Digi
alle pijlers
Hoe gelijk zijn een goedkope en dure iPad?
maandag 4 december 2017 17:40
Voor mijn werk als muzikant ga ik een iPad aanschaffen. Daarvoor heb ik er eentje op het oog van ongeveer 650 euro (iPad Air 2, 128 Gb, Wifi & Cellular). Het moet een Apple zijn, hoor ik van collega's, omdat die goede muziek-apps hebben (ook van het transponeren van akkoordenschema's, het afspelen en uitkiezen van orkestbanden enzovoort).
Nu wil ik er ook eentje voor mijn moeder kopen want het gepiel op de smartfoon gaat haar steeds minder goed af. Nu heeft zij zelf geen grote opslag nodig en ook geen Cellular. Ik denk dat zij aan een gewone iPad van rond de 300/350 euro genoeg heeft.
Maarrrrr: we hebben al jaren dezelfde smartfoon zodat ik haar kan helpen als er weer een icoontje is verdwenen of als ze zich weer eens heeft uitgelogd bij Facebook ofzo.
Als zij een goedkopere iPad heeft, kan ik haar dan nog op afstand advies geven als ze weer eens iets kwijtraakt op dat ding? Of zit er veel verschil in de icoontjes en de werking van de apps? Mijn moeder zal grotendeels vooral Googlen, Uitzending gemist kijken, Youtube kijken, mail checken en mogelijk wat spelletjes spelen.
Nu wil ik er ook eentje voor mijn moeder kopen want het gepiel op de smartfoon gaat haar steeds minder goed af. Nu heeft zij zelf geen grote opslag nodig en ook geen Cellular. Ik denk dat zij aan een gewone iPad van rond de 300/350 euro genoeg heeft.
Maarrrrr: we hebben al jaren dezelfde smartfoon zodat ik haar kan helpen als er weer een icoontje is verdwenen of als ze zich weer eens heeft uitgelogd bij Facebook ofzo.
Als zij een goedkopere iPad heeft, kan ik haar dan nog op afstand advies geven als ze weer eens iets kwijtraakt op dat ding? Of zit er veel verschil in de icoontjes en de werking van de apps? Mijn moeder zal grotendeels vooral Googlen, Uitzending gemist kijken, Youtube kijken, mail checken en mogelijk wat spelletjes spelen.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
maandag 4 december 2017 17:43
maandag 4 december 2017 17:52
@ Madre, bedankt! Ik heb verder geen ervaring met Apple, maar van collega-muzikanten hoor ik dat de iPad het best is en als ik ook nog informatie/muziek wil gaan uitwisselen, lijkt het me handiger om dan een gelijkwaardige iPad te hebben.
@ Saga_Röversdotter, nee, ze heeft geen iPhone, maar ik zal eens kijken of in ieder geval de icoontjes hetzelfde zijn zodat ik haar weer terug kan leiden naar waar ze moet zijn. Vandaag nog Messenger moeten beschrijven als 'het blauwe bolletje met een liggende bliksemschicht', dus die gelijkenis is in ieder geval noodzakelijk
@ Saga_Röversdotter, nee, ze heeft geen iPhone, maar ik zal eens kijken of in ieder geval de icoontjes hetzelfde zijn zodat ik haar weer terug kan leiden naar waar ze moet zijn. Vandaag nog Messenger moeten beschrijven als 'het blauwe bolletje met een liggende bliksemschicht', dus die gelijkenis is in ieder geval noodzakelijk
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
maandag 4 december 2017 17:54
maandag 4 december 2017 17:59
maandag 4 december 2017 18:19
@ Poldervrouw, daar zal ik me nog eens in gaan verdiepen dan, al vrees ik dat ik toch mijn beroepsmatige voorkeur moet laten prevaleren boven de kundigheid van mijn moeder. Ik heb haar toch al elke dag aan de telefoon en dan gaan we het voortaan maar hebben over de iPad ipv welk koekje ze bij de koffie heeft gehad
Maar ik ga er nog even naar kijken!
Maar ik ga er nog even naar kijken!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
maandag 4 december 2017 18:23
Ik ben overigens zo dadelijk de rest van de avond offline, dus zal even niet meer reageren. Maar ik ben dankzij de antwoorden al wel wat wijzer geworden. Niet blijer (want toch wel gedoe met dat android en apple), maar wel wijzer
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
maandag 4 december 2017 18:54
Nee.Saga_Röversdotter schreef: ↑04-12-2017 18:42Ik neem aan dat je dreumes niet al aan Android gewend is..
Maar als ik het goed heb is Apple juist zo ontworpen dat je vanuit 'instinct' doet wat moet. En als je er niet uitkomt staat alles super goed uitgelegd online en hebben ze een overdreven vriendelijke helpdesk.
•
maandag 4 december 2017 22:24
Mijn 2 jarige ook, maar mijn 84 jarige oma heeft er toch flink wat moeite mee hoor
Vooral na softwareupdates is ‘t altijd raak. Dan belt ze weer hoe ze het wachtwoord ook alweer moet invullen, waar de hoofdletters zijn etc.
Of als ze ‘m per ongeluk op vliegtuigstand heeft gezet en hij ‘niks’ meer doet
Wij hebben zelf ook iPads dus ik kan haar er dan meestal telefonisch doorheen loodsen (“ja oma, dan moet je nou even op dat blauwe pijltje klikken” “die heb ik niet! Er staat echt niks! Ooooooh ja, nou zie ik ‘m ineens!” )
Ze heeft wel een nieuwer model dan wij hebben, maar ze gebruiken allemaal hetzelfde besturingssysteem.
Bij mijn oma zou het niks uitmaken of ze een android telefoon heeft en een iPad, van beide snapt ze alleen een aantal apps en wat basisdingen. Instellingen enzo heeft ze geen kaas van gegeten. Daarnaast werkt ios veel intuitiever en kan je vrij weinig fout doen. Ik zou de gok wagen als je zlef echt graag een iPad wilt voor je werk.
maandag 4 december 2017 22:29
Dit!
Volgens mij kan je er zelfs nog een cursusje bij krijgen ed.
Bediening en apps is hetzelfde.
dinsdag 5 december 2017 07:56
Ik heb zelf een Samsung tablet en mijn ouders hebben een IPad. Als er iets mee is dan bellen ze: is de helpdesk nog open. Meestal lukt het me prima om dat dan op te lossen. Het downloaden van apps moet ik meestal doen, maar bijvoorbeeld een update van Ios kunnen ze inmiddels zelf. Vooral in het begin moest ik veel helpen (en idd ook wel eens per ongeluk op de vliegtuigstand). Maar goed, wij wonen in hetzelfde dorp, dus als we er telefonisch niet uitkomen ga ik er irl langs.
Mijn grootste punt is dat het weinig uitmaakt wat je zelf hebt. Waarschijnlijk zouden mijn ouders zich ook wel met onze samsung kunnen redden.
Mijn grootste punt is dat het weinig uitmaakt wat je zelf hebt. Waarschijnlijk zouden mijn ouders zich ook wel met onze samsung kunnen redden.
dinsdag 5 december 2017 08:58
Maak je moeder lid van SeniorWeb Alle nieuwere iPads hebben hetzelfde besturingssysteem: iOS. Dat is hetzelfde op elk model. Op een gegeven moment stopt Apple met het verspreiden van updates naar de oudste modellen maar de modellen die nu in de winkel te koop zijn kunnen allemaal een flinke tijd vooruit. Het verschil in prijs zit in zaken als een grotere uitvoering, meer geheugen, een beter scherm etc.
dinsdag 5 december 2017 10:27
Een iPad is opmerkelijk hetzelfde als een iPad. Dat is, heel gek wellicht voor gebruikers van tablets van andere merken, een basiskenmerk van Apple-artikelen. Er is vrij weinig variatie, op details na.
De iPad 1 en de iPad Pro 10.5, ongeveer de uitersten in de productrange, zijn in hoofdzaak hetzelfde.
dinsdag 5 december 2017 15:50
Bedankt allemaal voor alle tips!
@ Frizz, die overdreven vriendelijke helpdesk ben ik in dit geval
En Hokus_Pokus beschrijft precies zoals ik regelmatig met mijn moeder zit, voor mij momenten om mijn Zen-vermogen aan te spreken
Ik heb gisteren weer even kunnen proeven aan de app Garageband (één van de top-apps voor muzikanten) en zojuist heb ik mijn gewenste iPad besteld. Die ga ik dan donderdag eens installeren en uitvogelen en waarschijnlijk haal ik dan zaterdag of maandag de iPad voor mijn moeder (maar dan een goedkopere uitvoering) zodat ik haar die volgende week geinstalleerd en wel kan gaan geven. Ik ga toch ook voor een iPad voor haar, want als bij mij het pijltje rood is en bij haar (ander merk tablet) groen, dan komen we niet ver als persoonlijke helpdesk
Ik zal dat Seniorenweb ook eens bekijken, al vrees ik dat ik haar te veel heb verwend en ze toch altijd eerst naar mij zal bellen voordat ze hulp van derden inroept. Derden praten ook altijd te snel of te onduidelijk en mijn moeder zegt dan te snel dat ze het begrijpt waarna ze alsnog bij mij uitkomt Maar ik doe het met liefde, want ze verdient die aandacht wel, al vloek ik natuurlijk af en toe wel als ze voor de derde of vierde keer op een dag belt. Maar daar merkt zíj niks van. Hoop ik
Top dat jullie allemaal hebben mee zitten denken en mij op weg hebben geholpen! Ik ben benieuwd hoe mij de iPad gaat bevallen en hoe zwaar de iPad-bevalling bij mijn moeder gaat zijn
Ik ben wel van de updates, dus ik zal over een tijdje laten weten of het allemaal is gelukt!
@ Frizz, die overdreven vriendelijke helpdesk ben ik in dit geval
En Hokus_Pokus beschrijft precies zoals ik regelmatig met mijn moeder zit, voor mij momenten om mijn Zen-vermogen aan te spreken
Ik heb gisteren weer even kunnen proeven aan de app Garageband (één van de top-apps voor muzikanten) en zojuist heb ik mijn gewenste iPad besteld. Die ga ik dan donderdag eens installeren en uitvogelen en waarschijnlijk haal ik dan zaterdag of maandag de iPad voor mijn moeder (maar dan een goedkopere uitvoering) zodat ik haar die volgende week geinstalleerd en wel kan gaan geven. Ik ga toch ook voor een iPad voor haar, want als bij mij het pijltje rood is en bij haar (ander merk tablet) groen, dan komen we niet ver als persoonlijke helpdesk
Ik zal dat Seniorenweb ook eens bekijken, al vrees ik dat ik haar te veel heb verwend en ze toch altijd eerst naar mij zal bellen voordat ze hulp van derden inroept. Derden praten ook altijd te snel of te onduidelijk en mijn moeder zegt dan te snel dat ze het begrijpt waarna ze alsnog bij mij uitkomt Maar ik doe het met liefde, want ze verdient die aandacht wel, al vloek ik natuurlijk af en toe wel als ze voor de derde of vierde keer op een dag belt. Maar daar merkt zíj niks van. Hoop ik
Top dat jullie allemaal hebben mee zitten denken en mij op weg hebben geholpen! Ik ben benieuwd hoe mij de iPad gaat bevallen en hoe zwaar de iPad-bevalling bij mijn moeder gaat zijn
Ik ben wel van de updates, dus ik zal over een tijdje laten weten of het allemaal is gelukt!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
dinsdag 5 december 2017 15:54