Dreumes wijst naar vieze luier, eerste stap naar zindelijk??

13-05-2021 19:12 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik snap mijn eigen vraag eigenlijk ook niet goed.

Kind is krap 1,5 (voor de liefhebbers, 17 maanden). Kan al maanden lopen, fysiek is hij sterk. Kan een paar woordjes zeggen, maar brabbelt nog voornamelijk.

Sinds een week zegt hij “bah”, wijst naar luier en verrekt: gepoept. Soms is het zonder ‘bah’ en wijst hij of hij gaat “frummelen” bij zijn luier. Ook dan: poep.

Het begint best een beetje consequent te worden.

WAT NU???!

Ik had dit nog helemaal niet verwacht. Moet ik hier iets mee? Wordt hij nu zindelijk? Is het een faaaaase? Ik merk dat ik er een beetje door overvallen wordt en niet zo goed weet hoe nu best te reageren / handelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je zin hebt zet je hem zo nu en dan eens op een potje of op de wc. En als je geen zin hebt niet.
Kan hoor. Kan ook gewoon zijn dat hij na het poepen of plassen gewoon voelt dat hij vies is. Daar is geen zindelijkheid voor nodig.
Zou wel heel snel zijn voor een knul hoor, ik help het je hopen, maar zet hem lekker spelenderwijs op het potje. Kijken wat er gebeurt. Je weet het nooit.
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig kind op het potje of wc zetten, enorme positieve show geven als hij plast! Hij vindt zijn luiers waarschijnlijk niet lekker zitten.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd zette ik ze als onderdeel van het avondritueel op de wc. Kwam er niets prima. Zo wel, dan waren we dol enthousiast. Oudste was uiteindelijk 2. 5 jaar voor hij ineens zindelijk was. Jongste net 3. Zonder veel poespas.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Kan, maar kan ook niet. Zoon doet hier al een jaar hetzelfde (nu met iets meer taal, want is 2,5) maar weigert pertinent het potje of de wc.
Hij vindt z'n poep vies, te volle plasluiers ook, maar naar de wc gaan, ho maar.
Geef het een poging, je merkt snel genoeg of je kind er aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was een maand voor zijn tweede verjaardag zindelijk. Het kan prima. Gewoon proberen, dan zie je wel waar het schip strandt.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt weer mooi weer, straks lekker buiten in de blote kont, dan zien ze wat er gebeurt, ook met plassen. En dan potje bij de hand houden
Alle reacties Link kopieren
Oke, op het potje dus!

Vanaf dag 1 HAAT hij luiers en verschonen, dus het verbaasd me in die zin niet dat hij het nu zelf aangeeft. Als onderdeel van het avondritueel vind ik wel een mooie. Ga het ook even doorgeven bij de gastouder. Een ouder kindje is daar nu actief bezig met zindelijk worden, misschien kan ze onze zoon spelenderwijs eens laten meedoen.

Als het tijdelijk is en hij er verder niet aan toe is, helemaal prima hoor. Knettervroeg dit, ik zag het zelf ook niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
13-05-2021 19:26
Mijn zoon was een maand voor zijn tweede verjaardag zindelijk. Het kan prima. Gewoon proberen, dan zie je wel waar het schip strandt.


Omg, wat ideaal!!!
Een baby huilt ook bij een vieze luier. Dus ik zou niet al te veel verwachten. ;-)
Maar even een paar peer potje proberen kan geen kwaad.
Na het ontwaken is vaak een poep/plasmoment. Zet hem er dan ook eens op.

Vroeg zindelijk kan goed. De mijne vond luiers ook vreselijk vanaf baby dus die had het ook snel door dat het ook anders kon.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters waren overigens allebei nog voor hun 2e zindelijk met de blote kont methode. Ze voelen wat en ze zien vervolgens plas op de grond (tegels buiten hé ;). Toen was het verband snel gelegd
Nou, de mijne niet.

En die ongelukjes....Zo goor.
Die methode heb ik bij de jongste lekker overgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-05-2021 19:29
Een baby huilt ook bij een vieze luier. Dus ik zou niet al te veel verwachten. ;-)
Maar even een paar peer potje proberen kan geen kwaad.


Hij wil sinds een week of 3 altijd bij ons als we op de wc zijn. Dan wil hij ook tussen je benen kijken zeg maar. Of hij kijkt bij je billen, is dan aan het zoeken waar de plas/water/geluid nou vandaan komt lijkt wel. Hij vindt het bere interessant. Paar dagen terug stond hij in zijn blootje naast het bad (ik was even de luier weggooien dus dan moet hij even wachten tot hij in bad mocht), toen hij een plasje deed. Hij zat met zijn voet door de straal te maaien, helemaal gebiologeerd. (Ik super blij dat hij meteen in bad kon)

Ik denk dat het maar veel in zijn blootje wordt, op vaste momenten op het potje en dan zien we wel waar het schip strandt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-05-2021 19:36
Nou, de mijne niet.

En die ongelukjes....Zo goor.
Die methode heb ik bij de jongste lekker overgeslagen.

Ja wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken, het waren hier ook maar zo’n 2 ongelukjes per kind, scheelt
Gatekeeper* schreef:
13-05-2021 19:18
Zou wel heel snel zijn voor een knul hoor, ik help het je hopen, maar zet hem lekker spelenderwijs op het potje. Kijken wat er gebeurt. Je weet het nooit.


Het is dus zo dat jongens later zindelijk worden omdat men zegt dat ze later zindelijk worden.
Poep is vies, dat snapt hij prima!

Maar merken dat je een vieze warme stinkende drol in je luier hebt is nog niet hetzelfde als het kunnen beheersen van de kringspier en aandrang voelen. Als hij bah zegt vlak voordat hij poept, dan is hij verder.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig, dochter is 18 maanden en sinds een aantal weken geeft ze ook aan als ze gepoept heeft. Ze pakt ook zelf het aankleedkussen achter de bank vandaan, en gaat erop liggen :-D.

Ze zegt nu ook steeds vaker 'poep' als ze nog niet gepoept heeft maar voelt als het eraan komt. 10 min later ofzo heeft ze dan gepoept. .

Weet dat oudste dochter ook zo'n fade had rond die leeftijd, maar met het potje was het toen weinig succes.

Nu zijn we eigenlijk vooral lui, maar misschien kunnen we het ook eens proberen. Zeker met de zomer in het vooruitzicht.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
13-05-2021 19:42
Poep is vies, dat snapt hij prima!

Maar merken dat je een vieze warme stinkende drol in je luier hebt is nog niet hetzelfde als het kunnen beheersen van de kringspier en aandrang voelen. Als hij bah zegt vlak voordat hij poept, dan is hij verder.


We gaan het zien. Het schijnt dus te kunnen, dus ik ga compleet verwachtingsloos eens wat dingen proberen.
Alle reacties Link kopieren
pavo07 schreef:
13-05-2021 19:44
Toevallig, dochter is 18 maanden en sinds een aantal weken geeft ze ook aan als ze gepoept heeft. Ze pakt ook zelf het aankleedkussen achter de bank vandaan, en gaat erop liggen :-D.

Ze zegt nu ook steeds vaker 'poep' als ze nog niet gepoept heeft maar voelt als het eraan komt. 10 min later ofzo heeft ze dan gepoept. .

Weet dat oudste dochter ook zo'n fade had rond die leeftijd, maar met het potje was het toen weinig succes.

Nu zijn we eigenlijk vooral lui, maar misschien kunnen we het ook eens proberen. Zeker met de zomer in het vooruitzicht.


Leuk!! Zij is wel verder dan die van ons hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat zoontje bijna iedere verschoning op het potje. Meestal plast hij soms niet (dan voelt de luier nog warm, haha)
Zijn we mee begonnen toen hij eens droog was na een slaapje. Tot nu toe is dat bijna iedere keer het geval.

Zodra hij persgeluiden gaat maken, zetten we hem op het potje, of op het toilet. Zo fijn bijna geen poepluiers meer :-D

Wordt hij zo extra snel zindelijk? Is niet ons doel, maar voorlopig vindt zoontje het prima :)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-05-2021 19:36
Nou, de mijne niet.

En die ongelukjes....Zo goor.
Die methode heb ik bij de jongste lekker overgeslagen.
Maar welke methode gebruikte je dan?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Pergamon schreef:
13-05-2021 19:53
We gaan het zien. Het schijnt dus te kunnen, dus ik ga compleet verwachtingsloos eens wat dingen proberen.

Kan zeker! Beide zoontjes van mijn beste vriendin waren voor hun tweede al goed op weg om zindelijk te zijn. Zij begon inderdaad bij de eerste tekenen (die jouw kind nu geeft) met zindelijk maken. Ook met een maand of 17. Heel veel ouders doen er niks mee en daardoor zie je het niet vaak maar als je hier gelijk mee aan de slag gaat kan het dus.

Ik ben, met haar als voorbeeld, bij mijn jongste ook met net geen 2 (20 maanden) begonnen en die was met 2 en 3 maanden helemaal zindelijk zonder ongelukjes. Ook een jongetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven