Dreumes veel te vroeg wakker

30-11-2021 05:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dreumes van 16 maanden. Het eerste jaar ging met uitzondering van de dutjes overdag best oké. Sliep uit zichzelf door na een aantal maanden van 7 tot 7.
Er is wel sprake geweest van meerdere oorontstekingen tot nu toe en heb het idee dat het ook hier aan kan liggen dat ze de laatste maanden steeds vroeger wakker wordt.

Het naar bed gaan is vaak geen probleem en kind wil dan ook zelf graag naar bed (op enkele keren na dat ze wel moe is, maar vertikt). Dat was gister, had al slecht geslapen overdag en viel pas tegen 8 in slaap. Werd om 5 uur wakker net en bijna altijd huilend/gillend. Dit keer heb ik haar weer laten liggen en kom ik steeds binnen na enkele minuten om te zeggen dat alles goed is en we nog even moeten slapen, maar ze wordt steeds meer overstuur als ik wegloop. Normaal nemen we haar in bed waar ze zelden tot nooit in slaap valt. Het begint ons nu echt op te breken die vroege ochtenden en ze is natuurlijk overdag dan ook veel prikkelbaarder. Ze moet t dan ook tot 12 volhouden want slaapt 1 keer. Wilde het 2e dutje al een tijd niet meer doen en op de creche hebben ze haar toen mee laten gaan met 1 slaapje sinds 4 maanden ofzo.

Als ze wakker is bij ons krijgt ze een flesje (180cc) en dan ligt ze eventjes rustig totdat ze begint te woelen en huilen. Wil dan de ipad of praten. Wij houden alles donker tot minimaal 6.30. Dan mag ze iets op de ipad kijken, maar je zult snappen dat het geen leuke ochtend/nacht is met al veel stress. Ze slaapt structureel gewoon te weinig.

Heeft iemand ervaring of tips? Zitten er echt doorheen..
Alle reacties Link kopieren
Hier een peuter die klokslag 5.30 wakker wordt. Vermoeiend maar kan er niks aan doen. Wat wel hielp was structureel later naar bed brengen (na een paar dagen schoof de wakkertijd op) maar had ook geen zin in een lange avond. Dus toch maar gewoon om 19.00 uur naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Is het vroeg wakker worden gestart toen er over is gegaan op 1 slaapje? Want 12 maanden is wel erg vroeg voor 1 slaapje. Ik neem tenminste aan dat je bedoeld dat het kdv daar ongeveer 4 maanden geleden mee gestart is. Niet toen je kind 4 maanden was.
Alle reacties Link kopieren
Om en om met haar naar beneden gaan zodat de andere ouder nog even kan rusten? Natuurlijk is het frustrerend om 1,5 uur klaarwakker in bed te moeten liggen.

Heeft ze het niet te koud? Misschien als jij gaat slapen een extra wollen deken over haar heen leggen?

Zelf wat eerder naar bed gaan helpt ook.

Het is een fase en het gaat voorbij. Straks in je kind ouder en gaat ze zelf naar beneden
Vijf uur is dé tijd om wakker te worden als het niet warm genoeg is. De buitentemperatuur bereikt rond die tijd zijn laagste waarde van de nacht, de warmte van de avond ervoor is tegen dan ook wel uit je huis. En last but not least salt je lichaamstemperatuur ook rond vijf uur naar de laagste waarde van de dag.

Geef als je zelf naar bed gaat nog wat extra warmte van een extra dekentje en kijk of het beter gaat. Meerdere dagen proberen want er zit natuurlijk ook een ritme in.

Zelf bij mijn pubers werkte dit.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-11-2021 07:02
Vijf uur is dé tijd om wakker te worden als het niet warm genoeg is. De buitentemperatuur bereikt rond die tijd zijn laagste waarde van de nacht, de warmte van de avond ervoor is tegen dan ook wel uit je huis. En last but not least salt je lichaamstemperatuur ook rond vijf uur naar de laagste waarde van de dag.

Geef als je zelf naar bed gaat nog wat extra warmte van een extra dekentje en kijk of het beter gaat. Meerdere dagen proberen want er zit natuurlijk ook een ritme in.

Zelf bij mijn pubers werkte dit.
Dit dus.

Al hebben sommige ook gewoon een vroege biologische klok ;-)
Alle reacties Link kopieren
12 maanden is wel erg vroeg voor 1 slaapje?

Hier bleek: ons kind was te moe. En nog steeds, als kind te moe is wordt het heel vroeg wakker. (ook zo rond 5.30). Nu we dit weten en beter opletten slaapt hij wat langer door. Het zal nooit een uitslapen worden, maar 6.00-6.30 is heel behapbaar.

Dat gillen/laten huilen en dan laten liggen doen wij niet. We hebben een matrasje naast het bed. Daar liggen wij dan op. Wij houden aan: zo lang kind niet kan aangeven wat er is, reageren wij op huilen/paniek. Ze kunnen niet op een andere manier reageren. Dat negeren voelt voor ons als negeren van zijn emoties en behoeften. Dat is overigens nadrukkelijk wat anders dan maar in de houding springen als kind wat wil
Alle reacties Link kopieren
Is het niet toch te oververmoeid?
Ik vind ook met 1 jaar naar 1 slaapje echt wel vroeg. Mijn 16 maand oude kindje slaapt pas sinds 2 weken 1 slaapje. En mijn oudste was ook pas 16 of 17 maanden met die overgang naar 1 slaapje.
Maar goed je leest ook verhalen van kinderen die er op die leeftijd al helemaal mee stoppen.

En waarom perse rekken tot 12u?
Dan maar half 12 erin, kan toch ook?

En ook accepteren inderdaad, het wordt weer een keer beter.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Bij een slaapje kunnen ze ook prima voor 12 uur naar bed hoor. Onze jongens gingen vaak om 11 uur naar bed toen ze net op 1 slaapje zaten en sliepen dan 2 uur en hielden het vol tot bedtijd.
Kun je niet een luisterboek afspelen zo vroeg? Dan valt het kind misschien weer in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Als zoontje vroeg wakker was ging hij hier eerder naar bed voor middagslaapje en daarna ook eerder naar bed voor de avond.
Dan bijvoorbeeld slapen van 11 tot 2 en dan weer slapen om 18.00. Eerder in de avond naar bed doet het vaak beter bij jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Of jij ben te laat wakker
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
30-11-2021 07:52
Is het niet toch te oververmoeid?
Ik vind ook met 1 jaar naar 1 slaapje echt wel vroeg. Mijn 16 maand oude kindje slaapt pas sinds 2 weken 1 slaapje. En mijn oudste was ook pas 16 of 17 maanden met die overgang naar 1 slaapje.
Maar goed je leest ook verhalen van kinderen die er op die leeftijd al helemaal mee stoppen.

En waarom perse rekken tot 12u?
Dan maar half 12 erin, kan toch ook?

En ook accepteren inderdaad, het wordt weer een keer beter.
In veel topics las ik hier dat kinderen zelfs voor 1 jaar naar 1 slaapje gingen. Ik wilde haar niet te overstuur maken want bij haar tweede slaapje ging ze dan echt gillen. Ik leg haar vaak genoeg 11 of half 12 erin, maar op t kdv doen ze dat vaak niet of wordt ze dan juist wakker als de kindjes erin gaan die om 12.30 gaan.

Ik denk nu eerlijk gezegd eerder dat het iets met de oortjes is. Ze blijft namelijk huilen als ze in haar lichte slaap komt sochtends en met n zetpil slaapt ze weer verder. Ze slaapt nu nog. Ik ga de dokter vandaag maar weer bellen. Die zetpillen moesten we namelijk doen tijdens haar oorontsteking van 2 weken terug, maar blijkbaar heeft ze alsnog last van iets.

Is het trouwens mogelijk denk je om (als al het medische uitgesloten/verholpen is) weer tijdelijk terug te gaan naar 2 slaapjes?
minitutti wijzigde dit bericht op 30-11-2021 08:32
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes van toen 16 maanden had dit ook, wij hebben hem toen elke drie dagen 15 minuten laten liggen en na die drie dagen 20 en vervolgens 30. Ook ondertussen niet erheen want bij hem wordt hij dan juist overstuur. Moet erbij zeggen dat het hier wel jengelen was en niet continue huilen. Maar na een week sliep hij tot 7 uur en inmiddels (18 maanden) tot 08.00.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
30-11-2021 06:34
Is het vroeg wakker worden gestart toen er over is gegaan op 1 slaapje? Want 12 maanden is wel erg vroeg voor 1 slaapje. Ik neem tenminste aan dat je bedoeld dat het kdv daar ongeveer 4 maanden geleden mee gestart is. Niet toen je kind 4 maanden was.
Nee dat was daarvoor ook al wel eens maar hield minder lang aan dan nu. Ik heb het idee dat het is ontstaan sinds dat ze ziek is geweest met oorontstekingen. Ze ging idd sinds haar 1e verjaardag, zo met 13 maanden, naar 1 slaapje. Ik las hier namelijk dat veel kinderen zelfs voor hun eerste verjaardag daar goed op gingen, maar misschien ben ik toch te vroeg geweest.

Gingen bij jullie die twee slaapjes dan wel altijd goed en lukten die tot 18 maanden?

En ik zou 5-5.30 niet erg vinden als ze niet altijd zo overstuur wakker zou worden. Voorheen werd ze brabbelend wakker of lag ze nog even. Heb het idee dat er meer aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
30-11-2021 06:43
Om en om met haar naar beneden gaan zodat de andere ouder nog even kan rusten? Natuurlijk is het frustrerend om 1,5 uur klaarwakker in bed te moeten liggen.

Heeft ze het niet te koud? Misschien als jij gaat slapen een extra wollen deken over haar heen leggen?

Zelf wat eerder naar bed gaan helpt ook.

Het is een fase en het gaat voorbij. Straks in je kind ouder en gaat ze zelf naar beneden

Ja wij gaan allebei al om 9 naar bed idd. Het is meer dat ze plots zo overstuur is bij wakker worden dat ik niet weet wat er aan de hand is, maar dat kunnen jullie natuurlijk ook moeilijk weten :)
Echt ze huilt meteen heel hard bij t moment van wakker worden.

Ik vind het al fijn dat jullie meedenken. De deken ga ik proberen. Ze slaapt wel wild dus hoop dat ie over haar heen blijft zitten.
Alle reacties Link kopieren
Minitutti schreef:
30-11-2021 08:31
Ja wij gaan allebei al om 9 naar bed idd. Het is meer dat ze plots zo overstuur is bij wakker worden dat ik niet weet wat er aan de hand is, maar dat kunnen jullie natuurlijk ook moeilijk weten :)
tja, ze is alleen, het is koud, donker, eng gedroomd misschien
zo'n kleintje kan nog niet veel anders dan huilen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-11-2021 08:20
Of jij ben te laat wakker
Nou dat gaat hier niet op want ik ben al voor haar wakker 😂
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-11-2021 08:35
tja, ze is alleen, het is koud, donker, eng gedroomd misschien
zo'n kleintje kan nog niet veel anders dan huilen.
Heb ik idd ook aan gedacht, daarom neem ik haar vrijwel altijd meteen mee in ons bed, maar dan slaapt ze ook niet terwijl ze wel gaapt continu en in haar oogjes wrijft. Ik zal het bedje eens bij ons op de kamer zetten en kijken of het verschil maakt. Ze was namelijk nooit een baby die graag samen sliep, maar dat kan zijn veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Laat eerst de oren maar weer nakijken want wakker=gillen heeft vaak een oorzaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso een oorontsteking uitsluiten en even de huisarts bellen.
Kan het zijn dat ze kiezen krijgt? Daar kon mijn oudste ook gillend van wakker worden. Dentinox heeft hier toen enorm geholpen!
Verder zou ik idd ook zorgen dat ze het warm genoeg heeft en misschien toch kijken of ze 2 (wat kortere) slaapjes nodig heeft?

Hier hielp in bed nemen nooit, vinden ze veel te gezellig en gaan dan helemaal niet meer slapen.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval goed dat je de huisarts weer gaat benaderen! Last van de oortjes slapen ze zeker slecht van...

Helemaal terug naar 2 slaapjes zou misschien niet echt gaan maar ik zou wel volgen wat je kindje aangeeft en niet aan tijd hangen.
Dus als je ziet dat je kindje om 11u of half 12 op is, naar bed brengen.
En dan in de avond ook, niet rekken.
Van over vermoeidheid wordt ook slechter geslapen.

Gister heeft mijn jongste bijv om 10u even een half uurtje geslapen en is toen smiddags om 1u weer erin gegaan tot 3 en savonds weer om 19u.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
30-11-2021 09:00
Laat eerst de oren maar weer nakijken want wakker=gillen heeft vaak een oorzaak.
Dank voor dit extra zetje. Ik voel me vaak opgelaten om naar de dokter te gaan, omdat hij het niet serieus lijkt te nemen en met zijn ogen rolt als je aankomt met een zieke baby (hij vindt dat die nou eenmaal vaak ziek zijn). Maar ik bedenk nu dat ze ook (nog) slechter is gaan slapen in september en sindsdien zijn de oorproblemen onafgebroken geweest.

Dit topic had misschien beter “ik durf niet naar mn eigen huisarts” kunnen heten. Ik dacht misschien dat ik iets verkeerds deed en dacht wat aan tips te hebben, maar heb al heel veel geprobeerd. Net heeft ze geslapen tot 9 na die zetpil en wordt ze wel vrolijk(er) wakker.

Mijn probleem is niet het vroege wakker worden per se, want ik ben altijd meteen aan in de ochtend en zelfs voor haar wakker, maar juist dat zij nog hartstikke moe is, hard huilt en oncomfortabel lijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dan ook een andere huisarts zoeken, want dit klinkt niet als een fijne. En mocht het niet aan de oren liggen (maar zo te lezen wel) dan indd een extra dekentje, maar ook juist eerder naar bed. Snuggles and dreams heeft daar een blog over geschreven op de site.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Qua slapen niet echt tips, maar qua oren wel. Ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een KNO-arts. Deze heeft veel meer verstand en kan ook andere medicijnen voorschrijven als dat nodig is. Misschien zijn buisjes nodig of misschien ligt het niet aan de oren. Mijn ervaring met huisartsen (ik heb er in het eerste jaar 4 gezien, bij dezelfde praktijk) en oren is niet heel positief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven