Ex verandert afgesproken plannen voor kerst

29-11-2021 20:09 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja met het risico dat ik hier herkend wordt, open ik toch een topic. Want het zit me hoog. En het is helaas de zoveelste keer dat ex iets doet en daarmee ons kind in een gewetensconflict brengt.
De kwestie. Wij hebben ergens in september de planning samen in overleg met ons kind voor de rest van het jaar gemaakt. Daar zat ik, mijn ex, ons kind en vriendin van ex bij. Eerste kerstdag zou kind bij hen vieren en dan zou hij op tweede kerstdag in de loop van de ochtend naar mij komen, tot de dag voor oudjaar want kind wil graag daar oudjaar vieren. Dat laatste doet hij alweer een aantal jaren omdat er daar meestal meer leeftijdsgenoten zijn. Prima.
Mijn familie heeft dus heel lief rekening gehouden met het feit dat ik ons kind op tweede kerstdag bij me heb en iedereen heeft daar zijn planning op aangepast zodat we bij elkaar kunnen zijn (graag geen discussie over Corona, we doen voorzichtig). Gisteren werd ik gebeld door ex die mij vertelde dat hij niet wilde dat ik me overvallen voelde maar kind zou bij me komen om te overleggen over kerst. Wat blijkt: ze gaan op eerste kerstdag naar een buurland in een huis om daar kerst te vieren en komen de 29e weer terug. Ze moesten nog wel boeken. Ik was zo overvallen dat ik niet meteen heb gezegd wat ik daar van vind. Heb iets gezegd van nou ik hoor het wel van kind. Vervolgens ben ik gaan nadenken en heb hem geappt. Dat ik de plannen zoals we die hadden aan wil houden, dat ik het niet vind kunnen dat omdat zij ineens andere plannen hebben, ik, kind en mijn familie niet gezamenlijk kerst kunnen vieren en dat nota bene iedereen in hun planning er rekening mee heeft gehouden. Ik heb gezegd dat ik verwacht dat kind op tweede kerstdag bij mij is en dat als ze hun nieuwe plannen aanhouden, kind de hele kerst welkom is. Vervolgens belde hij terug. Ik ben in dat gesprek bij mijn standpunt gebleven. Vervolgens hoor ik vandaag van kind (die is weer hier) dat ze hem zondag het huis hebben laten zien, dat ze hem hadden gezegd dat hij meteen even naar mama kon fietsen om het te bespreken en dat ze zondag moesten boeken. Kind wordt dus weer onder druk gezet en gemanipuleerd. Gelukkig heeft kind niet toegegeven en heeft gezegd dat hij er over na wilde denken en dat hij het pas met mij ging bespreken als hij weer hier was. Ik heb kind meteen verteld dat het niet gaat gebeuren. En heb daardoor ook die bijna onmogelijke keuze bij hem weg gehaald. Er valt voor hem niks te kiezen. Het gaat niet gebeuren.

Maar mijn hart huilt…voor ons kind… de positie waarin ex hem weer brengt….dat conflict alleen al voor een 13-jarige…hij zit er weer tussen…ik vind het zo naar voor hem.
En ik ben bang dat dit nog niet klaar is. Waarschijnlijk gaat er de komende weken nog heel wat op ons kind ingepraat worden, gaan ze hem proberen over te halen, te beïnvloeden en te manipuleren. En ik zal ook nog wel het een en ander over me heen krijgen. Dit is namelijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Niet met kerst maar met andere dingen. En vaak geef ik ook toe. Omdat ik zie in wat voor innerlijke conflict ons kind dan zit, de druk die ze op hem uitoefenen…
Als ik dan zeg, toe maar is hij er dan vanaf en kiest hij voor wat zij willen…
Ik weet eigenlijk niet wat ik wil met dit topic, vooral even mijn hart luchten en mijn ei kwijt denk ik.
Gewoon voet bij stuk houden, meer kan je niet doen. Dan rijden ze maar heen en weer vanuit dat buurland.
Alle reacties Link kopieren
Dus de Kerstvakantie zou vader zijn dochter alleen zien op 1e Kerstdag en met oudejaarsavond.

En nu neemt hij haar de hele kerstvakantie?

Wat een ommekeer.
Je kunt rustig zeggen: volgend jaar september weer een nieuwe planning. Als het huisje is bevallen, boek je het volgend jaar weer en gaat kind dan wél mee, want dan passen we de plannen daar op aan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ja dat zei ik ook al tegen kind. Dat ze best een dag later kunnen vertrekken bijvoorbeeld. Maar ze hebben hem gezegd dat dat niet kan. Maar dat is natuurlijk niet waar, ze zitten op een paar uur rijden.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
29-11-2021 20:16
Dus de Kerstvakantie zou vader zijn dochter alleen zien op 1e Kerstdag en met oudejaarsavond.

En nu neemt hij haar de hele kerstvakantie?

Wat een ommekeer.
Je kunt rustig zeggen: volgend jaar september weer een nieuwe planning. Als het huisje is bevallen, boek je het volgend jaar weer en gaat kind dan wél mee, want dan passen we de plannen daar op aan.
Nee kind zou vanaf de dag voor oudjaar bij hem zijn tot einde vakantie. En de week voor kerst tot tweede kerstdag ook.
tascha wijzigde dit bericht op 29-11-2021 20:18
0.45% gewijzigd
Niet alsnog toegeven. Dat is juist de reden dat je ex het zal blijven proberen.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
29-11-2021 20:17
Nee hoor kind zou vanaf de dag voor oudjaar bij hem zijn tot einde vakantie. En de week voor kerst tot tweede kerstdag ook.
Oh, dus dan gooit hij écht de hele planning ondersteboven.
Nee, daar zou ik me als ik jou was niet een tél druk om maken en het ook zo verkopen naar je dochter.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
29-11-2021 20:18
Niet alsnog toegeven. Dat is juist de reden dat je ex het zal blijven proberen.
Ik weet het. Ik heb wellicht te vaak toegegeven. Maar dit is voor mij de grens.
Alle reacties Link kopieren
Vooral het feit dat ze nog moeten boeken ...

Ze gaan maar op hun achterhoofd staan dansen, maar de planning blijft wat ze is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees alleen zijn wraak en manipulatie helaas. Als ik voet bij stuk houd, wordt het de komende maanden heel vervelend. Maar goed, dat moet dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat lullig zeg. Zo werkt het ook niet he, afspraak is afspraak.
Ik vind het goed dat je voet bij stuk hebt gehouden en dat moet je ook vooral blijven doen. Het is vervelend voor je kind dat hij in deze positie wordt gezet door je ex. Ik zou tegen je kind zeggen dat jullie afspraken hebben gemaakt, dat iedereen zich daarop aangepast heeft en dat het niet netjes is om dat zomaar te veranderen. En dat, als zijn vader er weer over begint, hij maar moet zeggen dat vader het met jou moet bespreken. Ze gaan lekker maar een andere keer naar dat huis als het zo leuk is.

De enige reden dat ze dit nu doen is omdat het in het verleden ook is gelukt om zaken zo naar hun hand te zetten. De enige manier om dat te veranderen is om dat niet meer toe te laten.
En ja, dat zal voor vervelende situaties zorgen, ook voor je kind.
Maar je laat je kind dan ook zien dat je niet over je heen laat lopen en dat je voor jezelf en hem opkomt.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
29-11-2021 20:20
Ik vrees alleen zijn wraak en manipulatie helaas. Als ik voet bij stuk houd, wordt het de komende maanden heel vervelend. Maar goed, dat moet dan maar.
Maar wie is er dan de stampvoetende ik-wil-mijn-zin-ook-al-hebben-we-het-niet-zo-afgesproken!!!! kleuter?
doreia* wijzigde dit bericht op 29-11-2021 20:21
0.15% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
29-11-2021 20:20
Ik vrees alleen zijn wraak en manipulatie helaas. Als ik voet bij stuk houd, wordt het de komende maanden heel vervelend. Maar goed, dat moet dan maar.
Het is altijd vervelend want hij denkt altijd om met alles weg te komen en dat jij wel toegeeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Waarom kunnen ze trouwens niet de week na Oudjaar naar dat huisje, als alles nog geboekt moet worden?

Dan ging ie sowieso bij pa zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk. En dat voel ik ook zo. Maar het is fijn om dat van een ander te horen.
Hahaha Doreia dat is helemaal waar!
Ik heb te vaak toegeven omdat ik dacht dat ik daar voor ons kind goed aan deed. Maar ook wel omdat ik de acties van ex vrees. Het is makkelijker om toe te geven. Maar denk dat ik daar dus uiteindelijk niet goed aan heb gedaan want hij blijft daardoor ons kind in zo’n conflict plaatsen. Ik zie dat nu in.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-11-2021 20:22
Waarom kunnen ze trouwens niet de week na Oudjaar naar dat huisje, als alles nog geboekt moet worden?

Dan ging ie sowieso bij pa zijn.
Dit was volgens ex de enige optie nog die open stond…maar helaas liegt hij heel vaak en makkelijk dus daar kan ik vraagtekens bij zetten.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel lullig maar jij kan je kind nu uit het loyaliteitsconflict halen door te zeggen dat hij mee mag op vakantie.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even dichten met kind :) dus reageer later weer.
tascha schreef:
29-11-2021 20:20
Ik vrees alleen zijn wraak en manipulatie helaas. Als ik voet bij stuk houd, wordt het de komende maanden heel vervelend. Maar goed, dat moet dan maar.
Niet bang zijn. Je geeft hem teveel ruimte. Hoe vaker je voet bij stuk houdt, hoe makkelijker het wordt. En je dochter heeft er alleen maar baat bij.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
29-11-2021 20:27
Dit was volgens ex de enige optie nog die open stond…maar helaas liegt hij heel vaak en makkelijk dus daar kan ik vraagtekens bij zetten.
Hij is natuurlijk ook wel "schitterend op tijd" met zoiets te boeken :-D.
Zegt ook weer iets over hem.

Als je een huisje voor de Kerstvakantie boekt én je hebt speciale datum-wensen boek je dat niet minder dan een maand van tevoren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
29-11-2021 20:29
Hij is natuurlijk ook wel "schitterend op tijd" met zoiets te boeken :-D.
Zegt ook weer iets over hem.

Als je een huisje voor de Kerstvakantie boekt én je hebt speciale datum-wensen boek je dat niet minder dan een maand van tevoren.
Vind niet heel raar dat je in deze tijd pas later boekt.

Ik vind wel raar dat je dan vind dat de ander dat maar moet accepteren.
Maar lees ik het nou verkeerd? Dan is kind en heel kerst en oud en nieuw daar? Dat zou ik ook niet leuk vinden maar ik vraag me af of het voor kind niet gewoon wel heel leuk is?
En als je voorstelt dat kind met oud en nieuw dan bij jou is? Of is dat niet bespreekbaar? Het lijkt me dat je vooral zo boos bent vanwege je ex en dat het niet echt gaat om wat je kind fijn zou vinden?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat me juist ook om kind. En natuurlijk ook om onze plannen, de familie die er rekening mee heeft gehouden. Kind had zich er erg op verheugd juist, om bij ons kerst te vieren.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
29-11-2021 20:26
Jullie hebben gelijk. En dat voel ik ook zo. Maar het is fijn om dat van een ander te horen.
Hahaha Doreia dat is helemaal waar!
Ik heb te vaak toegeven omdat ik dacht dat ik daar voor ons kind goed aan deed. Maar ook wel omdat ik de acties van ex vrees. Het is makkelijker om toe te geven. Maar denk dat ik daar dus uiteindelijk niet goed aan heb gedaan want hij blijft daardoor ons kind in zo’n conflict plaatsen. Ik zie dat nu in.
Men lijdt het meest onder het vrezen voor de vrees... of zoiets... wat was het ook alweer precies?
In elk geval: wat is het ergste wat hij kan doen? En is dat dan zo erg?

Je kunt hem heel erg rustig terug verwijzen naar de gemaakte afspraken. En dochter ook melden dat deze afspraken er liggen. En voorstellen volgend jaar een andere verdeling te maken, maar voor deze Kerst is het zo afgesproken, in goed en gezamenlijk overleg.

En word er modder gegooid? Schouders ophalen en melden dat afspraak = afspraak en iemand voor het blok zetten niet netjes is.

Dit is de enige manier om iets af te leren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven