Hoe gelijk zijn een goedkope en dure iPad?

04-12-2017 17:40 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk als muzikant ga ik een iPad aanschaffen. Daarvoor heb ik er eentje op het oog van ongeveer 650 euro (iPad Air 2, 128 Gb, Wifi & Cellular). Het moet een Apple zijn, hoor ik van collega's, omdat die goede muziek-apps hebben (ook van het transponeren van akkoordenschema's, het afspelen en uitkiezen van orkestbanden enzovoort).
Nu wil ik er ook eentje voor mijn moeder kopen want het gepiel op de smartfoon gaat haar steeds minder goed af. Nu heeft zij zelf geen grote opslag nodig en ook geen Cellular. Ik denk dat zij aan een gewone iPad van rond de 300/350 euro genoeg heeft.
Maarrrrr: we hebben al jaren dezelfde smartfoon zodat ik haar kan helpen als er weer een icoontje is verdwenen of als ze zich weer eens heeft uitgelogd bij Facebook ofzo.
Als zij een goedkopere iPad heeft, kan ik haar dan nog op afstand advies geven als ze weer eens iets kwijtraakt op dat ding? Of zit er veel verschil in de icoontjes en de werking van de apps? Mijn moeder zal grotendeels vooral Googlen, Uitzending gemist kijken, Youtube kijken, mail checken en mogelijk wat spelletjes spelen.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Het besturingsprogramma lijkt mij hetzelfde, of hij nu duurder is of niet.
Jij hebt misschien een wat nieuwere versie, maar ik denk dat apps, besturing etc hetzelfde is, daar is Apple immers beroemd om.

#geen applefan hier..
Kan prima, gaat om het besturingssysteem, dat is van Apple en dus hetzelfde. zou lastiger zijn als de een android heeft bijvoorbeeld en de ander Apple.

Ik zou overigens eerder voor een goedkopere android gaan als ze alleen dat soort apps nodig heeft... Is ze een iPhone gewend?
Alle reacties Link kopieren
Xantippe, bedoel je misschien 'hoe verschillend zijn een goedkopere tablet en een iPad?'
Alle reacties Link kopieren
@ Madre, bedankt! Ik heb verder geen ervaring met Apple, maar van collega-muzikanten hoor ik dat de iPad het best is en als ik ook nog informatie/muziek wil gaan uitwisselen, lijkt het me handiger om dan een gelijkwaardige iPad te hebben.

@ Saga_Röversdotter, nee, ze heeft geen iPhone, maar ik zal eens kijken of in ieder geval de icoontjes hetzelfde zijn zodat ik haar weer terug kan leiden naar waar ze moet zijn. Vandaag nog Messenger moeten beschrijven als 'het blauwe bolletje met een liggende bliksemschicht', dus die gelijkenis is in ieder geval noodzakelijk :-]
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
@ Case-je, haha, zo kun je het ook bekijken :-]
Maar ik denk dat ik wel voor hetzelfde merk ga (Apple dus), maar dan een goedkopere versie.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Als de iPad die je koopt voor je moeder op dezelfde iOS draait is er geen verschil. Koop je een oudere (tweedehands) die niet op de huidige iOS draait en ook niet meer kan updaten, dan zijn er kleine verschillen. Maar niet in de besturing...meer in de wijze van ontgrendelen etc.
Alle reacties Link kopieren
@ Fring, dat moet dus hetzelfde zijn, dat ontgrendelen enzo, dan kan ik op mijn eigen tablet zien hoe het moet zodat ik haar stap voor stap kan helpen.
Dat wordt dus in ieder geval een nieuwe met hetzelfde iOS :-]
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Ipads zijn allemaal hetzelfde. Verschil zit hem in scherm opslag en wel of geen 4G. In de basis Allemaal
Hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
Maar als je moeder nu een Android telefoon heeft is een iPad niet handig. Dan zou ik een galaxy tab kopen
#geenandroidfan
Ik zou voor het besturingssysteem gaan dat ze nu heeft, overstappen is voor veel mensen moeilijk, helemaal voor mensen die er niet mee opgegroeid zijn.
Alle reacties Link kopieren
@ Poldervrouw, daar zal ik me nog eens in gaan verdiepen dan, al vrees ik dat ik toch mijn beroepsmatige voorkeur moet laten prevaleren boven de kundigheid van mijn moeder. Ik heb haar toch al elke dag aan de telefoon en dan gaan we het voortaan maar hebben over de iPad ipv welk koekje ze bij de koffie heeft gehad :-]
Maar ik ga er nog even naar kijken!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Is een iPad echt zoveel anders dan? Grrr, dat worden lange telefoontjes dus :-]
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens zo dadelijk de rest van de avond offline, dus zal even niet meer reageren. Maar ik ben dankzij de antwoorden al wel wat wijzer geworden. Niet blijer (want toch wel gedoe met dat android en apple), maar wel wijzer :-D
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Joh mijn dreumes kan al met een Apple overweg. Dus dat komt echt wel goed.
Ik neem aan dat je dreumes niet al aan Android gewend is..
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
04-12-2017 18:42
Ik neem aan dat je dreumes niet al aan Android gewend is..
Nee. ;-D
Maar als ik het goed heb is Apple juist zo ontworpen dat je vanuit 'instinct' doet wat moet. En als je er niet uitkomt staat alles super goed uitgelegd online en hebben ze een overdreven vriendelijke helpdesk.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
04-12-2017 18:40
Joh mijn dreumes kan al met een Apple overweg. Dus dat komt echt wel goed.

Mijn 2 jarige ook, maar mijn 84 jarige oma heeft er toch flink wat moeite mee hoor 😂😂

Vooral na softwareupdates is ‘t altijd raak. Dan belt ze weer hoe ze het wachtwoord ook alweer moet invullen, waar de hoofdletters zijn etc.
Of als ze ‘m per ongeluk op vliegtuigstand heeft gezet en hij ‘niks’ meer doet :)

Wij hebben zelf ook iPads dus ik kan haar er dan meestal telefonisch doorheen loodsen (“ja oma, dan moet je nou even op dat blauwe pijltje klikken” “die heb ik niet! Er staat echt niks! Ooooooh ja, nou zie ik ‘m ineens!” 😁)

Ze heeft wel een nieuwer model dan wij hebben, maar ze gebruiken allemaal hetzelfde besturingssysteem.

Bij mijn oma zou het niks uitmaken of ze een android telefoon heeft en een iPad, van beide snapt ze alleen een aantal apps en wat basisdingen. Instellingen enzo heeft ze geen kaas van gegeten. Daarnaast werkt ios veel intuitiever en kan je vrij weinig fout doen. Ik zou de gok wagen als je zlef echt graag een iPad wilt voor je werk.
Frizz schreef:
04-12-2017 18:54
Nee. ;-D
Maar als ik het goed heb is Apple juist zo ontworpen dat je vanuit 'instinct' doet wat moet. En als je er niet uitkomt staat alles super goed uitgelegd online en hebben ze een overdreven vriendelijke helpdesk.
Dit!
Volgens mij kan je er zelfs nog een cursusje bij krijgen ed.
Bediening en apps is hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Als je moeder er van die simpele dingen mee doet, snap ik niet dat je voor een overpriced Apple product kiest.
Ik ben niet bekend met wat jij erop gaat doen, maar kijk anders even op Tweakers of er geen betere passende opties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Samsung tablet en mijn ouders hebben een IPad. Als er iets mee is dan bellen ze: is de helpdesk nog open. Meestal lukt het me prima om dat dan op te lossen. Het downloaden van apps moet ik meestal doen, maar bijvoorbeeld een update van Ios kunnen ze inmiddels zelf. Vooral in het begin moest ik veel helpen (en idd ook wel eens per ongeluk op de vliegtuigstand). Maar goed, wij wonen in hetzelfde dorp, dus als we er telefonisch niet uitkomen ga ik er irl langs.
Mijn grootste punt is dat het weinig uitmaakt wat je zelf hebt. Waarschijnlijk zouden mijn ouders zich ook wel met onze samsung kunnen redden.
Alle reacties Link kopieren
Maak je moeder lid van SeniorWeb :-) Alle nieuwere iPads hebben hetzelfde besturingssysteem: iOS. Dat is hetzelfde op elk model. Op een gegeven moment stopt Apple met het verspreiden van updates naar de oudste modellen maar de modellen die nu in de winkel te koop zijn kunnen allemaal een flinke tijd vooruit. Het verschil in prijs zit in zaken als een grotere uitvoering, meer geheugen, een beter scherm etc.
Alle reacties Link kopieren
xantippe schreef:
04-12-2017 18:20
Is een iPad echt zoveel anders dan? Grrr, dat worden lange telefoontjes dus :-]
Een iPad is opmerkelijk hetzelfde als een iPad. Dat is, heel gek wellicht voor gebruikers van tablets van andere merken, een basiskenmerk van Apple-artikelen. Er is vrij weinig variatie, op details na.

De iPad 1 en de iPad Pro 10.5, ongeveer de uitersten in de productrange, zijn in hoofdzaak hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor alle tips!

@ Frizz, die overdreven vriendelijke helpdesk ben ik in dit geval :proud:

En Hokus_Pokus beschrijft precies zoals ik regelmatig met mijn moeder zit, voor mij momenten om mijn Zen-vermogen aan te spreken :rolling:

Ik heb gisteren weer even kunnen proeven aan de app Garageband (één van de top-apps voor muzikanten) en zojuist heb ik mijn gewenste iPad besteld. Die ga ik dan donderdag eens installeren en uitvogelen en waarschijnlijk haal ik dan zaterdag of maandag de iPad voor mijn moeder (maar dan een goedkopere uitvoering) zodat ik haar die volgende week geinstalleerd en wel kan gaan geven. Ik ga toch ook voor een iPad voor haar, want als bij mij het pijltje rood is en bij haar (ander merk tablet) groen, dan komen we niet ver als persoonlijke helpdesk :-]

Ik zal dat Seniorenweb ook eens bekijken, al vrees ik dat ik haar te veel heb verwend en ze toch altijd eerst naar mij zal bellen voordat ze hulp van derden inroept. Derden praten ook altijd te snel of te onduidelijk en mijn moeder zegt dan te snel dat ze het begrijpt waarna ze alsnog bij mij uitkomt :-] Maar ik doe het met liefde, want ze verdient die aandacht wel, al vloek ik natuurlijk af en toe wel als ze voor de derde of vierde keer op een dag belt. Maar daar merkt zíj niks van. Hoop ik :muziek:

Top dat jullie allemaal hebben mee zitten denken en mij op weg hebben geholpen! Ik ben benieuwd hoe mij de iPad gaat bevallen en hoe zwaar de iPad-bevalling bij mijn moeder gaat zijn :proud:
Ik ben wel van de updates, dus ik zal over een tijdje laten weten of het allemaal is gelukt!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben Teamviewer Quicksupport geinstalleerd op de tablets van opa en oma (android, maar werkt misschien hetzelfde met iOs?).

Zij starten de app en geven de code. Wij nemen met onze tablet/telefoon/computer de tablet tijdelijk over en helpen met het probleem van de dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven