Gouden tip baby 8 weken slapen

08-04-2021 05:49 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames.

Ik ben opzoek naar tips want ik begin langzaam ten einde raad te worden.

Even kort uitleg:
Oudste bijna 1,5 sliep ontzettend slecht overdag. Veel huilen en was niet weg te leggen. Uiteindelijk viel hij in slaap bij mij in de armen of als ik met hem ging wandelen. Prima dat dus vaak gedaan, dat is goed gekomen. De nachten waren trouwens geen probleem, kon hem na de nachtfles uitstekend wegleggen en konden wij ook even bijkomen. Zodra de dag begon was het een hele strijd om hem weer in slaap te krijgen. Maar met veel bij me houden of wandelen kwam dat uiteindelijk wel goed

Jongste 8 weken is qua slaap een ramp. Zowel overdag als snachts. Sinds de geboorte spuugt ze ontzettend veel. De eerste week sliep ze fantastisch. Dat was ineen keer omgeslagen, tot vrijwel niet slapen. Zowel overdag als snachts. Niks was bij haar goed. Niet in haar bedje, niet in de co sleeper, niet in de draagzak, niet bij mij, niet bij mijn man etc.

Na 4,5 week iedere dag met een ontroostbaar kind gezeten te hebben zowel dag als nacht en ondertussen geswitched te zijn naar koemelk vrije voeding ivm verdenking allergie toch maar aan de bel getrokken en had de kinderarts besloten dat een opname in het ziekenhuis verstandig zou zijn. Ze heeft vorige week 6 dagen in het ziekenhuis gelegen ter observatie.

Al snel kwamen we erachter dat de reflux de boosdoener was. We waren al bezig met de standaard dingen vrijwel vanaf het begin zoals: bedje hoger, voeding dikker, rechtop voeden, langer rechtop houden etc. maar dat was niet genoeg. In het ziekenhuis sliep ze na de eerste dag meteen als een roosje en dat terwijl de voeding alleen nog meer dikker gemaakt was.

Toch merkte de verpleegkundigen het op dat de onrust bij haar kwam zodra de voeding omhoog kwam. De laatste 2 dagen gestart met de medicatie en ze lijkt geen pijn meer te hebben gelukkig. We zijn nog steeds bezig met de medicatie.

Thuis aangekomen ging het de eerste dag goed en sinds Zondag zijn we het weer helemaal kwijt. Ze is wel meer tevreden maar het slapen lukt gewoonweg niet. Zodra ze de fles heeft gehad kijkt ze heel tevreden om zich heen, eerst huilde ze al vrijwel direct na de fles dus dat is al een verbetering

zodra ze moe word begint ze weer lastig te worden en begint het overmatige huilen weer. Ik heb de eerste 2,5 dag iedere ronde haar het bedje aangeboden. Totaal geen succes terwijl het in het ziekenhuis zo fantastisch ging. Het troosten doe ik precies op dezelfde manier maar ze wilt zich er niet aan toegeven.

Inbakeren, Badje voor het slapen, massage etc al geprobeerd. Maar ook bij ons in bed, in de draagzak, of op de arm valt ze niet in slaap en blijft ze huilen. Even wandelen werkt ook niet want iedere keer schrikt ze me wakker. We zitten nu dus alweer met een ontroostbaar kindje terwijl ik ook nog een ander kind heb rondrennen waar ik gewoon totaal niet aan toe kom.

Mijn (schoon)ouders springen bijna dagelijks bij sinds een paar weken om de oudste bezig te houden terwijl ik de jongste tevreden probeer te houden maar ik ben ten einde raad.

Heeft iemand misschien de gouden tip voor mij? Wat zie ik nu over het hoofd....
lacer wijzigde dit bericht op 08-04-2021 05:57
4.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus ze huilt ook als je haar vast hebt?
Ze is tevreden na de fles en gaat dan vervolgens huilen, ook als je haar niet weg legt?
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
08-04-2021 05:55
Dus ze huilt ook als je haar vast hebt?
Ze is tevreden na de fles en gaat dan vervolgens huilen, ook als je haar niet weg legt?
Precies. Zodra je merkt dat ze moe word begint ze te huilen. Zelfs als ik haar vast heb. Ik snap er gewoon helemaal niks van
Alle reacties Link kopieren
Zkh bellen voor overleg.
Alle reacties Link kopieren
Geef je de fles net voordat ze gaat slapen of net nadat ze wakker is geworden? Veel mensen doen het net voor het slapen, zodat ze wat slaperig worden van die warme fles. Maar misschien dus juist meteen de fles geven als ze wakker wordt, zodat ze meer tijd heeft om het te laten zakken voor ze weer gaat slapen. Als je dat niet al doet.
Anders zou ik weer contact opnemen met de kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
08-04-2021 06:55
Geef je de fles net voordat ze gaat slapen of net nadat ze wakker is geworden? Veel mensen doen het net voor het slapen, zodat ze wat slaperig worden van die warme fles. Maar misschien dus juist meteen de fles geven als ze wakker wordt, zodat ze meer tijd heeft om het te laten zakken voor ze weer gaat slapen. Als je dat niet al doet.
Anders zou ik weer contact opnemen met de kinderarts.
Ze krijgt inderdaad al de fles nadat ze wakker word. Ik probeer haar alleen in de nacht zo snel mogelijk na de fles weg te leggen.
Alle reacties Link kopieren
En ik weet niet hoe lang ze al wakker is als je ziet dat ze moe is en begint te huilen? Je kan eens googlen op wakkertijden en signalen, misschien is het een oplossing dat ze eigenlijk eerder naar bed moet dan je nu denkt? En hoe deden ze dat in het ziekenhuis?

Ik heb bij onze baby gemerkt dat als ik heel gespannen was of ze wel ging slapen dat het soms ook lastiger werd. Met een baby die zoveel huilt kan ik me voorstellen dat er bij jou ook wel wat spanning zit.

En idd gewoon weer overleggen met ziekenhuis. Kan ze trouwens ook niet in sprong van 8 weken zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten hoe ik me in deze situatie zou moeten ontspannen. En mijn baby's reageerden sterk op mijn spanning.

Kun je een paar dagen de schoonouders de baby weg laten leggen en zelf voor de oudste zorgen?
En nu alvast overleggen met ziekenhuis. Wat deden ze daar anders?
Ik vrees een uitgeruste verpleegkundige, dan zou opa of oma ook moeten helpen.

Jij doet niks fout. Je bent juist hard aan het zoeken hoe het moet. Zorg dat je af en toe even los kan van alles, al is het met de oudste een rondje lopen. Of helemaal alleen als dat kan.
Kinderen zijn je verantwoordelijkheid, dat houdt nooit op. Maar ontspannen is zeker nu wel fijn omdat je moet blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: stop met van alles uitproberen en accepteer dat ze voorlopig een moeilijke slaper is.

Jouw baby heeft door die reflux in haar korte leventje alleen nog maar geleerd dat slapen geen pretje is en steevast ellende oplevert. Geen wonder dat ze niet wil slapen! En de spanning die jij voelt rond het (niet) slapen gaan, bevestigt voor haar dat slapen dus inderdaad een spannend gebeuren blijft.

Probeer te accepteren dat het nog wel even gaat duren voordat haar negatieve associaties met slapen vervangen worden door positieve. En daar kun jij haar bij helpen door jouw eigen spanning rond bedtijd los te laten.

En voor jezelf is het ook beter. Al jouw stress en zorgen over haar slapen, levert niks op, voor haar niet en voor jou niet. Het kost jou juist bakken met energie, terwijl jij die energie wel beter kunt gebruiken nu jij door slaapgebrek al zo op je energiereserves aan het interen bent.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je de baby te laat weg legt om te slapen en daardoor oververmoeid is en de slaap niet meer kan vatten. Let goed op kleine signalen, oogjes wrijven, geeuwen, maar ook handjes die opeens warm worden. Dat was bij onze dochter altijd raak. Warme handjes = slapen, waren we te laat, dan drama. Nu trouwens nog steeds met ruim 2. Te laat op bed is drama en nog slechter slapen.

Succes! Zo lastig die babies zonder handleiding.
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte TO en wat goed dat jullie met 8 weken al in het ziekenhuis zijn geweest en bevestiging hebben van reflux (en dus pijn, waardoor het slapen gewoon erg moeilijk is voor jullie kleintje!).

Mijn kindjes met kma/reflux sliepen ook met behandeling etc niet meteen goed, pas met 12 weken kwam er beterschap. Ik heb alles geprobeerd, denk dat loslaten en accepteren minder stress bij mij had veroorzaakt (maar dat is moeilijker gedaa dan gezegd). Ik hoop dat het bij jullie snel wat beter gaat, en als je het niet vertrouwt terug naar de kinderarts!

Wat voor draagzak heb je? Hier was dat wel een (vermoeiend) wondermiddel, als in baby sliep zolang ik bleef bewegen.. gaan zitten moest ik niet proberen.

Ook heel goed dat jullie hulp krijgen, laat anderen ook voor baby zorgen want een niet slapende huilbaby veroorzaakt zoveel stress. Probeer als man of schoonouders er zijn wat anders te doen met jullie oudste, of even te douchen en boodschappen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook af of je misschien wat vroege signalen van vermoeidheid mist, heb je je daar al eens in verdiept?

En de tip om even een week ofzo je (schoon)ouders je dochter weg te laten leggen vind ik ook een goede. Niet met de druk of verwachting dat het bij hen probleemloos gaat, maar vooral om even de druk bij jou eraf te halen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Zou zeker het ziekenhuis even bellen voor overleg.
Verder vragen of je schoonmoeder/vader even de baby wil verzorgen. Niet omdat ik denk dat hij/zij dat beter kan dan jij: absoluut niet. Maar jij moet even uit dit kringetje en de tijd krijgen om je een uurtje met je oudste op te trekken. En dan misschien dit 2x per dag waarvan jij (evt met oordoppen in) de andere keer plat gaat.
Wanneer ze willen (en dat lijkt me zo wanneer schoonouders iedere dag zo voor je klaar staan) kunnen ze vast wel een uurtje samen voor beide kinderen zorgen.
Laad jij een beetje op, zal je goed doen!
Kost vast niets op van de slaapproblemen alleen worden ze dan wel beter te handelen.
Alle reacties Link kopieren
Waren jullie erbij in het ziekenhuis constant? Kan er een angst zijn dat jullie weg zijn als ze wakker wordt?

Houd je de wakkertijden aan? (geloof 45 minuten op deze leeftijd, misschien korter nog). Onze oudste ging zodra die tijd om was in de draagzak, langer wachten was gegarandeerd huilen.

Ow en onze jongste sliep op zijn buik vanaf het begin. Kan me voorstellen dat je dat spannend vindt, maar zou je misschien onder toezicht kunnen proberen.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 08-04-2021 12:26
20.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Baby in een droomritme boek? Wij hadden daarin onze baby strak volgens dat schema op bed gelegd. Ook al leek ze helemaal niet moe. Hier hielp het

Maar anders zou ik idd terug naar t zij overlegt
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat jullie naar het ziekenhuis zijn gegaan. Dit hebben wij destijds ook gedaan met onze dochter van toen 8 weken en heeft heel goed geholpen (bij haar was er uiteindelijk enkel sprake van overprikkeling). Toen we eenmaal thuis waren ging het in het begin ook iets minder dan daar. Ik denk dat het toch te maken had met prikkels/stress (we zaten midden in een verhuizing). De tip die hier al genoemd is dat je (schoon)ouders de baby een dagje verzorgen bij jullie thuis vind ik een goede. Zij hebben geen spanning of het slapen zal lukken of niet en gaan aan het einde van de dag weer naar huis. Net zoals de verpleegkundigen.

Sterkte, lijkt me pittig met ook een peuter erbij.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu?
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ze nergens tevreden mee was en amper sliep en continue huilde had mijn man besloten haar eens na haar eerste vermoeidheidssignalen direct in bed te leggen en haar 10 minuten te laten huilen. Daarna even troosten en dan weer weg.

Dit hebben we ook zo bij ons zoontje aangepakt maar hij was toen al ruim 4 maanden. We houden een schema bij en we geloven onze ogen niet.

Van 8 uur slaap per dag en ong 8 a 10 uur huilen zitten we nu al een aantal dagen op 1,5 uur huilen en 17 uur slaap! Ik vind dit echt een verschrikkelijke methode het laten huilen, vooral als ze zo klein is maar ze zit nu ruim op het dubbele qua slaap en meer dan de helft qua huilen.

haar aan bedje troosten of in slaap wiegen werkte gewoon echt totaal niet. Ik was minstens 20 a 30 minuten bezig met troosten en ik kreeg er maar 10 minuten slaap voor terug.. niet te doen met een dreumes in huis.. Draagzak bleef ze ook hysterisch. Morgen word ik teruggebeld door het ziekenhuis. Ik ben benieuwd wat zij gaan zeggen. Man is heel blij dat dit werkt. Ik vind dit enorm dubbel en kan hier zelf heel slecht mee omgaan. Het liefst zie ik haar heel rustig in slaap vallen. Maar ergens dus wel blij dat ze nu veel beter slaapt en toch ook veel minder huilt...
Alle reacties Link kopieren
Als je deze methode verschikkelijk vind (kan ik me goed voorstellen) zou ik doorzoeken naar een andere methode waar je je wel goed bij voelt. Is het optie om oudste overdag paar dagen naar oma/tante/buurvrouw oid te doen zodat je in de rust een manier kan vinden waar je je fijn bij voelt?
Alle reacties Link kopieren
Lacer schreef:
11-04-2021 20:54
Aangezien ze nergens tevreden mee was en amper sliep en continue huilde had mijn man besloten haar eens na haar eerste vermoeidheidssignalen direct in bed te leggen en haar 10 minuten te laten huilen. Daarna even troosten en dan weer weg.

Dit hebben we ook zo bij ons zoontje aangepakt maar hij was toen al ruim 4 maanden. We houden een schema bij en we geloven onze ogen niet.

Van 8 uur slaap per dag en ong 8 a 10 uur huilen zitten we nu al een aantal dagen op 1,5 uur huilen en 17 uur slaap! Ik vind dit echt een verschrikkelijke methode het laten huilen, vooral als ze zo klein is maar ze zit nu ruim op het dubbele qua slaap en meer dan de helft qua huilen.

haar aan bedje troosten of in slaap wiegen werkte gewoon echt totaal niet. Ik was minstens 20 a 30 minuten bezig met troosten en ik kreeg er maar 10 minuten slaap voor terug.. niet te doen met een dreumes in huis.. Draagzak bleef ze ook hysterisch. Morgen word ik teruggebeld door het ziekenhuis. Ik ben benieuwd wat zij gaan zeggen. Man is heel blij dat dit werkt. Ik vind dit enorm dubbel en kan hier zelf heel slecht mee omgaan. Het liefst zie ik haar heel rustig in slaap vallen. Maar ergens dus wel blij dat ze nu veel beter slaapt en toch ook veel minder huilt...
Ik kan me zo goed voorstellen dat dit verschrikkelijk voelt, maar misschien is het huilen een manier van prikkels verwerken en tot rust komen voor jullie kindje. Ik ken een kind die als baby inderdaad ook altijd 10 minuten huilde en daarna in slaap viel. Is uiteindelijk vanzelf goed gekomen en inmiddels een vrolijke sociale tiener zonder enige hechtingsproblemen. Ik zeg niet dat je niet moet proberen een andere oplossing te zoeken, maar voel je absoluut niet schuldig als dit wel de oplossing blijkt te zijn voor jullie kindje. Emoties loslaten kan helpen om rust te vinden.
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
Als dit blijkt te werken en ze zoveel meer slaapt dan voorheen, bedenkt dan dat je haar er dus echt een plezier mee doet! Slaap is groei en ontwikkeling en als daar het huilen voor nodig is..
Ons zoontje kreeg medicatie voor zijn reflux. Regelmatig moest de dosering omhoog, want hij werd zwaarder. We konden het altijd direct merken aan zijn onrustigheid en in overleg met de huisarts werd de medicatie opgehoogd met een tevreden baby tot gevolg. Maar ik neem aan dat het ziekenhuis hier ook aan denkt.
En het mantra 'het is fase' heeeel vaak blijven herhalen
Alle reacties Link kopieren
Helaas lukt het de 10 min huilen methode ook niet meer. De enige plek waar ze nu nog weleens wilt slapen is wiegend in de kinderwagen. Dat kan natuurlijk niet constant omdat ik ook een dreumes rond heb rennen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt het ziekenhuis?
Heb je contact met hen?
Alle reacties Link kopieren
Wat zei het zkh?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven