NL land met hoogste babysterftecijfer

14-03-2010 11:35 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in NOVA: NL heeft een ontzettend hoog babysterftecijfer in vergelijking met andere europese landen. Ik ben me ervan bewust dat in dergelijke reportages vooral de gevallen worden toegelicht waarbij het fout is gegaan, maar ik had niet gedacht dat nederlandse ziekenhuizen niet goed genoeg presteren op het gebied van verloskunde. Het gros van de nederlandse ziekenhuizen heeft buiten kantoortijden niet standaard een gynaecoloog of verloskundige in huis, waardoor zwangere vrouwen die op het punt staan om te bevallen soms lang op medische hulp moeten wachten. Daardoor zijn in de afgelopen jaren baby's gestorven, terwijl dat niet had gehoeven.



Nu ik me zelf meer met dit onderwerp bezighoud (want: kinderwens) schrok ik er best wel van. Door een erfelijke aandoening zou ik in het ziekenhuis moeten bevallen en mocht dat dan om 3 uur 's nachts zijn, dan betekent dat dus in veel gevallen dat er niet direct deskundige hulp voorhanden is. Voor mij is dat een reden om op zoek te gaan naar een ziekenhuis waar wel 24 uur per dag een gyneacoloog rondloopt. Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Hier is een aantal maanden geleden al een hele discussie over geweest n.a.v. Zembla. Misschien kun je dit nog terugvinden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt dit hoge cijfer ook omdat het hier



A) ontzettend gestimuleerd wordt om maar thuis te bevallen. Mocht er dus iets mis zijn dan duurt het even tot er een kinderarts naar kan kijken of tot er zuurstof etc aangeboden kan worden waardoor de kans op overlijden vergroot.



B) in bijna geen enkel land laten ze je doorlopen tot na de uitgerekende datum. Bij ons gebeurt dat wel.. soms zelfs tot 18 dgn na uitgerekende datum.. Lijkt mij dat dat toch ook niet heel goed is.



Voor wat betreft gyn op 24 uurs basis. Bij mijn ziekenhuis is dat gelukkig wel zo. Daar kan je gewoon 24 uur per dag bevallen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 11:46:

Volgens mij komt dit hoge cijfer ook omdat het hier



A) ontzettend gestimuleerd wordt om maar thuis te bevallen. Mocht er dus iets mis zijn dan duurt het even tot er een kinderarts naar kan kijken of tot er zuurstof etc aangeboden kan worden waardoor de kans op overlijden vergroot.



B) in bijna geen enkel land laten ze je doorlopen tot na de uitgerekende datum. Bij ons gebeurt dat wel.. soms zelfs tot 18 dgn na uitgerekende datum.. Lijkt mij dat dat toch ook niet heel goed is.



Voor wat betreft gyn op 24 uurs basis. Bij mijn ziekenhuis is dat gelukkig wel zo. Daar kan je gewoon 24 uur per dag bevallen!



Mja, de verloskundige maffia en de idiotie om een zwangerschap tot 42 weken uit te laten dragen. Daar gaat een hoop fout.

Door het verloskundig systeem hier in Nederland hoeft een ziekenhuis ook niet zo ingericht te zijn, in tegenstelling tot andere landen.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 11:46:

Volgens mij komt dit hoge cijfer ook omdat het hier



A) ontzettend gestimuleerd wordt om maar thuis te bevallen. Mocht er dus iets mis zijn dan duurt het even tot er een kinderarts naar kan kijken of tot er zuurstof etc aangeboden kan worden waardoor de kans op overlijden vergroot.





Dat vind ik dus best heftig. Zeker in een land waar de vergrijzing steeds grotere vormen aanneemt, zou de medische zorg op het gebied van verloskunde dan juist extra aandacht moeten krijgen.

In de reportage kwam een stel aan het woord dat al heel vroeg voor de geboorte van hun tweeling had aangegeven dat ze een geplande keizersnede wilden, omdat 1 van de 2 kindjes dwars lag in de buik. Dit verzoek werd niet gehonoreerd, waardoor het tweede kindje vlak na de geboorte is overleden (bleef te lang in de buik zitten, omdat er te laat een anesthesist aanwezig was om de operatie tijdig uit te voeren). Ik zou compleet uit m'n dak gaan als mij dat zou overkomen (of anders m'n man wel).
Alle reacties Link kopieren
Weet je, als mensen er zelf ook totaal achter staan om thuis te bevallen is dat natuurlijk helemaal goed. Het is alleen jammer dat wanneer je de keuze maakt om in het ziekenhuis te bevallen en het is niet medisch je een groot deel van de kosten zelf moet betalen. En dat zorgt er m.i. voor dat veel mensen voor wie die last net te hoog is kiezen om thuis te bevallen terwijl ze dit eigenlijk niet willen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Is dat zo? Ik heb nooit zelf iets hoeven te betalen. Was dan wel onder begeleiding van een verloskundige in het ziekenhuis. Of zit dat in het aanvullende deel? Zo ja, vind ik dat het voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 14-03-2010 12:16
Reden: Laat maar
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben het helemaal met je eens biol. Ik was echt verbaasd toen ik hoorde dat ik moet gaan betalen voor een bevalling in het ziekenhuis. Ook ik wil namelijk geen risico nemen en lekker daar bevallen. Nu is het geld voor mij geen probleem, dus dat is makkelijk. Maar ik kan me voorstellen dat het voor andere wel het geval is. Ik vind dit echt onrechtvaardig. Als je geen geld hebt, heb je dus geen keus. En dat vind ik schokkend!



Je hebt ziekenhuizen waar een gynaecoloog wel ´s nachts aanwezig is. Die ga ik ook zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de schrijnende voorbeelden die hier genoemd worden over verzoeken in risicogevallen heel wat anders dan in normale gevallen thuisbevallen.

Ik ben thuis bevallen en ik had er niet aan moeten denken om gedwongen in het ziekenhuis te moeten bevallen.



Waarom wilde ik niet in het ziekenhuis bevallen?

Je mag er pas heen als je al flink weeën hebt.

Je moet er op bed blijven liggen omdat je zo ongeveer verplicht zo'n ctgding om je buik krijgt.

Je moet nog steeds wachten op artsen etc. die er in de nacht niet standaard zijn.

Er staan steeds andere mensen aan je bed.

Je krijgt toch geen pijnstilling als je daar om vraagt.

Ik vond het geen prettig idee naar een vreemde omgeving te moeten gaan.

Moest ervoor betalen. Kraamzorg vond ik al duur genoeg (als zwangere student)



Ik woonde toen nog op een flat en weet dus ook niet precies hoe ik naar beneden had moeten komen als er wel iets mis gegaan zou zijn maar ik zou het echt heel erg vinden als je niet meer thuis zou mogen bevallen.

Als ik in de zwangerschap al zou weten dat er iets specifieks aan de hand is zoals bij dwarsliggend kind. Dan zou ik ook graag een ziekenhuis willen met 24-uurs personeel ipv oproepen dus alsnog moeten wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 12:07:

Weet je, als mensen er zelf ook totaal achter staan om thuis te bevallen is dat natuurlijk helemaal goed. Het is alleen jammer dat wanneer je de keuze maakt om in het ziekenhuis te bevallen en het is niet medisch je een groot deel van de kosten zelf moet betalen. En dat zorgt er m.i. voor dat veel mensen voor wie die last net te hoog is kiezen om thuis te bevallen terwijl ze dit eigenlijk niet willen.



Ben me pas net gaan verdiepen in het hele 'bevallingsverhaal', maar dit wist ik dus nog niet. Als er dus verder geen indicaties zijn dat er iets mis is, ben je dus eigenlijk verplicht om thuis te bevallen (als je niet voor extra hoge kosten wilt komen te staan)?

Off-topic: wij wonen in een rijtjeshuis, fijn dat de buren aan beide kanten dan precies kunnen horen hoeveel tijd er tussen de weeen zit .
Alle reacties Link kopieren
Dit is sinds 1 januari 2005 ingevoerd. Het is overigens wel afhankelijk van je zorgverzekeraar.Je moet dan een eigen bijdrage betalen. Mijn zus heeft het toen nagevraagd en het zou haar 400 euro kosten. Dat geld had ze niet en dus is ze thuis bevallen. Daarna moest ze alsnog naar het ziekenhuis voor hechtingen ( totaal ruptuur) maar doordat je dan nog moet reizen is het risico op infecties heel groot!



Het rare is wel dat wanneer je kiest voor een ziekenhuis bevalling en je op een gegeven moment vraagt om een verdoving, het ineens wel weer medisch is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
blumpke, heb jij een link naar dat onderzoek voor mij? Wil het wel eens lezen.
Alle reacties Link kopieren
Het was laatst al uitgezocht dat het niets te maken had met thuisbevallen vs ziekenhuisbevallingen. Het zou veel eerder te maken hebben met de terughoudendheid die er hier tot voor kort was met het opsporen van afwijkingen tijdens de zwangerschap. Veel minder echo's e.d. dus afwijkingen worden niet tijdens de zwangerschap vastgesteld maar komen pas bij of kort na de bevalling aan het licht. En als dat een afwijking is die snel(ler) leidt tot het overlijden van het kind, zorgt dat dus voor een hoger aantal overleden baby's. Terwijl in andere landen die baby's geaborteerd zouden zijn nadat in die zwangerschap de afwijking was geconstateerd. Dus heel grof gesteld: uiteindelijk lopen er evenveel zwangerschappen slecht af, alleen bij ons pas bij de bevalling en in andere landen al tijdens de zwangerschap door een late abortus.

Je ziet het al verschuiven nu door de 20weken echo: een toename in late abortussen. Een deel van die zwangerschappen zou bij afwezigheid van die 20wkn echo waarschijnlijk wel hebben geleid tot sterfte rondom de geboorte.



Overigens: goed plan om bevallen zonder medische noodzaak goedkoper te maken en om elk ziekenhuis standaard 24u een bevallingsteam voorhanden te laten houden, maar dat moet dan natuurlijk wel ergens van betaald worden. Dus of de belastingen moeten verder omhoog, of andere medische zorg moet omlaag...
Alle reacties Link kopieren
quote:Liselotte4 schreef op 14 maart 2010 @ 12:16:

blumpke, heb jij een link naar dat onderzoek voor mij? Wil het wel eens lezen.Hier staat het.



Biol, ik vind het erg jammer dat je hier dingen neer zet die geen feiten zijn en zo anderen bang maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 14 maart 2010 @ 12:12:

...Sorry dat jij moe word van deze discussie, blumpke. Ik houd me pas sinds kort met dit onderwerp bezig, vandaar dat ik het even kwijt moest. Ik wil hier in ieder geval niet de indruk wekken dat ik een uitgekauwd onderwerp aansnijd, excuses.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kletsmajoor schreef op 14 maart 2010 @ 12:15:

Ik vind de schrijnende voorbeelden die hier genoemd worden over verzoeken in risicogevallen heel wat anders dan in normale gevallen thuisbevallen.

Ik ben thuis bevallen en ik had er niet aan moeten denken om gedwongen in het ziekenhuis te moeten bevallen.



Waarom wilde ik niet in het ziekenhuis bevallen?

Je mag er pas heen als je al flink weeën hebt.

Je moet er op bed blijven liggen omdat je zo ongeveer verplicht zo'n ctgding om je buik krijgt. Is niet waar, die CTG hoeft niet de hele tijd, ik heb gewandeld, gedoucht kon alles doen wat ik wilde

Je moet nog steeds wachten op artsen etc. die er in de nacht niet standaard zijn. In mijn ziekenhuis dus wel, en als je thuis bent en het is nog niet vergenoeg gevorderd blijft de VK ook niet heel de nacht om gezellig te doen.

Er staan steeds andere mensen aan je bed. Bij mij niet, ik heb de hele tijd dezelfde mensen gehad

Je krijgt toch geen pijnstilling als je daar om vraagt. Tegenwoordig wel hoor, bij mij werd het ook aangeboden. Wilde geen ruggeprik, maar had wel een prik om iets beter te ontspannen tussen de weeen (ivm weeen storm)

Ik vond het geen prettig idee naar een vreemde omgeving te moeten gaan.

Moest ervoor betalen. Dat bedoel ik dus.. het kost veel geld, zou fijn zijn als dit niet van invloed zou zijn op je keuze Kraamzorg vond ik al duur genoeg (als zwangere student)



Ik woonde toen nog op een flat en weet dus ook niet precies hoe ik naar beneden had moeten komen als er wel iets mis gegaan zou zijn maar ik zou het echt heel erg vinden als je niet meer thuis zou mogen bevallen. Er is toch niemand die zegt dat het niet meer mag? Alleen nu wordt er wel heel erg op thuisbevallen aangedrongen!Als ik in de zwangerschap al zou weten dat er iets specifieks aan de hand is zoals bij dwarsliggend kind. Dan zou ik ook graag een ziekenhuis willen met 24-uurs personeel, die zijn er... maar of je daar dan weer terecht kan is een 2e ipv oproepen dus alsnog moeten wachten.Er is niemand die zegt dat je niet meer thuis mag bevallen. Nogmaals, als dit iets is wat je graag wilt moet je dat zeker doen. Alleen als je dat niet wilt zou het fijn zijn als je de keuze zou hebben.. en die heeft nu niet iedereen omdat niet iedereen het kan betalen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
@nukje, dat heb ik dus ook! Het is is hier lekker gehorig. Wil niet dat de buren meegenieten.



De kosten variëren. Mijn zorgverzekering gaf aan dat ik op zo'n 400 euro moet rekenen. Als je aanvullend verzekerd ben kan het zijn dat ze het geheel of gedeeltelijk vergoeden. Het zit igg niet in het basispakket.



Zodra je een medische indicatie hebt (verdoving is dat ook, want daar moet een anesthesist bij gehaald worden), dan wordt het geheel vergoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 14 maart 2010 @ 12:18:

[...]



Hier staat het.



Biol, ik vind het erg jammer dat je hier dingen neer zet die geen feiten zijn en zo anderen bang maakt.Ik maak geen andere mensen bang, heb het ook niet over feiten... ik begin mijn reactie met volgens mij.... dus ik heb nergens neergezet dat het gaat over feiten... wel goed lezen blupke
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
@ Nukje, ik kan me er erg over opwinden omdat er heel veel onwaarheden worden verteld (zoals Biol beweerd). .

Als het echte verhaal verteld wordt, dan wordt het alleen maar ontkend of genegeerd. (had je mijn verhaal wel gelezen voor ik het weghaalde?)

Dus moet eigenlijk niet meer op dit soort topics reageren, meer mijn eigen ding dus en niets naar jou toe.
Ik sluit me gewoon aan bij jou Biol. Jij kan het goed verwoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 14 maart 2010 @ 12:23:

@ Nukje, ik kan me er erg over opwinden omdat er heel veel onwaarheden worden verteld (zoals Biol beweerd). .

Als het echte verhaal verteld wordt, dan wordt het alleen maar ontkend of genegeerd. (had je mijn verhaal wel gelezen voor ik het weghaalde?)

Dus moet eigenlijk niet meer op dit soort topics reageren, meer mijn eigen ding dus en niets naar jou toe.Blumpke, nogmaals... ik beweer niks... ik geef mijn mening. Het is een forum.. Ik begin mijn stukje met VOLGENS MIJ.... dat is dus een mening. Ik heb er geen studie naar gevolgd en verwijs nergens naar feiten. Daarbij geef ik alleen aan wat ik vind en waarom ik dat vind
biol wijzigde dit bericht op 14-03-2010 12:26
Reden: Moet wel je naam goed schrijven, anders wordt het inene een hele gekke naam!
% gewijzigd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Nou ja Biol, jij noemde thuisbevallen als een van de oorzaken van het hoge sterftecijfer.

Volgens mij is dat helemaal niet zo en ik hoor het wel vaker van mensen die zwanger zijn. Van de mensen die ik ken is verder niemand thuis bevallen omdat ze het allemaal een te groot risico vonden.



Mijn ervaring is dat thuisbevallen helemaal niet werd opgedrongen door mijn verloskundige. Maar misschien komt dat ook doordat ik daar zelf al een hele sterke mening over had

Ik denk trouwens dat mensen die echt in het ziekenhuis willen bevallen heus wel het geld bij elkaar weten te krijgen. Als ik echt absoluut in het ziekenhuis had willen bevallen had ik dat ook gewoon gedaan. Desnoods had ik daar geld van iemand voor geleend. Ik denk dat het best goed is dat sommige mensen zich laten tegenhouden door die eigen bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 400 euro niet zo veel hoor, een reisje naar Turkije kost meer. Maar dat betalen de meeste mensen zonder morren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kletsmajoor schreef op 14 maart 2010 @ 12:26:

Nou ja Biol, jij noemde thuisbevallen als een van de oorzaken van het hoge sterftecijfer.

Volgens mij is dat helemaal niet zo en ik hoor het wel vaker van mensen die zwanger zijn. Van de mensen die ik ken is verder niemand thuis bevallen omdat ze het allemaal een te groot risico vonden.



Mijn ervaring is dat thuisbevallen helemaal niet werd opgedrongen door mijn verloskundige. Maar misschien komt dat ook doordat ik daar zelf al een hele sterke mening over had

Ik denk trouwens dat mensen die echt in het ziekenhuis willen bevallen heus wel het geld bij elkaar weten te krijgen. Als ik echt absoluut in het ziekenhuis had willen bevallen had ik dat ook gewoon gedaan. Desnoods had ik daar geld van iemand voor geleend. Ik denk dat het best goed is dat sommige mensen zich laten tegenhouden door die eigen bijdrage.



Nee ik noemde dat niet als een oorzaak, ik zei letterlijk:



volgens mij komt dat door:



A)-----------------------
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven