Blog met veel opties; wordpress of squarespace?

04-11-2016 07:41 31 berichten
Momenteel heb een gratis blog op wordpress.com. Omdat ik de opmaak e.d. wat professioneler / mooier wil hebben en meer mogelijkheden wil hebben overweeg ik om een upgrade te kopen.

Heb van de week ook gekeken naar de mogelijkheden in Weebly en Squarespace.

Weebly vind ik niet prettig werken.



Squarespace vind ik heel prettig werken en de templates zijn erg mooi, maar is behoorlijk prijzig als je veel content wil gebruiken.



Bij wordpress.com twijfel ik een beetje, omdat het voor mij niet duidelijk is hoeveel zeggenschap je met een premium account hebt over de opmaak van je site. Je moet geloof ik veel CSS gebruiken als je bijv. de kleur van je letters wil wijzigen?

Ik heb geen enkele design ervaring en vraag me af of CSS gebruiken lastig is?



Ik wil zoveel mogelijk zelf kunnen wijzigen zonder naar wordpress.org over te moeten stappen, want ik wil me niet teveel met programmeren zelf bezighouden, dat lijkt me erg ingewikkeld.



Welke ervaring hebben jullie met premium wordpress? En zijn er mensen die ervaring hebben met Squarespace?
Hangt van je theme af. Letters of kleur wijzigen gaat meestal wel zonder CSS. Als je een Wordpress-theme zoekt dat je zonder kennis van css voor een heel groot deel kunt aanpassen: Theme X. Enorm veel mogelijkheden en een ingebouwde eigen wysiwyg-editor. Plus je kunt 'live' in de css klooien, dat je een preview van het resultaat ziet. Nadelen: niet alles kan en ik vind de documentatie niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een theme gekocht op: https://market.envato.com/

Hebben er heel veel! Heb zelf de Fevr, en vind het heel fijn werken. Wel even in het begin uitzoeken hoe alles werkt. Sommige hebben ook een frontend bewerker, dan zie je wat je dat en dat vind ik ideaal.
Bedankt voor de reacties.



Ik zal theme X eens opzoeken en bekijken of het past bij mijn blog.



Op envato zie ik dat je themes kunt kope voor wordpress, kun je die dan ook uitgebreid aanpassen met een premium account?



Op Squarespace had ik een lay-out gevonden die eigenlijk precies is wat ik wil, maar ik neem aan dat dat bij WP ook wel te maken is.
Op Envato staan mooie designs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Beaufort schreef op 04 november 2016 @ 11:26:

Bedankt voor de reacties.



Ik zal theme X eens opzoeken en bekijken of het past bij mijn blog.



Op envato zie ik dat je themes kunt kope voor wordpress, kun je die dan ook uitgebreid aanpassen met een premium account?



Op Squarespace had ik een lay-out gevonden die eigenlijk precies is wat ik wil, maar ik neem aan dat dat bij WP ook wel te maken is.Zijn inderdaad veel wordpress theme's! Mijne is ook een wordpress theme. Ik heb hem zelf gekoppeld aan een domeinnaam en een simpele, goedkope hosting. Ik heb geen idee of je het theme kunt uploaden bij wordpress premium.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Beaufort schreef op 04 november 2016 @ 12:35:

Op Envato staan mooie designs.

Envato is goed, je kunt er prima themes bij aanschaffen. Het is echt wel een wereld van verschil vergeleken de standaard free templates die je binnen wordpress kan vinden.



Vaak zit daar Visual Composer bij in, welke het maken van een website nog makkelijker maakt en zorgt dat het er professioneel uit ziet.



Ik gebruik laatste tijd 'material design'- templates. Ik heb een favoriet die ik al voor meerdere websites gebruikt heb. Het is zo aanpasbaar dat geen twee sites op elkaar lijken (Doelgroep is MKB)
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Beaufort schreef op 04 november 2016 @ 11:26:

Bedankt voor de reacties.



Ik zal theme X eens opzoeken en bekijken of het past bij mijn blog.



Op envato zie ik dat je themes kunt kope voor wordpress, kun je die dan ook uitgebreid aanpassen met een premium account?



Op Squarespace had ik een lay-out gevonden die eigenlijk precies is wat ik wil, maar ik neem aan dat dat bij WP ook wel te maken is.WP kan heel veel, de template maakt de site. Als je op die envato market kijkt, moet je goed kijken of er bv Visual Compser er bij zit. Hiermee kan je je website zo bouwen precies zoals jij hem wilt.
Love bubbles....
Bedankt weer voor de tips.



Eefke, ik snap niet helemaal wat je schrijft. Ik ben ervan uit gegaan dat je een wordpress theme van envato koopt en dan binnen de wordpress omgeving gebruikt. Net als wanneer je een theme koopt via wordpress zelf. Is dat niet zo?

Ik ben zo'n leek, als je zegt dat je zelf een domeinnaam en hosting hebt gekoppeld, dan snap ik eigenlijk al niet zo goed wat je bedoelt.



Bedankt Focus, ik zal goed opletten bij envata of er visual composer bij zit.



Het is een heel avondtuur.



De gratis wp site snap ik wel zo'n beetje, maar die vind ik te beperkt. Maar ik raak een beetje ontmoedigd van alle termen die je om te oren vliegen als je wat meer wil. Daarom wil ik ook geen wordpress.org. Dan kun je weliswaar heel veel, maar dat wordt met echt te ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Beaufort schreef op 04 november 2016 @ 15:07:

Bedankt weer voor de tips.



Eefke, ik snap niet helemaal wat je schrijft. Ik ben ervan uit gegaan dat je een wordpress theme van envato koopt en dan binnen de wordpress omgeving gebruikt. Net als wanneer je een theme koopt via wordpress zelf. Is dat niet zo?

Ik ben zo'n leek, als je zegt dat je zelf een domeinnaam en hosting hebt gekoppeld, dan snap ik eigenlijk al niet zo goed wat je bedoelt.



Bedankt Focus, ik zal goed opletten bij envata of er visual composer bij zit.



Het is een heel avondtuur.



De gratis wp site snap ik wel zo'n beetje, maar die vind ik te beperkt. Maar ik raak een beetje ontmoedigd van alle termen die je om te oren vliegen als je wat meer wil. Daarom wil ik ook geen wordpress.org. Dan kun je weliswaar heel veel, maar dat wordt met echt te ingewikkeld.

Echt, Visual Composer... Beste plugin die je voor WP kan hebben. Vaak zit het bij de premium templates die je kan kopen maar de plugin is ook los te verkrijgen.



Google maar op visual composer, you're gonna like it!
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Beaufort schreef op 04 november 2016 @ 15:07:

Bedankt weer voor de tips.



Eefke, ik snap niet helemaal wat je schrijft. Ik ben ervan uit gegaan dat je een wordpress theme van envato koopt en dan binnen de wordpress omgeving gebruikt. Net als wanneer je een theme koopt via wordpress zelf. Is dat niet zo?

Ik ben zo'n leek, als je zegt dat je zelf een domeinnaam en hosting hebt gekoppeld, dan snap ik eigenlijk al niet zo goed wat je bedoelt.



Bedankt Focus, ik zal goed opletten bij envata of er visual composer bij zit.



Het is een heel avondtuur.



De gratis wp site snap ik wel zo'n beetje, maar die vind ik te beperkt. Maar ik raak een beetje ontmoedigd van alle termen die je om te oren vliegen als je wat meer wil. Daarom wil ik ook geen wordpress.org. Dan kun je weliswaar heel veel, maar dat wordt met echt te ingewikkeld.Een wordpress theme koop je buiten wordpress om in principe, die heb je dan als bestand op je computer. Om deze zichtbaar/werkend/online te krijgen moet je hem op een site zetten. Een site heeft een domeinnaam (www.hiereennnaam.nl) en een hosting (waar je site als het ware op staat, je plekje op het internet) nodig. De theme die je hebt gekocht, upload je via je hosting.



Dit youtube staan er tal van filmpjes die het beter uitleggen dan mij haha!



En wat Focus inderdaad zegt: visual composer is ideaal!
@ Focus, ik zag de visual composer in ieder geval bij 1 van de envator themes die ik mooi vind, dus dat komt in orde. Ga het nog even googelen. Thanks.



@ Eefke: bedankt voor je reactie. Ik zou in dat geval dus op zoek moeten gaan naar een hosting (die kun je neem ik aan kopen voor een bedrag per maand) en dan zo'n theme uploaden. Dan heb ik dus geen wordpress meer nodig.

Dat is ook wel aantrekkelijk, want ik zie echt hele leuke themes op envato.

Ik ga eens even snuffelen op youtube.
O wacht. Nu gaan er dingen door elkaar lopen.

Eefke, jij hebt het over Wordpress.org. TO zegt dat ze dat niet wil, maar bij Wordpress.com wil blijven.

De themes die wij genoemd hebben, kun je voor zover ik weet niet uploaden bij Wordpress.com. Sorry voor de verwarring.
Wat je dan moet doen, Lady, is hosting kiezen met enorm goede support, en die vragen of ze Wordpress voor je installeren. En daar kan je dan wel het theme gebruiken.
Er is ook wel wat voor te zeggen om nog even door te zoeken bij de betaalde themes van Wordpress.com. Ik vind hun support erg goed. En bij een nieuwe hostingprovider is dat maar afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Oeps, daar had ik even overheen gelezen, sorry! Wordpress theme's van envato is inderdaad met wordpress.org.
Oh, dat is jammer. Maar is het niet zo dat je bij wordpress.org juist zelf heel veel code moet kennen? Echt moet kunnen programmeren? Of omzeil je dat als je zo'n theme met visual composer gebruikt?
quote:orkenflow schreef op 04 november 2016 @ 16:56:

Wat je dan moet doen, Lady, is hosting kiezen met enorm goede support, en die vragen of ze Wordpress voor je installeren. En daar kan je dan wel het theme gebruiken.



Dank je Orkenflow, dat is misschien ook wel een optie.

Als ik maar niet zelf een websiteprogrammeur moet worden, want ik ben niet zo technisch
Alle reacties Link kopieren
Nee je hoeft zelf niet te programmeren! Als je een fijne hosting hebben hoef je alleen nog maar je theme te uploaden en dan kun je aan de slag.
Met hosting bedoel je dan wordpress.org of moet je daarbij dan nog een aparte hosting aanschaffen? (hele domme vraag misschien, want misschien is wordpress geen hosting)



Ben blij met jullie antwoorden, het maakt me wel meer duidelijk dan zelf alleen maar googelen.
Wordpress.org is de club waar je het programma Wordpress kan krijgen. Dat moet je dan (laten) installeren bij je hostingprovider.
Alle reacties Link kopieren
Een hosting is iets wat je huurt, een stukje ruimte op een server, waar jouw website op draait.

Als je een hostingpakket en domein bij een leverancier afneemt, moet je wel wordpress zelf installeren. De meeste hebben de optie om dit voor je te doen tegen extra kosten uiteraard. (je website heeft dan als link blablabla.nl)



Het is goed zelf te doen hoor, je moet wel weten wat je doet (database tabel prefix goed configureren o.a.)

Volgens mij kan je ook bij Wordpress zelf je site hosten, je krijgt dan wel in je link iets van blablabla.wordpress.com.



Domme vragen bestaan niet, ik hoop wel dat je wat aan de antwoorden heb.



Het is mijn werk.
Love bubbles....
Ik vind het heel leerzaam!



Dus als ik het goed begrijp moet ik dan de volgende stappen nemen:



- een hostingprovider zoeken en daar hostingpakket en domeinnaam huren

- wordpress.org installeren

- theme kopen en uploaden

- website maken



Volgens mij moet dat nog wel te doen zijn. Eventueel inderdaad die hostingprovider wordpress laten installeren. En zeker als je met een plugin als visual basic makkelijker je site kunt ontwerpen, lay-out enzo. Ik zie dat er in mijn buurt ook een cursus wordt gegeven over websites maken in wordpress, dat is ook nog een optie, om wat beter te leren wat je kunt doen ermee.



In tegenstelling tot wordpress.com zie ik bij evanto een hoop themes die ik echt mooi vind. Veel opties ook vaak, bijv. over fullwidth / geen sidebar etc.
Alle reacties Link kopieren
Wereld van verschil, premium themas en de gratis themas.



Je hebt het goed inderdaad. Het is niet moeilijk, echt niet. Gewoon goed inlezen.

Mijn hostingprovider had de optie om het al te installeren bij aanschaf, was gewoon op 1 knop drukken.



Is dit niet mogelijk (bijna alle providers hebben dat nu tegenwoordig) dan moet op de FTP-omgeving gaan zitten werken)



Installeren van wordpress
Love bubbles....
Focus, dan weet je vast ook wel wat een goede, betrouwbare hostingprovider is met goede support?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven