Digi
alle pijlers
Slechte wifi
dinsdag 15 augustus 2017 16:45
Mijn internet komt van een modem van KPN, die staat in de meterkast. Heb daar van altijd goed bereik en snelheid rond 35 Mbit mee gehad via de wifi. Maar de laatse maand is mijn wifi gewoon slecht rond de 10 Mbit. Laptop helemaal laten na kijken, niets aan de hand. Modem van de KPN is ook niets mee zegt een monteur. Er niets nieuws verandert in huis wat kan storen. Ook zijn er geen werkzaamheden in de buurt en KPn zegt geen storingen te hebben.
Snap er niets van!
Hoe komt dit nu zo plotseling, weet iemand antwoord of heeft hetzelfde gehad. KPN weet het niet.
Zit nu te denken om een kabel te trekken maar met twee kids.. of misschien een versterker of zoiets.
Snap er niets van!
Hoe komt dit nu zo plotseling, weet iemand antwoord of heeft hetzelfde gehad. KPN weet het niet.
Zit nu te denken om een kabel te trekken maar met twee kids.. of misschien een versterker of zoiets.
dinsdag 15 augustus 2017 17:06
Dit. Mogelijk zitten jullie elkaar in de weg. Probeer eens je modem op een ander kanaal te zetten. Dat zou met deze tool moeten lukken:
https://www.kpn.com/service/internet/wi ... jzigen.htm
woensdag 16 augustus 2017 11:27
Vraag KPN om een andere modem. Laat nogmaals een monteur alles doormeten. Test ook zelf met meerdere andere apparaten om uit te sluiten dat het alleen aan het apparaat ligt.
Verander het wifi wachtwoord om uit te sluiten dat anderen volop je netwerk aan het gebruiken zijn en langzamer maken zonder dat je het door hebt.
De modem in een meterkast zetten, lijkt me overigens niet bevorderlijk voor de signaalsterkte. Meestal toch een kleine en afgesloten ruimte ergens bij de voordeur. Misschien helpt het als je de modem in de woonkamer zet?
Verander het wifi wachtwoord om uit te sluiten dat anderen volop je netwerk aan het gebruiken zijn en langzamer maken zonder dat je het door hebt.
De modem in een meterkast zetten, lijkt me overigens niet bevorderlijk voor de signaalsterkte. Meestal toch een kleine en afgesloten ruimte ergens bij de voordeur. Misschien helpt het als je de modem in de woonkamer zet?
woensdag 16 augustus 2017 11:34
met https://play.google.com/store/apps/deta ... i.analyzer kun je eens kijken hoe sterk het signaal vlakbij het modem en in de rest van je huis is. En of er nog 5 buren op hetzelfde kanaal zitten.
Een super sterk signaal, maar toch een trage verbinding? Dan kan het ook aan het modem / achterliggende netwerk liggen.
Een zwak signaal? dan je modem verplaatsen of een losse router / access point plaatsen.
Heb ooit eens een meterkast gezien met een metalen plaat in de houten deur verwerkt. Was ook niet bevordelijk.
Vaak is de meterkast vlak bij de voordeur. Is op zich niet de meest logische plaats. Logischer is in het midden van je huis.
Een super sterk signaal, maar toch een trage verbinding? Dan kan het ook aan het modem / achterliggende netwerk liggen.
Een zwak signaal? dan je modem verplaatsen of een losse router / access point plaatsen.
Heb ooit eens een meterkast gezien met een metalen plaat in de houten deur verwerkt. Was ook niet bevordelijk.
Vaak is de meterkast vlak bij de voordeur. Is op zich niet de meest logische plaats. Logischer is in het midden van je huis.
donderdag 17 augustus 2017 08:26
Bedankt allemaal voor de tips. Heb een ICT'er gevonden die alles gaat bekijken, meten en hopelijk een (goedkope) oplossing geeft al kost hij geld. KPN monteur ook, had er voor gebeld, ja mevrouw pas over vier weken kan hij komen.
De router van KPN zit in de meterkast omdat het van KPN moest, dat deze zo dicht mogelijk bij de glasvezel aansluiting zit. Vond het ook een vreemde plaats, maar wie ben ik een simpele huismoeder.
De router van KPN zit in de meterkast omdat het van KPN moest, dat deze zo dicht mogelijk bij de glasvezel aansluiting zit. Vond het ook een vreemde plaats, maar wie ben ik een simpele huismoeder.
donderdag 17 augustus 2017 10:21
Dat modem op punt van binnenkomen van de glasvezel / telefoonkabel / coax zit, is niet vreemd inderdaad. Minder kans op problemen tgv slechte kabels van de gebruiker die vervolgens KPN weer op mag lossen.
Wel is het eigenlijk vreemd om daar ook direct de router / wifi-antenne te plaatsen. Dat kan ook los van elkaar. Voor paar tientjes heb je een accesspoint dat je (bedraad) koppelt aan de router (het router deel van je modem) en waar je dan een tactische plaats in huis voor kiest.
Of je zet op de plek van het access point een router met draadloze mogelijkheden, als je behoefte hebt aan wat geavanceerdere opties die het modem/router ding van KPN/Ziggo/etc niet kan geven.
Wel is het eigenlijk vreemd om daar ook direct de router / wifi-antenne te plaatsen. Dat kan ook los van elkaar. Voor paar tientjes heb je een accesspoint dat je (bedraad) koppelt aan de router (het router deel van je modem) en waar je dan een tactische plaats in huis voor kiest.
Of je zet op de plek van het access point een router met draadloze mogelijkheden, als je behoefte hebt aan wat geavanceerdere opties die het modem/router ding van KPN/Ziggo/etc niet kan geven.
donderdag 17 augustus 2017 10:30
Maar waarom zou het aan het bereik liggen als dat eerst wel goed was en er in huis niets is veranderd?
Ik zou eerst eens kijken of er niemand zit mee te liften op je netwerk (verander je wachtwoord!) en of de provider je niet toevallig heeft afgeknepen. Dat doen ze weleens op drukke momenten van de dag en/of als jij buitensporig veel bandbreedte verbruikt.
Ik zou eerst eens kijken of er niemand zit mee te liften op je netwerk (verander je wachtwoord!) en of de provider je niet toevallig heeft afgeknepen. Dat doen ze weleens op drukke momenten van de dag en/of als jij buitensporig veel bandbreedte verbruikt.
woensdag 30 augustus 2017 16:13
Een bevriende ICT'er heeft de KPN router teruggezet op fabriekswaarde en daarna de netwerknaam en wachtwoord verandert. Tevens een accespont (zeg ik het goed) neergezet bij de tv in de woonkamer. Deze is verbonden met een draad aan de KPN router.
Nu heb ik weer super snelle wifi en kan mijn laptop met een draad aan de accespoint vastmaken (bij de eettafel en bank). Kabels is ook gelegd door mijn ICT'er en netjes weg gewerkt zodat mijn meiden er niet over struikelen. Hierdoor heb ik de volledige snelheid wat 100Mbit is
Bedankt alle voor de reacties en hier een blije moeder
Nu heb ik weer super snelle wifi en kan mijn laptop met een draad aan de accespoint vastmaken (bij de eettafel en bank). Kabels is ook gelegd door mijn ICT'er en netjes weg gewerkt zodat mijn meiden er niet over struikelen. Hierdoor heb ik de volledige snelheid wat 100Mbit is
Bedankt alle voor de reacties en hier een blije moeder
vrijdag 8 september 2017 09:13
dinsdag 12 september 2017 20:47
Wat betreft een modem bij het aansluitpunt plaatsen... bij dsl klopt het dat het modem zo dicht mogelijk (max 1.5m kabel) bij het aansluitpunt niet staan anders krijg je een zogeheten klapperlijn. Een lijn die steeds uitvalt.
Bij Coax weet ik niet zeker hoe en wat.
Maar glasvezel maakt echt niks uit of het modem naast de vezel geplaatst wordt of 50 meter verder op met een lange (degelijke) netwerkkabel ertussen.
Wat betreft slechtere Wi-Fi, er zijn een heleboel dingen die kunnen storen op dit signaal. Zeker op de 2.4 GHz frequentie. Een paar voorbeelden zijn een babyfoon, DECT telefoons, draadloze muizen en andere Wi-Fi netwerken. Er is steeds minder aan te doen helaas. Kanaal wijzigen werkt vaak. Een repeater of accespoint kan ook een oplossing zijn. Beste manier van verbinding maken is nog steeds met een directe kabel.
Bij Coax weet ik niet zeker hoe en wat.
Maar glasvezel maakt echt niks uit of het modem naast de vezel geplaatst wordt of 50 meter verder op met een lange (degelijke) netwerkkabel ertussen.
Wat betreft slechtere Wi-Fi, er zijn een heleboel dingen die kunnen storen op dit signaal. Zeker op de 2.4 GHz frequentie. Een paar voorbeelden zijn een babyfoon, DECT telefoons, draadloze muizen en andere Wi-Fi netwerken. Er is steeds minder aan te doen helaas. Kanaal wijzigen werkt vaak. Een repeater of accespoint kan ook een oplossing zijn. Beste manier van verbinding maken is nog steeds met een directe kabel.
dinsdag 12 september 2017 20:53
Daar zit hij bij mij ook ivm de glasvezel. Hier soms een snelheid. 3-7 mbyte. Of traagheid eigenlijk.sonjavg schreef: ↑17-08-2017 08:26Bedankt allemaal voor de tips. Heb een ICT'er gevonden die alles gaat bekijken, meten en hopelijk een (goedkope) oplossing geeft al kost hij geld. KPN monteur ook, had er voor gebeld, ja mevrouw pas over vier weken kan hij komen.
De router van KPN zit in de meterkast omdat het van KPN moest, dat deze zo dicht mogelijk bij de glasvezel aansluiting zit. Vond het ook een vreemde plaats, maar wie ben ik een simpele huismoeder.
donderdag 14 september 2017 19:11
maandag 2 oktober 2017 17:55
En dan bij een andere partij over dezelfde leidingen internetten, met vergelijkbare apparatuur in dezelfde meterkast weggestopt.smaldeel schreef: ↑14-09-2017 19:11Problemen met KPN hoor ik meer in mijn omgeving. Dat gaat zover dat ze glasvezelverbinding verkopen in een regio waar nog helemaal geen glaskabel beschikbaar is. Uitvallende verbinding hoor ik ook regelmatig. Mijn advies is KPN opzeggen en een andere provider kiezen.
Aversie tegen KPN mbt niet leverbare verbindingen los je niet op door bij alle problemen te roepen dat je je abonnement maar moet opzeggen.
maandag 2 oktober 2017 21:27
Netjes en fijne dat het opgelost is.MoirenPhae schreef: ↑02-10-2017 18:07De monteur is geweest. We zitten nu op een snelheid van 70-100. Erg fijn dus