Statistiek vraag (non parametrische toets / welke?)

14-02-2018 21:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het is alweer een tijd geleden dat ik met SPSS heb gewerkt, ik heb nu een datafile waarbij ik een groep personen heb verdeeld in 3 leeftijdsgroepen (ik heb dus geen leeftijden als numerieke waarde maar als categorie; bijv 1 is jong, 2 is gemiddeld, 3 is oud). Verder heb ik een tiental vragen naar tevredenheid (1=heel ontevreden. 10 = heel tevreden). Nu zou ik willen weten of er significante verschillen zijn in mate van tevredenheid tussen de verschillende leeftijdscategorieen. Welke toets kan ik daarvoor het beste gebruiken (volgens mij non-parametrisch want er is geen sprake van een normale verdeling, geen t toets dus maar wellicht crosstables...?). En is het nog zinvol om de mate van tevredenheid in 2 categorieen te verdelen (bijv 1tm 5 is heel ontevreden, 6tm 10 is tevreden, of maakt dat het alleen maar lastiger?) Hoe ik de test uit moet voeren vind ik wel uit maar ik zou dus willen weten welke test meest geschikt is om te zien of er sprake is van een significant verschil....

Dank!
Alle reacties Link kopieren
Je kan volgens mij een oneway anova doen met leeftijdsgroep als onafhankelijke variabele en de stelling als afhankelijke variabele. De stellingen hoef je niet te hercoderen maar kan je gewoon zo invoeren. Je moet dan ook de descriptives aanzetten en een posthoc test (= bonferroni) aanzetten zodat je kan zien waar het verschil tussen de groepen zit.
Als je de categorieën samen gaat voegen wordt je statistische analyse minder sterk.
Volgens mij moet je de Kruskal Wallis test hebben.
De Kruskal-Wallis test wordt gebruikt om te kijken of drie (of meer) groepsgemiddelden van elkaar verschillen wanneer er niet aan de assumpties van normale verdeeldheid en/of homogeniteit van variaties bij een One-Way Independent ANOVA is voldaan.
Bron: http://wiki.uva.nl/methodologiewinkel/i ... allis_Test

Volgens mij vergroot je je statistische kracht door te kijken of je je data toch normaal verdeeld kunt krijgen, bijvoorbeeld door de log of z-waarde van de variabele (de 1-10 score in jouw geval) te bepalen en dan de verdeling te bekijken, en dat vervolgens gebruiken voor de analyse. Dan kun je namelijk wel de One way ANOVA gebruiken.
Is het nodig om een statistische analyse te maken? Als je nou gewoon alle data in een XY plot zet met leeftijd tegen tevredenheid dat zie je toch op het oog al heel snel of iets correleert? Als je eenmaal weet welke correlatie je wil aantonen kan je daar de meest geschikte test bij zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je niet gewoon een regressie waarbij je tevredenheid regresseert tegen de drie leeftijdscategorien (waarvan 1 dan referentie natuurlijk) en andere persoonskenmerken? Ik zou een ordered probit specificatie kiezen gezien je afhankelijke variabele.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
One way ANOVA! Je onafhankelijke variabele (leeftijd) is categorisch, en je afhankelijke variabele (mate van tevredenheid) is numeriek. Een t-toets had ook gekund indien je onafhankelijke variabele twee categorieën had, maar jouw variabele heeft er drie. Dan is de ANOVA the way to go (de makkelijkste althans); succes!
Alle reacties Link kopieren
Kyreza schreef:
15-02-2018 11:34
One way ANOVA! Je onafhankelijke variabele (leeftijd) is categorisch, en je afhankelijke variabele (mate van tevredenheid) is numeriek. Een t-toets had ook gekund indien je onafhankelijke variabele twee categorieën had, maar jouw variabele heeft er drie. Dan is de ANOVA the way to go (de makkelijkste althans); succes!
De afhankelijke variablele is niet numeriek.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
15-02-2018 11:59
De afhankelijke variablele is niet numeriek.
Jawel, want een Likertschaal mag je numeriek benaderen.
Alle reacties Link kopieren
zitwelsnor schreef:
15-02-2018 14:11
Jawel, want een Likertschaal mag je numeriek benaderen.
In welk vakgebied is dat??? (laat me raden: sociologie of psychologie haha)
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
15-02-2018 14:15
In welk vakgebied is dat??? (laat me raden: sociologie of psychologie haha)
Nee, maar wel een andere studie van de faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen. Ik heb dus idd geleerd dat je bij een likerschaal met minimaal 5/7(?) punten je het numeriek mag benaderen. Dus dan kan je een oneway anova doen en met een posthoc test kijken waar de verschillen in de gemiddelden zitten tussen de groepen.
gioia82 schreef:
15-02-2018 11:59
De afhankelijke variablele is niet numeriek.
Veel te late reactie, maar zoals hierboven al is benoemd, een enkele variabele (bijvoorbeeld één vraag) mag vanaf 7 waarden als numeriek worden beschouwd. En een schaalvariabele (meerdere variabelen met dezelfde antwoordschaal) mag al vanaf 5 waarden als numeriek worden beschouwd. Zo is het bij beschrijvende en inferentiële statistiek althans toegepast bij mij :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven