Identiteitskaart als vader uit beeld is: is er echt niks mogelijk?

27-07-2007 13:22 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Even een vraag: volgend jaar zou ik met mijn gezin samen op vakantie gaan met mijn zus en haar zoontje.Nu zei ze van de week dat het niet door kan gaan omdat haar zoon een identiteitskaart moet  hebben en hij die niet krijgt zonder toestemming van zijn vader. Op zich wel logisch maar ze zijn uit elkaar gegaan toen hij 8 dagen oud was, daarna heeft hij een tijd niks van zich laten horen. rond zijn eerst verjaardag is er een regeling getroffen dat hij hem op zaterdag een paar uurtjes mocht zien en sins dat hij twee en een half is,is hij nooit meer opkoemen dagen en helemaal uit beeld. Dat is nu vier jaar geleden. Het laatste wat we over hem gehoord hebben is dat hij een zwervend bestaan leidt. De politie heeft onlangs nog naar mijn zus opgebeld of zij wist waar hij was, wat ze uiteraard niet weet. In al die jaren heeft hij ook nooit alimentatie gekregen.

Doordat ze getrouwd waren op het moment dat het kind geboren is heeft hij automatisch ook ouderlijk gezag en moet hij nu dus toestemming geven voor iets als een identiteitskaart. Dit houdt in dat mijn zus niet naar het buitenland kan met haar zoon. Zelf legt ze zich erbij neer omdat ze geen confrontatie met hem wil, als ze hem al zou kunnen vinden. Ze zegt dat ze nog zes jaar moet wachten dan kan haar zoon zonder toestemming een identiteitskaart krijgen.

Ik vraag me toch af of er geen andere mogelijkheden zijn. Het zal wel niet maar ergens klopt dat toch niet?
Kinderen moeten een eigen identiteitskaart hebben vanaf veertien jaar. Staat het kindje niet ingeschreven in het paspoort van zijn moeder? Dan is er namelijk niets aan de hand en kunnen ze gewoon naar het buitenland op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Je zus kan toch aantonen dat er nooit contact is geweest en dat vader nooit heeft betaald dus dat zij niet weet waar hij is om toestemming te vragen.

Ik ken een soortgelijk verhaal en dat is prima afgelopen maar er moest wel een advocaat aan te pas komen.

Hier ging het echter om een moeder uit een ander land die hier wilde komen wonen met haar kind en het kind wilde laten echten door haar nederlandse man die de vader niet is.

De biologische vader was al jaren zoek.

Is allemaal goed gekomen met een advocaat dus.

Dan lijkt me een paspoort toch niet zo'n probleem. Ga eens naar de wetswinkel zou ik zeggen.



Succes en een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen moeten een eigen identiteitskaart hebben vanaf veertien jaar. Staat het kindje niet ingeschreven in het paspoort van zijn moeder? Dan is er namelijk niets aan de hand en kunnen ze gewoon naar het buitenland op vakantie.
nee staat er helaas niet ingeschreven
Alle reacties Link kopieren


Je zus kan toch aantonen dat er nooit contact is geweest en dat vader nooit heeft betaald dus dat zij niet weet waar hij is om toestemming te vragen.

Ik ken een soortgelijk verhaal en dat is prima afgelopen maar er moest wel een advocaat aan te pas komen.

Hier ging het echter om een moeder uit een ander land die hier wilde komen wonen met haar kind en het kind wilde laten echten door haar nederlandse man die de vader niet is.

De biologische vader was al jaren zoek.

Is allemaal goed gekomen met een advocaat dus.

Dan lijkt me een paspoort toch niet zo'n probleem. Ga eens naar de wetswinkel zou ik zeggen.



Succes en een fijne vakantie!





Volgens onze gegevens maakt het dus niet zoveel uit of er contact is geweest of niet: hij heeft gewoon ouderlijk gezag en dus moet hij toestemming geven. En als hij dat niet kan omdat hij niet te traceren is heeft mijn zus gewoon pech.

Ik zou wel naar eeen wetswinkel willen maar dat wil zij niet: ze gaat een beetje die confrontatie uit de weg.
Alle reacties Link kopieren
Als je het via een advocaat laat lopen hoeft zij die confrontatie met hem helemaal niet te hebben.

Maar waarschijnlijk vindt zij al dat gedoe niet opwegen tegen een vakantie in het buitenland. Ook begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maze, heeft ze dit al gevraagd bij de gemeente?

En anders kan ze nog proberen hem uit de ouderlijke macht te laten ontzetten. Ik moet er zelf niet aan denken dat een afwezige, onbetrouwbare vader net zo veel gezag over mijn kind heeft als ik! Het lijkt mij dat ze goede gronden heeft om alleen de voogdij te krijgen.


Als je het via een advocaat laat lopen hoeft zij die confrontatie met hem helemaal niet te hebben.

Maar waarschijnlijk vindt zij al dat gedoe niet opwegen tegen een vakantie in het buitenland. Ook begrijpelijk.









Het hoeft niet altijd via een advocaat te lopen. Mijn zoon is toen hij twaalf was met zijn (niet-biologische) vader (mijn man dus...) op reis gegaan naar het buitenland. Hij had een reis gewonnen :).



We zijn naar het gemeentehuis gegaan en hebben een paspoort voor hem aangevraagd. Uiteraard kwam de toestemming van zijn biologische vader ter sprake en ik heb meteen gezegd dat ik niet weet waar hij is, dat er een andere oplossing moet komen en of ze mee wilden denken.

(Beetje hetzelfde verhaal: vader al jaren weg op eigen initiatief, nooit meer iets gehoord en geen idee waar hij is.)



Het kostte wat tijd, een hoop geduld en veel telefoontjes maar er is een 'uitzondering' gemaakt. Dat kan toch ook niet anders als er in alle redelijkheid over gepraat wordt.

En als je totaal geen medewerking krijgt, dan een advocaat inschakelen.



Nog even reageren op de quote hierboven: dat het al het gedoe niet waard is voor een vakantie in het buitenland.

Dat vind ik dus wel. Die man is al jaren weg, leeft zijn eigen leven en dat zou je zus ook moeten doen. Dus lekker op vakantie als je daar zin in hebt waarheen je wilt. En je weet maar nooit of je een reis wint :)!
Alle reacties Link kopieren
En hoe moet het als de moeder nog wel in zicht is (sterker nog, ze wonen er 80% van de tijd), maar de muts weigert medewerking?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde met mijn stiefzoon. Hij is aan mn vriend (zijn vader dus) en mij toegewezen. 100% woont hij bij ons. Contakt met zijn moeder mag niet van de rechter en BJZ. Nu had hij een nieuwe id kaart nodig en moeder weigert ervoor te tekenen (ze delen helaas wel het gezag) Jeugdzorg gaat nu via de rechter vervangende toestemming aanvragen (onze gezinsvoogd zet dan haar handtekening ipv moeder)



Mss heeft ze er iets aan.



succes

borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Uit de ouderlijke macht ontzetten is voorlopig geen optie. Daar is mijn zus een paar maanden geleden achter aan gegaan. Duizend euro armer was het advies van de advocaat: geen slapende honden wakker maken: de vader is nu helemaal uit beeld en dat wilt ze graag zo houden. Met ontzetting uit de ouderlijke macht moet hoe dan ook de vader geinformeerd worden. De kans dat hij dan op een of andere manier iets van contact wil is een mogelijkheid. En dat wilt mijn zus echt niet.Ze kan wel bij een notaris regelen dat als haar iets overkomt haar zoon naar ons gaat.



Als een kind twaalf is zijn de regels veel minder, wat wij begrepen hoeft de vader dan helemaal geen toestemming te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als eerste gewoon eens naar het gemeentehuis gaan, en daar het geval voorleggen. De jongen heeft een ID-kaart nodig en handtekening van z'n biologische vader is niet te krijgen.

Mijn zusje heeft het in het verleden ook eens gehad, en zij had gewoon geen contact met pa, terwijl ie om hoek woonde, en kreeg toen gewoon haar ID.



En als de gemeente pertinent weigerd, zou ik het hogerop zoeken, desnoods de burgemeester zelf en eens vragen hoe hij/zij het dan voor ogen heeft? ( gewoon nooit naar het buitenland kunnen???:?, omdat z'n pa zonodig de benen heeft genomen, zonder maar te laten weten waar hij zit, al járen???)

Er moet een mouw aan te passen zijn hoor, maar je moet wel ff je tanden laten zien wegens bureaucratie.:@ 



Ik vind, dat als je zus niet alles probeert, dat zij dan haar ex nu nog haar leven laat bepalen, en dat is ook voor de jongen geen goed voorbeeld...



Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Oeps...Klinkt wel erg fel.... sorry, zo bedoel ik het niet. Met alles proberen bedoel ik niet notaris/advocaat ed, maar wel bij de gemeente, die hebben de touwtjes in handen hoor, wat ID betreft. Er zijn legio kinderen met een onvindbare ouder, en die moeten toch gewoon kunnen gaan en staan waar zij willen....
Alle reacties Link kopieren
Oeps...Klinkt wel erg fel.... sorry, zo bedoel ik het niet. Met alles proberen bedoel ik niet notaris/advocaat ed, maar wel bij de gemeente, die hebben de touwtjes in handen hoor, wat ID betreft. Er zijn legio kinderen met een onvindbare ouder, en die moeten toch gewoon kunnen gaan en staan waar zij willen....
Ik snap je wel hoor kan me er ook een beetje boos om maken. Ze gaat het nog eens navrageen bij het gemeentehuis. Ik heb haar net meteen ge smst!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om het ID maar om het feit dat er een kind is geboren uit het huwelijk van jouw zus en ex zwager. Dat betekent dus dat jouw zwager, ook al is ie feitelijk niet in beeld, wel het ouderlijk gezag over zoon/dochter heeft (ontstaat automatisch wanneer er een kind binnen een huwelijk wordt geboren). Juridisch gezien is ie dus gewoon de vader en dient je zus met hem te overleggen als ze een ID voor haar kind wil aanvragen. Overigens zou ik juist wel naar een advocaat gaan; gemeenten willen nog wel eens verkeerde info verstrekken in dit soort situaties. Wellicht kan je ook ben een rechtwinkel of buro voor rechtshulp terecht. Het ligt niet aan de burocratie, maar onze wetgeving zit nu eenmaal zo in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ouderlijk gezagGezamenlijk gezagGehuwden hebben in principe het gezamenlijk ouderlijk gezag over hun kinderen. Sinds 2001 geldt dit ook voor geregistreerde partners (art.1:253aa BW). Bij echtscheiding blijft het gezamenlijk ouderlijk gezag gehandhaafd (art.1:251 BW). Een goede verstandhouding of communicatie tussen beide ouders is daarvoor niet meer noodzakelijk. Handhaving van het gezamenlijk ouderlijk gezag acht men in het belang van het kind. Het gezamenlijk gezag kan alleen worden afgewezen indien er een onaanvaardbaar risico is dat kinderen klem of verloren raken tussen beide ouders.Zie ook Samenwonen en kinderen. GezagswijzigingEen van de ouders kan verzoeken om eenhoofdig gezag. Een minderjarig kind vanaf 12 jaar kan verzoeken om gezagswijziging, tijdens of na de echtscheidingsprocedure. Ook een jonger kind kan daarom verzoeken als hij de situatie goed kan begrijpen. (art. 1:251a BW), (LJN: AH9200) Beide ouders kunnen samen verzoeken om invoering gezamenlijk gezag Een ouder kan verzoeken om herstel van gezamenlijk gezag (LJN: AF3992) Een biologische vader kan zelf verzoeken om invoering gezamenlijk gezag (Feitenrechtspraak) Invulling gezamenlijk gezagGezamenlijk gezag na echtscheiding betekent dat beide ouders belast blijven met de opvoedkundige en juridische verantwoordelijkheid voor hun kinderen. Meestal wordt dan ook onderling een omgangsregeling of bezoekregeling voor de kinderen afgesproken. Soms is het duidelijker en noodzakelijk om dat via de rechter te regelen.Sommige ouders kiezen voor een feitelijk deling van verzorging en opvoeding. Doorgaans noemt men dit co-ouderschap. In principe betekent gezamenlijk gezag dat één ouder geen beslissingen kan nemen zonder medeweten of akkoord van de andere ouder. Diegene van de ouders bij wie het kind de verblijfplaats heeft, heeft de meeste verantwoordelijkheid. De andere ouder dient bereid te zijn om de zorgtaken van verzorgende ouder te aanvaarden en te respecteren. Kleine alledaagse beslissingen over de kinderen worden genomen door de verzorgende ouder. Grotere beslissingen worden in overleg genomen waarbij de positie van de verzorgende ouder gerespecteerd dient te worden. Te denken aan de keuze of de kinderen naar een creche gaan, welke school het meest geschikt is en of zij mogen deelnemen aan het verenigingsleven.Het ouderlijk gezag kan niet worden aangewend om invloed uit te oefenen op het leven van de verzorgende ouder.Het overleg tussen de ouders kan op verschillende wijze plaatsvinden: mondeling, telefonisch, schriftelijk of via een bemiddelaar.Ouderlijk gezag houdt in principe in, dat u gezamenlijk besluiten maakt over: Schoolkeuze Opvoedingskwestie Bijzondere uitgaven of verplichtingen ten behoeve van het kind Inschrijving bij de gemeente / verhuizing Aanvragen van paspoort of visum Vertrek buitenland *) *) Voor wijziging van de vaste verblijfplaats van het kind naar het buitenland is de toestemming nodig van de niet-verzorgende, medegezagsouder. Bij dreigend vertrek naar het buitenland kan de mede-gezagsouder dit met een kort geding voorkomen.Indien het kind eenmaal ik het buitenland is kan de medegezagsouder eisen dat het kind wordt teruggebracht. LJN-nummer: AF7892Invulling eenhoofdig gezagEenhoofdig gezag betekent dat de verzorgende ouder (meestal de moeder) alleen het ouderlijk gezag heeft. Die heeft wel de plicht tot informatie en consultatie van de andere ouder. De niet-verzorgende ouder (meestal de vader) heeft recht op een omgangsregeling voor het kind. Daarnaast heeft de niet-verzorgende ouder ook recht op informatie en consultatie over het kind.Aangezien de medewerking van de verzorgende ouder niet altijd vanzelfsprekend is, is het van belang om al deze zaken goed te regelen via de rechter. Valkuilen gezamenlijk gezagWie bij scheiding als ouder een respectvolle, afwachtende en begrijpende houding ten aanzien van zijn kinderen en andere ouder inneemt behoort niet ten gevolge van partnerproblemen het ouderlijk gezag kwijt te raken.Mogelijke valkuilen: de niet-verzorgende ouder stelt onophoudelijk de hoofdverblijfplaatsvan de kinderen ter discussie en/of belast hen met de discussie. de niet-verzorgende ouder weigert halsstarrig overleg de niet-verzorgende ouder zorgt voor onrust door zich te pas en te onpas met opvoedingstaken te bemoeien de omgangsregeling loopt moeizaam of loopt niet.
Alle reacties Link kopieren
zie ook www.scheiding-omgang.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerlijk gezegd ook een kwalijke zaak vinden als de gemeente zomaar zonder die toestemming identiteitskaarten e.d. uit zou geven. Die wetgeving is er niet voor niets en is bedoeld om kinderontvoering tegen te gaan. Dus ja... die moeder die hieronder muts genoemd wordt door iemand die mag misschien in jouw ogen geen gronden hebben om het te weigeren, maar ze staat wel volledig in haar recht, en het zijn nu eenmaal haar kinderen en niet die van jou. Het lijkt me dat je dan niet veel meer kunt doen dan je er bij neerleggen en er in redelijkheid over praten.



In het geval van een vader die al jaren uit beeld is zou je zeggen dat het met een advocaat erbij wel moet lukken, want dat is gewoon een hele andere situatie, maar dan moet je inderdaad wel bereid zijn om hier echt achteraan te gaan. Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik gedwongen met mijn kind in Nederland zou moeten blijven vanwegen een niet betrouwbare ex, maar ik snap ook wel dat ieder daarin zijn eigen keuzes maakt..



Ik heb niet veel tips verder, maar in ieder geval veel succes!
Vervangende toestemming vragen bij de kinderrechter. Het is een standaardprocedure.



Neem contact op met de Raad voor de Kinderbescherming of een rechtswinkel voor meer informatie.
Alle reacties Link kopieren
Mmmm er zijn dus wel mogelijkheden alleen gaat het niet zo makkelijk. Ergens had ik gehoopt op een reactie zoals: O ja hoor dat kan als een vader al jaren uit beeld is hoeft hij geen handtekening te zetten!



Ik snap natuurlijk ook wel dat het zo niet gaat en vind de huidige regelgeving ook wel heel logisch.

Maar in dit geval vind ik het zo sneu voor mijn zusje. En het gaat niet alleen om verre buitenlandse reizen maar ze had van de week ook een last minute naar Eurodisney gezien. Ze was bezig met boeken toen ze halverwege op ídentiteitspapieren` stuitte. En toen besefte ze zich ineens: o dan kunnen we zelfs niet even daarheen!
Stomme vraag misschien, maar weet je 100% zeker dat hij het ouderlijk gezag heeft? Als je zus getrouwd was is dat automatisch zo, maar was ze niet getrouwd dan had het bij de kantonrechter vastgelegd moeten zijn....



Maar goed, dat terzijde, je zal het echt wel goed weten.



Je zus kan een lange brief schrijven met uitleg en die aan de burgemeester en wethouders van haar woonplaats sturen, wellicht dat die dan kunnen zorgen voor een uitzondering. Brieven maken meer indruk dan een telefoontje....

Zelf heb ik al heel veel voor elkaar gekregen dor middel van brieven. (nette brief, goed taalgebruik enz)



Stel dat het lukt, dan is ze van t hele gezeur af want de id kaart is 5 jaar geldig, dan is ie 13 en kan hij zelfstandig een id kaart aanvragen. (paspoort pas bij 18) Ik heb dit gehad met mijn dochter. Die was net 12 en moest id kaart. Ik was vergeten om de gemeente de stukken van de rechtbank te geven waarin stond dat ik alleen nog het gezag had (was eerst samen) en ik twijfelde tussen paspoort of id. Voor paspoort moest pa toen tekenen (mijn eigen schuld dus) en voor id niet, toen heb ik de weg van de minste weerstand maar genomen, had geen zin in nog een rit naar huis en terug.....
Alle reacties Link kopieren
Ja ze hebben echt samen ouderlijk gezag helaas....



Van die brief is wel een goede tip wie weet helpt het.

Het is een blijft een vervelend gedoe allemaal maar het is gewoon niet anders.



Bedankt voor het meedenken allemaal!
Succes en laat even weten of t gelukt is!!!
Alle reacties Link kopieren
Volgens de officiele weg zijn er 2 opties:



1. wijziging ouderlijk gezag aanvragen (verzoekschriftprocedure via de rechtbank). Je vraagt dan aan de rechter om alleen aan jou het ouderlijk gezag toe te kennen in plaats van aan beide ouders. Ontzetten is hiervoor niet de juiste weg. Voor ontzetting zijn erg strenge eisen en dit gebeurt maar heel zelden (alleen bij mishandeling/misbruik etc. door de ouder.



2. vervangende toestemming aanvragen (verzoekschriftprocedure via de rechtbank). In dit geval vraag je de rechtbank toestemming voor de aanvraag van een paspoort. De toestemming van de rechtbank komt dan in plaats van de toestemming van de 2e ouder.



Beide procedures kunnen helaas een hele tijd duren.
Alle reacties Link kopieren


Volgens de officiele weg zijn er 2 opties:



1. wijziging ouderlijk gezag aanvragen (verzoekschriftprocedure via de rechtbank). Je vraagt dan aan de rechter om alleen aan jou het ouderlijk gezag toe te kennen in plaats van aan beide ouders. Ontzetten is hiervoor niet de juiste weg. Voor ontzetting zijn erg strenge eisen en dit gebeurt maar heel zelden (alleen bij mishandeling/misbruik etc. door de ouder.



2. vervangende toestemming aanvragen (verzoekschriftprocedure via de rechtbank). In dit geval vraag je de rechtbank toestemming voor de aanvraag van een paspoort. De toestemming van de rechtbank komt dan in plaats van de toestemming van de 2e ouder.



Beide procedures kunnen helaas een hele tijd duren.
Als het mijzelf betrof zou ik allang actie hebben ondernomen. Maar mijn zus steekt wat dit betreft haar kop in het zand. Ze staat in principe heel sterk: vader is al ruim vier jaar helemaal uit beeld, betaald ook helemaal niks en er zijn hele sterke vermoedens dat hij zijn kind misbruikt heeft. Verder heeft hij geen vaste woon of verblijfplaats en hij heeft geen werk. Is waarschijnlijk ook verslaafd aan alcohol/drugs.

Toch heeft mijn zus het advies van een advocaat gekregen om geen slapende honden wakker te maken en het zo te laten. Ze heeft wel haar recht op alimentatie opgegeven maar zelfs dat kan niet omdat ze hem nog voor iets anders zoeken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven