informeert school ouders nog na ongeval gr. 7/8?

11-06-2021 10:37 154 berichten
Ik heb al een paar keer gehad dat mijn zoon onwel werd op school. 1x ging hij neer in de toiletten nadat hij draaierig werd toen zijn lerares een herinnering van zichzelf vertelde die nogal medisch was. Daar heeft zij niets over laten weten, ook niet ff via Parro.

Gister zijn schijnbaar een aantal kinderen onwel geworden na een veel te fanatieke (warme) buitengymles. Wat er precies gebeurd is, weet ik niet omdat mijn zoons verhaal wat warrig is. Op weg terug naar de klas gingen er twee kinderen neer en een aantal anderen werd erg draaierig. Toen zijn medewerkers met die kinderen gaan redderen, maar niet in de klas. Blijkbaar was er niemand meer in de klas. Mijn zoon was naar de wc gegaan toen hij zich niet lekker voelde worden (wc is een afgeschermd blok met open deur in de gedeelde ruimte van een paar klassen), en na het drinken van water was hij draaierig op de grond gezakt (die lekker koel was). Daar werd hij gevonden door de conciërge: lerares had hem dus nog niet gemist. De andere kinderen hadden water en ijsblokjes gehad, maar dat was op toen mijn zoon erbij kwam, en toen is een medewerker heel aardig ff naar de supermarkt gesneld voor een doos ijsjes. Zoon vind het dus wel leuk, maar mij valt vooral op dat er 0 communicatie vanuit school naar de ouders is gegaan over wat er gebeurd is. Volgend zoon heeft de gymleraar wel van diverse medewerkers op zijn flikker gehad ("ze waren heel boos op hem")

Is het normaal dat je bij groep 7/8 enkel door je kind moet worden bijgepraat?
Peertjes schreef:
11-06-2021 11:52
En als het zo gebeurd is dat meerdere kinderen onwel zijn geworden dan vind ik wel dat directeur naar ouders een mail moet sturen over het voorval.
Waarom?
Alecta schreef:
11-06-2021 11:23
Ik zou in eerste instantie gewoon naar de gebeurtenissen vragen. Niet meteen beginnen met verwijten.
Wat ik als eerste opschrijf is toch vragend en zonder verwijten? Wat ik erna schrijf, is hoe ik door zou kunnen vragen, afhankelijk vh antwoord dat ik krijg.
Ik spreek bewust de (adjunct) directeur aan omdat ik wil vragen naar het beleid.

Alleen al de vraag waarom de school niets aan de ouders laat weten, valt onder beleid. Lerares geeft daar toch geen antwoord op.

Ik vraag naar wat er gebeurd is, hoe ik dit moet interpreteren (hoe heeft de school het geïnterpreteerd?) en of er beleid is vanuit school (protocollen) hoe ze op dit soort situaties reageren.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 11:57
Ik spreek bewust de (adjunct) directeur aan omdat ik wil vragen naar het beleid.

Alleen al de vraag waarom de school niets aan de ouders laat weten, valt onder beleid. Lerares geeft daar toch geen antwoord op.

Ik vraag naar wat er gebeurd is, hoe ik dit moet interpreteren (hoe heeft de school het geïnterpreteerd?) en of er beleid is vanuit school (protocollen) hoe ze op dit soort situaties reageren.
Je vraag niet naar het beleid, je begint met een aanval, namelijk ‘waarom’.
Wat maakt dat de leerkracht daar geen antwoord op zou hebben volgens jou?
blijmetmij schreef:
11-06-2021 10:59
Mijn kind heeft prachtige fantasie, maar dit is wel echt. Hij liet trots het ijsstokje zien.

Dat ijsstokje zegt niks, het lijkt me tenminste vrij normaal als een vriendelijke leerkracht trakteert op ijsjes met dit weer. En dat de kinderen met dit weer dingen roepen als 'ik val bijna flauw' lijkt me ook normaal.
Het zou me niks verbazen als je zoonhet verhaal een beetje mooier heeft gemaakt dan het was, dus mocht je willen mailen zou ik niet meteen in de hoogste boom gaan hangen want de kans dat je je daarmee enorm voor schut zet is best groot.
Moiren schreef:
11-06-2021 11:52
Waarom?
Weet je: nu ik er langer over na denk, vind ik communicatie naar ouders belangrijk, zodat ze zelf niet hoeven te gissen.

Je vertelt als school wat er gebeurd is, en OF je geeft aan dat je alles steeds onder controle had, OF je laat merken dat je als school heel goed kan bijsturen als je verrast wordt. Je laat weten waarom het wel/niet nodig was om medisch advies in te winnen en hoe je de situatie hebt opgelost.

Zou helemaal niet moeilijk moeten zijn, en eigenlijk is geen enkele situatie "te licht" als het bij de ouders tot een bevestiging leidt dat hun kind in goede handen was.

Maar op de een of andere manier krijg ik bij school juist eerder een gevoel van schaamte, wegdraaien etc. En dat maakt het lastig er naar te vragen, want ze VERWACHTEN al kritiek met zo'n houding. Dus is het ook snel kritiek in hun ogen als je er het gesprek over aangaat...
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2021 12:04
Dat ijsstokje zegt niks, het lijkt me tenminste vrij normaal als een vriendelijke leerkracht trakteert op ijsjes met dit weer. En dat de kinderen met dit weer dingen roepen als 'ik val bijna flauw' lijkt me ook normaal.
Het zou me niks verbazen als je zoonhet verhaal een beetje mooier heeft gemaakt dan het was, dus mocht je willen mailen zou ik niet meteen in de hoogste boom gaan hangen want de kans dat je je daarmee enorm voor schut zet is best groot.
Ik ken mijn zoon beter dan jij. Hij verzint echt niet zo'n verhaal bij het lolliestokje van een tractatie. Hij is niet gek...
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
11-06-2021 11:57
Ik spreek bewust de (adjunct) directeur aan omdat ik wil vragen naar het beleid.

Alleen al de vraag waarom de school niets aan de ouders laat weten, valt onder beleid. Lerares geeft daar toch geen antwoord op.

Ik vraag naar wat er gebeurd is, hoe ik dit moet interpreteren (hoe heeft de school het geïnterpreteerd?) en of er beleid is vanuit school (protocollen) hoe ze op dit soort situaties reageren.

Joh je weet niet eens precies wat er wel of niet gebeurd is, vraag dat nou eerst eens na bij de leerkracht voor je over beleid en protocollen gaat piepen.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 12:07
Ik ken mijn zoon beter dan jij. Hij verzint echt niet zo'n verhaal bij het lolliestokje van een tractatie. Hij is niet gek...
Toch kan ik het me bijna niet voorstellen dat er meerdere kinderen flauwvallen na een gymles op een mooie zomerdag.
Zeker als je er van school niks over gehoord hebt.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
11-06-2021 11:52
Waarom?
Omdat als er blijkbaar een dusdanige zware gymles is gegeven dat meerdere keren zijn flauwvallen dan hoort school daarop te handelen en daarover dus ook ouders te informeren.

Maar TO zou gewoon verstandig aan doen om gewoon eerst eens te vragen aan de leerkracht wat er nu daadwerkelijk is gebeurd.
Denk dat het allemaal wat uit verband getrokken wordt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
11-06-2021 12:12
Toch kan ik het me bijna niet voorstellen dat er meerdere kinderen flauwvallen na een gymles op een mooie zomerdag.
Zeker als je er van school niks over gehoord hebt.
Ik zit momenteel naast een meisje met een zonnesteek. Gymmen in de brandende zon is niet zo’n goed plan en dit zijn dan de logische gevolgen.
Moiren schreef:
11-06-2021 12:00
Je vraag niet naar het beleid, je begint met een aanval, namelijk ‘waarom’.
Wat maakt dat de leerkracht daar geen antwoord op zou hebben volgens jou?
Okee: voor de duidelijkheid:

Dit is de strekking
Ik vraag naar wat er gebeurd is, hoe ik dit moet interpreteren (hoe heeft de school het geïnterpreteerd?) en of er beleid is vanuit school (protocollen) hoe ze op dit soort situaties reageren.

Onderdeel van "hoe ze op dit soort situaties reageren" is de vraag over communicatie naar de ouders. Uiteraard weer zo geformuleerd dat het gaat om de motivatie, en dat dus iedere keus (wel of niet communiceren) een goede kan zijn als daar een bewuste onderbouwing voor is.

Dat het voor ouders wel een geruststelling kan zijn als school zelf iets meldt, zodat ouders (zoals ik) en ze zelf niet hoeven te gissen als dat helemaal niet nodig is.

Alle ruimte ingebouwd om de situatie te relativeren als school daar behoefte aan heeft.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 12:07
Ik ken mijn zoon beter dan jij. Hij verzint echt niet zo'n verhaal bij het lolliestokje van een tractatie. Hij is niet gek...

Juf: 'Jeetje jongens wat was het warm om te gymmen, je zou bijna van je stokje gaan. Verrassing: ik heb voor iedereen een ijsje.'

Zoon: 'Mam we kregen ijsjes van de juf omdat het zo warm was na de gym dat sommige kinderen van hun stokje gingen.'

Ik werk dagelijks met dezelfde doelgroep en dit verschil in nuance is aan de orde van de dag.
Peertjes schreef:
11-06-2021 12:16
Omdat als er blijkbaar een dusdanige zware gymles is gegeven dat meerdere keren zijn flauwvallen dan hoort school daarop te handelen en daarover dus ook ouders te informeren.

Maar TO zou gewoon verstandig aan doen om gewoon eerst eens te vragen aan de leerkracht wat er nu daadwerkelijk is gebeurd.
Denk dat het allemaal wat uit verband getrokken wordt.
Ik vraag me ook af hoe warm het bij to is? Want gisteren was het hier max een graad of 25. Oké warm, maar nou ook weer niet zo erg dat de mussen van het dak vallen.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 12:17
Okee: voor de duidelijkheid:

Dit is de strekking
Ik vraag naar wat er gebeurd is, hoe ik dit moet interpreteren (hoe heeft de school het geïnterpreteerd?) en of er beleid is vanuit school (protocollen) hoe ze op dit soort situaties reageren.

Onderdeel van "hoe ze op dit soort situaties reageren" is de vraag over communicatie naar de ouders. Uiteraard weer zo geformuleerd dat het gaat om de motivatie, en dat dus iedere keus (wel of niet communiceren) een goede kan zijn als daar een bewuste onderbouwing voor is.

Dat het voor ouders wel een geruststelling kan zijn als school zelf iets meldt, zodat ouders (zoals ik) en ze zelf niet hoeven te gissen als dat helemaal niet nodig is.

Alle ruimte ingebouwd om de situatie te relativeren als school daar behoefte aan heeft.
Lekker doen. Ze weten inmiddels wel wat voor vlees ze in de kuip hebben. .
En wanneer was de afspraak met de huisarts hier over?
Peertjes schreef:
11-06-2021 12:16
Omdat als er blijkbaar een dusdanige zware gymles is gegeven dat meerdere keren zijn flauwvallen dan hoort school daarop te handelen en daarover dus ook ouders te informeren.

Maar TO zou gewoon verstandig aan doen om gewoon eerst eens te vragen aan de leerkracht wat er nu daadwerkelijk is gebeurd.
Denk dat het allemaal wat uit verband getrokken wordt.
Ik denk dat het een verhaal met heel wat korrels zout is.
Nogmaals: ik weet dat er hoe dan ook wel iets gebeurd is, en dat het niet allemaal fantasie is.
Zoon vertelde wie wat deed, en dat is echt hoe ik de medewerkers ken. Oude vrouwelijke conciërge die al ruim 30 jaar meeloopt, die als eerste de jonge gymleraar aanspreekt op stom gedrag etc. Mijn zoon kan het niet zo levendig verzinnen. Ik ken de frustraties van de conciërge ;-).
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
11-06-2021 12:21
Ik denk dat het een verhaal met heel wat korrels zout is.
Lijkt me ook. Wellicht kinderen echt wel te warm hebben gehad na die gymles. Leerkracht heeft ijsjes gehaald en klaar.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 12:23
Nogmaals: ik weet dat er hoe dan ook wel iets gebeurd is, en dat het niet allemaal fantasie is.
Zoon vertelde wie wat deed, en dat is echt hoe ik de medewerkers ken. Oude vrouwelijke conciërge die al ruim 30 jaar meeloopt, die als eerste de jonge gymleraar aanspreekt op stom gedrag etc. Mijn zoon kan het niet zo levendig verzinnen. Ik ken de frustraties van de conciërge ;-).
Beleven is wat anders dan verzinnen hè.
Rosalind schreef:
11-06-2021 12:12
Toch kan ik het me bijna niet voorstellen dat er meerdere kinderen flauwvallen na een gymles op een mooie zomerdag.
Zeker als je er van school niks over gehoord hebt.

Nou dit! Ik kan het me ook niet voorstellen. Gisteren klaagde groep 7/8 hier ook steen en been over de hitte. Het zijn kinderen, in de pré puberteit, door overdrijven best wel eens. Zeker onder groepsdruk.
*Sally* schreef:
11-06-2021 12:19
Ik vraag me ook af hoe warm het bij to is? Want gisteren was het hier max een graad of 25. Oké warm, maar nou ook weer niet zo erg dat de mussen van het dak vallen.
Zoon zei dat het in de zon heel warm was, dat ze iets heel fanatieke moesten doen en dat niemand water oid had meegenomen, of een petje droeg.
En ja: die kinderen van tegenwoordig kunnen gewoon niet meer zoveel hebben he? 😉
en dan is er een te zware gymles gegeven
en dan zijn er kinderen wat duizelig geworden
geef ze water , rust en en weer door.

dus nee , ouders hoeven niet massaal ingelicht te worden
er is geen aanslag gepleegd ofzo

maar goed ik ben van de jaren 60
en heb inmiddels volwassen kinderen
en ben echt niet over van alles gebeld of ingelicht
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-06-2021 12:25
Nou dit! Ik kan het me ook niet voorstellen. Gisteren klaagde groep 7/8 hier ook steen en been over de hitte. Het zijn kinderen, in de pré puberteit, door overdrijven best wel eens. Zeker onder groepsdruk.
Inderdaad! En haalt juf nog ijsjes .
clivia52 schreef:
11-06-2021 12:27
en dan is er een te zware gymles gegeven
en dan zijn er kinderen wat duizelig geworden
geef ze water , rust en en weer door.

dus nee , ouders hoeven niet massaal ingelicht te worden
er is geen aanslag gepleegd ofzo

maar goed ik ben van de jaren 60
en heb inmiddels volwassen kinderen
en ben echt niet over van alles gebeld of ingelicht
Alleen bij breuken, tanden er uit etc. Wat een onzin om voor alles te moeten bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven