Welke basisschool kiezen?

25-06-2007 12:20 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik wil jullie graag jullie ervaring/mening over het volgende:

Mijn man en ik wonen met ons dochtertje van 2,5 jaar oud naast een openbare basisschool en een flink stuk verderop(kwartier lopen en in een andere wijk) ligt een christelijke basisschool.Nu is mijn man van huis uit christelijk,maar niet praktiserend.Hij gaat dus eigenlijk nooit naar de kerk en zondag rustdag is hier ook niet echt aan de orde.Mijn schoonouders daarentegen leven wel volgens hun geloof.Ik heb vroeger wel op christelijke scholen gezeten en geloof ook wel,maar ga niet naar de kerk e.d.Ons dochtertje is wel gedoopt,maar mannie en ik zijn dan weer niet voor de kerk getrouwd.Dit even voor de situatieschets.

Nu lijkt het mij voor ons meisje juist leuk als ze naar de school naast ons huis gaat,er wonen nog wat kindjes hier in de straat die daar ook heen gaan en zo heeft ze vriendjes en vriendinnetjes in de buurt die naar dezelfde school gaan.Mijn man daarentegen vindt het just fijner als ze naar een christelijke school gaat,die ene die zeker een kwartier lopen is en in een andere wijk ligt.Dan zullen de vriendjes en vriendinnetjes waarschijnlijk ook meer daar wonen,waar ze dan niet zelf naartoe kan lopen.

Mijn man woonde vroeger met zijn ouders tegenover de school waar hij op zat,dus had al zijn vriendjes in de buurt en in mijn geval was de school iets verder weg,maar woonden we wel op de route ernaar toe,dus kwamen vriendinnetjes me vaak ophalen.

Mij maakt het niet veel uit of ze naar een openbare of een christelijke school gaat,ik vind het belangrijker dat haar vriendinnetjes een beetje in de buurt wonen,of zou het niet uitmaken met bijvoorbeeld buitenspelen dat ze niet op dezelfde school zit als de kindjes in de straat?Lijkt mij juist leuk als je naar dezelfde school gaat als je vriendinnen..

Kortom,ik weet niet zo goed wat te doen in dit geval.Wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook absoluut kiezen voor een school in de buurt. Vriendjes in de buurt vind ik heel belangrijk. Wij zijn niet christelijk, maar hebben onze dochter wel ingeschreven op de christelijke school hier omdat die het dichtste bij ons huis is. Misschien kun je eens bij d eopenbare school informeren wat zij aan godsdienst/maatschappijleer achtig onderwijs doen.  Ik heb zelf vroeger op een openbare school gezeten, maar daar werd wel godsdienstles gegeven. Succes met jullie keuze.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een goed idee om bij allebei de scholen eens een afspraak te maken en eens binnen te kijken? Dan kun je iets beter inschatten hoe de sfeer is, na een gesprek met een leerkracht of schooldirecteur weet je wat beter hoe er met de kinderen wordt omgegaan en kun je vast beter inschatten welke school het beste bij jouw kind past. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kwaliteit en Sfeer zijn erg belangrijk op een school, maar net zo belangrijk is het sociale aspect.

En als die school in de straat een leuke school is, met een leuke sfeer die aansluit bij jullie gevoel, zou ik echt daarvoor gaan hoor!!



Wij wonen in een straat, waarvan 6 meisjes (vriendinnen) van onze oudste op loopafstand wonen, en dat is echt heel erg fijn.

Met de ouders klikt het ook goed, dus je kunt elkaar ook altijd makkelijk helpen als je een keer moeilijk zit (ziek kind, later van je werk oid)

En kun je elkaar soms even bijspringen



Dat is echt goud waard hoor
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Alle reacties Link kopieren
vriendjes in de buurt is erg belangrijk vind ik. Ik woonde op 10 minuten lopen,maar vaak was het toch het geval dat kindjes uit de buurt al sneller afspraakjes hadden gemaakt om te spelen. Dat deden ze na school voor de volgende dag of op de weg lopend naar huis. Ik zou als beide scholen een goed gevoel geven de dichtstbijzijnde kiezen. Ik voelde me vaak een buitenstander, terwijl ik echt maar op 10 minuten lopen woonde, ik wil dat mijn kind echt besparen.

De ene christelijke school is ook de andere niett, de ene moeten de kindjes dagelijks bij aanvang bidden, en bij de ander krijgen ze alleen geloof mee bij de weekviering. dan is t verschil met openbaar dus neit zo heel groot.



Zelf kun je ook iets van het geloof meegeven, ik zou dat niet overlaten aan de school.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel te zeggen dat die 6 kinderen ook samen in de klas zitten, en in de zelfde straat (of om de hoek) wonen



Ik ken ook een kindje wat op een andere school zit, een eind verderop, en die valt toch vaker buiten de boot



Je hebt ook allemaal aktiviteiten (zwemles) dat je met de ouders kunt afspreken om, om en om te rijden naar schoolzwemmen bijv

Of bij elkaar spelen na schooltijd, kinderfeestjes ...enz



Maar... dan moet je wel ook een goed gevoel hebben bij de school zelf hoor!!



je kunt de rapporten van de onderwijs inspectie op internet zoeken

en bij de scholen een afspraak maken voor een rondleiding

Dan proef je ook de sfeer



En ouders in de omgeving aanspreken en vragen naar hun ervaring !!
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor de school in de buurt kiezen. Hier in het dorp is net zo'n situatie: in het dorp een openbare school, een dorp verder (ca. 2 km) een katholieke school. Van oudsher fietsen de katholieke kinderen dus langs de openbare school en spelen kinderen van beide scholen ook bijna niet met elkaar. Gevolg was dat mijn man en ik 18 jaar 5 deuren van elkaar vandaan woonden en elkaar pas leerden kennen toen we al 30 waren. Anders hadden we bij elkaar in de klas gezeten. Jaren later is dit eigenlijk weinig veranderd. MIjn dochters zit net als bijna alle kinderen hier in de straat op de openbare school, op 200 meter lopen. Alleen onze buurmeisjes zitten op de katholieke school en daar wordt door de andere kinderen in de straat niet meegespeeld. Ze moeten altijd gehaald en gebracht worden (4x per dag) en kunnen nooit zelf naar vriendinnetjes, omdat die allemaal verderop wonen, terwijl mijn meiden eerst 's middags thuiskomen en na een beker drinken en een koekje eens gaan kijken wie er allemaal zin hebben om te spelen. Plus zoals eerder gezegd, genoeg moeders in de straat die je kind een keer op kunnen vangen uit school, tussen de middag etc.



Als de voorkeur uitgaat naar de christelijke school om godsdienstredenen dan is de keus natuurlijk snel gemaakt, maar als het eigenlijk niet uitmaakt zou ik voor de school dichtbij gaan, voor je kind en voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren


Ik bedoel te zeggen dat die 6 kinderen ook samen in de klas zitten, en in de zelfde straat (of om de hoek) wonen



Ik ken ook een kindje wat op een andere school zit, een eind verderop, en die valt toch vaker buiten de boot



Je hebt ook allemaal aktiviteiten (zwemles) dat je met de ouders kunt afspreken om, om en om te rijden naar schoolzwemmen bijv

Of bij elkaar spelen na schooltijd, kinderfeestjes ...enz



Maar... dan moet je wel ook een goed gevoel hebben bij de school zelf hoor!!



je kunt de rapporten van de onderwijs inspectie op internet zoeken

en bij de scholen een afspraak maken voor een rondleiding

Dan proef je ook de sfeer



En ouders in de omgeving aanspreken en vragen naar hun ervaring !!


[fgcolor=#ff0000]www.onderwijsinspectie.nl[/fgcolor]


Moet je doen hoor. Toen wij voor onze zoon een andere school gingen uitzoeken omdat hij het totaal niet fijn vond op de school waar hij toen zat, heb ik op deze site,  de school waar wij hem naartoe wilden laten gaan opgezocht. Ben blij toe, want die school stond echt heel slecht aangeschreven. We hebben toen een andere school die iets verder weg stond gekozen en dat bleek de perfecte school voor onze zoon te zijn!

Alle reacties Link kopieren
Wat een snelle reacties al,bedankt daarvoor!

Wat jullie allemaal beschrijven is dat het in de praktijk toch het leukst en het gemakkelijkst zal zijn als ze naar de school hiernaast gaat.Voor mijn meisje zelf wat betreft de vriendinnetjes in de buurt en voor ons mbt de ouders.

We gaan zeker bij beide scholen kijken en sfeer proeven hoor,dat is een goed idee en de tip voor de onderwijsinspectie zal ik zeker ook gebruiken.

We kunnen zelf ook al een beetje gaan ervaren hoe het zal zijn als ze naar de school verderop gaat,omdat ze in september daar naar de peuterspeelzaal zal gaan.Er zitten er daar 4 van in ons dorp en dit is de dichtsbijzijnde.Niet te vergelijken met de basisschool natuurlijk,maar wel een beetje om te voelen hoe dat is.

Nogmaals bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Nu heb ik een andere mening dan de meeste, maar ik heb dus vroeger ook op een christelijke school  gezeten en dat was 10 minuten fietsen. Voor dat we er waren waren we al 2 andere scholen voorbij gegaan.



Qua het spelen met vriendjes heb ik nooit problemen gehad, meestal ging ik spelen bij de kinderen in de klas, en het was volgens mij nooit een probleem dat ik verder weg woonden. Sommige van hun woonden ook verder weg. Wel haalden mn moeder me altijd op van school dus ik ging toen ik klein was nooit alleen naar huis.



Met de kinderen in de buurt speelden ik ook gewoon in het weekend of s´avonds. Wel val je inderdaad soms buiten de boot, maar dat heb je op school ook, in de buurt ook en zelf met 2 broertjes val je er af en toe buiten.



Als het gaat om de godsdienstige achtergrond, is het inderdaad verstandig om eerst te kijken wat de andere school doet. Mijn ouders zijn wel erg kerkelijk dus het was niet meer dan normaal dat ze een christelijke school kozen met de schoolkerstdienst en andere ouders die ook naar de kerk gingen.



Het lijkt mij het belangrijkste dat het een goede school is.



Succes met kiezen.



Misty
Sammy, waarom heeft je man voorkeur voor die christelijke school? Jullie zijn zelf niet meer praktiserend (hij ook niet als ik het goed begrijp?).



Mijn voorkeur zo ook uitgaan naar de dichtsbijzijnde. Gewoon een keertje afspreken inderdaad bij beiden en zien waar je voorkeur naar uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
Het is een fout dat kinderen die opgevoed worden met christelijke waarden niet naar een openbare school kunnen gaan.

Op een openbare school wordt namelijk ook godsdienst gegeven.

Je mag dan zelf kiezen of je wil dat je kind godsdienst krijgt of niet.

Bij ons op school kun je kiezen uit: Humanisme, Protestants en Roomskatholiek.
Wij konden kiezen uit 3 verschillende soorten Christelijke scholen (protestants, katholiek en gereformeerd) en 1 openbare. Onze voorkeur ging in elk geval uit naar christelijk.



We hebben een aantal pauzes de schoolpleinen bestudeerd, met name de hogere groepen. Daaruit hebben wij onze conclusie kunnen trekken welke school het zou worden, want een pleinwacht die het "slachtoffertje" op zijn flikker geeft deugt wat ons betreft niet. (Zielig jochie, hij werd echt gemeen en vals op de huid gezeten door een groep meiden. Toen hij uiteindelijk één van hen een dreun verkocht kreeg hij op zijn flikker.). Misschien een incident, maar de andere school kwam gewoon vriendelijker over.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er een beetje vanaf wat je je kind mee wilt geven van het christelijk geloof.



Als je je kind op wilt voeden in het christelijk geloof dan lijkt een christelijke school me wenselijk. Daar wordt niet alleen godsdienst onderwezen, maar wordt het geloof ook mee genomen in andere lessen, projecten en activiteiten. Op een openbare school wordt wel godsdienst onderwezen, maar dan meer als kennis nemen van.



Wil je dat je kinderen kennis neemt van het christelijk geloof of wil je ze in het geloof opvoeden?



Jullie hebben er voor gekozen je kind te dopen, dus de belofte gedaan om jullie kind met het geloof op te voeden.



Hier in de buurt gaan veel kinderen naar de buurtschool (jenaplan-onderwijs) maar er gaan ook kinderen naar de school in de wijk hiernaast. Die keus is dan jenaplan of meer 'schools' onderwijs.

Na schooltijd echter, spelen de kinderen in de wijk allemaal met elkaar. Er worden ook wel speelafspraken gemaakt met kinderen uit de klas, maar op straat is dat onderscheid weg. Wordt er ook gespeeld met kinderen uit andere groepen.



Ik zou de overweging van christelijk onderwijs op die manier proberen te zien; hoe wil jij je kind opvoeden?





Ik ben christelijk opgevoed, maar zelf niet meer praktiserend en reken mezelf ook niet tot de christenen of gelovigen. Maar ken en erken de waarde van godsdienst wel.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Goedenmorgen



Ik wil toch ook even reageren. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een heleboel van wat hier geschreven is, niet begrijp. Zelf heb ik op een school gezeten in een ander dorp, 10 tot 15 minuten fietsen. In het dorp waar ik woonde was een school, maar dat was niet de keus van mijn ouders. Ik heb nooit problemen gehad met spelen. Maar dat kwam omdat mijn moeder erg flexibel was. Wij bleven altijd over.En fietste vanaf groep 3 (ja, ik weet het heeeel eng) alleen naar huis. Tegenwoordig mogen de kinderen dat niet meer. En eerlijk gezegd, daar erger ik me kapot aan. Mijn moeder kwam uit haar werk en zat of wel of net niet klaar met thee. Op woensdag kwam ze ons ophalen en stond ze er soms voor niets omdat we gingen spelen: geen probleem. Vriendjes en vriendinnetjes werden gebracht/gehaald: geen probleem. Het is dus maar net hoe je er als ouders in gaat staan. Vriendjes en vriendinnetjes krijgen ze heus wel. En veel ouders kiezen voor naschoolse opvang, dus hoezo spelen bij een vriendje (zeg niet dat jullie dat doen!!) Van belang is dat je kind naar een goede school gaat. Loop binnen, zonder afspraak en proef de sfeer!!!! Ga kijken op een open dag, als er ook les wordt gegeven (als die mogelijkheid er is) Kies een school die aansluit bij jou normen en waarden. En natuurlijk moet de afstand te doen zijn, maar ik vind 10 minuten lopen geen bezwaar. Ben nu zwanger van de eerste en over de manier waarop we de school gaan kiezen waren we het eerder eens dan over de namen :P. Kinderen smelten niet van regen en ze krijgen er ook niets van als ze andere vriendjes hebben. Het is de instellen van de ouders. En anders het kind lekker veel buiten laten spelen. Krijgt het vanzelf vriendjes in de buurt.



Ik weet dat dit nogal fel over kan komen. Ik respecteer ieders mening en keus. Ik hoop dat niemand zich persoonlijk aangevallen voelt, want dat is zeker niet de bedoeling!!!!! Wil alleen duidelijk maken dat een school wat verder weg geen probleem hoeft te zijn.



Fijne dag, Lexa
Alle reacties Link kopieren
Overigens Lexa ik ben het helemaal met je eens.

De school is bij ons 6 minuten vandaan, maar ons buurmeisje keek ons met argusogen deze week aan omdat wij op de fiets in de regen gingen! grr nou vraag ik je!

Bij mijn zoon in de groep (groep 4) werden 12 van de veertien naar school gebracht omdat het !#!@$$% regende!:?

Nou vraag ik je! Maar goed ik geloof dat dit niet zoveel met het onderwerp te aken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven