Voorschoolse opvang

04-05-2021 10:43 90 berichten
Vraagje. Onze oudste is bijna 4. Die gaat dus starten op school binnenkort. Bij mijn huidige werk kan ik het zo indelen dat hij niet naar de vso hoeft. Wel 3 dagen bso per week. Ik heb nu echt een functie gezien waar ik op wil reageren, maar ik zal daar vermoedelijk niet dezelfde flexibiliteit ervaren en meer reistijd bij gaan krijgen (geen idee hoe daar het thuiswerken er in blijft post covid, bij mijn huidge werk iig zoveel mogelijk thuis, werkplekken worden afgeschaald). Ik wil graag solliciteren. Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik word aangenomen maar ik zit toch al een beetje te denken over een wat als scenario. Man moet altijd om 8u op werk zijn (alhoewel ik dit scenario nog wel met hem wil bespreken of er wat mogelijk is). En ik moet waarschijnlijk wel ergens tussen half 9 en 9uur aanwezig zijn, mogelijk ver reizen. Dus dan kom je al gauw uit op voorschoolse opvang. Is dit haalbaar voor een net kleuter, 2 a 3 dagen per week, incl 3 dagen bso? Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
.
eurus wijzigde dit bericht op 04-05-2021 11:21
Reden: TO wil helemaal niet horen dat het best pittig voor kind kan zijn
98.04% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet nog een paar jaar blijven werken bij je flexibele huidige werkgever, met veel thuiswerken en korte(te) reistijd?

Wat maakt die baan met langere reistijd zo speciaal?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er een beetje aan hoe je kind is. Ik ben zelf kleuterjuf en heb 1 jongetje in de klas die soms naar de vso en bso moet. Ik merk aan hem dat hij op woensdag dood op is. School kost al veel energie als ze net beginnen en dan komt daar dus de vso en bso nog bij.
Persoonlijk zou ik wachten of op zoek naar een andere oplossing. Zodat er of bso of vso nodig is, maar niet beide.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleuter startte op school en ging toen 1 dag naar de vso en 3 naar de bso. Dat ging prima, ze wist ook niet beter dus voor haar was het normaal. En het moest ook gewoon, want tja, er moest toch brood op de plank en ik moest werken.

Moe is ze er nooit van geweest, ze kon de lange dagen prima aan. Op het kdv zat ze ook altijd al 3 lange dagen. Zal echt van je kind afhangen hoe dat gaat denk ik.

Door Corona en meer thuiswerken gaat ze nu trouwens niet meer naar de vso en nog maar 2 dagen naar de bso en dan vind ze ook prima,
Dat kan zeker. Ik ben alleen toe aan wat anders. Bij mijn huidige werkgever geen doorgroei mogelijkheden. Ik werk hier al enige tijd en had gehoopt op doorgroeien maar zit er niet in. Ik werk niet op niveau waar ik voor geleerd heb en wil graag een stap verder maken. Deze functie die er nu is (liggen niet voor het oprapen) is daarin een goede stap. Ik kan nog een paar jaar wachten, maar vrees dat mijn kansen daarmee ook verminderen op een betere baan.
Heeft het kind ook een vader?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
04-05-2021 10:58
Heeft het kind ook een vader?
Ik vermoed dat dat de man in de OP is die om 8 uur op zijn werk moet zijn ;-)
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
04-05-2021 10:59
Ik vermoed dat dat de man in de OP is die om 8 uur op zijn werk moet zijn ;-)
Oh ja, nou ja inderdaad bespreken met de beste man. Er zijn vast wel oplossingen.
Hier is vo nooit nodig geweest, ik denk dat het voor een startende kleuter erg zwaar zal zijn.
Als ik kijk naar mijn kind: Nee.
Die trok de eerste maand vijf hele dagen al niet. Dus de BSO moeten uitstellen tot ze ruim 2 maanden op school zat. En dan gaat ze maar 1 dag per week. Maar elk kind is anders...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste heeft dat een halfjaar gedaan in groep 1, nu niet meer nodig ivm thuiswerken. Hij was dan dus 2 dagen van half 8 tot half 6 op de opvang en school. De rest van de week geen opvang.
Hij was heel moe na thuiskomst maar dat was hij ook na zo'n lange dag op het KDV, merkte daarin niet echt verschil.
Als het nodig is kan het best maar als je iets anders kan regelen, misschien met je partner, zou ik dat zeker doen want ideaal is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou solliciteren! Klinkt als een mooie kans! Waarschijnlijk valt het wel te regelen dat je twee dagen mag thuis werken. Of indien je naar kantoor moet, twee dagen 'laat' mag beginnen. Als je man dit ook regelt dan is er geen VSO nodig!
Ik vind het erg veel voor zo'n klein kind, en had het persoonlijk niet gewild voor mijn kinderen. Ik denk dat jij het beste de inschatting kan maken of het teveel word voor jouw kind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring. Oudste ging 2 dagen naar de Vso en 2 dagen Bso. Ging prima.
Toen kwam nummer 2 en die trok dat helemaal niet. Toen ben ik ouderschapsverlof in gaan zetten om geen vso meer toe hoeven afnemen. Wat een rust!!!
Elke dag even vroeg/laat op, ook voor oudste veel prettiger.
Inmiddels is ook man nog een middagje vanaf na schooltijd thuis en kunnen we dus alles oplossen met maar 1x Bso en dat is echt heel fijn.

Eens zien wat we doen als het ouderschapsverlof op is maar wat mij betreft niet meer terug naar m’n aantal uren waardoor is sochtends vroeg moet beginnen.

Ik zou kijken of je man 2 ochtenden kan doen en jij eentje is misschien ook wel mogelijk bij je nieuwe werkgever?
Intotheunknown schreef:
04-05-2021 11:07
Ik zou solliciteren! Klinkt als een mooie kans! Waarschijnlijk valt het wel te regelen dat je twee dagen mag thuis werken. Of indien je naar kantoor moet, twee dagen 'laat' mag beginnen. Als je man dit ook regelt dan is er geen VSO nodig!
Dankjewel! Man werkt in het zkhs en zijn start tijd ligt daarom wel behoorlijk vast helaas. Maar wie weet, blijkt er toch meer mogelijk :)
Ik ga beginnen aan m'n brief. We komen er vast wel uit. Ook als dat VSO betekent. Al hoop ik dat dat niet nodig is. Ik ging vroeger voor school naar een vriendinnetje die bij school woonde als m'n moeder moest werken. Dat heb ik nooit een probleem gevonden overigens.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 11:15
Dankjewel! Man werkt in het zkhs en zijn start tijd ligt daarom wel behoorlijk vast helaas. Maar wie weet, blijkt er toch meer mogelijk :)
Ik ga beginnen aan m'n brief. We komen er vast wel uit. Ook als dat VSO betekent. Al hoop ik dat dat niet nodig is. Ik ging vroeger voor school naar een vriendinnetje die bij school woonde als m'n moeder moest werken. Dat heb ik nooit een probleem gevonden overigens.
Ah je wilde gewoon alleen horen dat je vooral moet solliciteren. Heel bijzonder dat je alleen op posts reageert die in jouw voordeel uitpakken.
Honey, you should see me in a crown
Hoelaat wordt je kind opgehaald van de bso?
Is dat half 5 of half 7? Dat is ook nogal een verschil.
Sowieso lijkt het me erg pittig voor je kind! Ik zou er zelf niet voor kiezen.
Kan je man geen ouderschapsverlof opnemen? En hem 1 of 2x in de week van school halen?
Eurus schreef:
04-05-2021 11:20
Ah je wilde gewoon alleen horen dat je vooral moet solliciteren. Heel bijzonder dat je alleen op posts reageert die in jouw voordeel uitpakken.
Wow jij oordeelt snel. Ook je reactie verwijderd met een sneer eronder. Wow gewoon wow.

Ik reageerde idd alleen op die post. En weet je waarom. De andere reactie geven mij het gevoel dat ik mijn eigen geluk maar aan de kant moet schuiven. Ik weet niet of ik over 4 jaar (als m'n jongste in gr 3 zit) wel nog zo'n kans kan pakken. Ik was op zoek naar ervaringen van anderen. Die zijn voornamelijk negatief. Waardoor ik ook schrijf dat ik het liefst eea zonder VSO wil vormgeven. Want het lijkt mij ook pittig. Dus ja, ik wil idd graag solliciteren. Maar ook ja, ik wil ook graag dat het goed geregeld is voor onze kinderen.

Dus oordeel niet zo snel aub. En bovendien, ben ik helemaal niet verplicht om in mijn eigen topic op iedereen te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
04-05-2021 11:07
Waarschijnlijk valt het wel te regelen dat je twee dagen mag thuis werken. Of indien je naar kantoor moet, twee dagen 'laat' mag beginnen. Als je man dit ook regelt dan is er geen VSO nodig!

Je kent het bedrijf, de functie, de functie van haar man?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 11:15
Dankjewel! Man werkt in het zkhs en zijn start tijd ligt daarom wel behoorlijk vast helaas. Maar wie weet, blijkt er toch meer mogelijk :)
Ik ga beginnen aan m'n brief. We komen er vast wel uit. Ook als dat VSO betekent. Al hoop ik dat dat niet nodig is. Ik ging vroeger voor school naar een vriendinnetje die bij school woonde als m'n moeder moest werken. Dat heb ik nooit een probleem gevonden overigens.
Een vriendinnetje is wel wat anders dan de voorschoolse opvang met wisselende leidsters, een paar kindjes die je misschien helemaal niet leuk vind. Terwijl je daarna nog tot 6 uur onder de pannen bent, na een drukke schooldag. Wat voor veel 4 jarigen echt super vermoeiend is.

Ik vind dat echt totaal niet met elkaar vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 11:30
Wow jij oordeelt snel. Ook je reactie verwijderd met een sneer eronder. Wow gewoon wow.

Ik reageerde idd alleen op die post. En weet je waarom. De andere reactie geven mij het gevoel dat ik mijn eigen geluk maar aan de kant moet schuiven. Ik weet niet of ik over 4 jaar (als m'n jongste in gr 3 zit) wel nog zo'n kans kan pakken. Ik was op zoek naar ervaringen van anderen. Die zijn voornamelijk negatief. Waardoor ik ook schrijf dat ik het liefst eea zonder VSO wil vormgeven. Want het lijkt mij ook pittig. Dus ja, ik wil idd graag solliciteren. Maar ook ja, ik wil ook graag dat het goed geregeld is voor onze kinderen.

Dus oordeel niet zo snel aub. En bovendien, ben ik helemaal niet verplicht om in mijn eigen topic op iedereen te reageren.
Dat was duidelijk hoor dat je dat niet wil horen.
Honey, you should see me in a crown
Dank voor alle reacties. Ik denk dat mijn beide kinderen het wel aan zouden kunnen. Maar ik vind het zelf ook niet perse een wenselijke situatie, vso. Man kan de kinderen ip om half 6 ophalen. Ik zou 32u gaan werken dus ben ip 5u klaar of dus later als ik later kan beginnen om kids zelf op te halen. Het staat of valt denk ik met de flexibiliteit die ze kunnen bieden. Maar eerst maar eens kijken of ik überhaupt op gesprek mag komen ;)
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter gaat 2 á 3 dagen per week naar de vso om 7 uur, al vanaf groep 1.
Dit gaat prima. Zij gaat 3 dagen per week naar de bso na school tot ongeveer 16.15 uur.
Dit gaat prima.
Wel was het voor haar vermoeiend, met name in groep 1, het vroege opstaan in combinatie met het laat ophalen (18 uur). Zij had toen echt veel slaap nodig en bleef daarom 1 dag per week thuis zodat ze 's morgens kon uitslapen.
Ik ben erg blij dat de vso om 7 uur open gaat, de enige in onze woonwijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij kleuter gekozen voor 2 dagen VSO. Laat ik het zo zeggen: het was geen succes. Nu ze al anderhalf jaar op school zit, nog steeds niet. De dagen zijn door VSO voor haar te lang en daarom hebben we de knoop doorgehakt dat de een voor het wegbrengen van de kinderen zorgt en de ander voor het ophalen en dat werken dan soms maar in de avond moet gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven