week kan missen.

Als tijdelijke oplossing oma laten oppassen vind ik nog tot daar aan toe maar je kind structureel 2 dagen per week weg brengen....
Onze zoon heeft een hele goede band met opa en oma we zien ze 1 keer per week als we koffie gaan drinken, voor een goede band is oppassen echt niet nodig.
Lotus90 schreef:
11-04-2021 10:25
Nonsens. Mijn oma werkte inderdaad keihard in de zaak van mijn opa. Correctie: in hun eigen zaak. Daarnaast hield zij het huishouden ook keurig netjes op orde. Ze hadden geld voor een huishoudster, maar dat hebben ze nooit gedaan.

Mijn oma was tot ver na haar 90ste fit en vitaal. Dus ze heeft een groot deel van haar huishouden nog heel lang zelf gedaan. Er kwam toen ze naar een ‘bejaarden flat’ verhuisde heus wel een huishoudelijke hulp langs, maar dat betekende absoluut niet dat ze zelf niets meer deed. In tegendeel zelfs. Tot het moment dat ze achteruit ging en niet meer kon. Maar toen is ze vrij snel overleden.

Mijn oma’s zijn/waren beide enorm schoon en echte aanpakkers als het gaat om het huishouden. Ze hebben mij altijd verteld hoe zij dit geleerd hadden van hun eigen moeders en oma’s. Voor hun is ‘het moderne huishouden’ van nu nogal een lachertje. Zij deden vroeger nog heel veel met de hand en op handen en knieën. En de jaarlijkse écht grote schoonmaak. Meubels eruit en (keuken)kasten leeg en overal op, tussen en onder schrobben en boenen.

Beweren dat het het vroeger allemaal zo onhygiënisch was bij de mensen thuis is echt grote onzin. Dat je een schoon huis gewoon niet zo belangrijk vindt, dat mag. Maar dan moet je er niet bij gaan verzinnen dat ze vroeger zo vies waren. Het tegendeel is waar.
Het is denk ik ook een generatiedingetje, over welke generatie oma's je het hebt. Ik zie bij mijn man dat het bij zijn oma van 95+ stukken netter is dan bij zijn ouders (dus de opa en oma van mijn kinderen), die zijn rond de 70 en daar is het echt vies en die hebben geen aandacht voor hygiëne. Ik wilde daar een keer de keuken schoonmaken en ze hadden geen keukenschoonmaakmiddelen in huis en het afwasmiddel was ook op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven