SPSS-vraag

16-04-2017 12:19 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk leest een SPSS-expert deze vraag

Twee vragen in mijn dataset hebben verschillende schalen.

Nu weet ik dat je moet standaardiseren om de schalen vergelijkbaar te maken en op die manier bijvoorbeeld een samengestelde variabele kunt bouwen.

Maar moet je bij de bivariate correlatie dan ook de gestandaardiseerde variabelen gebruiken voor de correlatietabel?

Dit lijkt mij logisch, maar ik kan er niets over terugvinden.

En hoe zit het bij de lineaire regressie?

In de coëfficiëntentabel zie je al een Beta terug die gestandaardiseerd is.

Is het dan niet meer nodig om de gestandaardiseerde variabelen te gebruiken?



Alvast enorm bedankt voor de hulp!!
Wat wil je precies gaan doen? Voor een correlatie hoeven de variabelen niet per se dezelfde schaal te hebben.

Maar als je een gestandaardiseerd variabele maakt, zou ik alle analyses daarmee doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Marie87!



Volgens mij geef je al antwoord op mijn vraag: voor een correlatie hoeven variabelen niet dezelfde schaal te hebben.

Als ik het goed begrijp, moet je alleen standaardiseren als je een samengestelde variabele wilt maken met verschillende schalen.



Wat ik wil doen?

Ik maak gebruik van een dataset met een samengestelde variabele (door een derde gemaakt) en wil die gebruiken voor een bivariate analyse en een lineaire regressieanalyse.

Nu zie ik dat die specifieke samengestelde variabele een andere schaal heeft dan de andere samengestelde variabelen.

Dus dacht ik: moet ik die samengestelde variabelen eerst allemaal standaardiseren?
Alle reacties Link kopieren
Dit is meer een statistiek dan een SPSS vraag. Maar ik zie ook niet in waarom je zou gaan normaliseren bij correlatie of regressieanalyse.
Moet ik bij zo'n samengestelde variabele denken aan iets als BMI?
Alle reacties Link kopieren
De samengestelde variabele bestaat uit een aantal vragen over een onderwerp. Die vragen geven antwoord op verschillende dimensies van de samengestelde variabele.

Hierbij moet je denken aan de samengestelde variabele Kwaliteit die bestaat uit de variabele Snelheid, Accuratesse, Vriendelijkheid, etc.
Ah, ik snap het principe, maar niet zo goed waarom je zou moeten standaardiseren. Maar ik werk ook niet met dat soort variabelen.



Is jouw vraag in ieder geval beantwoorden TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven