Partner die veel in het buitenland is en kinderen

18-10-2021 10:28 81 berichten
Hoi allemaal,

Mijn vrouw en ik hebben een hele goede relatie. We zijn dit jaar pas getrouwd en we hebben het echt heel fijn samen. We hebben ook een sterke kinderwens. Nu heb ik zelf een baan waarvoor ik heel veel in het buitenland ben. Ik ben gedurende ca 7 maanden ongeveer in totaal de helft van de tijd thuis. In de andere 5 maanden ben ik wel veel thuis. Vanwege ziekte e.d. kunnen onze ouders en/of andere familie waarschijnlijk niet veel bijspringen. Mijn vrouw zal willen blijven werken en ik wil natuurlijk eigenlijk ook niet dat alle last op haar schouders komt.

Ik ben daarom op zoek naar advies van stellen die in een vergelijkbare situatie zijn geweest. Hoe hebben jullie dit opgevangen en hebben jullie advies of tips? Alvast bedankt
Een au pair lijkt me dan de enige oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat dus eigenlijk om 3,5 maand per jaar waarin je vrouw er alleen voor zou staan m.b.t. kinderen? Is dat een aaneengesloten periode of telkens een paar weken op/af?

Zou het inhuren van een nanny of au-pair uitkomst kunnen bieden?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Is die periode in het buitenland aaneengesloten of ben je af en aan weg?

Heeft je vrouw een regelmatige baan qua uren?

En als je zegt dat je in die andere 5 maanden wel veel thuis bent, bedoel je daarmee dat je in Nederland blijft of alsnog wel naar het buitenland moet maar minder?
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
18-10-2021 12:26
Een au pair lijkt me dan de enige oplossing.
Of een andere baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een stel waarbij dit het geval was. Ze hebben het één jaar volgehouden met kind en daarna heeft hij een andere baan gezocht. Het was zowel voor haar niet te doen als voor hem niet, want zoveel je jonge kind moeten missen bleek echt helemaal niet leuk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben het ook nog geprobeerd op te lossen door als hij dan bijv. 2 maanden in het buitenland zat dat zij halverwege een keer heen en weer vloog met de baby en daar een week langskwam, maar dat bleek ook verre van prettig.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg vrouwen die het altijd in hun eentje doen, of ze nou een partner hebben of niet, dus jouw afwezigheid hoeft voor de dagelijkse gang van zaken niet per se verschil te maken. Het is wel lastiger om een betrokken en actieve rol in het leven van je kinderen te spelen, denk ik. Maar als jullie het allebei geen bezwaar vinden als dat wat minder het geval is, hoeft het niet erg te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een stel waarbij de één ongeveer de helft van de tijd weg was. Korte reisjes van een paar dagen tot een paar weken. Was echt niet te doen icm jonge kinderen, dus heeft diegene ander werk gezocht.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
18-10-2021 12:38
Er zijn genoeg vrouwen die het altijd in hun eentje doen, of ze nou een partner hebben of niet, dus jouw afwezigheid hoeft voor de dagelijkse gang van zaken niet per se verschil te maken. Het is wel lastiger om een betrokken en actieve rol in het leven van je kinderen te spelen, denk ik. Maar als jullie het allebei geen bezwaar vinden als dat wat minder het geval is, hoeft het niet erg te zijn.
Ja, het kan, maar de vraag is of het wenselijk en prettig is denk ik. De situaties die jij beschrijft zijn met name ouders die er bij voorbaat al voor kozen (bewust alleenstaand, dus geen partner in beeld), of waar het door vaak nare omstandigheden zo gekomen is (scheiding en vaak een lul van een vader die zijn kinderen niet meer wil zien). Ik kan me niet voorstellen dat je als je gewoon een stel samen bent er bij voorbaat al voor zou kiezen om een van de ouders maar zo'n beperkte rol te laten spelen in het leven van het kind, en het kind in je eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
Puur praktisch maakt het uit wat voor werk je partner doet en welke opvang jullie daarvoor in gedachten hebben. Als zij onder kantoortijden werkt en jullie kiezen een gastouder/kdv met ruime openingstijden is het praktisch wel goed te regelen. Punt is alleen dat zij daaromheen alleen zelf moet doen, en dat zou mij wel erg tegenstaan. Maar aan de andere kant: er zijn genoeg ouders waarvan eentje bijvoorbeeld internationaal vrachtwagenchauffeur is en doordeweeks ook altijd weg is. Mijn voorkeur heeft het niet, maar het kan dus wel. Je mist inderdaad wel heel veel van je kinderen, dus ik zou me als ik jou was vooral afvragen of jij zoveel van thuis wil missen. En je partner moet zich af gaan vragen of zij er zo lang alleen voor wil staan.

En hoe is jullie netwerk? Zijn er bijvoorbeeld opa's en oma's in beeld die staan te springen om op te passen of is dat alleen voor incidentele opvang mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Edit: ja ik, survivaljaren waren het.
superuser2020 wijzigde dit bericht op 18-10-2021 14:07
84.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang op een scheepvaartkantoor gewerkt, en daar ontmoette ik natuurlijk veel zeevarenden die ditzelfde probleem hadden. Soms stopten de vrouwen simpelweg met werken, anderen hadden een parttime baan met regelmatige uren en een kdv. Sommige zeevarenden kiezen er ook voor een andere baan te nemen, omdat het simpelweg niet meevalt om zoveel van de kinderen te missen en het voor de vrouw behoorlijk pittig is, zeker als de kinderen heel jong zijn.
Positivevibes schreef:
18-10-2021 12:30
Is die periode in het buitenland aaneengesloten of ben je af en aan weg?

Heeft je vrouw een regelmatige baan qua uren?

En als je zegt dat je in die andere 5 maanden wel veel thuis bent, bedoel je daarmee dat je in Nederland blijft of alsnog wel naar het buitenland moet maar minder?
Het is niet aangesloten. ik ben vaak een lang weekend weg of een periode van 2 weken. Maar omdat dat vaak gebeurt (zon 12 keer per jaar) ben ik uiteindelijk heel veel weg en moet ik soms ook na een aantal dagen thuis alweer weg.

Mijn vrouw werkt zelf eigenlijk ook te veel maar is dan wel thuis. Ze is wel op zoek naar een regelmatigere baan. we hebben wel 2 inkomens nodig om rond te komen. Zeker met een kind.

In die 5 maanden ben ik eigenlijk gewoon thuis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex had een zeeman als vader, die toen na vijf jaar een jonger zusje kwam alsnog gestopt is met varen.
Voor mijn ex en zijn vader heeft het wel ingewikkelde gevolgen voor hun band en ontwikkeling gehad. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar het is wel een gok die jij als ouder neemt voor jullie.

Mijn eigen vader was de eerste jaren van mijn leven ook vrij weinig aanwezig, maar heeft later fulltime voor ons gezorgd. Ik geloof niet dat onze band door die eerste jaren erg beïnvloed is.
feow wijzigde dit bericht op 18-10-2021 13:20
0.69% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
18-10-2021 12:42
Ja, het kan, maar de vraag is of het wenselijk en prettig is denk ik. De situaties die jij beschrijft zijn met name ouders die er bij voorbaat al voor kozen (bewust alleenstaand, dus geen partner in beeld), of waar het door vaak nare omstandigheden zo gekomen is (scheiding en vaak een lul van een vader die zijn kinderen niet meer wil zien). Ik kan me niet voorstellen dat je als je gewoon een stel samen bent er bij voorbaat al voor zou kiezen om een van de ouders maar zo'n beperkte rol te laten spelen in het leven van het kind, en het kind in je eigen leven.

Ik zou het ook bijzonder onwenselijk vinden, maar als ze beiden kiezen voor deze situatie is het vast makkelijker te accepteren. Voor haar dat ze er grotendeels alleen voor staat, ook als hij er wel is, omdat hij sommige dingen gewoon niet weet, en voor hem dat hij een zijlijnrol in het leven van zijn kinderen speelt.
Mijn man is varende en ik bem een thuisblijfmoeder. Niet helemaal vergelijkbaar. Maar een vriendin (haar man is een collega van mijn man) werkt wel gewoon, wel parttime, maar wel regelmatig.
Beide gaat meer dan prima. Wij weten niet beter dan dat we de helft van de tijd (2 weken op en 2 weken af) er alleen voor staan.
We ervaren het beide niet als zwaar, soms wel natuurlijk. Vooral met zieke kinderen is het ruk, want die zijn echt altijd ziek wanneer mijn man weg is... :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ok niet aaneensluitend, dat scheelt al. 7 maanden lang, zeg 30 weken, waarvan je twaalf keer een lang weekend tot twee weken weg bent.

Dat lijkt me niet bepaald ideaal maar wel mogelijk om te proberen.

Ik zou inzetten op:
-zorgen dat je de eerste drie maanden hoe dan ook wél helemaal thuis bent, met vakantie dagen en/of ouderschapsverlof.
-Een goed Kdv met daarnaast een vaste oppas aan huis.
-verdere ondersteuning in de vorm van schoonmaakster en maaltijdservice-optie voor de periodes dat je veel weg bent. Hoeft je vrouw niet alle ballen hoog te houden en kun jij de tijd dat je thuis bent daadwerkelijk aan je gezin besteden.

En er alsnog rekening mee houden dat het tegenvalt om je kind te missen en je wellicht een andere baan wil zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei06 schreef:
18-10-2021 12:46
Het is niet aangesloten. ik ben vaak een lang weekend weg of een periode van 2 weken. Maar omdat dat vaak gebeurt (zon 12 keer per jaar) ben ik uiteindelijk heel veel weg en moet ik soms ook na een aantal dagen thuis alweer weg.

Mijn vrouw werkt zelf eigenlijk ook te veel maar is dan wel thuis. Ze is wel op zoek naar een regelmatigere baan. we hebben wel 2 inkomens nodig om rond te komen. Zeker met een kind.

In die 5 maanden ben ik eigenlijk gewoon thuis.
Zou het kunnen dat je vrouw extra vrije tijd krijgt in die 5 maanden? Of de weekenden dat je er juist wel bent?
Alle reacties Link kopieren
Een andere baan zoeken. Je kan niet alles hebben, soms moet je keuzes maken. Als je kinderen wil, moet je er ook voor ze zijn en dat betekent dus die fijne baan met veel reizen opofferen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ben je in het buitenland dan op een booreiland of in een onderzeeër ofzo dat je helemaal onbereikbaar bent?

Of is het nog een optie dat je vrouw af en toe een vakantie ervan maakt en met kind twee weken meegaat?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft een aantal jaar doordeweeks in het buitenland gewerkt. Hij vloog op zondagavond daarheen en op vrijdagavond terug. Het fijne daaraan was dat het standaard was en de oppas er bij ons dus altijd op maandag-, dinsdag- en donderdagochtend was voor we naar school gingen. Die dagen begon mijn moeder dan vroeg, maar haalde ons dan wel weer zelf uit school. Op woensdag en vrijdag was mijn moeder vrij.
Mijn moeder sportte dan nog 2 avonden in de week, dus dan was de oppas er ook.

Ik denk dat als jij hier geen vast ritme in hebt, dit wel lastiger wordt. Is het misschien mogelijk om hier een vast ritme in aan te brengen?
Alle reacties Link kopieren
En ik zou er wel alles aan doen om op de dagen dat je er bent volledig mee te draaien. Niet dat je vrouw dan alsnog voor alles opdraait, omdat jij er niks van weet als er iets geregeld moet worden, of ontzien wordt omdat jij hard gewerkt hebt of moe bent van je reis of je weer moet voorbereiden op de volgende reis. Dus niet dat het ongemak van het feit dat jij die baan hebt bij haar komt te liggen, ook al ben je thuis. Als je thuis bent ben je thuis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-10-2021 13:01
En ik zou er wel alles aan doen om op de dagen dat je er bent volledig mee te draaien. Niet dat je vrouw dan alsnog voor alles opdraait, omdat jij er niks van weet als er iets geregeld moet worden, of ontzien wordt omdat jij hard gewerkt hebt of moe bent van je reis of je weer moet voorbereiden op de volgende reis. Dus niet dat het ongemak van het feit dat jij die baan hebt bij haar komt te liggen, ook al ben je thuis. Als je thuis bent ben je thuis.
Ik zou eigenlijk zeggen: meer dan volledig meedraaien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex zat op de vrachtwagen en dan met name in het buitenland. Ik ervaar het niet als zwaar, ik werk ook vier dagen en dan gaan ze naar de opvang.
Wel handig om even goed te bedenken wat je doet als je kind ziek is, maar op mijn werk doen ze daar niet heel moeilijk over.

Wel mis je als vader heel veel, mijn ex begint daar nu meer moeite mee te krijgen, terwijl ze al 11 en 9 zijn. En mijn jongste trekt meer naar hem en vind het ook lastig om papa zo weinig te zien.

Maar en zijn legio gezinnen die het zo doen, dus dat zal het probleem niet echt zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven