assertiviteitscursus vs kanjertraining voor kind 10 jaar

24-11-2009 07:54 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond tijdens de ouderavond hebben we gehoord dat onze zoon het op school prima doet maar dat hij toch steeds meer het pispaaltje aan het worden is.

Het is een lieve jongen (te lief?) die gelijk in elkaar duikt als je iets tegen hem zegt.Heel onderdanig dus.

Ik heb er gisteravond nog even met hem over gesproken en toen gaf hij aan dat de jongens in de klas hem zo klein maken.



De meester heeft ook al aangegeven dat hij hoopt dat zoon eens heel hard "KAPPEN NOU" of zo zal gaan roepen en dat heb ik ook tegen zoon gezegd.Heb hem ook vertelt dat de meester dan echt niet boos zal worden want dat is waar hij bang voor is.



Nu denk ik zelf dat hij zijn gedrag niet ineens kan veranderen dus dat we hem daar misschien een beetje mee moeten helpen.

Met kanjertraining of een assertiviteits cursus dus.

Maar wat is precies het verschil tussen die twee en zijn er hier mensen die ervaringen hebben met deze cursussen?



Ik ga zo op school ook even informeren of het nodig/wenselijk is en hoe ik dat dan aan moet pakken maar ervaringen van mensen die de trainingen gedaan hebben zeggen me meer dan de woorden van een meester denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Kanjertraining is voor de sociale vaardigheden en daarbij zit natuurlijk ook assertiviteit, maar dat word in 1 a 2 weken behandeld.



Mijn zoon heeftee sv cursus gevolgd en de kanjertraining later in op school, dat heeft de hele kla stoen gedaan, kanjertraining viel minder in de smaak en heeft hij mi weinig geleerd, maar ja dta was ook met 34 kinderen.

De sv cursus was met 10 kinderen en daar heeft hij toch wel zo veel aan gehad, dat is eigenlijk onbeschrijfbaar.



Assertitviteitcursus lijkt me te eenzijdig voor zo een jong kind, als je het nml van meerdere kanten benaderd heb je veel meer kans dat het blijft hangen en dat ze het ook goed begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat houdt die sv training precies in? Sociale vaardigheden?
Alle reacties Link kopieren
Ja, idd.



Hij heeft de cursus trouwens niet via school of maatschappelijkwerk gedaan maar via een stichting in Z-H en ik heb een bedrag moeten betalen voor de cursus maar niet veel.
Lijkt me als de kanjertraining niet schoolbreed wordt gegeven, dat het voor alleen 1 kind weinig zin heeft?
Alle reacties Link kopieren
Kanjertraining is een vorm van SV ( idd sociale vaardigheden)/ assertiviteit. Google maar eens ernaar...

Het is een bepaalde methode/ naam ervoor.

Ik denk dat t belangrijkste is om na te gaan, wat vind je belangrijk. Een klein groepje kinderen, of juist een grotere groep.

Onderscheid tussen sociaal angstige en sociaal agressieve

( dat klinkt heel zwart wit maar er zijn nu eenmaal kinderen die meer voor zichzelf op moeten komen en dus te lief zijn maar ook kinderen die sociale vaardigeheden moeten leren omdat ze juist te fel/ boos reageren)



En dan de visie van de therapeut/ trainer....kan ook per training verschillen, hoe gaan ze te werk en wat is t doel...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter werd (word) gepest.Ik heb haar uiteindelijk naar een andere school gedaan waar ze werken met de kanjertraining en dat gaat beter

Verder zit ze momenteel op een faalangstreductietraining en ik zie haar groeien en lekkerder in haar vel zitten.

Sinds kort ben ik erachter dat ze een hoogsensietief persoon/nieuwetijdskind is (hsv).

Niet dat ik een stempel op haar wil plakken,integendeel..ik heb nu voor mijzelf heel veel antwoorden gekregen en kan daardoor er anders en beter mee omgaan.



Ik wens je succes want het is een drama als je kind gepest word.
Alle reacties Link kopieren
En wat doet de meester eraan?



Mijn dochter was ook zo rustig als jouw zoon en dus heel lief. De juf vond dat ook, maar ze deed niets aan het pesten en nu is het al zover dat mijn dochter er op slaat als er iets gezegd wordt wat niet bevalt en nu vind de juf dat ook niet goed. Tja, wat zal ik eens zeggen.



Succes met jouw zoon. Denk dat zo'n curscus hem wel goed zal doen.
Alle reacties Link kopieren
DNM ook kanjertraining kan je kind gewoon weerbaarder maken, dus hij kan assertiever worden, zijn gevoelens beter verwoorden en duidelijker leren te zijn, waar zijn grenzen liggen, maar ik zou idd voor een sv cursus gaan en niet de kanjertraining omdat deze nog net iets uitgebreider is, mijn ervaring iig.
Alle reacties Link kopieren
quote:zusenzo schreef op 24 november 2009 @ 08:02:

Kanjertraining is voor de sociale vaardigheden en daarbij zit natuurlijk ook assertiviteit, maar dat word in 1 a 2 weken behandeld.



Mijn zoon heeftee sv cursus gevolgd en de kanjertraining later in op school, dat heeft de hele kla stoen gedaan, kanjertraining viel minder in de smaak en heeft hij mi weinig geleerd, maar ja dta was ook met 34 kinderen.

De sv cursus was met 10 kinderen en daar heeft hij toch wel zo veel aan gehad, dat is eigenlijk onbeschrijfbaar.



Assertitviteitcursus lijkt me te eenzijdig voor zo een jong kind, als je het nml van meerdere kanten benaderd heb je veel meer kans dat het blijft hangen en dat ze het ook goed begrijpen.



Hier doen we ook de kanjertraining op school, maar die duurt niet 'maar 2 weken' hoor. Hij staat het hele jaar op het programma, we komen steeds op dingen terug en breiden uit. En in het eerste jaar dat we hem deden, hebben we een half jaar heel intensief iedere week een halve middag er aan besteed.



Je kan er dus echt veel meer mee, mits je het goed gebruikt. Hier is het door de intensiviteit en frequentie een succes en en begrip geworden.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
of wacht, bedoel je dat het stuk assertiviteit ering 'maar 2 weken duurt'? Dat weet ik niet precies, want ik moet de cursus nog doen (in januari). Overigens raad ik een kind wat over zich heen laat lopen en moeilijk voor zichzelf opkomt ook eerder een assertiviteitscursus aan dan de kanjertraining.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net met de meester gesproken en hem vertelt wat ik heb afgesproken met zoon.Hij was het daar helemaal mee eens en gaf ook aan zeker niet boos te worden als zoon ineens iets brult in de klas.

Hij gaf ook aan dat hij het met de klas gaat bepreken.Of dat nu zo'n geweldig idee is weet ik niet (bij mij werkte dat vroeger helaas helemaal aafrechts) maar hij kent de klas het beste.

De trainingen vond hij op dit moment nog een stapje te ver gaan maar hij houdt het zeker in de gaten en we zullen er regelmatig contact over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef zelf sociale vaardigheidstraining voor kinderen uit groep 6/7/8.

Dat is inderdaad met 10 kinderen, 10 weken lang.

Omdat dit vanuit de schoolvereniging betaald wordt, is dat voor de ouders gratis, en onder schooltijd (een middag in de week)



De methode die ik gebruik heet Schatjes Katjes Watjes, (daar kun je zo op googelen), maar ik pas dat wel aan. Als ik merk, dat er dingen spelen bij de kinderen maak ik daar ook tijd voor.

In deze training komt ook vaak het opkomen voor jezelf voor, en het leren nee zeggen.



Van ouders heb ik wel begrepen dat ze er positief over zijn, en veel kinderen hebben daar wel baat bij.

Als je eens informeert bij de Interne Begeleider dan weet zij misschien wel waar die training bij jou in de buurt te volgen is.

Er zijn ook andere instanties, die deze training geven namelijk.



Ik zou het zeker doen, als ik lees hoe het met jouw zoon gaat.

Het is hartstikke naar voor hem en voor jou als het zo gaat met hem hoor!

Het mooie van deze training vind ik trouwens de wisselwerking tussen school, trainer en leerkracht van het kind.

Je pakt de problemen samen aan, en zo voelt het kind zich ook weer gesteund.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind hij de trainingen dan nog een stapje te ver gaan.?

Mijn inziens kan een training nooit kwaad.

Beter op tijd vaardigheden aangeleerd om te voorkomen dat hij echt het pispaaltje wordt, dan achteraf de schade zien te herstellen dat lijkt mij een stuk lastiger en slechter voor zijn zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
O ik lees nu je reactie.

Tja, misschien ben ik bevooroordeeld hoor, maar ik vind dat leerkrachten vaak een training aanraden, als het eigenlijk al veel te laat is.

Juist zo'n training geeft je kind houvast, handvatten om om te gaan met bijvoorbeeld groepsdruk, hij leert hoe hij op een juiste manier vrienden maakt.

Elke keer hoor ik het weer van ouders: ze zijn zo blij dat er eindelijk iets gebeurt.

De training is vooral bedoeld om kinderen verder te helpen, niet om problemen op te lossen die al veel te lang spelen.



En klassikaal aanpakken kan wel, maar dan moet de leerkracht wel goed weten hoe hij dat aanpakt, en er een veilige sfeer in de groep heersen.



Ik zou er toch nog eens goed over nadenken als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het er ook zeker niet bij zitten hoor.Het is voor het eerst dat ik hoor dat het niet helemaal goed gaat op school dus ik wil ook geen overhaaste beslissingen nemen.

Er zit een jongen bij hem in de klas die de kanjertraining gedaan heeft omdat hij zo agressief was en echt het bloed onder je nagels vandaan haalde maar ik heb inderdaad niet het idee dat dat heel erg veel geholpen heeft.

Het is verder een super leuke klas die er ook echt wel voor open staan maar waarschijnlijk gewoon niet doorhebben wat het met mijn zoon doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 24 november 2009 @ 08:54:

Waarom vind hij de trainingen dan nog een stapje te ver gaan.?

Mijn inziens kan een training nooit kwaad.

Beter op tijd vaardigheden aangeleerd om te voorkomen dat hij echt het pispaaltje wordt, dan achteraf de schade zien te herstellen dat lijkt mij een stuk lastiger en slechter voor zijn zelfvertrouwen.



volledig mee eens! Ik ben zelf schoolmaatschappelijk werkster en als ik dit soort problemen van een leerling hoor dan verbaasd het mij soms dat leerkrachten ( of ouders) zo lang wachten met hulp inschakelen. Gepest worden doet zoveel met het zelfvertrouwen van een kind, het is echt beter om er zo vroeg mogelijk bij te zijn. Dit soort cursussen zijn over het algemeen ook bedoeld als preventief

Het verschil tussen de kanjertraining en een weerbaarheistraining is in eerste instantie al de prijs. De kanjertraining maakt gebruik van een specifieke methodiek en is (vind ik) behoorlijk prijzig. Sommige verzekeraars vergoeden dit overigens wel.

Als de kanjertraining klassikaal wordt aangeboden dan is de methodiek hetzelfde alleen wordt dit op een iets andere manier toegepast in de klas. Klassen waarin veel onveiligheid heerst, waar veel gepest wordt zijn vaak klassen waar de kanjertraining wordt ingezet om de omgangsvormen onderling te verbeteren. Sommige scholen zetten dit dus ook preventief in (alle) klassen in.

Particuliere trainingen hebben een duidelijker begin en einde, dit omdat er na de laatste bijeenkomst niet meer door een leerkracht op terug gegrepen kan worden, omdat het natuurlijk buiten de school plaatsvind.



Als het er puur om gaat dat jouw zoon de vaardigheden en/of het zelfvertrouwen mist om voor zichzelf op te komen, dan zou ik hem zeker een weerbaarheidstraining aanraden.

Bij sommige kinderen werkt het echter ook heel goed om op een zelfverdedigingsport zoals judo te gaan. Je kunt beide ook combineren.



Veel succes in ieder geval, het is erg naar om te weten dat je kind hiermee worstelt, hoe groot of klein het probleem nu nog is.
Alle reacties Link kopieren
Herfstrood, zou ik jou eens mogen mailen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven