Vakantie en zwanger

24-06-2007 19:56 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Het onderwerp zegt het eigenlijk al, ik ben nu 18 weken zwanger en we gaan lekker op vakantie naar Griekenland. :) Nou zijn de meningen over het eten daar en of ik het wel mag erg verschillend. Ben een feta gek als ik in Griekenland ben maar mag ik dat nu nog wel?? Volgens de verloskundige kan het geen kwaad maar de huisarts vertelde mij van de week dat ik dat helemaal niet mag eten... Net als rauwe groenten, mag ik daar dan helemaal geen griekse salade eten?!?! :( Ik weet het niet meer en morgen vliegen we al.. Zijn er mensen die tips hebben voor me?



Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Je verloskundige zit de hele dag tussen de zwangeren, je huisarts ziet er misschien twee per week. Ik zou voor alles wat met zwangerschappen te maken heeft afgaan op het advies van de vk.



(dit zeg ik sinds mijn huisarts mij aanraadde om vitamine k en d te geven aan mijn pasgeboren zoon die flesvoeding krijgt. Met koeienletters staat op het pak voeding dat vitamine k en d erin zitten)
Rauwe groenten moeten goed gewassen zijn. Maar ik heb geen idee wat het risico is als ze niet goed gewassen zijn. Ik heb me er in ieder geval niet druk om gemaakt. Googlen levert op dat feta geen rauwmelkse kaas is, in ieder geval, niet dat ik kon vinden. Maar of dat met 'echte' feta uit Griekenland ook zo is, geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Tja, misschien heb je ook wel gelijk. De huisarts waar ik geweest ben was een onbekende van mij maar ik ging er toch wel een beetje vanuit dat ze wel wist waar ze het over had.



Slecht dat jij dat advies toen kreeg, teveel vitamines lijkt me voor een baby ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 20 weken zwanger was, ben ik ook naar Griekenland op vakantie geweest.

Volgens de 'mama' van het appartement waar we zaten, is feta heel goed.

Alle zwangere vrouwen eten het daar ook. Ze kwam me speciaal elke dag een stukje brengen.



Ik heb het dus ook gewoon gegeten.

In Nederland had ik het opgezocht op internet, en ook daar gelezen dat het geen kwaad kon.



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Meave, bedankt voor je reactie.

Ik weet inderdaad dat de feta hier geen kwaad kan maar weet ook niet of dat ook zo is met "de feta" in Griekenland. Heb de vraag ook gesteld aan het voedingscentrum via de mail maar daar kreeg ik alleen maar een standaard antwoord wat ik moest uitkijken met rauwe groenten en rauwmelksekazen.. Ze hebben me verder geen info gegeven over feta. Poeh, morgen ochtend misschien toch de verloskundige maar bellen.
Teveel vitamines D is niet alleen niet-goed, is zelfs slecht: dat kan de lever (of nieren?) niet afbreken.



Ik weet niet op wie of wat ik af zou gaan. Inderdaad, de huisarts ziet niet zo heel veel zwangeren, maar van de verloskundige heb ik ook niet echt een hoge pet, als het om dit soort dingen gaat.



Een ding weet ik wel: zou op een ding/iemand afgaan en niet op verschillenden, want dan maak je jezelf helemaal gek.



Moet ook eerlijk zeggen dat ik me niet echt verdiept heb in dingen die niet mogen tijdens de zwangerschap, heb alleen geen sea food gegeten. Dingen als filet americain lust ik niet, dus ik heb daar nooit echt over nagedacht, maar dat schijnt ook niet goed te zijn.

Verder....gewoon gezond verstand gebruiken, dan kom je al een heel eind.



Fleur
Alle reacties Link kopieren
Herfstrood, super om dit bericht te lezen!!

Thanks...



Wij gaan zeker genieten, ondanks de hitte (golf). (Ik ga vrienden worden met de parasol dit jaar denk ik, terwijl ik normaal nooit genoeg kon krijgen van in de volle zon liggen.)
Uit het boekje dat ik van de GGD kreeg voor onze reis naar Turkije: Wantrouw rauw! Eet geen ongeschild of vooraf door anderen geschild fruit. Eet geen rauw of halfrauw vlees of vis, eet geen rauwe schelpdieren (mosselen/oesters) Eet geen onverpakt ijs, vermijdt ijsblokjes.

Cook it, boil it, peel it, or forget it.



Dit is het reisadvies ook voor niet zwangeren voor reizen naar de (sub)tropen, en nou weet ik wel dat ze daar vast geen Griekenland mee bedoelen maar het ligt naast Turkije en volgens mij zijn de eetgewoontes ongeveer vergelijkbaar.



Ik heb braaf de salades vermeden. Volgens mij is daarvan het gevaar dat die in kraanwater gewassen worden (kraanwater dat vaak niet geschikt is om te drinken, net als met ijsklonten) en/of dat ze te lang kunnen staan voor je ze op je bord krijgt waardoor er makkelijk bacterieen in ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet zo netjes om het topic van Tessie te gebruiken voor mijn eigen vraag, maar ze vliegt vandaag, zei ze, dus ze is nu toch te druk met het laatste wasje en benen ontharen ;) en mijn vraag ligt in het verlengde van haar vraag. In ieder geval een fijne vakantie, Tessie!



Het volgende: wij gaan op vakantie naar Italië, ben dan een week of 20 zwanger. Wat moet ik nou vermijden, qua eten? Salades dus en een lekkere 'filetto al pepe verde' zal er ook niet inzitten. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met mozarella? Geen probleem toch? En op de pizza al helemaal niet, want dan is ie voldoende verhit, of heb ik het mis? Enne....tiramisu? De geweekte lange vingers laat ik wel liggen, qua alcohol. Maar zitten er bijvoorbeeld rauwe eieren in?
Op een gegeven moment is de alcohol in het eten ook wel verdampt.
Helaas, in tiramisu zitten vaak rauwe eieren (en op het laatste feestje waar we waren hadden ze nog wel speciaal voor mij alcoholvrije tiramisu gemaakt :(



Ik  moet eerlijk bekennen dat ik me er niet altijd netjes aan hou, slecht he? Ik eet geen rood vlees enzo, maar als ik een eitje kook eet ik het echt wel op als het geel nog niet helemaal gestold blijkt te zijn...
Alle reacties Link kopieren
ha tessie,



ik weet niet hoe lang je ging en of je al terugbent, maar ben benieuwd hoe je het aangepakt hebt, ga zelf over 3 weken en weet niet of ik helemaal van de salades af ga blijven, geloof wel dat alles gewassen wordt en in Griekenland mag je in principe (niemand doet het vanwege de bijsmaak en vele mineralen) wel uit de kraan drinken.



heb me wel laten testen op toxoplasmose, maar nog geen uitslag daarvan.



ben toch ook nieuwsgierig wat anderen hiermee doen.



gr murpeltje
Alle reacties Link kopieren
Ik eet zelf nooit uit een salade-bar, want je weet dan niet hoe lang het daar al staat.

Mozarella mag je volgens mij alleen eten als het goed verhit is geweest; op pizza lijkt het me geen probleem, rauw wel!



Ben nu ook zwanger, heb al een zoon van 2, en toen had ik ook al eet-twijfels. Wat ik nu gewoon doe is vooral gevoel volgen. Zo eet ik af en toe heus wel hollandsche garnalen, en ook blauwe kaas schuw ik niet (daar zijn de meningen ook over verdeeld).

Groente moet goed gewassen zijn, daar gaat het m.i. voornamelijk om. Ga dus niet eten bij vage tentjes, maar zoek iets wat er voor jouw gevoel goed uitziet. natuurlijk zegt dat dan ook weer niet alles maargoed, je moet ergens beginnen, nietwaar?



Al met al zal het allemaal niet zo nauw lopen. Als je twijfelt over een bepaald product, vraag het aan de dienstdoende ober, er zijn, ook in Griekenland en Italie een heleboel zwangeren, en die vormen heus geen uitzondering op het wel/niet eten probleem!



hele fijne vakantie, gewoon lekker genieten!



Kinke
Alle reacties Link kopieren




 Maar hoe zit het bijvoorbeeld met mozarella? Geen probleem toch? En op de pizza al helemaal niet, want dan is ie voldoende verhit, of heb ik het mis?



Nee je hebt het niet mis, volgens mij mag je rauwmelkse kazen eten als ze maar voldoende verhit zijn. Dus bv pasta met een gorgonzolasausje is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net terug van een leuke vakantie in Italie! Ben nu 25 weken zwanger en heb me heel eerlijk gezegd niet zo heel druk gemaakt om het eten. Eigenlijk gewoon hetzelfde gedaan als hier in Nederland. Dus wel gewoon salades gegeten, en ook pizza met kaas etc. Heb wel een broodje laten staan waarop de mozarella niet goed gesmolten was. Maar ik heb echt geen ijsblokjes uit mijn glas gevist hoor...



Hele fijne vakantie!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tessie,



Ik ben vorig jaar ook zwanger op vakantie geweest naar Griekenland. Het kan best, maar kijk goed uit!



Ik heb al het risico eten en drinken zo goed mogelijk gemeden. In de loop van de vakantie kreeg ik diarree klachten. Eenmaal thuis werd het erger en erger. Ik moest elk half uur naar de wc en het was waterdun. Ik heb nog nooit zulke erge krampen ervaren (weeen zijn er niets bij :-). Ik bleek een voedselinfectie opgelopen te hebben. Er is een kweek ingezet en het bleek om salmonella te gaan. Ik ben drie weken aan de diarree geweest. Op de ergste dagen voelde ik zelfs mijn kindje niet goed meer. Ik was er goed ziek van en 28 weken zwanger. Ik heb me verschrikkelijke zorgen gemaakt. Voor mij dus nooit meer zo'n vakantie tijdens zwangerschap. Je lichaam is dan ook toleranter. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt. Nog steeds is het me een raadsel hoe ik het opgelopen heb.



Dalishia.



P.S: Zoonlief is kerngezond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven