Baby wil niet avondeten

17-09-2021 23:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het lukt ons niet om onze dochter van 11m goed te laten avondeten. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en tips hebben.

Vanaf 4m zijn we begonnen met proefhapjes wat echt super ging. Ze probeerde alles en leek het meeste lekker te vinden. Na 6m ging ik meer variëren met eten en maakte ik bijvoorbeeld een aubergine courgette en aardappel prakje. Soms de groente apart en soms door elkaar. Ze at fantastisch. Smiddags kreeg ze brood wat ze ook erg lekker vond, net als fruit. Vanaf 8m probeerde ik haar ook wat meer zelf te laten eten (rapley methode). Dat ging ook goed. Totdat ze alleen nog maar zelf wou eten... Ze vertikt het om een hapje te nemen van een lepel als wij die aangeven. Wel wil ze dat zelf doen; wat niet lukt. Het eten vliegt de hele kamer door. Stukjes groente zoals bloemkool roosjes of reepjes courgette maalt ze fijn met haar handen en gooit ze op de grond. Soms probeert ze het wel te eten maar als het niet lukt is ze snel boos en gooit ze direct alles op de grond.

Het consultatiebureau zei alleen maar blijf het aanbieden en minder met melk. Dat proberen we nu maar het helpt nog totaal niet. Het enige wat ze savonds wil eten is brood (daar doe ik dan wel iets van zelfgemaakte groentespread op ofzo), fruit, ei (ook met groente er in) en alles wat in een knijp verpakking zit.

Ik maak me niet echt zorgen dat ze te weinig binnenkrijgt maar wel wat voor aanpak we moeten doen. Gewoon blijven aanbieden en compenseren als ze niets eet met eten wat ze wel wil? Of eten bieden wat de pot schaft en als ze het vertikt om te eten laten gaan...
---
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet ontbijten. Ik krijg 's morgens geen hap door mijn keel.

Wil ze 's avonds wel drinken? Dan gewoon een borst/fles erin.

Eventueel ruil je een fles en een maaltijd om. Broccoli als ontbijt of lunch is vast niet verboden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ze is nog zo klein, ik zou me er niet te druk om maken... eating under one is just for fun.. Als ze dan nog wel om flesje/borst vraagt zou ik die dus wel ook gewoon aanbieden.
Verder... probeer je wel eens een monkey platter? Met zowel dat stukje brood dat zij lekker vindt als de groenten die jij belangrijk vindt. Gewoon blijven aanbieden, komt vanzelf weer! En idd, geef dan lekker wat groenten die ze laat liggen (of weg smijt :-D ) de volgende dag overdag.
Ook knijpen, gooien etc met eten hoort er tot op zekere hoogte gewoon bij, is allemaal ontdekken en leren.
Alle reacties Link kopieren
Als het een lepel-ding is… geef haar 1 of 2 lepels vast waarmee ze zelf kan eten, en voer haar tussendoor hapjes van een andere lepel?
Verder zou ik me niet teveel zorgen maken.. het komt vanzelf. Goed eten komt en gaat bij onze kindjes altijd in fases…
Alle reacties Link kopieren
Ze eet wel uit knijpverpakkingen schrijf je. Wat gebeurt er als je daar het (brokjes-loze) warme eten in doet?

Bijv bij nomnomkids kun je herbruikbare knijpzakjes kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 8 maanden nog jong om zelf te eten. Ik gaf het toen op een bordje en gaf zelf de lepeltjes aan of deed het in hun mond. Gewoon voeren eigenlijk.

Eten met hand pakken, kneden en de kamer in gooien heb ik echt nooit toegestaan. Kun je iedere keer gaan poetsen. Het wordt dan.toch een gewoonte dat je met eten mag gooien en kneden?
11 meter? Wat een lengte! Weet je zeker dat ze niet juist wat minder binnen moet krijgen?
:)
Alle reacties Link kopieren
11 maanden is veel te jong om echte maaltijden te nuttigen. Eten is vooral voor de lol en om voedsel te leren kennen (smaken, texturen, temperaturen) en een beetje oefenen. Spelen met eten hoort daar 100% bij. Het feedinglittles account op Instagram heeft hier veel informatie over en tips voor.

Nog veel te jong om serieuze verwachtingen te hebben. Fles/borst is nog steeds de hoofdbron van voeding.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kranten er omheen leggen zodat ik niet echt alles schoon moet gaan maken na de maaltijd.

Om te voorkomen dat ik voor niets heb gekookt en zij nog steeds honger heeft na de maaltijd zou ik haar eerst de hoofdmaaltijd voeren en het toetje mag ze zelf oefenen.

Overigens kan ze als ze 18 is beslist zelf eten. Ik zou alleen de rotzooi wat beperken tot die tijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eten wat de pot schaft met 11 maanden???
Wat een waanzin
Avondeten is nog steeds voor de leuk. Kijk wat ze binnenkrijgt en top het af met een toetje of melk.
Hier ook een baby van 11 maanden. Hij was eerst ook dramatisch met de warme hap. Ik kookte en pureerde altijd apart voor hem. Maar daar at hij steeds minder van.
Sinds hij met de pot mee eet gaat het een stuk beter. Hij wil gewoon eten wat wij ook eten. En dat snap ik wel.

Soms gaat het nog steeds ruk, maar hij is nog maar een baby en food under one is just for fun.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2021 07:42
Eten wat de pot schaft met 11 maanden???
Wat een waanzin
Avondeten is nog steeds voor de leuk. Kijk wat ze binnenkrijgt en top het af met een toetje of melk.
Dat hoeft niet TO’s pittige Thaise curry te zijn hè?! Het kan ook zijn dat je haar broccoli met aardappel aanbiedt, maar als ze dat niet eet vervolgens 10 liflafjes aan te bieden om te kijken wat ze wel eet. Dat zou ik dus niet doen. Vandaag is het broccoli, morgen probeer ik wel weer wat anders. Dan eet ze dus wat haar eigen baby-pot schaft !
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu 1 jaar en 3 maanden en avondeten gaat redelijk goed nu, maar dat ging ook op en af hoor!
Hij wilde ook een tijd niet een hapje aannemen, gaat vanzelf weer over. Don't worry, Gewoon blijven aanbieden.
Zodra er mee gegooid wordt is dat een teken: ik ben klaar met eten.
Af en toe wat troep hoort er denk ik gewoon bij.
Daar leren ze ook weer van schijnt het.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is 2,5 en nog steeds geen fan van s avonds warm eten. Daarentegen eet ze op de opvang regelmatig twee borden leeg, tussen de middag (wel warm eten dus). Blijkbaar ligt het haar beter om op dat tijdstip te eten. Prima, ze eet van alles, ze eet genoeg. Dat het niet om half zeven s avonds is, kan ik niet wakker van liggen.

Je verwachtingen klinken erg hoog voor zo’n jong kind. Voordat ze echt een maaltijd mee eten duurt vaak nog wel even hoor. En dan doen ze het net, en dan worden ze 2 en gooien ze weer hun kont tegen de krib. En dan ben je al blij als je er fatsoenlijk wat in krijgt, jammer dan als het geen officiële maaltijd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het proberen haar 's middags warm eten te geven. Misschien is ze gewoon te moe om 's avonds.
Alle reacties Link kopieren
spacescooter schreef:
18-09-2021 00:03
Ik vind 8 maanden nog jong om zelf te eten. Ik gaf het toen op een bordje en gaf zelf de lepeltjes aan of deed het in hun mond. Gewoon voeren eigenlijk.

Eten met hand pakken, kneden en de kamer in gooien heb ik echt nooit toegestaan. Kun je iedere keer gaan poetsen. Het wordt dan.toch een gewoonte dat je met eten mag gooien en kneden?
Jij kent duidelijk de Rapley methode niet ;-) . Onze kinderen eten vanaf 6 maanden zelf en kregen juist geen geprakt voedsel.

Het wordt geen gewoonte, hoort gewoon bij ontdekken. Kinderen die je met lepel eten geeft gaan dan wel lopen knoeien als ze op latere leeftijd zelf mogen eten.
Alle reacties Link kopieren
Niet minderen met melk hoor. Ik zou eten nog niet zien als maaltijd maar juist laten ontdekken op moment dat echte honger er af is dus half uur na melk.

Rapley en geprakt pureren wordt wel afgeraden.
Alle reacties Link kopieren
Met 11 maanden kregen ze borstvoeding, een fruithap, een broodkorst
je en een groente hapje. En wat vooral mijn oudste heel lekker vond gazpacho, in een fles.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
18-09-2021 08:38
Ik zou het proberen haar 's middags warm eten te geven. Misschien is ze gewoon te moe om 's avonds.
Dat wilde ik ook schrijven.
Gatinmijnsok schreef:
18-09-2021 08:38
Ik zou het proberen haar 's middags warm eten te geven. Misschien is ze gewoon te moe om 's avonds.
Ik doe dit met kind van 20 maanden nog steeds als ze bijvoorbeeld niet lekker is. Dan is ze 's avonds gewoon klaar met de dag en gaat 'avond'eten er echt niet in. Dan krijgt ze fruit of yoghurt of whatever en maak ik me er verder niet druk om want die 'avond'hap zit er al in.

Ik vind 11 maanden wel jong om hier al echt een ding van te maken hoor. Ik dacht dat onder de 1 melk de hoofdvoeding was en alles wat erbij komt is mooi meegenomen. Zou het proberen wat los te laten. Blijven aanbieden, blijven proberen maar zonder al teveel druk. Kan ook gewoon dat je kindje er nog niet klaar voor is. Dat komt, in de meeste gevallen, echt nog wel.

Succes mama!
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje eet vanaf dat ie over de proefhapjes heen was, met de pot mee. Eerst gevoerd (geprakt) en sinds hij goed kon zitten in de stoel, eet hij zelf. Tuurlijk belande er veel overal en nergens, maar ze leren echt snel :)
Zo af en toe een hap voeren er tussen door (en het liefste van mijn vork) en soms deden we net of het van ons bord kwam.
Hij is nu 14 maanden, en het gaat gewoon z'n gangetje. Lepel en vork lukt soms heel goed, en soms niet. Dan eet hij met z'n hand. Soms gewoon gelijk z'n mond in, soms knijpt hij het fijn. Allemaal heel normaal.
En die keer dat ie niet (alles) wil eten, eet hij niet. Wel gewoon "toetje" er in of een stukje fruit, en pap in z'n slaapfles (normaal alleen melk).

Onder de één is melk de hoofdvoeding, dus gewoon melk op basis van de hoeveelheid die ze nog moet krijgen aanbieden.
Je zou eventueel kunnen kijken of ze niet te kort op het avondeten nog iets binnenkrijgt behalve wat water.
Alle reacties Link kopieren
Ze is 11 maanden. Komt vanzelf wel.
Mijn kind heeft ook fases gehaf waarbij ze het eten vermorzelt ipv eet. Wij maakten ons ook zorgen of ze wel genoeg binnen kreeg etc. Maar als ze trek hebben eten ze wel wat ervan over het algemeen. Probeer eens een ander moment, of laat haar van jullie bord eten. Accepteer de zooi, met 11 maanden is van al het zelfgegeten eten het zeker 50% pure toeval dat het de mond bereikt heeft ;) de mijne is 2 en die eet nog veel met haar handen... komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit gelezen dat spelen met eten en structuren daarmee voelen heel belangrijk was dus hier mocht dat. Werd inderdaad wel een bende, met 2 jaar ongeveer werd dat dan beter. Iets in je mond proppen is best lastig op die leeftijd, moeten ze ook weer leren. Het is wel een leuke ontdekkingsreis als je het loslaat vind ikzelf.

Lepeltjes zijn vast heel handig, maar mijn kinderen hebben dat altijd geweigerd. Dus werd automatisch een soort rapley methode en eigenlijk is dat ook wel makkelijk, hoef je niets te prakken en kun je ondertussen zelf ook wat warms (!!) eten.
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd wilde mijn zoontje ook opeens niet meer gevoerd worden. Even omschakelen met eten maken. Toen we hem zelf lieten eten at hij ineens veel beter. In het begin vermorzelde hij alles in zijn vuist maar dat ging heel snel beter, met een week of 2 weken was hij er al veel beter in.
Gewoon blijven aanbieden, zachte smaken als courgette, wortel, zoete aardappel, kipjes, pasta met rode saus vindt hij heerlijk.

Belangrijk is ook dat jullie ontspannen mee eten, dan kijkt hij bij jullie af en gaat het vanzelf beter. Niet teveel er boven op zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven