Slechte wifi

15-08-2017 16:45 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn internet komt van een modem van KPN, die staat in de meterkast. Heb daar van altijd goed bereik en snelheid rond 35 Mbit mee gehad via de wifi. Maar de laatse maand is mijn wifi gewoon slecht rond de 10 Mbit. Laptop helemaal laten na kijken, niets aan de hand. Modem van de KPN is ook niets mee zegt een monteur. Er niets nieuws verandert in huis wat kan storen. Ook zijn er geen werkzaamheden in de buurt en KPn zegt geen storingen te hebben.

Snap er niets van!

Hoe komt dit nu zo plotseling, weet iemand antwoord of heeft hetzelfde gehad. KPN weet het niet.

Zit nu te denken om een kabel te trekken maar met twee kids.. of misschien een versterker of zoiets.
Je bent niet de enige, hier ook ineens sinds een maand slechter internet. Wordt er echt gek en geïrriteerd van.
Alle reacties Link kopieren
Is soms één van je buren op hetzelfde wifi-kanaal gaan zitten als dat jij zit ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
15-08-2017 16:55
Is soms één van je buren op hetzelfde wifi-kanaal gaan zitten als dat jij zit ?
Dit. Mogelijk zitten jullie elkaar in de weg. Probeer eens je modem op een ander kanaal te zetten. Dat zou met deze tool moeten lukken:

https://www.kpn.com/service/internet/wi ... jzigen.htm
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, zal het vanavond doen :)

Kijk Netflix maar met dit zo langzaam.
Alle reacties Link kopieren
Helaas het helpt niet..zucht
Jammer...

Hoe is de snelheid als je bekabeld internet?
Is het alleen op bepaalde tijdstippen traag of de hele dag?
Zit je ook niet misschien te ver weg van het wifi punt? Hoe groter de afstand hoe slechter het bereik hoor ik ook weleens
Alle reacties Link kopieren
Vraag KPN om een andere modem. Laat nogmaals een monteur alles doormeten. Test ook zelf met meerdere andere apparaten om uit te sluiten dat het alleen aan het apparaat ligt.

Verander het wifi wachtwoord om uit te sluiten dat anderen volop je netwerk aan het gebruiken zijn en langzamer maken zonder dat je het door hebt.

De modem in een meterkast zetten, lijkt me overigens niet bevorderlijk voor de signaalsterkte. Meestal toch een kleine en afgesloten ruimte ergens bij de voordeur. Misschien helpt het als je de modem in de woonkamer zet?
Alle reacties Link kopieren
met https://play.google.com/store/apps/deta ... i.analyzer kun je eens kijken hoe sterk het signaal vlakbij het modem en in de rest van je huis is. En of er nog 5 buren op hetzelfde kanaal zitten.

Een super sterk signaal, maar toch een trage verbinding? Dan kan het ook aan het modem / achterliggende netwerk liggen.
Een zwak signaal? dan je modem verplaatsen of een losse router / access point plaatsen.

Heb ooit eens een meterkast gezien met een metalen plaat in de houten deur verwerkt. Was ook niet bevordelijk.

Vaak is de meterkast vlak bij de voordeur. Is op zich niet de meest logische plaats. Logischer is in het midden van je huis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips. Heb een ICT'er gevonden die alles gaat bekijken, meten en hopelijk een (goedkope) oplossing geeft al kost hij geld. KPN monteur ook, had er voor gebeld, ja mevrouw pas over vier weken kan hij komen.

De router van KPN zit in de meterkast omdat het van KPN moest, dat deze zo dicht mogelijk bij de glasvezel aansluiting zit. Vond het ook een vreemde plaats, maar wie ben ik een simpele huismoeder.
Alle reacties Link kopieren
Dat modem op punt van binnenkomen van de glasvezel / telefoonkabel / coax zit, is niet vreemd inderdaad. Minder kans op problemen tgv slechte kabels van de gebruiker die vervolgens KPN weer op mag lossen.

Wel is het eigenlijk vreemd om daar ook direct de router / wifi-antenne te plaatsen. Dat kan ook los van elkaar. Voor paar tientjes heb je een accesspoint dat je (bedraad) koppelt aan de router (het router deel van je modem) en waar je dan een tactische plaats in huis voor kiest.

Of je zet op de plek van het access point een router met draadloze mogelijkheden, als je behoefte hebt aan wat geavanceerdere opties die het modem/router ding van KPN/Ziggo/etc niet kan geven.
Maar waarom zou het aan het bereik liggen als dat eerst wel goed was en er in huis niets is veranderd?

Ik zou eerst eens kijken of er niemand zit mee te liften op je netwerk (verander je wachtwoord!) en of de provider je niet toevallig heeft afgeknepen. Dat doen ze weleens op drukke momenten van de dag en/of als jij buitensporig veel bandbreedte verbruikt.
Alle reacties Link kopieren
Een bevriende ICT'er heeft de KPN router teruggezet op fabriekswaarde en daarna de netwerknaam en wachtwoord verandert. Tevens een accespont (zeg ik het goed) neergezet bij de tv in de woonkamer. Deze is verbonden met een draad aan de KPN router.

Nu heb ik weer super snelle wifi en kan mijn laptop met een draad aan de accespoint vastmaken (bij de eettafel en bank). Kabels is ook gelegd door mijn ICT'er en netjes weg gewerkt zodat mijn meiden er niet over struikelen. Hierdoor heb ik de volledige snelheid wat 100Mbit is :)

Bedankt alle voor de reacties en hier een blije moeder
Alle reacties Link kopieren
Kortste en goedkoopste klap: internetten via 4G met je/een telefoon als modem. Werkt als een tierelier!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-09-2017 07:30
Kortste en goedkoopste klap: internetten via 4G met je/een telefoon als modem. Werkt als een tierelier!
Dan heb ik een nieuwe telefoon nodig wat duurder zal zijn dan wat er nu allemaal gedaan is door mijn ICT'er

Maar bedankt voor het meedenken :)
Alle reacties Link kopieren
Veel telefoons zijn al 4G ready. Heb je alleen sim nodig. 25 euro per maand bij Tele2. Unlimited bellen en internetten.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft een modem bij het aansluitpunt plaatsen... bij dsl klopt het dat het modem zo dicht mogelijk (max 1.5m kabel) bij het aansluitpunt niet staan anders krijg je een zogeheten klapperlijn. Een lijn die steeds uitvalt.
Bij Coax weet ik niet zeker hoe en wat.
Maar glasvezel maakt echt niks uit of het modem naast de vezel geplaatst wordt of 50 meter verder op met een lange (degelijke) netwerkkabel ertussen.

Wat betreft slechtere Wi-Fi, er zijn een heleboel dingen die kunnen storen op dit signaal. Zeker op de 2.4 GHz frequentie. Een paar voorbeelden zijn een babyfoon, DECT telefoons, draadloze muizen en andere Wi-Fi netwerken. Er is steeds minder aan te doen helaas. Kanaal wijzigen werkt vaak. Een repeater of accespoint kan ook een oplossing zijn. Beste manier van verbinding maken is nog steeds met een directe kabel.
Zelfde klacht hier!
sonjavg schreef:
17-08-2017 08:26
Bedankt allemaal voor de tips. Heb een ICT'er gevonden die alles gaat bekijken, meten en hopelijk een (goedkope) oplossing geeft al kost hij geld. KPN monteur ook, had er voor gebeld, ja mevrouw pas over vier weken kan hij komen.

De router van KPN zit in de meterkast omdat het van KPN moest, dat deze zo dicht mogelijk bij de glasvezel aansluiting zit. Vond het ook een vreemde plaats, maar wie ben ik een simpele huismoeder.
Daar zit hij bij mij ook ivm de glasvezel. Hier soms een snelheid. 3-7 mbyte. Of traagheid eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Problemen met KPN hoor ik meer in mijn omgeving. Dat gaat zover dat ze glasvezelverbinding verkopen in een regio waar nog helemaal geen glaskabel beschikbaar is. Uitvallende verbinding hoor ik ook regelmatig. Mijn advies is KPN opzeggen en een andere provider kiezen.
Alle reacties Link kopieren
smaldeel schreef:
14-09-2017 19:11
Problemen met KPN hoor ik meer in mijn omgeving. Dat gaat zover dat ze glasvezelverbinding verkopen in een regio waar nog helemaal geen glaskabel beschikbaar is. Uitvallende verbinding hoor ik ook regelmatig. Mijn advies is KPN opzeggen en een andere provider kiezen.
En dan bij een andere partij over dezelfde leidingen internetten, met vergelijkbare apparatuur in dezelfde meterkast weggestopt.

Aversie tegen KPN mbt niet leverbare verbindingen los je niet op door bij alle problemen te roepen dat je je abonnement maar moet opzeggen.
De monteur is geweest. We zitten nu op een snelheid van 70-100. Erg fijn dus :)
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
02-10-2017 18:07
De monteur is geweest. We zitten nu op een snelheid van 70-100. Erg fijn dus :)
Netjes en fijne dat het opgelost is.
sonjavg schreef:
02-10-2017 21:27
Netjes en fijne dat het opgelost is.
Modem op een andere frequentie (dus niet kanaal) was hier de oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven