Wat doe je met je oude smartphone?

23-07-2017 09:29 29 berichten
Er ligt hier een iPhone 4 los in een bureaula. Vier jaar naar tevredenheid gebruikt, maar de accu werd slechter (bij intensief gebruik), de telefoon trager, en hij ondersteunde al een paar jaar geen software updates meer. Hij ligt hier nu niks te doen in een lade, maar werkt nog prima.

Voor iPhones geldt dat alles dat ouder is dan de 5s dit jaar sowieso geen software update krijgt, en in die zin ook de moeite van het verkopen amper meer waard is. Maar misschien zijn er mensen die hun oude telefoon op een slimme manier hergebruiken. Hoe gebruikt iedereen zijn oude telefoon?

Die van mij heeft al voor twee mensen als noodtelefoon gediend toen hun eigen toestel ermee ophield. Voor de rest ben ik nog zoekende, want weggooien vind ik eigenlijk zonde.

Mocht ik nu een nieuwe telefoon aanschaffen dan verkoop ik m'n huidige iPhone waarschijnlijk. Die is nu twee jaar oud, en zal vast nog wel wat opbrengen. Als ik die nog twee jaar zou houden daarentegen dan heb ik opnieuw een telefoon die voor mij nog prima werkt, maar al aardig in waarde gedaald is.

Edit: ik had nog een poll-optie willen toevoegen voor als de telefoon echt compleet onbruikbaar is geworden. Gaat niet meer helaas.

Wat doe je met je oude telefoon?

Totaal aantal stemmen: 35

Zelf verkopen (31%)
Omruilen / inleveren in de winkel (6%)
Back up telefoon (37%)
Anders nl (26%)
Doorverkopen op MP en als dat niet lukt gaat ie gewoon de vuilnisbak in
In de kast laten verstoffen
Als iemand 'm nog wil hebben geef ik 'm weg, en anders lever ik 'm in bij bijvoorbeeld Stichting Aap. Zij krijgen er dan nog wat geld voor en alle schaarse grondstoffen in de telefoon kunnen worden hergebruikt.
Ik heb een hele collectie. Door verkopen vind ik niet prettig wegens data die er op staat (en nooit compleet weg is). Eigenlijk zou ik die gewoon eens moeten weg gooien in een zak vuilnis.
Kan je die iPhone niet verkopen voor onderdelen ergens?
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur mijn oude telefoons op naar Stichting AAP. Hierdoor worden de grondstoffen hergebruikt zodat er niet steeds opnieuw grondstoffen gewonnen moeten worden en oerwoud gekapt.

Het doet me echt pijn dat mensen hun oude telefoons gewoon weggooien. Echt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik verkoop m'n oude telefoon zodra ik een nieuwe heb.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Die gebruik ik om thuis te internetten met wifi.
Alle reacties Link kopieren
Dat van Stichting AAP wist ik niet, maar dat lijkt me een mooie manier. Er liggen hier ook nog wat oude, dus ik ga daar eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Anders namelijk: Ik leg ze in een la, of in een doos, of ergens anders waar ik nooit meer kijk en niet opruim in de vaste veronderstelling dat ik ze nog een keer ga opsturen naar zo'n stichting, of een prijs mee ga winnen bij de 'leve je oude mobiel in en win' actie die ik nooit voorbij zie komen, of dat ik er nog iets anders nuttigs mee kan. :facepalm:
Stichting Aap als ze echt oud of stuk zijn. Ik koop tegenwoordig alleen een nieuwe als de oude echt te traag word of kapot gaat. Maar vroeger verkocht ik de goede nog gewoon op MP.
Naar de kids
'Vroeger' naar de kinderen, maar die betalen nu hun eigen telefoon. Ik bewaar ze, gewoon omdat het leuk is om te zien hoe telefoons veranderen. Ik heb m'n 1e mobieltje ook nog (die had overigens de beste ringtone ooit, nooit meer terug gevonden).
Alle reacties Link kopieren
Als wifi hotspot gebruiken tijdens je vakanties.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Is het erg als er geen updates meer komen?

Mijn iPad heeft al minstens zes keer geupdated maar telkens werd hij er slechter op. Bijvoorbeeld. Tegenwoordig moet je elke keer dat hem pakt een pincode invoeren en ik vond de eerste icons het mooiste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ermee doe? Niets. Hij schijnt zichzelf te beschermen tegen een bijna leeggelopen batterij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Iedereen in elk ontwikkelingsland heeft tegenwoordig een smartphone zo te zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik gebruik mijn oude telefoon als reserve. En ik neem 'm mee om foto's te maken op vakantie en op het strand enzo. Omdat het een waterdichte is en ik 'm lekker ontspannen kan gebruiken en foto's mee kan maken zonder dat het een ramp is als ik 'm per ongeluk in het (ondiepe) water laat vallen.
CleopatraVII schreef:
23-07-2017 10:00
Ik stuur mijn oude telefoons op naar Stichting AAP. Hierdoor worden de grondstoffen hergebruikt zodat er niet steeds opnieuw grondstoffen gewonnen moeten worden en oerwoud gekapt.

Het doet me echt pijn dat mensen hun oude telefoons gewoon weggooien. Echt.
Ik heb ook een keer een telefoon bij hen ingeleverd. Beetje jammer was dat ik daarna steeds door ze gespammed werd...Het is nu gelukkig opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur mijn oude op naar stichting AAP

https://www.aap.nl/nl
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
23-07-2017 12:13
Ik heb ook een keer een telefoon bij hen ingeleverd. Beetje jammer was dat ik daarna steeds door ze gespammed werd...Het is nu gelukkig opgelost.
Dat is raar. Je hoeft helemaal geen gegevens in te vullen namelijk. Je doet het gewoon in een envelop en stuurt het op (gratis).
Dus dan zul je zelf je e-mail of adres hebben gegeven terwijl dat niet nodig is?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Jammer dat ik nu pas lees over stichting AAP. Oude telefoons gingen hier de kliko in.
Alle reacties Link kopieren
Als reserve of voor tijdens het sporten (bij het wielrennen vind ik het niet fijn om een dure nieuwe telefoon bij me te hebben met het risico dat hij valt en stuk gaat). Als de kinderen wat ouder worden gMullen ze naar hun gaan.
Alle reacties Link kopieren
Stichting Aap dus.
Maar aan mij hebben ze niet veel. Heb momenteel alleen een oude Nokia 1600
Terug naar fabrieksinstellingen en op mp zetten. Tot nu toe altijd kunnen verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven