Wat mag een juffrouw allemaal zeggen tegen een kind?

21-06-2007 20:33 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van vijf zit al een tijdje op zwemles. Hij vond het erg leuk en het ging ook goed. De laatste weken huilt hij echter erg veel tijdens de les. Hij zwemt dan wel door maar doet dan niet meer zo goed zijn best. De juffrouw zie ik dan altijd even met hem praten en ook helpt ze hem even met de zwemslagen om daarna weer verder te gaat met de andere kinderen. Gisteren vertelde hij echter dat ze tegen hem zei: Hou nou eens op met dat stomme gejank! Ik kan me voorstellen dat ze het zat wordt en haar geduld verliest, maar ik vind deze uitspraak wel erg ver gaan en vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze dacht echt gezegd heeft lijkt het me ver voorbij de grens... Slechte zaak dat ze een jochie van 5 zo aanpakt.

Zou ik wel even aankaarten. Of natuurlijk een andere zwemles zoeken.

Succes voor je zoontje!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik je berichtje las, dacht ik direct: nee, dit kan een juf niet zeggen tegen een kind. Voorwaarde 1 om te kunnen leren is: veiligheid. Dus een omgeving waarin een kind zich prettig voelt. Dat is nu niet (meer) het geval. Natuurlijk is een juf ook een mens, en mag best gefrusteerd zijn. Maar ik vind niet dat ze dat naar het kind toe op deze manier mag uiten. Heeft de juf weleens met je zoontje gepraat? Gevraagd waarom hij huilt? Een oplossing bedenken? Misschien is hij wel bang? Gaat het hem te snel? Vind hij het echt niet leuk?



Daarna was mijn gedachte: maar als je kindje al zoveel weken tegen zijn zin zwemt, waarom ben jij niet gaan praten met de juf om dit te bespreken? Of heb je dat al wel gedaan, ik kon het niet opmaken uit je verhaal.



Als je kind het zwemmen niet leuk vindt, kan je misschien even stoppen met de zwemlessen en lekker zelf met hem gaan zwemmen in jouw vrije tijd(als dat mogelijk is). De druk van het 'moeten' is er dan een beetje af.
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf juf en zou dit echt nooit zeggen! Ik kan me voorstellen dat je een kind wel probeert te motiveren door een beetje toe te spreken, maar vind dit dan zeker niet meer correct! Zou zeker even met haar gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij te lezen dat jullie de uitspraak ook te ver vinden gaan. Brite, mijn zoontje heeft toen hij naar school ging twee maanden veel gehuild omdat hij heeft veel moeite heeft om te wennen. Opeens was dat huilen over en nu gaat hij elke dag met veel plezier naar school. Ik was eigenlijk verbaasd dat de zwemles zo goed ging tot de laatste weken. Hij geeft zelf aan dat hij de les lang vindt duren en daarom moet huilen. Ik had gehoopt dat het vanzelf beter zou gaan (wat vorige week ook het geval leek, ze had hem toen ook een compliment gegeven waar hij helemaal trots op was). Ik zit er aan te denken om hem eerst bij een andere juffrouw te laten zwemmen en als dat niet gaat hem inderdaad even te laten stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een dergelijke tekst echt niet kunnen. Als een juf dit tegen mijn kind gezegd zou hebben zou ik a) meteen mijn zoon weghalen uit dat klasje en b) een officiële klacht indienen bij het zwembad. Iemand die dergelijke dingen zegt hoort in mijn ogen geen les te geven aan kleine kinderen en op zijn minst een cursus 'hoe ga ik om met kleine kindjes' te volgen.



Overigens zou ik haar ook direct aanspreken op haar gedrag en om haar kant van het verhaal vragen. Maar ik zou dan dus ook tegen haar zeggen dat ik een officiële klacht tegen haar zou indienen. Dit laat je toch niet over je kant gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst met de zwemjuf praten. Kijken wat ze precies heeft gezegd en wat haar opinie is. Niet lullig bedoeld naar jouw zoontje, maar mijn oudste heeft de neiging om te overdrijven wat betreft gedrag van de leraren en juffen. Hij zit ook op zwemles en het is een ramp. Hij wil niet. Heeft zelfs al eens beweerd dat het zwembad was afgebrand dus dat ze geen les hadden. Of dat juf had gezegd dat de zwemles kwam te vervallen. (Hij zit op schoolzwemmen). Uiteindelijk vertelde hij dat de zwemjuf rare dingen tegen hem had gezegd. Een gesprek met de juf gaf een ander beeld en een gesprek met zoon maakte duidelijk dat hij een aantal dingen had verzonnen danwel overdreven. Praat dus eerst met de juf en kijk hoe het ervoor staat. Misschien kan je zoontje in een kleinere groep zwemmen, meer een op een aandacht krijgen of tijdelijk stoppen. Bij ons kan dat dus niet want zwemmen hoort bij de schoolweek. Maar inmiddels gaat het met een op een begeleiding iets beter.
Met bovenstaande post eens.

En kinderen kunnen best rare dingen zeggen..

Praat eerst met de juf, confroteer haar, 'ik hoorde van mijn zoontje ... is dat zo?' op een vriendelijke manier natuurlijk.

En is er misschien een reden dat je zoontje zo huilt?

Heb je dat al met hem besproken?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar ik ben het er niet me eens. Een kind kan veel meer incasseren dan een volwassene en met een verzoek om te kappen met dat stomme gejank (wel beetje ongelukkige woordkeuze, dat wel) raak je hem echt niet diep in zijn kinderzieltje hoor. Een kind dat huilt kan dat doen om allerlei redenen, hoeft niet persé verdriet of angst te zijn. Het kan net zo goed koppigheid zijn, wil zijn zin doordrijven of zielig doen zodat hij niet hoeft te zwemmen. Ik ben van mening dat een kind lang niet altijd met fluwelen handschoenen hoeft te worden aangepakt.



Toch had de juf beter kunnen zeggen: "je bent nu klaar met huilen en je moet nu gaan zwemmen en als dat goed gaat krijg je een zwemdiploma" gevolgd doeer iets bemoedigends als "je bent toch zeker een stoere jongen?"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van badjuffen eigenlijk niet anders gewend dan dat het een soort gemene Chazia Mourali's waren met een haak in hun hand.

Is dat tegenwoordig (20 jaar later) dan niet meer zo?

Wij kregen vroeger de meest lelijke dingen naar ons hoofd geslingerd, met name als je iets niet durfde. Ook de badmeesters konden er wat van.

Maar eigenlijk was dat normaal. Geen ouder die eraan dacht om daar iets van te zeggen.

En ik moet zeggen, het stimuleerde wel om zo gauw mogelijk je diploma's te halen! ;)
Alle reacties Link kopieren


Mijn beide kids hebben hun diploma's en je wilt niet weten hoeveel jankerts er tussen staan.

Die durft niet koppie onder, de ander niet door het gat te zwemmen, de een wilt niet springen vanaf het startblok. Je moet van heel goede huize komen wil je niet even zeggen dat ze hun kop moeten houden en moeten gaan zwemmen!



Ken een meisje, lief grietje hoor, maar o o o wat kan zij zich aanstellen. Stond dus ook jankend naast het diepe, ze durfde niet te springen. Had de badjuffrouw dus zover gekregen dat zij een groepje terug gezet werd. Moeders vond dit natuurlijk niet goed, heeft tegen de badjuf gezegd dat zij haar dochter goed hard mag aanpakken. Janken? Geen medelij, maar zwemmen, gooi haar anders maar in het water.

Omdat de badjuf nu wel optreedt tegen dat meisje gaat het nu heel goed met haar.





Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal niet erg als ze tegen hem zegt dat hij moet stoppen met huilen. Het gaat mij meer om de woorden die ze gebruikt, ik vind het respectloos en ook heb ik er geen zin in dat mijn zoontje dit later tegen vriendjes gaat zeggen! Zij heeft een voorbeeld functie. Dat ze het echt gezegd heeft weet ik bijna zeker. Ik heb dingen die hij zegt, afgelopen jaar regelmatig gecheckt en het klopte altijd (bv. als er iets op school was gebeurd of buiten op straat). Hij gaat nu zwemmen bij een andere juf en op een andere tijd. Het zwemmen was rond etenstijd en ik denk dat hij dan al veel te moe is. Wel twijfel ik nog heel erg of ik met de juffrouw ga praten of het er bij laat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beide kids hebben hun diploma's en je wilt niet weten hoeveel jankerts er tussen staan.

Die durft niet koppie onder, de ander niet door het gat te zwemmen, de een wilt niet springen vanaf het startblok. Je moet van heel goede huize komen wil je niet even zeggen dat ze hun kop moeten houden en moeten gaan zwemmen!



Ken een meisje, lief grietje hoor, maar o o o wat kan zij zich aanstellen. Stond dus ook jankend naast het diepe, ze durfde niet te springen. Had de badjuffrouw dus zover gekregen dat zij een groepje terug gezet werd. Moeders vond dit natuurlijk niet goed, heeft tegen de badjuf gezegd dat zij haar dochter goed hard mag aanpakken. Janken? Geen medelij, maar zwemmen, gooi haar anders maar in het water.

Omdat de badjuf nu wel optreedt tegen dat meisje gaat het nu heel goed met haar.



Hebben we allemaal in ons werk niet te maken met dit soort dingen? Ik werk in de verpleging en daar wordt er regelmatig heel wat van mijn incasseringsvermogen gevraagd (ik ben gister nog geslagen door een verwarde patient)! Geen seconde komt het in mijn hoofd op om onbeschoft tegen zieke mensen te gaan doen. Ik vind dat je dit tegen kinderen ook niet kunt doen. En nogmaals ik vind het echt niet erg als ze hem wat harder aanpakt en zou zeggen dat hij nu moet stoppen!
Alle reacties Link kopieren


Ik ben van badjuffen eigenlijk niet anders gewend dan dat het een soort gemene Chazia Mourali's waren met een haak in hun hand.

Is dat tegenwoordig (20 jaar later) dan niet meer zo?

Wij kregen vroeger de meest lelijke dingen naar ons hoofd geslingerd, met name als je iets niet durfde. Ook de badmeesters konden er wat van.

Maar eigenlijk was dat normaal. Geen ouder die eraan dacht om daar iets van te zeggen.

En ik moet zeggen, het stimuleerde wel om zo gauw mogelijk je diploma's te halen! ;)

Je haalt mij de woorden uit de mond! Zwemjuffen waren vroeger al doodeng en gemeen. Laatst zag ik het laatste stukje van een zwemles en het was precies hetzelfde. Toen ik les had en de uitnodigingen voor het diplomazwemmen werden uitgedeeld, ben ik niet eens blijven wachten: ik kon toch niets? Dus ik kreeg vast niet zo'n uitnodiging. Gelukkig was dat wel zo, en was ik er snel weg. Uiteindelijk heb ik er ook geen trauma van overgehouden hoor, maar echt leuk was het niet. De zwemjuffen en -meesters zijn ervoor om het kind te leren zwemmen en daar hoort af en toe ook streng-zijn bij, maar geen uitkafferen.
Alle reacties Link kopieren




quote: Swinta reageerde





Hebben we allemaal in ons werk niet te maken met dit soort dingen? Ik werk in de verpleging en daar wordt er regelmatig heel wat van mijn incasseringsvermogen gevraagd (ik ben gister nog geslagen door een verwarde patient)! Geen seconde komt het in mijn hoofd op om onbeschoft tegen zieke mensen te gaan doen. Ik vind dat je dit tegen kinderen ook niet kunt doen. En nogmaals ik vind het echt niet erg als ze hem wat harder aanpakt en zou zeggen dat hij nu moet stoppen!
Sorry hoor, maar zeggen dat hij nu eens moet stoppen met dat gejank is echt niet onbeschoft. Ik vind dat zij het juist heel goed heeft gedaan. Ze helpt hem weer met zijn zwemslagen ipv hem aan de kant te zetten en verder de les hem negeren, dat is pas onbeschoft.

En die vergelijking van geslagen worden door een verwarde patient slaat echt helemaal nergens op hoor.



Maar goed, je hebt het opgelost, hij zit in een ander groepje, nu maar hopen dat je zoontje niet meer gaat huilen.
Alle reacties Link kopieren
De vergelijking tussen de situatie met de patient en die met het kind is dat je allemaal op je werk weleens met mensen te maken krijgt die het bloed onder je nagels vandaan halen en in hoeverre je dan je geduld mag verliezen.



Zoals de topicopenster al aangaf: het is niet erg dat de zwemjuf het kind vraagt om op te houden met huilen, maar "dat stomme gejank" vind ik ook niet bepaald een woordkeus die echt nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven