Vragen over Wordpress Themes (envato market)

16-01-2018 10:58 17 berichten
Momenteel ben ik bezig met een wordpress.org cursus via internet. Ik wil mijn eigen wordpress.org website maken en ga na deze cursus ook nog een cursus CSS en HTML doen, zodat ik meer zeggenschap krijg over hoe een en ander eruitziet en werkt. Een leuk onderdeel vind ik het kiezen van een theme. Hiervoor heb ik een aantal mogelijke themes uitgekozen via Envato. Maar ik heb nog wat vragen.

- Bij sommige themes staat bij Themeforest files included "PHP files + CSS files + HTML files + JS Files" Bij sommige anderen staat HTML files daar niet bij. Betekent dat dat ik bij zo'n theme niet met HTML iets kan wijzigen?

- Verder zou ik graag horen welke features onontbeerlijk zijn en welke wel leuk, maar ach je kunt ook zonder. Overigens wel handig om te vermelden: het wordt een website gericht op fotografie. Gebruik het als showcase. Wil eventueel ook wel wat teksten kunnen schrijven, maar dat is zeker niet de hoofdmoot.

- Dingen die ik zie staan, maar waarvan ik niet precies weet wat ze zijn zijn bijv. Powered with Bootstrap, Clean code with comments, SEO optimized, Object oriented code.

- Bij sommige themes zit Visual composer erbij. Betekent dat dat je zelf niet meer met CSS en HTML kunt werken?

Input over waar ik op moet letten is welkom!

Hieronder twee themes die me wel aanspreken.

https://themeforest.net/item/borano-pho ... s_rank=107

https://themeforest.net/item/napoli-mod ... 6?s_rank=1
Alle reacties Link kopieren
De thema's bij themeforest werken niet bij een Wordpress.org (daar ben je sowieso erg gelimiteerd met wat je kan aanpassen). Maar als je je eigen domein hebt waar je Wordpress op draait kan dit prima.

Ik heb zelf ook wat prima thema's gedownload via Themeforest. Voordat je er eentje download bedenk eerst duidelijk wat de structuur van je website gaat zijn. Welke pagina's wil je maken en wat moet hier op komen.

Een thema wil je ook dat deze makkelijk aan te passen is, dit kan je niet altijd van te voren weten. Hierbij helpt het een beetje naar de hoeveelheid downloads te kijken en een beetje in de comment section te lezen.
essychan, het is wel de bedoeling dat ik een eigen domein krijg. Ik wil als hosting siteground aanschaffen. Dan kan ik dus als ik je goed begrijp wel wordpress daarop draaien met zo'n theme en veel aanpassen?
Want dat is wel de bedoeling. Tenminste, als mijn theme goede templates heeft niet zoveel.
essychan schreef:
16-01-2018 11:14
De thema's bij themeforest werken niet bij een Wordpress.org (daar ben je sowieso erg gelimiteerd met wat je kan aanpassen). Maar als je je eigen domein hebt waar je Wordpress op draait kan dit prima.
Ik vind het ook altijd wat verwarrend dus net nog even dubbelcheck gedaan; wordpress.org is waar je de software WordPress kan downloaden voor op je eigen domein/website. Wat jij bedoelt is wordpress.com waar je je domein bij hen regelt. Daar zitten inderdaad beperkingen op. Maar TO zit wat mij betreft op het goede spoor met wordpress.org. Alleen de software dus. :)
Courage-- schreef:
16-01-2018 11:27
Ik vind het ook altijd wat verwarrend dus net nog even dubbelcheck gedaan; wordpress.org is waar je de software WordPress kan downloaden voor op je eigen domein/website. Wat jij bedoelt is wordpress.com waar je je domein bij hen regelt. Daar zitten inderdaad beperkingen op. Maar TO zit wat mij betreft op het goede spoor met wordpress.org. Alleen de software dus. :)

Ja, ik bedoel echt wordpress.org . De hosting doe ik dan elders.

Heb nu een server op mijn computer gezet, zodat ik daarin langzaam tijdens de cursus mijn website kan bouwen, voordat ik uberhaupt een domein en hosting aanschaf. Omdat ik zo'n leek ben gaat het nog wel even duren voordat de website klaar is voor de rest van de wereld :-D
KyloRen schreef:
16-01-2018 11:31
Ik heb geen verstand van Wordpress, maar als je alvast iets wil leren over html en css, raad ik je dit boek aan: http://wtf.tw/ref/duckett.pdf
Het is in het Engels, maar een Nederlandse versie is ook beschikbaar via Bol :)

Dank voor de tip Kyloren, ik ga even kijken bij bol.
Head schreef:
16-01-2018 11:23
essychan, het is wel de bedoeling dat ik een eigen domein krijg. Ik wil als hosting siteground aanschaffen. Dan kan ik dus als ik je goed begrijp wel wordpress daarop draaien met zo'n theme en veel aanpassen?
Want dat is wel de bedoeling. Tenminste, als mijn theme goede templates heeft niet zoveel.
Siteground staat volgens mij goed bekend. Je kan ook eens kijken naar Antagonist.
Heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Je hebt WordPress nu lokaal geïnstalleerd? Of nog helemaal niet?
Weet dat je het via de host in elk geval in een handomdraai kan installeren.

Over je vraag m.b.t. html: ik wijzig wel eens dingen onder de motorkap in WordPress, zowel qua functies als qua theme.
Dat is altijd in CSS of in PHP. Eigenlijk kom ik zelden een html-file tegen.
Ik ben geen programmeur... maar het zou zomaar kunnen dat je niet aan de html komt omdat die gegenereerd wordt op basis van: database, php-functies en css.
Ohja, ik weet het weer. Ik werk wel regelmatig met html besef ik, alleen niet op bestandsniveau. Hier staat wel een interessante uitleg: https://www.wphandleiding.nl/wordpress- ... ml-en-css/

Html gebruik je om je pagina's en berichten mee op te maken. Bijv. centreren van tekst, of een hyperlink of wat dan ook. Er zit al een html-editor ingebouwd die het je makkelijk maakt - dus daar zou ik me in eerste instantie niet op richten.
Daarnaast: het opbouwen van pagina's en berichten gaat helemaal op de schop in (waarschijnlijk) versie 5.0 van WordPress, wanneer Gutenberg wordt geïntroduceerd.

Blijft over: CSS en PHP. En later zou je je ook eens kunnen verdiepen in de database.
Als het je vooral gaat om het kunnen aanpassen van het uiterlijk van een site zou ik eerst beginnen met CSS leren.
Als je echt functies wil kunnen veranderen: dan PHP.
Head schreef:
16-01-2018 10:58
- Dingen die ik zie staan, maar waarvan ik niet precies weet wat ze zijn zijn bijv. Powered with Bootstrap, Clean code with comments, SEO optimized, Object oriented code.
Bootstrap: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bootstrap_(framework)
Clean code: betekent netjes geprogrammeerd, met comments: de code is voorzien van opmerkingen zodat je weet wat het stukje code doet.
SEO: geoptimaliseerd voor de google zoekmachine (Search Engine Optimalization)
Object oriented code: een programeer techniek die gebruikt wordt bij uitgebreidere plugins en themes.
- Bij sommige themes zit Visual composer erbij. Betekent dat dat je zelf niet meer met CSS en HTML kunt werken?
Je kan altijd wijzigen in de CSS.

Echter: als ik jou was zou ik eerst eens flink aan de gang met WordPress zelf, en een theme van jouw keuze.
Als beheerder van de site. Dus aan de back end. Ga dat eerst eens goed leren kennen.
Pas in tweede instantie kan je in de code duiken.
Ik zou het zeker niet andersom doen als je geen programmeer-achtergrond hebt.
Dank je voor de uitgebreide uitleg Courage! Jouw links heb ik opgeslagen en daar ga ik op mijn gemak eens naar kijken.

Het is zeker de bedoeling dat ik in de cursus die ik nu doe vooral kijk naar Wordpress zelf en het thema.
De cursus CSS en HTML staan voor later op het programma. En misschien dat ik wel begin met de website zonder die twee te bouwen en laten draaien en dan nog later eens die cursus doe.
Ik kan nog niet zo goed inschatten wat ik allemaal kan met en zonder die twee.
En nog een laatste tip. :)
Maak eerst je WordPress cursus af!
Je gaat er nu al vanuit dat je veel handmatig in de code wilt gaan aanpassen aan je site, maar wie weet is dat helemaal niet nodig. WordPress is er juist op gericht om het je makkelijk te maken.

Ik heb je themes bekeken en het zijn beide betaalde themes.
Niks mis mee, integendeel.
Maar... je kan ook overwegen om eerst met een gratis theme te beginnen (wel eentje gericht op fotografen) en daarmee je WordPress mee in de vingers te krijgen. Tegen de tijd dat je dan aan een betaald theme toe bent, weet je beter wat je wilt. Tenzij het geld je niet uitmaakt. Ik weet hoe het is om verliefd te raken op een theme. :)
Bedankt voor alle input, heel fijn!

Moet nu weg, dus kan even niet meer reageren, maar kom later vanmiddag nog terug.
Head schreef:
16-01-2018 11:56
Dank je voor de uitgebreide uitleg Courage! Jouw links heb ik opgeslagen en daar ga ik op mijn gemak eens naar kijken.

Het is zeker de bedoeling dat ik in de cursus die ik nu doe vooral kijk naar Wordpress zelf en het thema.
De cursus CSS en HTML staan voor later op het programma. En misschien dat ik wel begin met de website zonder die twee te bouwen en laten draaien en dan nog later eens die cursus doe.
Ik kan nog niet zo goed inschatten wat ik allemaal kan met en zonder die twee.
Welke twee bedoel je? De themes?
Alle reacties Link kopieren
Om even aan te sluiten, ik zou ook aanraden om eerst een thema te gebruiken welke wordt mee geinstalleerd. Of om een gratis theme te gebruiken: https://wordpress.org/themes/ Als je deze wilt aanpassen, dan kun je het beste een child theme aanmaken.

Bootstrap is op zich fijn, omdat je daarmee een soort basis hebt qua opbouw, welke responsive is (tbv mobiele devices).

Zelf ben ik eerlijk gezegd niet zo’n fan van composers zoals Visual Composer. Het voegt veel code toe en maakt websites vaak trager. Daarnaast raak je de opmaak van een pagina kwijt als je ooit een thema zonder Visual Composer wilt gebruiken.

Succes ermee!
Inktlijn schreef:
16-01-2018 12:16
Zelf ben ik eerlijk gezegd niet zo’n fan van composers zoals Visual Composer. Het voegt veel code toe en maakt websites vaak trager. Daarnaast raak je de opmaak van een pagina kwijt als je ooit een thema zonder Visual Composer wilt gebruiken.
Kijk, dat wist ik dan weer niet (werk er niet mee).
Enig idee hoe zich dat verhoudt met a.s. Gutenberg?
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
16-01-2018 12:47
Kijk, dat wist ik dan weer niet (werk er niet mee).
Enig idee hoe zich dat verhoudt met a.s. Gutenberg?
Met Gutenberg heb ik dan weer niet gewerkt ;)
Maar als er echt een drag-en-drop builder nodig is, dan vind ik Beaver Builder wel een aanrader.
Nogmaals bedankt voor alle tips.

Ik wil denk ik toch inderdaad eerst met een gratis theme dat al bij wp zit gaan oefenen. Dan kan ik later gelijk goed, zonder veel opnieuw proberen aan de slag met een betaalde theme.

Moet ik alleen nog even oplossen dat wp me heeft uitgelogd en ik er met de beste wil van de wereld niet meer in kom. :mad:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven