Middelbare school Zoetermeer

20-01-2010 14:36 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als leerkracht kan je de deur niet om 15.00uur achter je dicht trekken. Zou het soms wel makkelijker maken

Nu gaat een leerling van mij verhuizen, ze zal groep 8 bij mij afmaken en dan naar de middelbare school in haar nieuwe woonplaats: Zoetermeer. Ouder is door begrijpelijke omstandigheden nu niet in staat om zelf op zoek te gaan en heeft mijn hulp ingeroepen.



Zelf kom ik niet uit deze regio en ben allang blij dat ik in de Haaglanden eindelijk de middelbare scholen leer kennen.. en dan krijgen we Zoetermeer!



Wie kan mij verder helpen?

Ik wil ALLES horen, positief, negatief... de hele klerebende.

Natuurlijk kan ik googlen, maar ik wil ervaringen horen om enigszins een beeld te krijgen waar zij het beste op dr plaats zal zijn.



Typering leerling:

Zachtaardig, klein maar erg zelfstandig en perfectionistisch. Ze leert nu van zich af te bijten. Advies is VWO



Wat zijn de mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Picasso! Heb ik ook op gezeten, nou ja, toen het nog het Stedelijk College heette. Hebben zelfstandigheid erg hoog staan. Er hangt een persoonlijke sfeer.



ONC was laatst door de mand gevallen omdat ze de cijfers van de schoolexamens flink opkrikken voor de eindexamens. De school is ook heel christelijk (behalve als het om cijfers gaat dus).



Erasmus heeft Dalton-onderwijs. Onwijs grote school. Er hangt een kutsfeer, als je het mij vraagt.



Alfrink is ook een onwijs grote school, maar ik kan er niet veel over vertellen, want ik ben er nooit geweest. Ze hebben wel tweetalig onderwijs, maar je kan er geen gymnasium doen (wel Latijn).
Liever elitair dan een pauper!
Erasmus vond ik wel een leuke school. Voor het Daltonsysteem moet je wel een goede zelfdiscipline hebben (heb ik niet zo, dus dat was wat lastig). Beetje gekke school is het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ananya schreef op 20 januari 2010 @ 14:36:



Wie kan mij verder helpen?

Ik wil ALLES horen, positief, negatief... de hele klerebende.

Natuurlijk kan ik googlen, maar ik wil ervaringen horen om enigszins een beeld te krijgen waar zij het beste op dr plaats zal zijn.



Typering leerling:

Zachtaardig, klein maar erg zelfstandig en perfectionistisch. Ze leert nu van zich af te bijten. Advies is VWO



Wat zijn de mogelijkheden?



Mmm, ik ben wel heel partijdig geweest maar als je beschrijving van haar lees vind ik haar geen type voor zo'n enorme school. Kan wel natuurlijk, ik ken haar niet, maar misschien valt ze daar al snel weg.

En als ik 'zelfstandigheid' lees, dan kan ik eigenlijk alleen maar aan die school denken. Ik zit nu op de uni, en ik mis de zelfstandigheid die ik daar had! Hier houden ze niet zo van eigen verantwoordelijkheid.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Okee, bedankt!

Ik wist dat er een Stedelijk was!!! Kon het alleen niet meer vinden haha

Erasmus is in de buurt bij hen, dalton... dat zou wel erg wennen zijn maar kan ze wel aan



Kalliope, bij mij zijn ze ook veel zelfstandigheid gewend. Kan ze ook absoluut aan. Plannen is een sterke kant van dr die ze het afgelopen half jaar heeft ontwikkeld. Maar een kleinere school prefereer ik ook voor haar. Hier zou ze ook naar een kleine school gaan.



Bedankt in ieder geval al!

Hopelijk komen er nog meer reacties! Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Het havo-vwo van het stedelijk was echt klein, met maar 600 leerlingen ongeveer. Sinds ongeveer 1,5 jaar zit het in het nieuwe gebouw, en daar is het wel gegroeid, maar dat komt omdat het vmbo er zit. Ik denk dat het havo en vwo zelf niet veel gegroeid zijn, want ik was laatst op de open dag, en er waren niet echt nieuwe leraren bij het vwo ofzo (volgens mij heb ik 2 of 3 nieuwe gezichten gezien).



Ze kan ook proeflessen volgens trouwens, is over een paar weken denk ik.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Kalliope schreef op 20 januari 2010 @ 15:07:



ONC was laatst door de mand gevallen omdat ze de cijfers van de schoolexamens flink opkrikken voor de eindexamens. De school is ook heel christelijk (behalve als het om cijfers gaat dus).



Hele foute school inderdaad,hoop ellende met dochter gehad. Was locatie Clauslaan ,drama! Is van school geschopt ,zonder diploma,heeft via het MBO haar HBO gedaan .Was vlgs decaan ONC beter dat ze maar snel zonder diploma een baantje zou krijgen ,meer zou er niet in zitten

Alle medeleerlingen die vanuit groep 8 in haar klas zaten hebben veel problemen ondervonden met de enorme negatieve sfeer die daar hing .Over locatie Parkdreef heb ik ook weinig goeds gehoord,weer met name de sfeer en benadering van pubers .



Hoor hele goede dingen over het Picasso ,buurkinderen en van vriendinnen.Goeie sfeer en begeleiding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf op het ONC gezeten.En dat zwaar christelijk valt echt mee..Het enige waar ik dat aan merkte was dat we godsdienst kregen en ja daar moest je gewoon een voldoende voor halen.



Ik heb het als een erg fijne school ervaren en heb er een super leuke tijd gehad!



En Kalliope is dat echt waar? Zitten ze te sjoemelen met cijfers?



Vriend heeft een dochter die nu ook voor een keus staat..Ze wil graag naar Stedelijk omdat vriendinnen daar naar toe gaan...Alleen heeft zij Havo en haar vriendinnen lager dan dat..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
In shock door reacties over het ONC!



Ik heb zelf trouwens op locatie Parkdreef gezeten. Mavo/Havo/VWO is dat...Clauslaan staat idd bekend als wat mindere school, met mindere leerlingen erop. Maar heb dat altijd, sorry, aan het niveau (lager geschoold) geweten..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
quote:yathibiyya schreef op 20 januari 2010 @ 15:31:

Ik heb zelf op het ONC gezeten.En dat zwaar christelijk valt echt mee..Het enige waar ik dat aan merkte was dat we godsdienst kregen en ja daar moest je gewoon een voldoende voor halen.



Ik heb het als een erg fijne school ervaren en heb er een super leuke tijd gehad!



En Kalliope is dat echt waar? Zitten ze te sjoemelen met cijfers?



Vriend heeft een dochter die nu ook voor een keus staat..Ze wil graag naar Stedelijk omdat vriendinnen daar naar toe gaan...Alleen heeft zij Havo en haar vriendinnen lager dan dat..



Nou ja, ik hoorde van een oud-klasgenoot dat ze gingen bidden bij een diploma-uitreiking. Dus het hoeft misschien niet zwaar te zijn inderdaad, maar als je niet-gelovig bent dan wil je dat waarschijnlijk liever ook niet.



Een vriend van me woont dicht bij de Clauslaan, en hij hoorde een keer de bel. Dus hij naar beneden, stonden er twee leerlingen van die school die achtervolgd werden. Binnen een paar minuten stond er zo'n 50 man voor zijn deur...

En ik hoor wel vaker over zulk soort gevechten en achtervolgingen...maar dat is dan inderdaad niet de locatie van het vwo.



En dat van het sjoemelen van die cijfers liet een moeder van een vriendin van me zien. Stond op teletext bij tv West volgens mij. Was uit de onderzoeken gebleken die ze elk jaar voor de nieuwe leerlingen doen.



Ff het bericht gezocht op de site van tvwest:



quote:Scholen in de regio beste van Nederland



vrijdag 15 januari 10 17:23



REGIO - Het 's Gravendreef College en Lyceum Ypenburg uit Den Haag en het Stedelijk Gymnasium in Leiden horen bij de beste scholen van Nederland. Ze hebben de minste zittenblijvers en de beste examenresultaten.



Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Elsevier. De publicatie verschijnt juist nu omdat de scholen open dagen houden voor ouders en leerlingen.



Het onderzoek toont verder aan dat veel scholen de cijfers voor examens opkrikken om een hoger gemiddelde te halen. Dit geldt voor het college Edith Stein en Overbosch in Den Haag en de Christelijke Scholengemeenschap Oranje Nassau College in Zoetermeer.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kalliope schreef op 20 januari 2010 @ 15:40:

[...]





Nou ja, ik hoorde van een oud-klasgenoot dat ze gingen bidden bij een diploma-uitreiking. Dus het hoeft misschien niet zwaar te zijn inderdaad, maar als je niet-gelovig bent dan wil je dat waarschijnlijk liever ook niet.



Een vriend van me woont dicht bij de Clauslaan, en hij hoorde een keer de bel. Dus hij naar beneden, stonden er twee leerlingen van die school die achtervolgd werden. Binnen een paar minuten stond er zo'n 50 man voor zijn deur...

En ik hoor wel vaker over zulk soort gevechten en achtervolgingen...maar dat is dan inderdaad niet de locatie van het vwo.



En dat van het sjoemelen van die cijfers liet een moeder van een vriendin van me zien. Stond op teletext bij tv West volgens mij. Was uit de onderzoeken gebleken die ze elk jaar voor de nieuwe leerlingen doen. Mmm, volgens mij werd er ook gebeden bij mijn diploma uitreiking, kan het mij niet echt herinneren (kan je nagaan hoeveel indruk het op mij maakte) Overigens behandelden we bij het vak godsdienst ook andere geloven zoals de Islam, het Hindoeisme, Boedisme etc.



Tsja, Clauslaan, daar zou mijn kind ook nooit naar toe gaan...al zou ik mijn kind ook niet zo snel naar het stedelijk laten gaan, ook niet zulke goede ervaringen mee en ik kan mij nog herinneren dat het halve stedelijk bij ons op school kwam om een gozer op te wachten. Ach...dat soort dingen houd je altijd denk ik.



Het Picasso is een nieuwe school en ontstaan uit samengevoegde scholen, tis voor HAVO, VWO, ATheneum. Stedelijk college bestaat nog steeds en zit NIET in hetzelfde gebouw als het Picasso, ze vallen wel beide onder een verzameling scholen met de naam 'Scholen Combinatie Zoetermeer'



Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Kalliope, ben echt in shock! Mijn schooltje! Aan het sjoemelen...en dochter wilde (na stedelijk) daar naar toe.. :-S
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf lang geleden op het pallas college gezeten aan de schubertrode. Deze is nu opgegaan in een van de schoolcombinaties geloof ik. Was toen een erg leuke school.
Alle reacties Link kopieren
quote:yathibiyya schreef op 20 januari 2010 @ 15:51:

[...]





Tsja, Clauslaan, daar zou mijn kind ook nooit naar toe gaan...al zou ik mijn kind ook niet zo snel naar het stedelijk laten gaan, ook niet zulke goede ervaringen mee en ik kan mij nog herinneren dat het halve stedelijk bij ons op school kwam om een gozer op te wachten. Ach...dat soort dingen houd je altijd denk ik.







Mijn ma was eerst ook niet zo blij dat ik naar het stedelijk ging, omdat de vmbo-lokatie voor de fusie een slechte naam had ofzo. Maar na de fusie schijnt het flink verbeterd te zijn.



quote:India25 schreef op 20 januari 2010 @ 15:58:

Ik heb zelf lang geleden op het pallas college gezeten aan de schubertrode. Deze is nu opgegaan in een van de schoolcombinaties geloof ik. Was toen een erg leuke school.De Schubertrode ligt nu plat! Ik fietste er laatst langs toen ik naar een vriendin ging die daar in de buurt woont...en er is nu alleen nog maar leegheid.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
waarom plaatst de ouder niet zelf een topic. Ik had echt nooit verwacht dat je die taak bij de leerkracht zou neerleggen (of op zou nemen)
Alle reacties Link kopieren
Sannie2, er zijn hele begrijpelijke redenen welke ik niet hier ga vertellen. Ouder gaat wel zelf naar de open dagen.



Dames ga door.... ik ben erg benieuwd! Picasso staat nu voor mij ook boven aan. Dacht eerst aan Alfrink..
Alle reacties Link kopieren
quote:yathibiyya schreef op 20 januari 2010 @ 15:53:

Jeetje Kalliope, ben echt in shock! Mijn schooltje! Aan het sjoemelen...en dochter wilde (na stedelijk) daar naar toe.. :-S Sorry.
Liever elitair dan een pauper!
Voor VWO naar het Alfrink. Toen ik daar zat werd er op een gedisciplineerde manier echt goed onderwijs gegeven en een school waar enkel HAVO en VWO klassen waren. Was toen echt een goede school voor leerlingen die baat hebben bij een redelijk conservatief schoolsysteem.



Zelf zat ik op het Erasmus College, staat ook erg goed aangeschreven. Is alleen wel dalton-onderwijs en moet dus wel bij de leerling passen. Voor mij was achteraf het Alfrink misschien wel beter geweest Maar ik ben superblij dat ik het Erasmus heb gedaan, ben best wel trots dat ik daar op school heb gezeten . Ik vond het een hele fijne omgeving.
ONC was ook errug goed (voordat ze de Willem overnamen), maar een meer christelijke inslag dan de rest.



Vroeger was het Alfrink, Erasmus en ONC.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het Alfrink College gezeten, vwo ook. Ik heb het, als ik de berichten hierboven lees over het aantal leerlingen e.d., zelf nooit als een grote school gezien en heb altijd goed persoonlijk contact gehad met bijv. leraren. Ik ben er in 2006 geslaagd, dus ik weet niet hoeveel er sindsdien anders is.



De leraren vond ik zelf altijd betrokken, waren vaak betrokken bij allemaal andere activiteiten (zoals Talent Time, erg leuk) en ja, het is een katholieke school maar als ik eerlijk ben heb ik er nooit echt wat van gemerkt.



Qua zelfstandigheid: het is inderdaad minder neem ik aan dan op bijv. het Erasmus, maar ook hier vond ik dat er genoeg ruimte was om zelf dingen te plannen en met verantwoordelijkheid om te leren gaan.



Plus vind ik zelf inderdaad het T-VWO, is wat meer uitdaging voor sommige leerlingen! Latijn hebben ze er geloof ik ook, maar het is inderdaad geen gymnasium.



Als je specfieke vragen hebt, stel ze gerust! Weet niet precies wat je nog meer zou willen weten etc
Zowel Alfrink en Erasmus zijn qua aantal leerlingen hele grote scholen. De begeleiding was super en persoonlijk en klassen waren redelijk klein (bij mij max 20 leerlingen per klas ofzo, daarbij hadden toen VWO, HAVO en MAVO eigen klassenruimtes, wat ook weer het groepsgevoel versterkte, maar ook voor zorgde dat alles klein en gemoedelijk werd ervaren), maar dat is denk ik ook wel iets meer te verwachten van Dalton-onderwijs waar dat persoonlijke toch wel een stokpaardje is .



Bij Erasmus kan je wel Grieks doen, maar ik heb enkel Latijns gevolgd dus kan je niets vertellen over hoe de lessen Grieks waren.
Alle reacties Link kopieren
c
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit op dit moment op de Erasmus. Ja het is een grote school, maar er is veel begeleiding en toezicht.

Het is een Dalton maar in de brugklassen worden ze goed in de gaten gehouden zodat ze op den duur zelfstandig kunnen werken. Aangezien het een Mavo\Havo\ VWO school is kunnen ze indien nodig daar op die school blijven.



Mijn dochter is gaat volgend schooljaar (waarschijnlijk) naar de Erasmus.



ONC zowel Parkdreef als Clauslaan, daar gaat ze niet naar toe ook al zou het de enige school zijn die ze leuk vind. De redenen staan hieboven al geschreven.



Picasso schijnt (naar wat ik hoor) toch niet zo goed\ leuk zijn als dat men wil laten geloven. Dit heb ik gehoord van moeders die hun kinderen daar op school hebben.



Alfrink is ook een goede school, maar verder geen ervaring mee.

Stedelijk idem dito.
Alle reacties Link kopieren
ben blij met dit topic. zit zelf ook te zoeken voor een goede school voor mijn dochter. heb vroeger zelf op willem van oranje gezeten, vond het een drama!

mijn dochter wil graag of naar theater havo/vwo rotterdam, thorbecke college (ook dans en toneel) of erasmus.

Meningen die ik over erasmus hoor zijn wisselend. de een vind het een leuke school, maar sommige medeleerlingen van mijn dochter mogen er niet heen vanwege de grootte en het vele vechten op school?
Alle reacties Link kopieren
@vrouwenL; ga je naar de info avond deze week op het Erasmus? Ik wel met mijn dochter. Even sfeer proeven....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven