Hoevaak of wanneer kopen?

21-09-2021 23:35 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoevaak kopen jullie nieuw speelgoed/spelletjes voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Spelletjes regelmatig, bordspellen bedoel ik dan, omdat we dat hier leuk vinden om samen te doen.
Speelgoed koop ik zelden zo maar. Behalve buitenspeelgoed: skeelers, een step, een nieuwe fiets, die dingen koop ik als kind er in de ontwikkeling aan toe is, en het seizoen zich ervoor leent. Dan wacht ik niet tot een verjaardag of sinterklaas.
Kind krijgt zakgeld en koopt daar regelmatig speelgoed voor. Kind krijgt ook de opbrengst van de verkoop van oud speelgoed, en gebruikt dat ook voor nieuwe dingen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk alleen met Sint en verjaardagen. Ze spelen hier ook weinig met speelgoed (meestal zijn ze buiten) en de spellenkast puilt al uit. Daarvan hebben we ook veel nog van vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vrijwel alleen met Sinterklaas en de verjaardagen. Omdat het beide winterkinderen zijn, krijgen ze wel in de zomer ieders een buitenspeelgoed. Daarnaast nog 1a 2 keer per jaar naar een rommelmarkt/kringloop waar ze iets mogen uitzoeken. Wij kopen trouwens veel tweedehands of soms krijgen we iets waar buurtkinderen niet meer mee spelen. Ondanks dat wij proberen niet te veel speelgoed in huis te hebben, groeit het aantal speelgoed ongemerkt toch 🙈
Alle reacties Link kopieren
Alleen met Sint en de verjaardagen. Knutselspullen, stiften, etc. kocht ik wel als het op was.
ik geef mn bek ook maar een douw
In het begin alleen met verjaardagen (zomer) en kerst, maar nu ze wat ouder worden vind ik dat moeilijk vol te houden. Laatst toevallig kind een nieuwe fiets omdat ze uit de oude gegroeid was, en het andere kind zomaar een basketball hoop. Twee dure dingen waar de tijd rijp voor was zonder een viering van het een of het ander. Man stopt kinderen ook weleens zomaar een kadootje (speelgoed) toe als hij druk en/of veel weg is geweest. Eigenlijk vind ik het teveel speelgoed en teveel nadruk op commercie, maar het is er zo ingeslopen dat de kinderen eigenlijk weinig te wensen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als ik vind dat er daar aanleiding voor is:
- de grotere cadeaus met verjaardag/sinterklaas
- als het moment zich daarvoor leent: gewoon omdat ik zin heb om de kinderen blij te maken met een (klein) cadeautje. Of omdat ze overgegaan zijn naar groep 2. Of omdat de zwemles zo super goed ging. Of omdat ik de kids gewoon hartstikke lief vind.

Verwen mezelf ook wel met een boek, tijdschrift, oorbellen, make-up etc. Dus waarom zou ik de kinderen niet af en toe een keertje verwennen met ‘een cadeautje’.
Alle reacties Link kopieren
Vermoedelijk kreeg ik het duurdere speelgoed voor mijn verjaardag, maar er staat me niets van bij. Ineens had ik een step en ik vroeg me niet af hoe ik eraan kwam. En ineens reed ik op rolschaatsen.

Ik kan me een keer herinneren dat ik een pop kreeg van sinterklaas. Ook kreeg ik vaak ballen met motiefjes erop. Sinterklaas was voor het spannende, het leuke. En vooral voor het snoep.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze tussen de verjaardagen en feestdagen ook wel wat. Als beloning voor hun zwemdiploma, of omdat het gaatje maken bij de tandarts zo goed ging etc
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een peuter van bijna 3.
Hij krijgt best veel. Van mijzelf van oma’s en tante ook wel vaker.

Heb veel speelgoed opgeborgen nu in de berging. En alleen speelgoed in de speelgoedmand gelaten waar wel mee gespeeld word. Hij speelt veel met Lego. Voor de rest veel buiten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in principe alleen met Sinterklaas en verjaardag.
Soms geven we ze in de zomer iets voor hun rapport. Niet omdat ik denk dat dat moet voor een rapport, maar omdat het een mooi moment is voor een gezamenlijk groter/duurder buitenspeelgoed (dit jaar ging trampoline bijvoorbeeld kapot, die wilden we vervangen). Er is er maar 1 in de zomer jarig maar die willen we niet steeds het ‘grotere zomer-item’ voor de verjaardag geven dat ook voor de rest is.
Sinterklaas vind ik ook zo’n moment waarop we iets gezamenlijks kunnen geven dat we niet aan 1 kind op de verjaardag willen geven (bijv X-box).
Dit gebeurt niet jaarlijks, maar als we zoiets willen aanschaffen wachten we dus op Sint of zonerrapport.
Onze kinderen kregen met Sinterklaas en met verjaardagen maar oudste twee zijn winterkinderen. In de zomer kregen ze dus nog wel eens iets voor buiten.

Fietsen vinden wij geen speelgoed dus die kregen ze nooit voor verjaardagen maar altijd als ze er een nodig hadden.

Mijlpalen worden en werden hier wel gevierd maar niet beloond met cadeautjes. Er is al genoeg zooi op de wereld en in ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Hier een verzamelaar van bepaald duurzaam speelgoed, waar ook de kinderen mee mogen spelen. Dus regelmatig koop ik wat. Mijn partner of schoonmoeder kopen ook regelmatig spulletjes ( van die rage-pruttel). Daarnaast verkoop/ geef ik ook regelmatig speelgoed weg, anders loopt het huis te vol van spullen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier ook voornamelijk met sinterklaas en de verjaardagen (zomer). Tussendoor krijgen ze ook wel eens iets kleins van een paar euro omdat ik t tegenkom bij de kringloop en ze er aan toe zijn (laatst bijvoorbeeld waren puzzels favoriet en dan koop ik er 2 moeilijkere bij ofzo). Man koopt wel vaker kleine dingetjes. Maar geen grote dingen.

(Loop)fietsen tel ik ook niet mee, die krijgen ze ze nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
22-09-2021 06:26
Als ik vind dat er daar aanleiding voor is:
- de grotere cadeaus met verjaardag/sinterklaas
- als het moment zich daarvoor leent: gewoon omdat ik zin heb om de kinderen blij te maken met een (klein) cadeautje. Of omdat ze overgegaan zijn naar groep 2. Of omdat de zwemles zo super goed ging. Of omdat ik de kids gewoon hartstikke lief vind.

Verwen mezelf ook wel met een boek, tijdschrift, oorbellen, make-up etc. Dus waarom zou ik de kinderen niet af en toe een keertje verwennen met ‘een cadeautje’.
Zo doe ik het ook. Ik vind het ook gewoon echt leuk om ze af en toe te verrassen met een cadeautje, zeker als ze het niet verwachten.
Alle reacties Link kopieren
alleen verjaardagen en sinterklaas. soms nog kleinigheidje met kerst. Van hun rapportgeld/spaarpotgeld mogen ze zelf kopen wat ze willen. (behalve snoep)
en als we op vakantie zijn en ze zien wat leuks mogen ze het.

Overigens vinden ze noodzakeijk spul ook erg leuk en dat komt wel gewoon zomaar: kleding, pyjama, nieuw dekbedvertrek, schoenen, regenlaarzen, haarfrutsels, leesboek etc.


edit: o ja en ze hebben beide een abbo op een tijdschrift, dus in feite krijgen ze zat.
Alle reacties Link kopieren
Kleding, schoenen, haarfrutsels vind ik geen kado's. Die hebben ze gewoon nodig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Maar wat koop je dan voor ze? We hebben hier al zoveel liggen.

Als ze met Sinterklaas 2 keer iets in de schoen krijgen (vorig jaar was dat 1 keer een setje met wat knipjes, een armbandje en een kettinkje, voor 2 kinderen was ik 3 euro kwijt bij de wibra) en 1 keer een boekje. En met Sinterklaas krijgen ze nog 3 cadeaus per persoon. En dan op hun verjaardag nog twee grotere cadeaus en wat kleinere dingen hoeveel is er dan nog te kopen waar ze ook daadwerkelijk mee spelen.

Maar misschien zijn mijn kinderen ook wel te weinig thuis, zelfs mijn 2 jarige is momenteel aan het spelen bij een vriendinnetje en gaf mij te kennen dat ik weg moest gaan.....
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
22-09-2021 10:27
Kleding, schoenen, haarfrutsels vind ik geen kado's. Die hebben ze gewoon nodig.

en daarom zeg ik dus dat het een noodzakelijk iets is, maar dat ze dat wel altijd heel leuk vinden om te krijgen.

en genoeg kinderen die wél kleding, schoenen, haarspul, fiets, schoolspul als kado krijgen. Alleen ik vind het geen kado, ze krijgenn
dat gewoon zo.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-09-2021 10:40
Maar wat koop je dan voor ze? We hebben hier al zoveel liggen.

Als ze met Sinterklaas 2 keer iets in de schoen krijgen (vorig jaar was dat 1 keer een setje met wat knipjes, een armbandje en een kettinkje, voor 2 kinderen was ik 3 euro kwijt bij de wibra) en 1 keer een boekje. En met Sinterklaas krijgen ze nog 3 cadeaus per persoon. En dan op hun verjaardag nog twee grotere cadeaus en wat kleinere dingen hoeveel is er dan nog te kopen waar ze ook daadwerkelijk mee spelen.

Maar misschien zijn mijn kinderen ook wel te weinig thuis, zelfs mijn 2 jarige is momenteel aan het spelen bij een vriendinnetje en gaf mij te kennen dat ik weg moest gaan.....
Dit vraag ik me ook af. Ik vind het zelfs bij verjaardagen al lastig iets te bedenken voor ze (en ze zijn niet eens rond Sinterklaas jarig). Ze spelen hoofdzakelijk buiten en veruit de meeste kadootjes (bijvoorbeeld van hun kinderfeestje) belanden in een la en wordt zelden naar omgekeken. Echt thuis spelen met speelgoed doen ze eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Redelijk vaak.

Verjaardagen, kerst, sinterklaas voor grotere cadeaus. Voor hun rapport krijgen ze altijd een boek.

Af en toe ook wat tussendoor. Bijvoorbeeld omdat ze er aan toe zijn (nieuwe fiets, moeilijker puzzels) of omdat iets op is (teken en knutselspullen.) Soms koop ik ook af en toe een kleinigheidje als ik iets leuks tegenkom of ze mogen iets uitzoeken als we ergens zijn (op vakantie, bezoek aan een stadje.)

Boeken en tijdschriften geef ik wel vaak tussendoor, we gaan vaak naar de (tweedehands) boek winkelen en dan mogen ze altijd wel wat uitzoeken of een keer tijdschrift meenemen als we in de supermarkt zijn.

En ik heb ook een paar keer iets groots tussendoor gekocht wat voor iedereen bedoeld is zoals de trampoline en de schommel. Dat vond ik minder handig voor sinterklaas/kerst maar leuker voor in de zomer en niet voor een verjaardag want het is voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
22-09-2021 11:42
Dit vraag ik me ook af. Ik vind het zelfs bij verjaardagen al lastig iets te bedenken voor ze (en ze zijn niet eens rond Sinterklaas jarig). Ze spelen hoofdzakelijk buiten en veruit de meeste kadootjes (bijvoorbeeld van hun kinderfeestje) belanden in een la en wordt zelden naar omgekeken. Echt thuis spelen met speelgoed doen ze eigenlijk niet.
Hier spelen ze met sommige dingen wel heel veel. Mijn zoontje is bijvoorbeeld enorm blij met een nieuw autootje of met iets van duplo. Daar speelt hij ook echt dagelijks mee. Soms kom ik gewoon iets tegen waarvan ik gewoon weet dat ze het heel leuk gaan vinden. Soms bewaar ik dat voor verjaardag/kerst/sinterklaas en soms geef ik het gelijk.
En nieuwe boeken, tekenspullen, spellen, en puzzels zijn vaak ook erg welkom want daar zijn ze op een gegeven moment ook wel aan nieuwe toe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste ( net 4) is helemaal weg van unicorns en puzzelen. Dus kom ik een leuk iets tegen met een unicorn of een puzzel die haar zou kunnen liggen, dan neem ik dat mee.

En jongste ( 2 jaar) die helemaal verzot is op haar Sylvanian families collectie, krijgt wel eens zo tussendoor een extra setje konijntjes oid. En ook zij krijgt puzzels van mij, als ik ze tegenkom. Want heel erg zuinig is oudste niet omgegaan met de puzzels die ze had toen ze de leeftijd van haar jongere zus had.

Dat is niet wekelijks, maar over het algemeen zeker wel iedere maand, anderhalve maand.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 22-09-2021 12:38
2.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
22-09-2021 07:15
Zo doe ik het ook. Ik vind het ook gewoon echt leuk om ze af en toe te verrassen met een cadeautje, zeker als ze het niet verwachten.
Hier hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
hm, jullie laten we inzien dat ik inderdaad ook af en toe wel wat koop. Eens een keer een boek en laatst inderdaad ook nieuwe puzzels voor de jongste omdat die dat zo leuk vind. En af en toe komen er ook nieuwe knutselspullen.

Ergens vind ik dat geen cadeaus en nieuw speelgoed omdat ik vind dat je dat gewoon in huis hoort te hebben ;), maar dat is natuurlijk niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven