Dreumes 20 maanden oud heeft intense driftbuien.

19-09-2021 08:02 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe ik om moet gaan met de driftbuien van mijn zoon. ‘S ochtends wil hij de I-pad om Bing te kijken, prima dan kan ik douchen etc. Ondertussen verschoon/wassen, kleed ik hem aan en krijgt hij een fles pap. Ik vertel dan aan zoon, “we gaan zo naar de crèche, Ik ga de IPad uit doen”. Ik krijg geen respons. Ik zet alvast mijn tas en zijn tas in de auto en ik vraag of zoon de iPad uit wil doen ik wacht 2 minuten en dan zeg ik, ga jij de iPad uitdoen anders gaat mama de iPad uitdoen, ik tel dan 123 oké mama gaat de iPad uitdoen, dan is zoon helemaal van slag. Ik neem hem mee en zet hem boos in de autostoel, nadat ik heel veel klappen en schoppen heb geïncasseerd. Ik doe een muziekje op in de auto. Bij de tijd als we bij de crèche aankomen is hij rustig en gaat hij rustig naar binnen, alsof er niets is gebeurd.

Ik had aan zijn leidsters gevraagd of hij ook zo is op de groep, de leidster gaf aan dat hij op de groep ook driftbuien heeft, maar dan laten ze hem uitrazen en geven hem daarin geen aandacht. Ze zeggen dat hij een pittig karakter heeft.
Ik moet ‘s ochtends weg ik heb geen tijd om hem uit te laten razen.

Ik heb contact gehad met een opvoedkundige en die gaf aan dat ik van te voren moet uitleggen wat wij gaan doen, een momentje in de ochtend als hij wakker wordt knuffelen en met zoon praten. Dat doe ik, maar daar trekt zoon zich niets van aan.

Ik heb ook het idee dat hij beter naar zijn vader luistert, die legt niets uit en roept zijn naam en zoon komt.


Ik ben echt ten einde raad. Hoe doorbreek ik deze cirkel?
Alle reacties Link kopieren
Even geen Ipad meer in de ochtend. Gewoon even de tijd uitzitten, het komt vanzelf dat hij met dit soort dingen kan omgaan. (Wij namen onze zoon op die leeftijd niet meer mee naar de supermarkt; wat een hel was dat.)
Alle reacties Link kopieren
20 maanden is nog jong. Goed dat je uitlegt wat er komt blijven doen maar hij kan nog niet zelf de i pad uitzetten. Dus dat stuk overslaan en gelijk naar mamma zet hem zo uit.

Verder is er geen andere oplossing dan i pad? Hij met pap fles in zijn bed en jij douchen?

Mijn dochtertje van 20 maanden is ook onwijs driftig door de dag heen. Niet met slaan schoppen maar laat zichzelf uit frustratie keihard vallen als er iets is wat zij niet wil of wij haar niet snappen,

Gaat meestal over als ze gaan praten
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen, zelfs van 5 hebben nog een 'afkick' tijd nodig na de tv. Meestal van een half uur. Daarom laat ik ze pas kijken als ik ook echt een tijd heb om ze hier mee te laten stoppen. En halverwege een programma uit doen is ook lastig. Meestal moet een filmpje wel zijn afgerond.
Driftbuien hadden ze ook veel. Vaak zou ik geen wel/niet keuze geven. Maar door de dag heen wel keuzes geven tussen twee opties. Zoals, welke sokken wil je aan?
Alle reacties Link kopieren
Geen iPad meer geven, mijn kinderen werden ook monsters als hij uit moest. Soms hebben ze daar nog last van (4&5 jaar) dus ik geef het ze bij hoge uitzondering. In plaats daarvan kijken ze na het ontbijt even tv, als ik klaar ben met de tassen en opruimen gaat de tv uit. Douchen doe ik voor de kinderen wakker worden, ik zet de wekker een half uur eerder dan dat hun eruit moeten.

Ook heel leuk om kinderen altijd een keus te geven maar soms moet er gewoon geluisterd worden hoor! Discussies voeren komt in de puberteit wel..
Een kind van die leeftijd heeft nog geen tijdsbesef, dus straks is een begrip waar hij niet zoveel aan heeft. Twee minuten wachten tussen zeggen wat je gaat doen en het daadwerkelijk doen is ook wat lastig voor hem want in die twee minuten zit hij alweer helemaal in de iPad. En mijn kind kon ook nog niet tot drie tellen op die leeftijd.

Goed dat je aankondigt wat je gaat doen, maar zorg dat dat dingen zijn die hij begrijpt. Zoals: we gaan nu naar de crèche, dus ik zet de iPad uit. Of laat hem kiezen: doe jij de iPad uit of zal mama het doen? En het dan ook meteen doen.

Maar ik snap je frustratie; hier ook pittige kinderen. Wat hier soms helpt: naar kind toelopen en even lachen en zeggen hoe mal het kind wel niet doet. Die van mij moet dan ook lachen en dan knuffelen we het af. Misschien is dat nog iets…Sterkte, heel lastig dit soort dingen, helemaal als je haast hebt en dus minder geduld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een driftige dochter en het uitzetten van de tablet was soms inderdaad heel moeilijk. We zetten nu al een heel lange tijd een kookwekker en als die af gaat moet de tablet uit. Dit werkt verbazingwekkend veel beter dan dat wij zeggen dat ze hem uit moet zetten. Als ze dan nog geen aanstalten maakt zeg ik altijd: zet jij hem uit of zet ik hem uit? Dan wil ze het altijd zelf doen natuurlijk.

Met 20 maanden gaat dit misschien nog niet werken, want dat is echt nog wel jong.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
19-09-2021 08:06
Even geen Ipad meer in de ochtend. Gewoon even de tijd uitzitten, het komt vanzelf dat hij met dit soort dingen kan omgaan. (Wij namen onze zoon op die leeftijd niet meer mee naar de supermarkt; wat een hel was dat.)
Dit inderdaad. Als die iPad elke ochtend strijd oplevert dan geen iPad meer in de ochtend voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
Geen ipad. Hier worden ze ook heel driftig van tv kijken en dat die uit moet.
Geen iPad in de ochtend? De iPad is geen oppas.

Zelf douchen in de avond of voordat hij wakker wordt kan ervoor zorgen dat je alle aandacht voor hem hebt. Mogelijk heb je daardoor zelfs minder tijd nodig om alles te doen en toch op tijd te komen.

Ook van te voren maken dat alles al klaar staat kan veel stress voorkomen.

Verzin een nieuwe routine zonder de iPad en laat dat ding tot minstens zijn achtste in de ochtend in de kast.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is even oud en heeft ook weleens driftbuien. Hoort erbij!!
Ik probeer 's ochtends geen iPad te geven want dan wordt hij inderdaad driftig als het uit moet. Tijdens dat we ons klaarmaken speelt hij wat met blokken ofzo. We hebben wat speelgoed boven maar meestal zit hij te klooien met mijn makeup kwasten, schoenen uit het rek te trekken etc.
Ik zou me niet teveel druk maken over de driftbuien die horen er echt bij!!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook twee kinderen die veranderen in monsters als de iPad uit moet. Afgelopen vakantie is hij stuk gegaan en we kopen geen nieuwe.

Kun je iets eerder opstaan en hem in bad/teil zetten als jij gaat douchen? Dat werkt hier altijd prima.
Alle reacties Link kopieren
Een ipad zuigt je helemaal naar binnen. Om dan weer op aarde te moeten komen en naar je moeder luisteren is een hele grote stap. En als je op de ipad zit hoef je even niets en voel je even niets. Van de ipad af betekent haasten naar creche. Hij zal daar waarschijnlijk geen weet van hebben, maar zal het verschil wel kunnen voelen.

Ipad lukt nog kennelijk niet in de ochtend, dus je zult iets anders moeten verzinnen. Misschien een luisterboekje, plaatjeskijkboekje, puzzel, iets anders dat even zijn aandacht vasthoudt zodat jij kunt douchen.

Als ie ouder wordt, blijft ipad vaak lastig. Het is het ingezogen worden, dat je zelf vast ook herkent. Als jij iets op je telefoon aan het doen bent, zit je er ook helemaal in en is de wereld om je heen ver weg. Vaak helpt het om kind aan te raken als je tegen hem praat, zodat ie al een klein beetje uit de ipad komt. Een kookwekker kan ook, inderdaad, maar heeft een groot schrikeffect. Ik weet niet hoe handig dat is voor de rust van je kind. Ze zijn wel gelijk alert...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt te hoge verwachtingen van je kind. Omgaan met tijd, met een iPad, luisteren, dat past allemaal niet bij deze leeftijd. En volgend jaar ook nog niet.

Heb je mensen met kinderen in dezelfde leeftijd om je heen? Misschien kan je wat meekijken. Lees vooral ook veel artikelen over kinderen en opvoeden.

Eva Bronsveld heeft een aantal hele fijne!
Alle reacties Link kopieren
Ipad is geen oppas. Niet gelijk een scherm geven in de ochtend, mijn kids worden er ook draakjes van … Of jij moet eerder opsraan zodat jij al klaar bent en alle aandacht kan geven aan je zoontje. Dat deed ik ook toen ze kleiner waren.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
19-09-2021 09:18
Een ipad zuigt je helemaal naar binnen. Om dan weer op aarde te moeten komen en naar je moeder luisteren is een hele grote stap. En als je op de ipad zit hoef je even niets en voel je even niets. Van de ipad af betekent haasten naar creche. Hij zal daar waarschijnlijk geen weet van hebben, maar zal het verschil wel kunnen voelen.

Ipad lukt nog kennelijk niet in de ochtend, dus je zult iets anders moeten verzinnen. Misschien een luisterboekje, plaatjeskijkboekje, puzzel, iets anders dat even zijn aandacht vasthoudt zodat jij kunt douchen.

Als ie ouder wordt, blijft ipad vaak lastig. Het is het ingezogen worden, dat je zelf vast ook herkent. Als jij iets op je telefoon aan het doen bent, zit je er ook helemaal in en is de wereld om je heen ver weg. Vaak helpt het om kind aan te raken als je tegen hem praat, zodat ie al een klein beetje uit de ipad komt. Een kookwekker kan ook, inderdaad, maar heeft een groot schrikeffect. Ik weet niet hoe handig dat is voor de rust van je kind. Ze zijn wel gelijk alert...
En dit ook inderdaad. Ik vind dat echt vreselijk om te zien eerlijk gezegd, ik raak er ook super geirriteerd van als ik geen verbinding kan krijgen.
Zoon zit inmiddels in groep 3 en wij gebruiken dus geen iPad. Filmpjes kunnen op de tv, en die wordt door mij bediend. Tussen elk filmpje door is er weer even een contact moment, en de tv tijd is kort.
Hier gaat dat prima.
Alle reacties Link kopieren
En gedeeltelijk gewoon accepteren. Mijn kind is helemaal niet zo lastig, maar rond is leeftijd heb ik ook wel tegen mensen gezegd: het vervelende op dit moment, is dat alles wat ze leuk vindt, ook meteen ellende oplevert als we er weer mee ophouden (uit speeltuin naar huis, kleur potloden opruimen enz). Ze is nu bijna 3, en dat is wel een stuk minder, maar komt nog steeds wel voor. Das zijn het peuters voor.
Wat de zaken sowieso niet beter maakt, is haast hebben. Dat voelen kinderen, en dan gooien ze meteen hun kont tegen de krib. Dus misschien toch ietsje meer tijd nemen. Volgens mij stond je al vrij vroeg op, dan misschien toch kijken of je niet iets kunt laten in je routine, wat eigenlijk niet echt per se moet.

Overigens werkte en werkt het hier wel degelijk om te zeggen dat we zo de televisie/iPad uit doen en dan gaan slapen/naar de auto/whatever. Als ik dat zomaar uit het niks doe, is kind ook boos, als ze hem aan voelt komen, gaat het een stuk beter. Dus wat dat betreft niet eens met mensen die zeggen dat een kind daar niks mee kan. Het is wel belangrijk dat je dan ook doet wat je zegt. Dus als je zegt: ‘mama zet de tassen in de auto, en dan doen we hem uit’, dan dat ook doen, en niet nog een paar minuten wachten. Want ook iedere millimeter speelruimte pikken ze meteen op, die boeven.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook nog kan helpen is zeggen: na dit filmpje doen we hem uit. Dat is een stuk meer behapbaar, ons zoontje (bijna 3) accepteert dat inmiddels prima en zegt zelf dan ook dat hij dan uit gaat.

Daarvoor is het handig om korte filmpjes/liedjes te kiezen van 2/3 minuten. Wij doen vaak van die peuterliedjes (waar is de poes, aankleedlied), of liedjes van nijntje (de seizoenen, nijntje danst)
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste (2) is ook zo'n driftkikker, en dat was de oudste ook op die leeftijd en zijn driftbuien komen nog maar incidenteel voor, dus het gaat over. Wat hier het beste werkt is inderdaad alles aankondigen. Ze hebben alleen geen besef van tijd, dus ik probeer het zo concreet mogelijk te maken. Dus in jouw geval zou ik bijvoorbeeld zeggen 'Je mag nog even op de i-pad kijken, maar als je papfles op is, krijg je een schone luier en dan zet mama de spullen in de auto en dan zet ik de i-pad uit en gaan we naar de crèche' en dat herhalen na de papfles 'Even een schone luier aan, dan zet mama de spullen in de auto en dan gaat de i-pad uit en wij naar de crèche' en dan dus na het verschonen weer 'Mama zet nu de spullen in de auto en als ik dat heb gedaan gaat de i-pad uit en dan gaan wij naar de crèche'.

Ok, ik word er al simpel van als ik dit zo typ, maar het werkt wel goed bij mijn kinderen. Overigens doen ze dit bij de peuterspeelzaal ook, en hebben ze toen de oudste op peutergym zat een soort visuele wekker gebruikt omdat hij telkens helemaal over de emmer was als de les was afgelopen :$ maar het is dus echt normaal peutergedrag en komt heel veel voor.
CHL schreef:
19-09-2021 09:50
Mijn jongste (2) is ook zo'n driftkikker, en dat was de oudste ook op die leeftijd en zijn driftbuien komen nog maar incidenteel voor, dus het gaat over. Wat hier het beste werkt is inderdaad alles aankondigen. Ze hebben alleen geen besef van tijd, dus ik probeer het zo concreet mogelijk te maken. Dus in jouw geval zou ik bijvoorbeeld zeggen 'Je mag nog even op de i-pad kijken, maar als je papfles op is, krijg je een schone luier en dan zet mama de spullen in de auto en dan zet ik de i-pad uit en gaan we naar de crèche' en dat herhalen na de papfles 'Even een schone luier aan, dan zet mama de spullen in de auto en dan gaat de i-pad uit en wij naar de crèche' en dan dus na het verschonen weer 'Mama zet nu de spullen in de auto en als ik dat heb gedaan gaat de i-pad uit en dan gaan wij naar de crèche'.

Ok, ik word er al simpel van als ik dit zo typ, maar het werkt wel goed bij mijn kinderen. Overigens doen ze dit bij de peuterspeelzaal ook, en hebben ze toen de oudste op peutergym zat een soort visuele wekker gebruikt omdat hij telkens helemaal over de emmer was als de les was afgelopen :$ maar het is dus echt normaal peutergedrag en komt heel veel voor.

Wat veel tekstk in één keer voor een kind van ruim anderhalf. Die is je na de eerste zin al kwijt hoor.

En zoiets zeggen als: als de fles leeg is of als de boterham op is, is iets dat ze heel snel kunnen "manipuleren". Dan laten ze nog een slokje of stukje over en hoeft de iPad nooit uit.

De begrenzing leg je beter in de iPad of inderdaad in de duur van een filmpje. Nog beter: de iPad verdwijnt uit de ochtendroutine.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-09-2021 10:15
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-09-2021 09:59
Wat veel tekstk in één keer voor een kind van ruim anderhalf. Die is je na de eerste zin al kwijt hoor.

En zoiets zeggen als: als de fles leeg is of als de boterham op is, is iets dat ze heel snel kunnen manipuleren. Dan laten ze nog een slokje of stukje over en hoeft de iPad nooit uit.

De begrenzing leg je beter in de iPad of inderdaad in de duur van een filmpje. Nog beter: de iPad verdwijnt uit de ochtendroutine.
Eens. Al geloof ik niet in het stuk manipuleren (achter dat woord zit een intentie die kleintjes nog helemaal niet kunnen hebben), het zadelt je wel weer met een ander probleem op als eten of drinken niet op gaat.

Maak het jezelf makkelijk als opvoeder door gedoetjes te voorkomen.

Hier werkte het nooit om dit soort dingen te begrenzen, ik legde juist de nadruk op het volgende dat ging gebeuren: “Wauw wat een toffe schoenen staan hier in de gang zeg! Zijn dat de mijne?”. Ondertussen deed ik dan m’n tenen erin, en had ik meteen weer alle aandacht. Schoenen eenmaal aan zei ik: “Is het een lekker weertje vandaag? Ga jij eens even de deur open maken om te voelen?”, en dan weer: “Och weet jij nog waar onze auto is geparkeerd?”, etc etc.

Werkt duizend keer beter dan je kind ‘leren luisteren’.
Frizz schreef:
19-09-2021 10:10
Eens. Al geloof ik niet in het stuk manipuleren (achter dat woord zit een intentie die kleintjes nog helemaal niet kunnen hebben), het zadelt je wel weer met een ander probleem op als eten of drinken niet op gaat.

Maak het jezelf makkelijk als opvoeder door gedoetjes te voorkomen.

Hier werkte het nooit om dit soort dingen te begrenzen, ik legde juist de nadruk op het volgende dat ging gebeuren: “Wauw wat een toffe schoenen staan hier in de gang zeg! Zijn dat de mijne?”. Ondertussen deed ik dan m’n tenen erin, en had ik meteen weer alle aandacht. Schoenen eenmaal aan zei ik: “Is het een lekker weertje vandaag? Ga jij eens even de deur open maken om te voelen?”, en dan weer: “Och weet jij nog waar onze auto is geparkeerd?”, etc etc.

Werkt duizend keer beter dan je kind ‘leren luisteren’.

Ik zal dat woord nog even tussen aanhalingstekens zetten inderdaad. Ze bedoelen het niet vervelend of zo maar zijn wel heel slim in zulke dingen. Voor hen bestaat er geen tijd en al helemaal geen tijdsdruk, dus een hapje laten liggen is een mooie en kinderlijk logische manier om langer te kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Gezien al je andere topics wil je ik toch echt aanraden via het CB hulp in te schakelen. Laat iemand thuis mee kijken hoe het gaat en je tips geven hoe je dingen aan kan pakken. De problemen spelen al sinds zijn geboorte en hij heeft ook al een scheiding achter de rug.
Hetvis geen schande om hulp te vragen hoe je bepaalde situaties kunt aanpakken. Maak er gebruik van dat het er is en je zal zien dat je er daarna zoveel plezier van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Nanouk, wilde hetzelfde schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem voor de tv in plaats van de iPad zetten. Daar heeft hij zelf geen controle over dus zal het makkelijker zijn om hem uit te zetten.

Overigens denk ik dat het helemaal niet zo heel veel uitmaakt wat hij aan het doen is, je haalt hem uit zijn ding en dat is niet de bedoeling.

Je kan ook de routine omdraaien zodat hij de laatste 10 minuten bezig is met klaarmaken in plaats van met de iPad.

En verder hoort het er ook gewoon bij. Pas als ze echt gaan begrijpen hoe het werkt wordt het beter. (En dan nog niet altijd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven