Kansenongelijkheid in het onderwijs

26-10-2021 15:12 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom de term steeds vaker tegen: kansenongelijkheid in het onderwijs. Gelinkt aan o.a. later selecteren van niveau voortgezet onderwijs, maar ook aan (eind)toetsen en leerlingvolgsystemen, waar veel taal in gebruikt wordt.

Ik was benieuwd hoe jullie er in staan. Want ik geloof dat ik zelf nogal een afwijkende mening heb, die ik niet goed durf te verkondingen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je mijn mening terwijl je die van jezelf niet geeft. Kijk anders eens de tv-serie Klassen, staat vast nog wel ergens online.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt voor mij als een onderzoekje of een schoolopdracht…
Alle reacties Link kopieren
Je durft je eigen afwijkende mening niet te verkondigen, maar je wil wel de mening van de forummers?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar jouw mening eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be1c4135/

Duidelijker kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
Kansenongelijkheid hangt vooral samen met het wel/niet kunnen bekostigen van schaduwonderwijs en de toegang tot ‘goede’ scholen (letterlijk en figuurlijk).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening:
Ik ben geen voorstander van later selecteren voor alle leerlingen. Ik ken zoveel kinderen die na 8 jaar basisonderwijs zo ontzettend toe zijn aan onderwijs met ontwikkelingsgelijken, waarbij ze eens niet de langzaamst of snelst lerende leerling zijn. En dan heb ik dus over vmbo-b en gymnasium leerlingen.

Ik snap ook niet goed waarom de talige toetsen niet goed zouden zijn; het is toch gewoon zo dat ons hele onderwijssysteem talig is? En dat een toets die bepalend is voor het niveau waarop je het onderwijs volgt, dan ook talig is, dat is dan toch logisch?
Anders zou je het hele onderwijs minder talig moeten maken. En is dat iets wat we willen omdat er mensen zijn die de taal niet zo vaardig zijn?
Ik zou inzetten op extra taallessen, die gratis te volgen zijn in gebieden waar dit nodig is. Niet inzetten op devaluatie van ons onderwijs.

Goed…. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën
Alle reacties Link kopieren
Hahaha…. Jullie waren allemaal veel te snel met antwoorden…. Ik was nog niet zo snel met typen
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
26-10-2021 15:14
Waarom vraag je mijn mening terwijl je die van jezelf niet geeft. Kijk anders eens de tv-serie Klassen, staat vast nog wel ergens online.
Heb ik uiteraard gekeken. En ik ken ook diverse mensen die te zien zijn in deze serie.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-10-2021 15:15
Je durft je eigen afwijkende mening niet te verkondigen, maar je wil wel de mening van de forummers?
Hold your horses….
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-10-2021 15:18
Kansenongelijkheid hangt vooral samen met het wel/niet kunnen bekostigen van schaduwonderwijs en de toegang tot ‘goede’ scholen (letterlijk en figuurlijk).
Oké, daar heb je wel een punt. Ik heb dochter van school laten switchen omdat ze onvoldoende uitdaging kreeg. Ze werd niet gezien tussen alle kinderen die wekelijks bijlessen kregen. (En ik de vraag van andere ouders steeds weer kreeg waar mijn dochter nu toch bijles kreeg, want die had zulle goede cijfers)
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
26-10-2021 15:19
Hold your horses….
Bestaat het nu wel of niet?
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
26-10-2021 15:23
Bestaat het nu wel of niet?
Zie hierboven…

Overigens weet ik heus dat er nog altijd onder geadviseerd wordt (met bijv. het argument; zijn ouders kunnen hem of haar niet helpen met het huiswerk)… dus ja… het zal zeker bestaan. Daar zouden extra huiswerk klassen/extra ondersteuning op het VO een oplossing voor kunnen zijn.
Maar de dingen die er nu genoemd worden in het nieuws over kasenongelijkheid; zoals het talige toetsen en de latere indeling op niveau. Daar heb ik veel moeite mee.
snouth wijzigde dit bericht op 26-10-2021 15:29
65.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
26-10-2021 15:24
Zie hierboven…
Einde topic dan?
Ik ben voor niveaubepaling per onderwerp en per moment.
Dus op je 11e kun je VWO 2 niveau hebben voor Nederlands en Havo 1 niveau voor wiskunde, bij wijze van.
En dan kom je met niveaugenoten in een klas, niet met leeftijdsgenoten. En elk jaar kun je weer opnieuw je niveau laten vaststellen. Je kunt punten per vak per niveau toekennen en toegang tot het vervolgonderwijs daarop laten baseren.

En onderwerp zou altijd gratis moeten zijn, ook als er pas na je 28e kwartjes vallen. We zijn een kenniseconomie, dus hoe minder blokkades voor leren, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
26-10-2021 15:22
Oké, daar heb je wel een punt. Ik heb dochter van school laten switchen omdat ze onvoldoende uitdaging kreeg. Ze werd niet gezien tussen alle kinderen die wekelijks bijlessen kregen. (En ik de vraag van andere ouders steeds weer kreeg waar mijn dochter nu toch bijles kreeg, want die had zulle goede cijfers)
Ik ben ook niet roomser dan de paus, zoon gaat ook in een andere gemeente naar school. En naast die school gooien we er maandelijks ook een 200,- extra tegenaan voor een extern plusklasje. In onze gemeente heb je twee scholen die zwaar onder de maat scoren wat ik die scholen niet kwalijk kan nemen gezien de populatie en omvang. School nummer drie is dan weer zo’n projectjesschool met zogenaamd zelfstandig werken hoog in het vaandel en ook dat trekt weer een bepaalde populatie aan.

Ik sta zelf al jaren voor de klas in VO en ik zie het met de jaren steeds verder achteruit hollen en leerlingen met steeds grotere achterstanden instromen. De kinderen die de beste start bij ons maken komen veelal van ouderwetse basisscholen af waar nog 70% van de tijd in de basis wordt gestopt: taal en rekenen. En dat heb ik ook voor zoon gekozen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
26-10-2021 15:28
Ik ben voor niveaubepaling per onderwerp en per moment.
Dus op je 11e kun je VWO 2 niveau hebben voor Nederlands en Havo 1 niveau voor wiskunde, bij wijze van.
En dan kom je met niveaugenoten in een klas, niet met leeftijdsgenoten. En elk jaar kun je weer opnieuw je niveau laten vaststellen. Je kunt punten per vak per niveau toekennen en toegang tot het vervolgonderwijs daarop laten baseren.

En onderwerp zou altijd gratis moeten zijn, ook als er pas na je 28e kwartjes vallen. We zijn een kenniseconomie, dus hoe minder blokkades voor leren, hoe beter.
Wauw! Dat vind ik mooi klinken!
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
26-10-2021 15:26
Einde topic dan?
Lijkt me voor jou een prima idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in London en daar speelt dit probleem enorm. Wij twijfelen er ontzettend aan of wij onze dochter naar een private school of een state school moeten laten gaan. De private school kost echter £15.000 per jaar. En dat trekt een bepaald publiek. Niet echt een afspiegeling van de maatschappij. Ons meisje staat ingeschreven, maar ik twijfel enorm… en de weegschaal slaat op dit moment door naar een reguliere state school, zeker voor de eerste jaren. Misschien dat we daarna richting Nederland komen…

Ik ben zelf werkzaam geweest op diverse Londense advocaten kantoren en zie daar ook dat verreweg de meeste solicitors en barristers allemaal naar een private school zijn gegaan en daarmee toch een voorsprong hebben - al is het maar vanwege het alumni netwerk.

Ik kom overigens zelf van een Luzac (laatste examenjaar VWO) en ik durf wel te stellen dat als mijn ouders niet zo achter de studie hadden gezeten en er in geïnvesteerd hadden, ik minder ver (academisch gezien) gekomen was.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik ben geen voorstander van de niveauverdeling zoals die nu is. Veel leerlingen worden te laag geplaatst omdat ze ‘lui’ zijn, waarop het alleen maar nog moeilijker is om gemotiveerd te worden. Daarnaast is hogerop gaan erg moeilijk. In niveau zakken dan weer niet.

Ik zou liever zien dat je per vak een niveau kiest. Dus bijvoorbeeld dat elk vak niveau 1, 2 en 3 heeft. Zo kan iemand met dyslexie de talen op niveau 1 doen en juist beta vakken op niveau 3. Iemand anders weer andersom. Als diegene natuurkunde wil studeren, kan die daarmee wellicht toch naar de universiteit.

Je zou dan kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld voor mbo minimaal 6 vakken moet afronden waarvan de helft minimaal op niveau 2, bij hbo minimaal 7 vakken waarvan minimaal 3 op niveau 3 en voor uni minimaal 8 vakken waarvan 4 op niveau 3.
Die verdeling verzin in maar even zo snel hoor, kan ook anders, maar per studie kunnen ze dan aangeven welke vakken je op welk niveau gedaan moet hebben. Meer vakken op niveau 3 biedt meer keuzes en een hogere lotingsklasse bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Dat gedoe over te talig vind ik ook geneuzel zolang er in al die jaren dat men erover neuzelt nog nooit de CSE’s heeft aangepast op dat punt.

Dat later ‘uitsplitsen’ ben ik an sich niet op tegen. Dat hoeft natuurlijk niet op de basisschool te zijn. Een soort ‘middle school’ lijkt mij wel wat. Ik zie genoeg leerlingen waarvan ik denk dat die kinderen veel baat gehad zouden hebben van een extra jaar ‘brede brugklas’. Qua leeftijd (een beetje uitgeraasd van de eerste hormonale storm richting de 14 jaar) en qua aanbod.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Van mij mogen ze ook alle vakken op niveau doen. Toen ik HBO deed was ik verbaasd over al die slimme mensen die van MBO kwamen. En ik dan denken van hoe komt het dat ze mavo hebben gedaan. Vaak waren ze slecht in taal en goed in beta vakken.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-10-2021 15:37
Dat gedoe over te talig vind ik ook geneuzel zolang er in al die jaren dat men erover neuzelt nog nooit de CSE’s heeft aangepast op dat punt.

Dat later ‘uitsplitsen’ ben ik an sich niet op tegen. Dat hoeft natuurlijk niet op de basisschool te zijn. Een soort ‘middle school’ lijkt mij wel wat. Ik zie genoeg leerlingen waarvan ik denk dat die kinderen veel baat gehad zouden hebben van een extra jaar ‘brede brugklas’. Qua leeftijd (een beetje uitgeraasd van de eerste hormonale storm richting de 14 jaar) en qua aanbod.
Ik ben ook zeker voorstander van de 10-14 school. Sterker nog, ik heb aan de wieg van zo’n school gestaan.
Maar ik ben ook voorstander van de keuze om wel op niveau ingedeeld te kunnen worden.
Ik vind het primair de taak van de ouders om hun kinderen de beste kansen te geven. Ik geloof ook niet zo in volledige kansengelijkheid, omdat ik denk dat het in de praktijk vaker neer komt op het afremmen van degenen die het verst reiken.

Als er belemmeringen in het systeem zijn, dan moet je ze oplossen natuurlijk. Maar extra geld steken in leerlingen om het falen van de ouders op te lossen lijkt mij geen doen. Volgens mij gooien we al veel te veel over de heg bij het onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven