Is hiervoor een licentie nodig?

09-10-2017 18:52 11 berichten
Op mijn werk houden we bepaalde gegevens bij in Excel. In een heel mooi bestand dat tevens dient als database. Dus meer dan gewoon een lijstje bijhouden. Mijn man heeft dit als computer hobbyist ontworpen bij gebrek aan budget op mijn werk (gratis dus).
Nu bestaat er in den lande interesse naar het bestand van mijn man, omdat het op een simpele en efficiënte manier doet wat het moet doen. Een officieel softwareprogramma kost minstens € 2000 per jaar, dus de keus is dan snel gemaakt. Mijn man zou er wel iets voor vragen, maar hij is gewoon een hobbyist en vooral heel vereerd.
Nu is mijn vraag of hiervoor een licentie aangevraagd moet worden ofzo? Of iets dat zijn bestand beschermt tegen kopiëren? Alles wordt uiteraard met wachtwoorden beveiligd en de formules zijn niet zichtbaar. Geen idee hoe je zoiets aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
Er worden allerhande templates verkocht online, dus ik zou zeggen dat het best kan ja.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch gewoon een excell bestand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1510755

Auteursrecht zit er dus automatisch op maar het is wel verstandig dit ergens in de software aan te geven.
Wat gaat er gebeuren als er een nieuwe versie van Excel op de markt komt? Gaat je man het dan faciliteren in meerdere versies?
Alle reacties Link kopieren
sandra1905 schreef:
09-10-2017 19:23
Wat gaat er gebeuren als er een nieuwe versie van Excel op de markt komt? Gaat je man het dan faciliteren in meerdere versies?
Dit, en gaat hij dan ook support bieden als het bestand gesloopt wordt? Een softwareprogramma kost vaak ook een hoop geld omdat je er een deel ondersteuning bij krijgt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Weet ik eigenlijk niet. Zover is hij nog niet, maar als je daarover duidelijk afspraken maakt, lijkt me dat niet zo'n probleem.
Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me niet verkijken op de hoeveelheid extra werk die kan ontstaan als je dit gaat verkopen. Support en ondersteunen van nieuwe versies kan veel tijd en dus geld kosten.
Die beveiliging stelt overigens vrij weinig voor, in een paar minuten en met een rondje Google is wel te achterhalen hoe dit moet. Als het dan stuk gaat ga dan gaan ze echt wel verhaal halen bij jouw man.

Leer mij gebruikers kennen....
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Verplicht is het volgens mij niet, maar ik zou er wel een EULA bij doen om gedoe te voorkomen.
Er zijn best veel templates te vinden daarvoor. In mijn omgeving ken ik alleen mensen met ervaring voor Opensource software en dat is niet wat je zoekt.
Maar ik neem aan dat er ook voor betaalde software wel genoeg aan voorbeelden te vinden moet zijn.
Ik weet in elk geval wel dat man en bekenden geen sotfware releasen zonder EULA.
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
10-10-2017 10:38
Die beveiliging stelt overigens vrij weinig voor, in een paar minuten en met een rondje Google is wel te achterhalen hoe dit moet. Als het dan stuk gaat ga dan gaan ze echt wel verhaal halen bij jouw man.
.
.
In datzelfde rondje Google vind je ook hoe je de beveiliging weer ongedaan kunt maken :)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
10-10-2017 12:42
.
.
In datzelfde rondje Google vind je ook hoe je de beveiliging weer ongedaan kunt maken :)
En ga dan maar eens bewijzen dat de fout in het bestand het gevolg is van gepruts van de gebruiker. Ik zou mijn handen er niet aan branden.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven