Week/week regeling

22-04-2021 22:26 100 berichten
Hoi,
Wij hebben een kind van net 2 jaar en wij gaan voor co-ouderschap.

We twijfelen nog tussen de volgende regelingen:
1.
Ma - di papa
Wo - do mama
Vrijdag + weekend om en om

2.
Week op week af regeling

Ben benieuwd naar ervaringen en meningen.
Alle reacties Link kopieren
Wordt Co-ouderschap voor zo een jong kind niet heel erg afgeraden?
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Week op/week af sowieso pas vanaf 3 jaar, op jongere leeftijd is dat veel te lang zonder de andere ouder. Wij hebben verschillende verdelingen geprobeerd en doen nu vanaf dat hij 1 jaar oud is zo-wo bij de een en wo-zo bij de ander (hij is nu 2,5). Meer wisselingen in de week maakte hem onrustig, dit gaat goed.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 22-04-2021 22:31
0.80% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik zou week op- week af doen. Veel overzichtelijker dan die halve weken.

Edit: zodra het qua leeftijd kan dan. Daar heb ik geen verstand van.
anoniem_6490d23a3b252 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 22:32
32.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eivor schreef:
22-04-2021 22:31
Ik zou week op- week af doen. Veel overzichtelijker dan die halve weken.

Eens. Vanaf (minimaal) 3 jaar oud.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Halve weken kunnen ook juist wel overzichtelijk zijn. Elke maandag met papa naar zwemles en niet de ene week met papa en de andere week met mama.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vanaf 3 week om week gedaan. Voor die tijd halve weken maar dat vonden ze zelf onrustig. Mijn oudste (toen vijf) gaf toen aan dat hij liever niet zoveel wisselde.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd halve weken gedaan. De kinderen wilden dat ook echt niet anders. Het heeft eigenlijk meer vastigheid, altijd dezelfde dag bij dezelfde ouder. Voor jezelf is het ook fijn dat je twee dagen per week langer kunt werken (en dan misschien de andere dagen wat korter).
Alle reacties Link kopieren
Arm kind, nog maar 2 jaar...........
Alle reacties Link kopieren
Snoesje83 schreef:
23-04-2021 00:25
Arm kind, nog maar 2 jaar...........
Nuttige bijdrage....

Bij jonge kinderen inderdaad vaker wisselen en dus halve weken
Tot 4 een nacht door de weeks en om en om het weekend bij vader. Vanaf 4 halve weken tot halverwege de brugklas. Week om week tot een jaar of 16 en vanaf toen 2 weken om 2 weken en afwijkend als het zo uitkomt.
Eivor schreef:
22-04-2021 22:31
Ik zou week op- week af doen. Veel overzichtelijker dan die halve weken.

Edit: zodra het qua leeftijd kan dan. Daar heb ik geen verstand van.

Het schema zou dan zo worden:
Maandag t/m dinsdag papa
Woensdag t/m zondag mama
Maandag dinsdag papa
Woensdag donderdag mama
Vrijdag t/m dinsdag papa

TO
Je kunt ook nadenken over elke vijf dagen wisselen. Dan wisselt het weekend vanzelf mee en is je kind nooit ergens maar twee dagen. Dat vind ik best kort om weer even te wennen.
Andersom schreef:
23-04-2021 06:53
Het schema zou dan zo worden:
Maandag t/m dinsdag papa
Woensdag t/m zondag mama
Maandag dinsdag papa
Woensdag donderdag mama
Vrijdag t/m dinsdag papa

TO
Je kunt ook nadenken over elke vijf dagen wisselen. Dan wisselt het weekend vanzelf mee en is je kind nooit ergens maar twee dagen. Dat vind ik best kort om weer even te wennen.
Maar dan heb je nooit vaste dagen en dit is qua werk niet te realiseren
Alle reacties Link kopieren
Daarom hier zondag, maandag en dinsdag bij de een, woensdagochtend naar de opvang en woensdagavond naar mijn ex, waar hij donderdag, vrijdag en zaterdag is. Zondagochtend haal ik hem daar weer op.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
23-04-2021 07:08
Daarom hier zondag, maandag en dinsdag bij de een, woensdagochtend naar de opvang en woensdagavond naar mijn ex, waar hij donderdag, vrijdag en zaterdag is. Zondagochtend haal ik hem daar weer op.
Dat zou een fijne regeling zijn. Echter werken wij allebei ook weekenden waardoor een half weekend niet lukt
Snoesje83 schreef:
23-04-2021 00:25
Arm kind, nog maar 2 jaar...........
Ja je hebt gelijk. Mensen moeten met ruzie en alles gewoon bij elkaar blijven. Veel beter.
Alle reacties Link kopieren
De halve week regeling is voor jonge kinderen heel overzichtelijk. Ze weten altijd waar ze zijn op maandag of donderdag. Nog overzichtelijker als je het weekend ook vast opdeelt.

Maar ieder kind is verschillend. Voor sommige kinderen is minder vaak wisselen fijner omdat ze meer tijd nodig hebben om weer te aclimatiseren bij de andere ouder.

Uiteindelijk is de beste regeling de regeling waar je als ouders achter gaat staan en die je zonder gezeik en spanningen uitvoert. Kijk naar je kind wat het beste bij hem past, maar kijk ook naar wat jou als ouders het beste past qua werk en belasting.
Andersom schreef:
23-04-2021 06:53
Het schema zou dan zo worden:
Maandag t/m dinsdag papa
Woensdag t/m zondag mama
Maandag dinsdag papa
Woensdag donderdag mama
Vrijdag t/m dinsdag papa

Huh? Nee, ik zeg ieder steeds een week. Dus ma-zo: moeder
Ma-zo: vader
Arm kind! Zo jong, en al je vastigheid en zekerheden zijn al weg en nooit meer echt een thuis. :cry:

Kies er dan voor met zo'n jong kind dat het kind vast in het huis kan blijven wonen en dat papa en mama maar steeds verhuizen.
Dit is anders echt niet gezond voor zo'n jong kind!
Snoesje83 schreef:
23-04-2021 00:25
Arm kind, nog maar 2 jaar...........

Inderdaad. En die structuur en regelmaat is nog zo belangrijk. Een eigen kamertje hebben ook.
Als het echt niet anders kan moeten de ouders maar steeds wisselen en verhuizen, zij kozen hiervoor, niet het kind!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 08:13
Arm kind! Zo jong, en al je vastigheid en zekerheden zijn al weg en nooit meer echt een thuis. :cry:

Kies er dan voor met zo'n jong kind dat het kind vast in het huis kan blijven wonen en dat papa en mama maar steeds verhuizen.
Dit is anders echt niet gezond voor zo'n jong kind!
Kind heeft straks 2 echte thuis-en hoor, als het goed is.
Zekerheden zijn ook niet weg.
Niet om te bagatelliseren, maar het is ook weer niet zo dat een kind "nooit meer een echt thuis" heeft.

Wij gingen op haar 4e jaar uit elkaar en deden direct week-week, zondag 17 u wisselen.
Loopt nu nog, 12 jaar verder.
justagirly wijzigde dit bericht op 23-04-2021 09:05
9.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je nooit meer één huis hebt is inderdaad wel sneu. Mijn dochter heeft pas op haar 19e, tijdens een half jaar studie in het buitenland, ervaren hoe dat was. Daarna was ze ook wel klaar met de omgangsregeling (wat op zich niet gek is op je 19e).
Onze regeling was:
Ma/di moeder
Do/vrij vader
Weekend en woensdagen om de week. Dus in de praktijk was ze bij mij:
Week 1: ma-do ochtend
Week 2: ma-di en vrij-zo

De laatste jaren hing ze vooral bij mij rond, ook op haar vaders dagen, maar dat is natuurlijk prima voor een puber.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
23-04-2021 09:03
Kind heeft straks 2 echte thuis-en hoor, als het goed is.
Zekerheden zijn ook niet weg.
Niet om te bagatelliseren, maar het is ook weer niet zo dat een kind "nooit meer een echt thuis" heeft.

Wij gingen op haar 4e jaar uit elkaar en deden direct week-week, zondag 17 u wisselen.
Loopt nu nog, 12 jaar verder.
Het kan ook per kind verschillen waar het echte thuis voelt. Mijn vriendin heeft 2 kinderen die ze in co ouderschap (halve week) opvoed met haar ex-man. Het jongste kind verzuchtte na vakantie bij papa dat ze nu bij mama bij haar echte huis is. Waarop het andere kind reageerde dat juist het huis van papa echt thuis is.
justagirly schreef:
23-04-2021 09:03
Kind heeft straks 2 echte thuis-en hoor, als het goed is.
Zekerheden zijn ook niet weg.
Niet om te bagatelliseren, maar het is ook weer niet zo dat een kind "nooit meer een echt thuis" heeft.

Wij gingen op haar 4e jaar uit elkaar en deden direct week-week, zondag 17 u wisselen.
Loopt nu nog, 12 jaar verder.

Het is gewoon heel erg ongezond.
Zo'n jong kind heeft vastigheid nodig, een eigen kamertje waar het elke nacht kan slapen en zich veilig voelen.
Regelmaat en rust en niet steeds de stress van verhuizen. Vind je dat geen stress? Doe het dan zelf maar 2 keer per week!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 09:21
Het is gewoon heel erg ongezond.
Zo'n jong kind heeft vastigheid nodig, een eigen kamertje waar het elke nacht kan slapen en zich veilig voelen.
Regelmaat en rust en niet steeds de stress van verhuizen. Vind je dat geen stress? Doe het dan zelf maar 2 keer per week!
Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Inderdaad, het kind kan er niks aan doen maar die wordt wel met probleem opgezadeld om steeds te verhuizen. Probleem van de ouders, en dan moeten die dat maar oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven