"s ochtends (te) vroeg wakker

01-07-2007 13:04 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben een moeder van een dochter van 2 jaar. Een heerlijk, lekker grietje wat naar onze beleving makkelijk is, goed eet, plezier maakt en beleefd, weinig ziek is, volle zinnen praat, nieuwsgierig is en ondernemend, mèt eigen willetje. Een gezonde peuter dus.

Eén nadeel voor ons als ouder is dat ze bijna elke ochtend te vroeg wakker is. namelijk rond 6 uur. Ze gaat er 's avond tussen 7 en 7.30 uur in. Slaapt de nacht door. Gaat tussen de middag rond 12 uur naar bed en slaapt dan ongeveer 2 uurtjes. Als ze zo vroeg wakker wordt merken we wel dat ze zelf ook nog niet klaar is omdat ze dan 2 uurtjes later al weer aan het gapen is. We hebben de kamer (nog) donkerder gemaakt, dat leek aanvankelijk te helpen maar heel vaak ook niet dus. De vraag is eigenlijk, wat kun/moet je hier nu mee. Het zou voor ons erg prettig zijn als ze zo rond 7 uur wakker wordt. Als dat gebeurd dan is ze ook  fitter. De optie tussen de middag eerder wakker maken is voor mij geen eerste keus omdat ik denk als ze het nodig heeft moet ze lekker gewoon slapen. Maar als er ouders zijn die hier hele goede ervaringen bij hebben deel ik die graag. Andere suggesties zijn ook welkeom. Graag zelfs. Elke dag 6 uur wakker breekt je als ouder ook wel op. Het is geen fase waar ze inzit want een vroege vogel is ze altijd geweest. Maar sporadisch wordt ze later wakker, soms zelfs half 8. Het kan dus wel!! Ik ben benieuwd naar nieuwe, fijne, opties en reacties.

Groetjes, HMS
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, wat later naar bed doen. Al is het maar een half uurtje. 8 uur is nog een prima tijd voor een peuter als je het mij vraagt. Mijn zoontje heeft ook lang gehad dat hij maar 11 uur per nacht sliep, ook al hield ik hem wakker overdag dat ritme zat er nu eenmaal in. Toen ben ik hem wat later naar bed gaan doen, 8 uur dus. En nu slaapt hij wonder boven wonder elke nacht 12 uur. Nu zijn we wat felxibel geworden en gaat hij elke avond tussen 7 en 8 (ligt maar net aan hoe moe hij is) en slaapt vervolgens 12 uur door.



Dat middagslaapje kun je wel mee gaan klooien, maar meestal haalt dat niks uit.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je beginnen met haar middagslaap inkorten naar een uur. Dat uur gaat ze snachts misschien wel langer slapen dan. Als dat neit werkt zou ik t eerlijk gezegd ook niet weten.....succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,



Hier ook van die vroege vogels, ja wat doe je eraan.

's Avonds later naar bed was hier geen optie, 7 uur haalde hij vaak al met moeite en tussen de middag sliep hij zo 1,5 a 2 uur. Als het wel eens lukte hem later naar bed te doen werkte dat vaak alleen maar aafrechts (?).

Nadat opa en oma tijdens een logeerpartijtje (waar hij overgens meestal wel tot tegen 8-en slaapt) hem als hij vroeg wakker was gewoon tot 7 uur in z'n bed lieten liggen zijn wij daar mee verder gegaan. We gaan wel even kijken als hij wakker is en evt luier verschonen (dat leek een tijdlang ook de boosdoener, overstromende luier). En nu blijft hij meestal tot 7 uur stil soms is het nog wel eerder maar dan komt hij er dus niet uit (handig zo'n ledikant).

Ik hoor ook vaak goede verhalen over een lichtje dat om een bepaalde tijd aan dan wel uit gaat en wat een teken voor het kind is dat hij jullie mag roepen of uit bed mag. De tijd van aan/uit gaan kun je dan met kleine stapje later zetten, dit schijnt wel te werken.



iig van succes Harlekijn



ps hier lijjkt het soms zo dat als hij een goede middagslaap doet (2,5 uur of meer) dat hij dan 's nachts juist beter slaapt. Dus ophouden ed daar doen we echt niet meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje werd ook altijd zo vroeg wakker. Wij lieten hem rond zijn tweede jaar altijd lang 's middags slapen (ruim twee uur en dan laat in de middag) waardoor hij het 's avonds tot 21.00 uur volhield. Alleen dit hielp om hem langer 's ochtends te laten slapen (hij ging toen zelfs tot acht uur slapen!!!) Je hebt dan wel zelf weinig avond over maar ik vond dit veel prettiger dan 's ochtends vroeg op de bank zitten! En hoe beter hij 's middags sliep hoe beter hij 's nachts ook sliep! Hij zit nu op school en kan dus niet meer 's middags slapen en is dus ook weer rond 6.30 uur wakker.
Alle reacties Link kopieren
Hai, ik ken het probleem maar al te goed;(... Maar wij hebben gelukkig een oplossing gevonden: een lampje met timer. Dat zetten we tegenwoordig om 7 uur. Het duurde even voordat ze het echt doorhad, ik denk een weekje, maar nu ben ik echt zo blij dat ik heb doorgezet!



We hebben de eerste week dus iedere avond voor ze ging slapen zo duidelijk mogelijk uitgelegd wat de bedoeling was, en dat ze voordat het lampje aan was ons niet mocht roepen. De eerste ochtenden deed ze dat natuurlijk toch, dan gingen we naar haar toe, legden nogmaals uit wat de bedoeling was en gingen weer terug naar bed. Wonder boven wonder accepteerde ze dat al heel snel en na een weekje hoorden we haar echt niet meer tot het lampje aansprong! Dan begint ze ook meteen heel hard en trots te roepen "MAMA PAPA LAMPJE AAAAANNNNNN!!!". En dan heel trots wijzen als we binnen komen lopen. Prijs haar ook nog steeds iedere ochtend de hemel in:)... Weet overigens niet of ze nu eerder wakker is en ligt te wachten, of dat ze helemaal in is gesteld op het 'tikje' dat het lampje geeft als ie aanspringt.



Maar tegenwoordig zetten we dus geen wekker meer, we zetten haar:P. 's Avonds is het: "Hoe laat zetten we xxx??" Want het fijne is dat we nu in het weekend een kwartiertje of half uurtje kunnen smokkelen... (Niet langer, want dan merk je dat ze toch op die tijd is ingesteld, dan begint ze langzaam toch een beetje te mopperen, al blijft ze wel rustig, maar ik voel mezelf dan altijd een beetje gemeen...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven