Wat doe jij ‘s avonds met kinderen, (bijna) tieners

26-09-2021 19:16 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het ‘s avonds weer wat sneller donker wordt merk ik dat er minder buiten gespeeld wordt door vriendjes en vriendinnen van mijn kinderen. Mijn kinderen zijn 9 en 12 en kunnen zich thuis niet geweldig vermaken. Ik wil niet dat ze ‘s avonds op schermen gaan omdat de oudste met ADHD daar echt last van heeft met slapen gaan. Ze gaan ‘s avonds wel naar buiten maar komen steeds vaker snel terug omdat niemand kan/mag spelen (of ‘hangen’ in het geval van de oudste). Ze sporten allebei ook nog 2 avonden maar de andere 5 avonden zijn ze dus thuis.

En dan zijn ze thuis en vragen ze veel aandacht. En duurt de avond van 18.30 tot 20.30. Wat doen andere mensen in die tijd? Elke avond samen tv kijken? Spelletjes doen? Wij hebben net mijn schoonvader gecremeerd na een kort maar heftig ziekbed. We hebben al een maand geen seconde rust gehad. We zijn op allebei. En vanavond vliegt het me zo aan. Ik wil altijd van alles met ze ondernemen, kletsen, wandelen, stukje fietsen, skeeleren, spelletjes, whatever. Maar niet elke avond en nu gewoon even niet. Ik gaf na het eten aan even heel moe te zijn en ging even in bed liggen. Ze liggen dus nu alletwee ‘gezellig’ naast me tegen me aan te beppen en van alles te vragen. Ik heb ze net gevraagd om naar beneden te gaan.

Maar even los van de moeheid nu waardoor ik echt even niks wil, ben ik sowieso wel benieuwd wat andere gezinnen dan doen elke avond.
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten ze wel achter de schermen. Weet dat het niet goed is maar zolang ze ook nog andere dingen ondernemen en het goed gaat op school……vinden wij het prima.
Weinig. Soms een spelletje of samen een bepaalde serie of programma kijken. Kletsen.

Ze vermaken zichzelf meestal ( scherm, tekenen, buiten hangen/spelen nu nog, plukken van bramen in de tuin, spelletjes met elkaar doen dus zonder ouders, gamen, jongste zit als make -up model voorde oudste, lezen ect).
En ik had in jouw geval echt al veel eerder gezegd dat je tijd voor jezelf wil.
Ik zeg dat al vanaf 2 jaar bij beiden kinderen. :-D :-D

En schermen mag hier wel. Ik heb echt geen zin in kinderen van die leeftijd tot te moeten vermaken.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 26-09-2021 19:25
22.68% gewijzigd
Hier zitten ze juist s'avonds achter een scherm. Prima, als jij dat niet wil natuurlijk maar waarom zou je ze bezig houden? Ik doe dat overdag ook niet continu.
Alle reacties Link kopieren
Niet veel. Mij zoon van 13 moet naar binnen komen als de buitenverlichting aangaat, dus dat is nu zo'n beetje om 20.00 uur, maar zal straks steeds eerder worden.

Als hij weer thuis is krijgt hij wat drinken en kijken we samen nog even tv. Rond 8.45 uur gaat hij zich klaarmaken om te gaan slapen en rond 9.00-9.15 uur gaan de lichten bij hem uit. Dus ik hoef hem verder niet te entertainen en dat ben ik, eerlijk gezegd, ook niet van plan. Hij vermaakt zich verder prima zelf, ook zonder schermpje.
De avonden heb ik gewijd aan de filmopvoeding van mijn kind :hihi:
Hier hielden ze zichzelf al vanaf jonge leeftijd zelf bezig. Tot een jaar of 8 las ik nog wel eens voor, maar daarna waren ze niet meer geïnteresseerd.

Ik heb geen problemen met schermen, dat scheelt misschien.
Alle reacties Link kopieren
Wij speelden na het eten bordspelletjes... Soms heel lang (monopoly), soms maar eventjes (dammen). Beetje tv kijken, computerspelletje spelen, boek lezen, nintendo'en, puzzelen... Als je zelf toe bent aan rust denk ik dat je daar alle recht op hebt, maar communiceer het duidelijk! Kunnen ze niet een keer bij vriendjes eten en dan tegen 20.30 naar huis?
Hoe laat eten jullie? Bij ons is het na het eten altijd snel bedtijd namelijk (acht uur, soms half negen). We eten om zes uur, dan rond half zeven afruimen (kinderen) en de afwas wegwerken (ouders). Iedereen drentelt dan wat, en rond zeven uur gaan de kinderen onder de douche. Rond half acht klaar. Dan nog even een half uurtje tv kijken en om 8 uur naar bed en dan nog een half uurtje in bed lezen. En dan ben ik er ook wel klaar mee, dus ik begrijp je wel TO. Als jullie vroeger eten, maak het dan anders wat later?

En houden jouw kinderen van lezen? Dat doen die van mij namelijk vaak als ze geen schermtijd meer hebben. Wij kopen dus regelmatig nieuwe boeken, en vroeger haalde ik zelf wekelijks nieuwe boeken bij de bieb. Doen jouw kinderen dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat eten jullie? Wellicht iets later eten en om 5u alvast wat rauwkost ofzo neerzetten?
Dan hoef je ook niet 2uur lang de tijd uit te zitten. Kunnen ze tussen 5 en half 7 / 7 u nog even ipadden spelletjes doen etc. Om 7u eten en na het eten (evt fruitsalade na de hoofdmaaltijd maken) voorbereiden voor bed en lekker naar boven.
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 26-09-2021 19:31
2.45% gewijzigd
Hiee een kind dat het in de avond ook lekker vindt om even te chillen. Regelmatig help ik haar ook even met het huiswerk of als dat niet nodig is ga ik erbij zitten en werk wat werkmail weg. Uur voor het slapen gaan zet ik thee met iets lekkers en hangen we nog even samen op de bank. Kijken soms tv /schermpje, soms gaat ze nog even tekenen, dan zit ik er naast met een boek. Maar ja, jouw kinderen klinken een stuk actiever.. Ik rommel meestal wat rond maar wel in de buurt van kind. Maar ik ga echt niet elke avond spelletjes zitten doen ofzo.
anoniem_51326 wijzigde dit bericht op 26-09-2021 19:33
Reden: Autocorrect
1.09% gewijzigd
Kun je voor de kinderen de tablets/laptops/pc op nachtverlichting zetten en een blauw scherm bril kopen of worden ze niet getriggerd door het licht maar door wat hij allemaal leest en ziet op internet.

Ik heb een simpele blauw scherm bril gekocht bij het Kruidvat en ik merk dat het veel rustiger kijkt. Ik draag hem nu zelfs bij het televisie kijken. Was geloof ik nog geen 5 euro.
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 26-09-2021 19:43
1.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Samen een balletje trappen buiten? Of een spelletje samen? Voordeel van 2 is dat ze elkaar kunnen vermaken als ze dat blijkbaar zelf niet kunnen.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 10 zit meestal ook op een scherm in de avond. Soms doet ze wat anders (als de avond te lang duurt mag ze niet de hele tijd op een scherm): douchen, nagels lakken, tv kijken met ons of een songtekst luisteren en opschrijven. Maar het allerliefst zit ze op een scherm dus.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 10 gaat na het eten half uurtje achter de computer, spelletjes doen etc. Daarna huiswerk (ze heeft sl best veel in groep 7) en/of buiten spelen tot 20.00 uur. Dan thee en tv kijken. 20.30 uur naar bed. Rest vd dag hier geen computer/tablet/tv. Dat is iets voor de avond. Op zondagavond doen we spelletjes.
Idem voor zoon van 7. Behalve het huiswerk dan.
Alle reacties Link kopieren
Schermen idd op 'nacht'stand.

Op die leeftijd hoefde ik ze niet meer te vermaken.

Overigens: je noemt in je OP ook tv kijken als optie, maar dat is toch ook een scherm?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Samen met zoon (10) iets kijken op YouTube en veel commentaar leveren. Gezellig samen op de bank, kat erbij, hond erbij. De ene keer allemaal van die survivalverhalen (plane crashes), de andere keer kijken we iets over ‘leven in de victoriaanse/Edwardiaanse tijd, enz.
Soms een spelletje, soms fröbelt zoon wat ineen. Heel kneuterig allemaal.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Een boek lezen inderdaad, lezen ze nooit? Of tijdschriften/strips. Als je zelf gaat zitten lezen dan is iedereen stil aan het lezen :)

En misschien wat later eten, zodat je niet om 18:30 al klaar bent? En ze kunnen toch ook een spelletje met elkaar doen? Waarom doen ze nooit iets voor zichzelf?

Wat ik zelf vroeger altijd deed: lezen (zowel boeken, strips als tijdschriften), met mijn barbies spelen (toen ik 12 was natuurlijk niet meer, maar toen ik 9 was nog zeker wel), tekenen, verhalen schrijven, met ander speelgoed spelen zoals een dominobaan bouwen, bordspelletjes spelen, in mijn eentje patiencen, muziek luisteren en dansen op mijn kamer.

Ik woonde op het platteland dus ik moest me sowieso in mijn eentje vermaken, er waren geen andere kinderen en ook mijn ouders hielden zich niet met me bezig.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
De jongste wil ‘s avonds ook niet op een scherm, zij is echt een gezelligheidskind en wil dus het liefste elke avond kletsen en samen knutselen etc. De oudste zou het liefst non-stop achter een scherm zitten, dit in combinatie met zijn slaapproblemen maakt dat ik hem ‘s avonds echt niet op een scherm wil hebben.

Lezen doen ze ook wel, maar (eigenlijk zoals met alles) maar eventjes. Jongste knutselt dus graag maar wil dan het liefst dat je erbij zit en laat dan elke 3 seconden zien wat ze maakt. Huiswerk doet de oudste ‘s middags al.

Samen spelen lukt bijna niet. 2,5 jaar leeftijdsverschil, jongen/meisje, compleet verschillende karakters en interesses. Er is dus ook vrijwel niks op tv/Netflix wat ze allebei leuk vinden.

Op de niet-sportavonden eten we om 18.00 uur dus dan zijn we rond 18.30 uur klaar. Jongste gaat om 20.00 uur naar bed, oudste om 20.30. Dat is dus gewoon best nog een lange tijd om niks te doen te hebben als iedereen zich dan verveelt. Later eten zou misschien kunnen.

Gelukkig zijn ze dus ook wel soms aan het spelen of sporten hoor. Het is niet elke dag zo. Maar nu de herfst/winter eraan komt zijn ze wel gewoon weer vaker binnen. Maar ze zijn allebei gewoon behoorlijk actief en het liefst ook nog buitenshuis. En man en ik zijn ‘s avonds behoorlijk moe (vooral de laatste tijd, maar sowieso zijn we allebei echte ochtendmensen en liggen we stiekem het liefst vroeg in bed).
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
26-09-2021 19:42
De jongste wil ‘s avonds ook niet op een scherm, zij is echt een gezelligheidskind en wil dus het liefste elke avond kletsen en samen knutselen etc. De oudste zou het liefst non-stop achter een scherm zitten, dit in combinatie met zijn slaapproblemen maakt dat ik hem ‘s avonds echt niet op een scherm wil hebben.

Lezen doen ze ook wel, maar (eigenlijk zoals met alles) maar eventjes. Jongste knutselt dus graag maar wil dan het liefst dat je erbij zit en laat dan elke 3 seconden zien wat ze maakt. Huiswerk doet de oudste ‘s middags al.

Samen spelen lukt bijna niet. 2,5 jaar leeftijdsverschil, jongen/meisje, compleet verschillende karakters en interesses. Er is dus ook vrijwel niks op tv/Netflix wat ze allebei leuk vinden.

Op de niet-sportavonden eten we om 18.00 uur dus dan zijn we rond 18.30 uur klaar. Jongste gaat om 20.00 uur naar bed, oudste om 20.30. Dat is dus gewoon best nog een lange tijd om niks te doen te hebben als iedereen zich dan verveelt. Later eten zou misschien kunnen.

Gelukkig zijn ze dus ook wel soms aan het spelen of sporten hoor. Het is niet elke dag zo. Maar nu de herfst/winter eraan komt zijn ze wel gewoon weer vaker binnen. Maar ze zijn allebei gewoon behoorlijk actief en het liefst ook nog buitenshuis. En man en ik zijn ‘s avonds behoorlijk moe (vooral de laatste tijd, maar sowieso zijn we allebei echte ochtendmensen en liggen we stiekem het liefst vroeg in bed).
Probeer die etenstijd gewoon eens iets naar achteren te schuiven, gewoon naar 18.30/19.00. daarna even helpen afruimen enzo en dan is het zo 20.00. of je zorgt dat ze om 20.00 klaar zijn om in bed te gaan, tandengepoetst/gedoucht etc. dan mogen ze daarna nog een half uurtje in bed lezen. Heb jij er ook geen omkijken naar!
Alle reacties Link kopieren
Hier lezen, lang voorlezen, nog even een rondje steppen, langzaam douchen, tekenen, spelen. Ben behoorlijk anti-scherm, dus dat mag ze ‘s avonds sowieso niet
Lente19251003 schreef:
26-09-2021 19:42
De jongste wil ‘s avonds ook niet op een scherm, zij is echt een gezelligheidskind en wil dus het liefste elke avond kletsen en samen knutselen etc. De oudste zou het liefst non-stop achter een scherm zitten, dit in combinatie met zijn slaapproblemen maakt dat ik hem ‘s avonds echt niet op een scherm wil hebben.

Lezen doen ze ook wel, maar (eigenlijk zoals met alles) maar eventjes. Jongste knutselt dus graag maar wil dan het liefst dat je erbij zit en laat dan elke 3 seconden zien wat ze maakt. Huiswerk doet de oudste ‘s middags al.

Samen spelen lukt bijna niet. 2,5 jaar leeftijdsverschil, jongen/meisje, compleet verschillende karakters en interesses. Er is dus ook vrijwel niks op tv/Netflix wat ze allebei leuk vinden.

Op de niet-sportavonden eten we om 18.00 uur dus dan zijn we rond 18.30 uur klaar. Jongste gaat om 20.00 uur naar bed, oudste om 20.30. Dat is dus gewoon best nog een lange tijd om niks te doen te hebben als iedereen zich dan verveelt. Later eten zou misschien kunnen.

Gelukkig zijn ze dus ook wel soms aan het spelen of sporten hoor. Het is niet elke dag zo. Maar nu de herfst/winter eraan komt zijn ze wel gewoon weer vaker binnen. Maar ze zijn allebei gewoon behoorlijk actief en het liefst ook nog buitenshuis. En man en ik zijn ‘s avonds behoorlijk moe (vooral de laatste tijd, maar sowieso zijn we allebei echte ochtendmensen en liggen we stiekem het liefst vroeg in bed).
Verveling op zich is helemaal niet zo erg. Dat leidt meestal naar andere dingen ondernemen die ze normaal nooit doen. Daarvoor moeten ze zelf bedenken hoe ze die tijd gaan vullen en ineens zitten ze dan bijvoorbeeld samen aan de Lego een boot te bouwen. Als jij dingen aan blijft bieden en suggesties geeft hoeven ze zelf niet na te denken en denken ze niet aan andere leuke dingen die ze kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Fake dat de afwasmachine kapot is en ga gezellig samen afwassen. Of laat hen samen de afwas doen :idee:
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters lazen veel (ik ook). Vond deze week nog een oude foto: oudste met een Geronimo Stilton, middelste met Spekkie en Sproet en ik zat met jongste Kikker in de kou te lezen :biggrin:

Of we gingen tekenen, een spelletje doen of iets op tv kijken.
Misschien een ontaarde moeder:), maar ik ben niet voor continue entertainment....
Mijne is bijna 7, dus geen puber, maar gaat uurtje eerder slapen (rond 1930-1945).
Hier hebben we vast schema. Eten, badderen, just dance samen doen, boekje lezen en dan mag hij zichzelf een uur vermaken. Voor bed aan nog 15 min klokhuis en dan slapen.
Soms doen we in dat uur wel een spelletje, maar anders mag hij zelf iets verzinnen :rofl: Lego, tekenen, op z’n kamer “chillen” met een Donald Duck etc etc. Ik zeg dan ook gewoon letterlijk dat ik thee ga drinken op de bank. Hij mag er gerust naast komen zitten, maar meestal verzint hij zelf wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven