Meegaan in de fantasiewereld van een kleuter

19-10-2021 22:11 33 berichten
Onze kleuter heeft nogal veel fantasie. Ik niet. Ik vind het nogal een opgave om mij in te leven en erin mee te gaan.
Vooral omdat hij altijd veel aandacht wil. Sommige dagen gaan prima, andere kostte veel energie, maakt de lontjes korter en weinig zin om mee te doen met fantasiespel nummer zoveel. Er komt zoveel decibel, drukte en gestoei bij kijken en blijkbaar kan ik dat slecht hebben.

Probleem ligt bij mij, ik weet als ik me er wat meer aan overgeef dat het gezelliger wordt. Daarnaast is het juist mooi dat hij zoveel fantasie heeft. Ik vind dat ik wat meer mijn best moet doen voor hem.

Tips?
Mij lukt het altijd beter als ik ook tijd voor mezelf heb.. of eigenlijk: als ik te weinig tijd voor mezelf heb (en daaronder schaar ik ook ongestoord werken) dan heb ik veel meer energie en zin om met m’n bijna kleuter te spelen. En als ik het slecht trek ga ik vaak met kind naar buiten, daar klinkt alles wat minder hard en de buitenlucht geeft me vaak ook weer wat energie.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet beter je best te doen. Moet je meespelen of kan hij zich ook even alleen vermaken? Dan ga jij op afstand zitten en iets anders te gaan doen. Jij bent niet het entertainment systeem van je kind, is mijn mening.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij jezelf waar je weerstand vandaan komt. Vind je dat je altijd redelijk moet blijven? Vind je dat je altijd 'volwassen' moet blijven?

Je kunt jezelf ook overgeven, voor een uurtje ofzo.
Weet ik veel, als hij een ridder is kun je toch serieus en volwassen blijven door te zeggen dat een harnas wel zal roesten in de regen, hoe zal hij dat oplossen?
Dus volwassen serieus blijven, maar dan wel in regels van de fantasiewereld.

Er is een of andere theater/filmwet die zegt dat mensen afhaken als een verhaal binnen het universum van de film niet klopt.

Heb je dit ook bij films misschien? Dat je altijd op de oppevlakte blijft en moet opmerken dat die acteur ook ergens anders heeft gespeeld - alles zolang je maar niet in het verhaal komt?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
https://hartvoorjeugdzorg.nl/meegaan-in ... -het-kind/

Interessant stukje over fantasie bij kinderen. Het is niet doelloos. Misschien door dat meer te beseffen, dat dat misschien helpt? Ik heb het ook eens als tip gekregen, meegaan in de fantasie van m’n zoontje. Wat hen juist zou stimuleren in vooruitgang qua ontwikkeling. Het helpt ook daaraan mee spelenderwijze ☺️.

Moet ook wel zeggen dat ik het ook niet altijd kon opbrengen hoor. Moest ik ook even in meegroeien. En je moet de ruimte bij jezelf ervoor hebben, niet te druk met van alles zijn. Maar met de tijd mee vond ik het steeds leuker 😄
Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime
Alle reacties Link kopieren
Ik ging vroeger gewoon door met wat ik aan het doen was en ondertussen speelde ik de boef / prinses die gered moest worden / …. Al dan niet met een pet / kroon / … op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KooktMetKnoflook schreef:
19-10-2021 23:08
Kijk eens bij jezelf waar je weerstand vandaan komt. Vind je dat je altijd redelijk moet blijven? Vind je dat je altijd 'volwassen' moet blijven?

Je kunt jezelf ook overgeven, voor een uurtje ofzo.
Weet ik veel, als hij een ridder is kun je toch serieus en volwassen blijven door te zeggen dat een harnas wel zal roesten in de regen, hoe zal hij dat oplossen?
Dus volwassen serieus blijven, maar dan wel in regels van de fantasiewereld.

Er is een of andere theater/filmwet die zegt dat mensen afhaken als een verhaal binnen het universum van de film niet klopt.

Heb je dit ook bij films misschien? Dat je altijd op de oppevlakte blijft en moet opmerken dat die acteur ook ergens anders heeft gespeeld - alles zolang je maar niet in het verhaal komt?
Interessant wat je schrijft! Geen dingen waar je gauw bij stil zou staan.
Hier totaal fantasieloze kleuters destijds, en dat is ook niet gunstig (zei men in die tijd)
blijfgewoonbianca schreef:
19-10-2021 23:23
Ik ging vroeger gewoon door met wat ik aan het doen was en ondertussen speelde ik de boef / prinses die gered moest worden / …. Al dan niet met een pet / kroon / … op.

Dit en daarbij voegde ik dan ook nog wel eens wat toe. Prinsessen/ridders/indianen/honden moeten tenslotte ook eten, schone kleren etc. Dus dan was ik wel de lakei die ging koken, of de bakker of zo.
Alle reacties Link kopieren
Soms is het ook een manier van je kind om verbinding te zoeken en kan je best op een andere manier verbinding maken, iets waar je zelf wel zin in hebt.

Ik zeg weleens tegen mezelf: 10 minuutjes max. En eenmaal spelende vergat ik zelf de tijd en was alles goed.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-10-2021 23:32
Dit en daarbij voegde ik dan ook nog wel eens wat toe. Prinsessen/ridders/indianen/honden moeten tenslotte ook eten, schone kleren etc. Dus dan was ik wel de lakei die ging koken, of de bakker of zo.
Ja, precies.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat er zoveel decibel, drukte en gestoei bij komt kijken. Je mag gewoon aangeven wanneer het teveel is. Hij kan ook in zijn fantasie zitten zonder dat de buren mee kunnen genieten. Gewoon je grenzen aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk aan mezelf dat ik ook weinig zin heb om echt mee te spelen met mijn kleuter en peuter. Ik ga op mijn mamadagen wel heel graag met ze op pad (bijv naar een grote speeltuin of dierentuin of wat boodschappen doen), maar als we dan weer thuis zijn, heb ik ook graag dat ze even zelf spelen. En gisterenavond na een school- en werkdag heeft mijn man een uur de '3 stiften challenge' met ze zitten doen, terwijl ik met de was bezig was en nog even boodschappen heb gedaan en dat vind ik dan ook een prima verdeling ;-D
Al speel ik heus ook wel met de kinderen mee maar ik ben dan net wat beter in een spelletje met een ballon of in wat te eten bestellen uit hun spoelkeukentje.
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt mij altijd veel energie als we iets doen wat ik zelf ook leuk vind. Is er niet een spel of onderdeel te bedenken in de fantasiehoek dat je wel leuk vindt?

Ik vind bijvoorbeeld spelen met Lego met stemmetjes niet leuk, maar Lego bouwen wel. Dan ging ik een tijd samen bouwen en dan ging hij daarna zelf verder ermee met stemmetjes spelen.

Of kleien, tekenen, schilderen zijn ook wel activiteiten waar je fantasie bij kunt gebruiken. Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
en sommige spelletjes kunnen nou eenmaal beter met een andere kleuter, speeldates zijn een uitkomst
Ik werk met tijdblokken, juist omdat ik het soms ook moeilijk vind me over te geven. Dus half uurtje volle overgave en met aandacht meespelen met kind, daarna half uurtje zelf spelen of filmpje als ze zichzelf niet kan vermaken, en dan heb ik me -time.

Ik weet 1 ding wel: half met je aandacht erbij zijn en steeds denken aan wat je liever zou willen doen, voelt een kind. Dan blijven ze vragen om aandacht. Als je rchte aandacht geeft (die overgave) dan is het daarna ook vaak weer even goed.
lilalinda schreef:
20-10-2021 07:52
en sommige spelletjes kunnen nou eenmaal beter met een andere kleuter, speeldates zijn een uitkomst
Soms willen ze ook gewoon op die manier aandacht van en contact met een ouder. In hun wereldje.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
20-10-2021 07:55
Soms willen ze ook gewoon op die manier aandacht van en contact met een ouder. In hun wereldje.
ik zeg ook nergens, dat je dat niet moet doen

ik heb de mazzel (soms is het ook niet handig) , dat ik eerder te veel fantasie heb dan te weinig, dus we hebben wat in bootjes gezeten, met haaien om ons heen etc.
Maar als je dat niet hebt, dan is het leuk als je kind met een mede-kleuter kan weg fantaseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik speelde echt nauwelijks op die manier met mijn kinderen. Sowieso blijkt uit allerhande onderzoek dat we tegenwoordig veel meer tijd besteden aan onze kinderen dan vroeger toen moeders nog en masse thuis waren. Je kunt je dus ook afvragen of je niet iets teveel van jezelf verwacht.

Ik deed mee met lego bouwen, tekenen/kleuren aan tafel (aan knutselen hadden beide kinderen een hardgrondige hekel) en ik 'at' ook met liefde alles op wat kind in zijn speelgoedkeuken gemaakt had. Maar verder dan dat ging ik niet. En zeker niet eindeloos lang.

En als je kind vooral hele drukke spellen wil spelen, zou ik zorgen dat hij zijn energie wat makkelijker kwijt kan door vooral veel naar buiten te gaan. Hier werd ook in de regen gewoon in de tuin gespeeld (met goede kleding aan uiteraard) en gingen we ook gewoon naar het bos. En als het echt te erg was, bouwde ik een apenkooi voor ze, maar dat was uitzonderlijk hoor, niet wekelijks ofzo.

Of regel een speelafspraakje met een ander kind. Dat deed ik ook heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees eigenlijk twee dingen:

1: ik kan niet meegaan in de fantasie
2: Er komt zoveel decibel, drukte en gestoei bij kijken en blijkbaar kan ik dat slecht hebben.

Voor mij zijn dit twee verschillende dingen. Je kan ook prima rustig in een fantasie wereld spelen. Ik heb zelf weinig moeite met fantasie, maar ik trek drukte en geschreeuw echt heel slecht. Dat kap ik af, terwijl ik rustig in fantasiesspel meega.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-10-2021 09:32
Ik lees eigenlijk twee dingen:

1: ik kan niet meegaan in de fantasie
2: Er komt zoveel decibel, drukte en gestoei bij kijken en blijkbaar kan ik dat slecht hebben.

Voor mij zijn dit twee verschillende dingen. Je kan ook prima rustig in een fantasie wereld spelen. Ik heb zelf weinig moeite met fantasie, maar ik trek drukte en geschreeuw echt heel slecht. Dat kap ik af, terwijl ik rustig in fantasiesspel meega.
eens!
te veel drukte etc, zijn leuk voor in een speeltuin, niet in de woonkamer
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
19-10-2021 23:03
Je hoeft niet beter je best te doen. Moet je meespelen of kan hij zich ook even alleen vermaken? Dan ga jij op afstand zitten en iets anders te gaan doen. Jij bent niet het entertainment systeem van je kind, is mijn mening.
Dit. Mijn ene kind is niet makkelijk te volgen en heeft daarnaast het het liefst over een aantal vaste dingen. We maken er soms een boekje over of een PowerPoint vindt hij ook fantastisch, dan verzinnen we er van alles omheen, bouwen er Lego bij of maken tekeningen etc.
Laatst thema: het jongetje dat alle nerfs van de wereld had, met een magazijn van Lego en een PowerPoint met plaatjes van zijn villa, ideeën over een oefenterrein en de kamer erin voor zijn moeder ♥️
Daar ligt in mijn interesse wel een beetje, maar de rest doet hij maar met vriendjes, liefst buiten 😜
Pergamon schreef:
20-10-2021 09:32
Ik lees eigenlijk twee dingen:

1: ik kan niet meegaan in de fantasie
2: Er komt zoveel decibel, drukte en gestoei bij kijken en blijkbaar kan ik dat slecht hebben.

Voor mij zijn dit twee verschillende dingen. Je kan ook prima rustig in een fantasie wereld spelen. Ik heb zelf weinig moeite met fantasie, maar ik trek drukte en geschreeuw echt heel slecht. Dat kap ik af, terwijl ik rustig in fantasiesspel meega.
Eens. Ik vroeg me ook al af wat nu precies het probleem is.
Ik lees interessante dingen. Bedankt voor de reacties.

Het zijn denk ik verschillende dingen die samenkomen bij met name de fantasiespelletjes.
Hij is druk en wordt hierin zeker begrensd. Dat betekent ook, dat er gevoelsmatig de hele dag geroepen wordt; we hebben buren, gebruik je zachte stem, als je wil gooien mag je dit zachte balletje gebruiken etc.
Wanneer we thuis zijn wil hij zeg 90% van de tijd die fantasiespelletjes doen. Dat wil hij altijd samen. Dat betekent natuurlijk niet dat we dat ook doen. We proberen juist zoveel mogelijk ook huishoudelijk bezig te zijn of met op te starten en hem dan alleen verder te laten spelen.
Vervolgens gaat er als wij niet mee spelen veel tijd zitten in het zo positief mogelijk corrigeren van het wilde gedrag wat er bij komt kijken.
Als we dan meespelen worden er vooral orders uitgedeeld, verandert iedere minuut het spel en doen we het vaak niet zoals hij bedoelt. Dat maakt het ook wat lastig om ons echt aan zijn spel over te geven.
De opmerking van rustige fantasiespelletjes is heel terecht, maar hij wil zoveel grip op het spel houden dat we het niet goed gestuurd krijgen.

Ik 'verplicht' hem regelmatig om even af te wisselen naar puzzelen, knutselen, spelletje of voorlezen. Dat gaat redelijk, maar het liefst heeft hij volle regie en als ik dan wat stuur raakt hij regelmatig geïrriteerd en dan vliegt er wat door de lucht.

Er lopen dus inderdaad wat dingen door elkaar.
Nu proberen we ons dus over te geven aan zijn behoefte aan regie en zijn behoefte aan de fantasiespelletjes en dat gaat gewoon moeizaam.
Ik zelf blijf ook heen en weer hoppen tussen we doen iets niet goed, wat is dat nou en hoe kunnen we het veranderen en tussen dit is nou eenmaal hoe hij is de weg van de minste weerstand is wellicht het gemakkelijkste.
Nu was mijn gedachte dus, als ik nou meer snap van zijn spel, misschien wordt zijn behoefte aan aandacht dan beter vervult en heeft dat een positieve invloed op de rest? Of is dat een gekke gedachte

Het is een ontzettend leuk kind uiteraard, bovenstaand klinkt zo negatief.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kleuter die het liefst fantasiespelletjes speelt en daar ook heel dwingend in is, het moet ook echt allemaal op zijn manier. Nu vind ik het zelf gelukkig wel leuk om daarin mee te gaan, maar dat dwingende probeer ik wel zoveel mogelijk te sturen. Samen spelen betekent ook samen de regels bepalen, anders doe ik niet meer mee. Zo werkt het namelijk ook als hij met andere kinderen speelt, dan moet het ook allemaal zoals hij het wil, haakt het andere kindje af en dan is hij verdrietig omdat het andere kindje niet wil spelen. Ik moet zeggen dat het heel veel geduld vergt, maar het kwartje is heel langzaam aan het indalen.
Alle reacties Link kopieren
Is er ook een ruimte in huis waar hij wel wild kan spelen zonder dat hij begrensd hoeft te worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven