VPN discussie topic - Ervaringen met VPN's

10-03-2017 13:00 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk kunnen we in dit topic ervaringen uitwisselen over het gebruik van een VPN voor veilig, anoniem en vrij internet. De afgelopen week ben me in VPN's gaan verdiepen omdat ik een jaar naar het buitenland ga, en daarbij wel graag toegang wil tot alle websites en televisieprogramma's die vanuit Nederland ook toegankelijk zijn (mijn reden voor een VPN is vooral 'vrij' internet dus ). Nu hoor ik ook wel van anderen dat het onderwerp VPN's meer begint te leven. Nu is er her en der op het internet natuurlijk veel informatie te vinden voor inspiratie (en ik heb me ook wel laten inspireren hoor ;) ). Maar mogelijk is het ook goed om hier een informatief topic aan te wijden op VIVA waar we ons eigen zegje kunnen doen en ideeën kunnen delen. Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen namelijk, ook met betrekking tot VPN-gebruik in het buitenland!



1. Hoe werkt een VPN precies

Een VPN is een afkorting voor Virtual Private Network. Een VPN versleutelt je dataverkeer op het internet, en leidt je dataverkeer om via een server van de VPN provider. Je krijgt daardoor een nieuw IP-adres (dat van de externe VPN-server) en jouw eigen IP-adres is niet meer te zien voor anderen. Vanaf dat moment ben je dus helemaal anoniem op het internet, omdat jouw acties niet meer herleid kunnen worden tot jouw IP-adres. De versleuteling zorgt er daarnaast voor dat je data niet zomaar onderschept kan worden door kwaadwillende hackers of zelfs overheden.



2. Verbinden met servers over de hele wereld

Met de meeste VPN-aanbieders heb je de mogelijkheid om te verbinden met servers over de hele wereld. Zelf vertrek ik bijvoorbeeld naar Zuid Afrika binnenkort. Vanuit Zuid Afrika kan ik met een VPN verbinding maken met een server in Nederland, waardoor mijn internetverkeer via Nederland zal lopen. Ik krijg dan ook een Nederlands IP-adres in plaats van een Zuid Afrikaans IP-adres. Voor alle websites en diensten die ik opvraag lijkt het dus dat ik vanuit Nederland op het internet zit. Met alle bijbehorende voordelen. Heel fijn, want ik heb bijvoorbeeld liever de Nederlandse Netflix dan de Zuid Afrikaanse Netflix (i.v.m. ondertitels )



3. Wat zijn de voordelen van een VPN?

In de kern is het zo dat je compleet anoniem en beveiligd kan surfen met een VPN, en dat je artificieel je 'locatie' kan wijzigen door een IP-adres van een ander land aan te vragen. Enkele voordelen zijn onder andere:

Helemaal anoniem surfen. De overheid, de internetprovider, de websites die jij bezoekt; allemaal tasten ze in het duister wat jouw identiteit is.Veilig op openbare wifi. Door de versleuteling van de VPN-verbinding kan je data niet meer zomaar onderschept worden en kunnen eventuele hackers niet meer zomaar meekijken wat je doet. Zelfs niet als je per ongeluk verbinding hebt gemaakt met een 'onbetrouwbaar, gevaarlijk wifi-netwerk'Websites of content die geblokkeerd zijn in een land (Facebook, Youtube-video's) kun je nu toch bekijken door te verbinden met een VPN server van een land waar dergelijke content wel beschikbaar is. Je hebt immers een IP-adres van een ander land, waarmee wordt bepaald dat bepaalde content nu ineens wel beschikbaar is. Ook kan je bij streamingdiensten het aanbod van andere landen bekijken. Je kan vanuit Nederland bijvoorbeeld verbinden met een Amerikaanse VPN-server, en dan toegang krijgen tot de Amerikaanse versie van Netflix (veel groter aanbod)Mogelijkheid om Skype en WhatsApp te gebruiken in landen waar dat geblokkeerd is.Anoniem downloaden. Niet dat ik specifiek illegaal downloaden wil promoten, maar sommige mensen zien dit als een voordeel van een VPN. Stichting Brein en je internetprovider kunnen niet meer zien wat je downloadt door je nieuwe IP-adres, en je loopt dus ook geen risico op claims. Nogmaals, niet iets wat ik wil propageren, maar sommigen bestempelen het als voordeel. En niet alles wat je downloadt is per definitie illegaal natuurlijk!

Zijn vast nog meer voordelen die ik niet ken, dus vul me gerust aan!



4. Groot aanbod: welke VPN is goed?

Er lijken echt heel veel VPN-aanbieders te zijn, en er zijn zowel betaalde als gratis VPN-opties. Een lijstje met aanbieders dat ik vond op het internet:

PureVPN

GOOSE VPN - kortingscode: Privacy

VyprVPN

NordVPN

ExpressVPN

Windscribe

ZenMate

CactusVPN

Invisible Browsing

IPVanish

IronSocket

LiquidVPN

HideMyAss

Private Internet Access

StrongVPN

BlackVPN

SurfEasy

AirVPN

TorGuard



En er werden er ook een paar genoemd die gratis waren:

Cyberghost

Tunnelbear

HotSpotShield



Welke VPN nu precies goed is dat moeten we in de reacties maar met elkaar bespreken! Elke aanbieder prijst zichzelf aan natuurlijk, daarom zijn gebruikerservaringen het waardevolst. Dus als je ervaring hebt met een van deze aanbieders, laat ons weten wat je van ze denkt. En als er een aanbieder niet tussen staat, kunnen we die toevoegen.



5. De techniek achter VPN

Voor dit onderdeel heb ik een beetje rond moeten kijken op andere websites, omdat dit technische aspect ook voor mij wat ondoorgrondelijk is nog. Het schijnt dat je een paar verschillende beveiligingsprotocollen hebt waarmee je internetverkeer beveiligd wordt. Dit zijn de opties kort samengevat:



Open VPN

Voordelen: Continu verbeteringen (open source), goed beveiligd, omzeilt firewalls

Nadelen: Complexiteit om in te stellen en te laten draaien (via geleverde programma’s/apps wordt dit probleem vaak opgelost)



PTPP

Voordelen: Makkelijk, snel en werkt op vrijwel elk platform

Nadelen: Zwakke encryptie, toegankelijk voor geheime diensten



L2TP/IPSec

Voordelen: Makkelijk, redelijke encryptie en werkt op vrijwel elk platform

Nadelen: Ietwat traag, kan door firewalls geblokkeerd worden



IKEv2

Voordelen: Heel snel, stabiel, veilig en makkelijk

Nadelen: Geblokkeerd door sommige firewalls, closed source, niet compatibel met alle besturingssystemen



6. Waar nog meer op letten?

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. Dit zijn in principe prijs, privacy/bescherming, klantondersteuning, snelheid, functies. En kijk of er nadelen zijn waar je rekening mee moet houden.



Prijs

Dit spreekt voor zich. Je hebt betaalde VPN's en gratis VPN's. De gratis diensten hebben vaak wat beperkingen (snelheid, datalimiet, functies die ondersteund worden). Bij de betaalde diensten lijken de prijzen flink uiteen te kunnen lopen, maar ga uit dat je in het gunstige geval zo'n 3 euro per maand kwijt bent en dat dit kan oplopen tot ongeveer 11 euro (als ik de aanbieders in het bovenstaande lijstje even vlug doorloop tenminste!).



Privacy/bescherming

Niet alle VPN-aanbieders gaan op dezelfde manier om met jouw gegevens. Sommige aanbieders geven aan logs bij te houden (dat betekent dat er toch ergens geregistreerd wordt dat je gebruik hebt gemaakt van hun VPN op een bepaald tijdstip). Andere aanbieders zeggen dan weer helemaal geen logs bij te houden, dus dan kan er volgens hen ook absoluut niets meer achterhaald worden betreffende jouw internetgedrag.



Klantondersteuning

Spreekt voor zich, zijn ze een beetje redelijk tegenover hun klanten en in staat om te assisteren bij eventuele problemen? Dit schijnt ook niet altijd even fijn geregeld te zijn, afhankelijk van de aanbieder.



Snelheid

Is de verbindingssnelheid een beetje redelijk? Dat je dataverkeer wordt omgeleid via een externe server en wordt versleuteld schijnt de snelheid van je verbinding best te kunnen beïnvloeden (in negatieve zin). Ook hier zijn er weer verschillen tussen de aanbieders (de een is snel, de ander tergend langzaam; dus laten we hier wat persoonlijke ervaringen uitdelen )



Functies

Sommige VPN-aanbieders schijnen meer functies te bieden dan andere. Dit kunnen complexe technische dingen zijn, zoals automatische IP-adreswisselingen. Maar ook verschillen aanbieders bijvoorbeeld in of ze het downloaden via torrentwebsites ondersteunen (soms is dit geblokkeerd bij bepaalde aanbieders).



Nadelen

Zoals aangegeven kan je snelheid lager liggen. En soms werken bepaalde functies niet (zoals downloaden en Netflix). Het ligt eraan of je een VPN-aanbieder hebt die dit ondersteunt. En iemand heeft me verteld dat je in sommige landen toch moet oppassen met een VPN. In Turkije is Erdogan bijvoorbeeld niet blij met VPN's, omdat VPN's anoniem surfen toestaan, en de Turkse staat wenst controle te hebben over wat er op het internet gebeurt.



7. VPN aanbieders bespreken

Ik heb vast nog wat dingen gemist, aangezien ik me als relatieve leek nu een week aan het inlezen ben. Vind het wel fascinerend hoe werkt allemaal. Ben zelf ook nog aan het dubben welke aanbieder ik nu de voorkeur geef, ook met het oog op mijn vertrek naar het buitenland. Ik hoop dat ik voor anderen wat nuttige informatie heb kunnen geven over VPN's! Graag hoor ik ervaringen van mensen die al wat meer vertrouwd zijn met het onderwerp, ben benieuwd!
Smile
Alle reacties Link kopieren
Kon je dit niet op Fok of Tweakers kwijt? Denk dat er weinig viva dames interesse hebben in surfen via een VPNverbinding...
Alle reacties Link kopieren
Waarom gelijk zo afwijzend, dit is toch de digi pijler? Op die sites staat het allang op maar ik ben er nog niet zo zeker van dat hier geen belangstelling zou bestaan.
Ik weet wel wie er hier gaat reageren



Zelf vind ik het nogal sneu dat als je dan in het buitenland gaat wonen veel NL'se tv kijkt (sommige mensen volgen echt álle programma's en zitten ook nog constant op NL'se fora) waarom ben je dan überhaupt in het buitenland gaan wonen?

Ga daar een leuk leven opbouwen of zo denk ik dan.
Aanvulling; af en toe begrijp ik wel hoor, maar van die types die constant maar alles in NL volgen, nee beetje triest is dat.
Wat Netflix betreft kom je al snel bedrogen uit. Zij blokkeren gebruikers die via VPN kijken. Resultaat is, vroeg of laat, een onbruikbaar account.

Er is nog een handje vol VPN's die nog door de blokkade komen, maar dat duurt echt niet lang meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loca_Loca schreef op 10 maart 2017 @ 13:19:

Aanvulling; af en toe begrijp ik wel hoor, maar van die types die constant maar alles in NL volgen, nee beetje triest is dat.Zal ook zeker niet de hele tijd Nederlands tv kijken hoor, kijk sowieso niet zo veel televisie. Maar programma's als Nieuwsuur zie ik toch graag terug met enige regelmaat, en dat is vaak geblokkeerd buiten Nederland. Maar genoeg moois te zien in Kaapstad lijkt mij, dus zeker geen non-stop televisie haha.
Smile
quote:Vertigo90 schreef op 10 maart 2017 @ 13:27:

[...]





Zal ook zeker niet de hele tijd Nederlands tv kijken hoor, kijk sowieso niet zo veel televisie. Maar programma's als Nieuwsuur zie ik toch graag terug met enige regelmaat, en dat is vaak geblokkeerd buiten Nederland. Maar genoeg moois te zien in Kaapstad lijkt mij, dus zeker geen non-stop televisie haha.Veel plezier iig!
Ik vind dit zeker interessant. Nu even geen tijd, dus verkapte tvp.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad cyberghost. Ik stream regelmatig bijvoorbeeld Teen Mom of The Vampire Diaries, maar niet vaak genoeg om daar echt een volledig betaald account voor te nemen. Dat vind ik weer onzin voor series terugkijken, als ik anoniem moest surfen voor mijn werk oid zou ik wel een betaald account nemen.



Ik heb geen idee of het nou écht werkt, maar het voelt we ietsje veiliger
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
interessant topic, konn eerst door in de smart tv wat instellingen te wijzigen Amerikaanse netflix kijken, helaas werkt dat niet meer. Hola gebruikte ik op een android tv stick maar die is helaas kapot. Nu dus veroordeeld tot het aanbod van Netflix Nederland en dat valt me toch tegen.



lijkt me heel prettig dat je als je straks in ZA bent de Nederlandse programma's kunt zien zonder restricties, ik blijf dit topic volgen
*leest mee*
Ik heb VPN en dat zit automatisch in windows 10, dus ik ging er vanuit dat iedereen dat nu wel heeft.
quote:Cateautje schreef op 10 maart 2017 @ 14:18:

Ik heb VPN en dat zit automatisch in windows 10, dus ik ging er vanuit dat iedereen dat nu wel heeft.





Weet je dat zeker?

VPN wordt over het algemeen gebruikt om illegale praktijken te kunnen verbergen.

Lijkt mij heel stug dat Windows dat gratis en standaard aanbiedt in hun systemen.
quote:Lucylucille schreef op 10 maart 2017 @ 14:27:

[...]





Weet je dat zeker?

VPN wordt over het algemeen gebruikt om illegale praktijken te kunnen verbergen.

Lijkt mij heel stug dat Windows dat gratis en standaard aanbiedt in hun systemen.Ja, dat weet ik zeker.
Alle reacties Link kopieren
Interessant. Op internet zie ik ook deze lijst met gratis vpn providers: Gratis VPN providers. Iemand ervaring met een van deze?
Ik leef nu, niet morgen
quote:Cateautje schreef op 10 maart 2017 @ 14:29:

[...]



Ja, dat weet ik zeker.Google leert mij dat je wel verbinding kan maken vanuit Windows 10, maar dat je toch echt zelf nog een VPN-provider nodig hebt en moet kiezen.

google
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook aan het reizen in het buitenland

en ik heb gekozen voor de aanbieder www.windscribe.nl

Ze hebben ook een snelle server in Nederland.



Het werkt allemaal heel makkelijk,

Netflix werkt, uitzending gemist ook.

Het enige wat je hoeft te doen is aanmelden en het programma installeren.
quote:Courage-- schreef op 10 maart 2017 @ 14:33:

[...]



Google leert mij dat je wel verbinding kan maken vanuit Windows 10, maar dat je toch echt zelf nog een VPN-provider nodig hebt en moet kiezen.

googleJa, dit dacht ik dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik ga GooseVPN een maand proberen. Net aangemeld met de couponcode PRIVACY (stond ergens op internet). Het is een Nederlandse provider en de eerste maand is toch gratis, dus als het niks is stop ik mijn account weer..

Ik laat je weten hoe hij bevalt. Bedankt voor de uitgebreide uitleg in ieder geval!
Ik leef nu, niet morgen
Ik gebruik PIA. Bevalt op zich goed maar mijn laptop is wel iets trager geworden bij het opstarten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik torguard werkt snel en is erg goed.

Kost iets van 50-60 euro per jaar voor 5 actieve VPN sessies.



Het heeft best veel servers en privacy & VPN opties.

Ook krijg je een gratis Torguard E-mail erbij die je kan gebruiken en een heleboel proxy's servers en dergelijke.

Je kan ook gemakkelijk een browser extensie installeren voor je proxy. Simpel en gemakkelijk te gebruiken.



Ik heb wel eens andere VPN providers gebruikt maar deze is een stuk beter en betrouwbaarder.

Ik gebruik het voor verschillende doeleinden zoals: Torrents, encrypted verkeer als je op openbare WIFI of school netwerk zit, en om blokkades te ontwijken en natuurlijk anoniem zijn :P Sommige vrienden & familie monitoren namelijk hun netwerk thuis.

(Ik ook overigens, maar niet specifiek omdat ik iedereen z'n bezochte websites wil inzien.

Ik maak namelijk gebruik van een addblocker thuis en daar zie je alle websites in wie wat bezocht heeft maar daar kijk ik niet naar)



Overigens moet je geen gratis VPN providers gebruiken, tenzij je het voor onbelangrijke doeleinden gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Zelf gebruik ik Ultrasurf en dit bevalt mij prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Cyberghost op zich prima. Is gratis dus je krijgt redelijk wat pop-ups met aanbiedingen om de betaalde versie te kopen, maar die zijn makkelijk te negeren. Een gratis VPN is trouwens niet per definitie slechter/onveiliger.
Alle reacties Link kopieren
Gratis is af te raden inderdaad.

Je krijgt veel advertenties vaak.

Meestal is het langzaam.

En je privacy is ook niet altijd gewaarborgd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven