Afbeeldingen bewerken / tekeningen digitaal bewerken

15-02-2018 13:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiiii!!

Ik ben druk bezig met een eigen geschreven en getekend prentenboek. Nu ben ik een dikke amateur en heb van een aantal zaken nog geen verstand. Ik had zelf bedacht dat ik de zwart/wit tekeningen in ga scannen en deze vervolgens digitaal in ga kleuren. Wie kan me helpen met deze twee vragen;

- met welk programma kan ik afbeeldingen digitaal inkleuren
- met welk programma kan ik de achtergrond van tekeningen/afbeeldingen verwijderen

Beiden zonder kwaliteit te verliezen. Of als iemand andere tips heeft betreft het digitaliseren van getekende afbeeldingen dan hoor ik het heel graag!

Groetjes!
Ik zou het heel knap vinden als dit je gaat lukken zonder eerst wat lessen grafisch vormgeven.
Adobe illustrator.
Photoshop.
Hoezitdit schreef:
15-02-2018 13:31
Photoshop.
Daarin kun je de afbeeldingen wel vrij maken, maar het inkleuren en zo zul je echt in Illustrator moeten doen.

En als je hier geen ervaring mee hebt moet je er niet eens aan willen beginnen.
lise1985 schreef:
15-02-2018 13:32
Daarin kun je de afbeeldingen wel vrij maken, maar het inkleuren en zo zul je echt in Illustrator moeten doen.

En als je hier geen ervaring mee hebt moet je er niet eens aan willen beginnen.

Niet mee eens. Met Photoshop kan je prima inkleuren, en ook achtergrond verwijderen. Maar het is wel een programma waar je mee moet leren werken.
Hoezitdit schreef:
15-02-2018 13:35
Niet mee eens. Met Photoshop kan je prima inkleuren, en ook achtergrond verwijderen. Maar het is wel een programma waar je mee moet leren werken.

Als je er dan toch mee moet leren werken, doe het dan meteen in het juiste programma. Illustrator is voor illustraties, Photoshop voor foto's (het zit al in de naam hè). Het ene werkt met vectoren en het andere met pixels, en dat is een heel belangrijk verschil als je te maken hebt met drukwerk.

Beter is om het te laten doen door iemand die er verstand van heeft. Het digitaliseren van tekeningen is een vaardigheid die je niet zomaar even onder de knie hebt.
RikM schreef:
15-02-2018 13:48
Als je er dan toch mee moet leren werken, doe het dan meteen in het juiste programma. Illustrator is voor illustraties, Photoshop voor foto's (het zit al in de naam hè). Het ene werkt met vectoren en het andere met pixels, en dat is een heel belangrijk verschil als je te maken hebt met drukwerk.

Beter is om het te laten doen door iemand die er verstand van heeft. Het digitaliseren van tekeningen is een vaardigheid die je niet zomaar even onder de knie hebt.
Dit dus
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-02-2018 13:29
Adobe illustrator.
Kan ik hier dus ook de achtergrond mee verwijderen?
November888 schreef:
15-02-2018 13:49
Kan ik hier dus ook de achtergrond mee verwijderen?
Ja
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
15-02-2018 13:48
Als je er dan toch mee moet leren werken, doe het dan meteen in het juiste programma. Illustrator is voor illustraties, Photoshop voor foto's (het zit al in de naam hè). Het ene werkt met vectoren en het andere met pixels, en dat is een heel belangrijk verschil als je te maken hebt met drukwerk.

Beter is om het te laten doen door iemand die er verstand van heeft. Het digitaliseren van tekeningen is een vaardigheid die je niet zomaar even onder de knie hebt.
Dank!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk onderschat ik het enorm, maar ga 't toch proberen en kan altijd nog besluiten om het uit te besteden. Bedankt voor de snelle reacties allen! X
Heb je al Illustrator? Want alleen de software is al behoorlijk prijzig. En met Illustrator moet je echt leren werken, dat heb je niet zomaar onder de knie.
Hou je ons op de hoogte? :-D
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-02-2018 13:54
Heb je al Illustrator? Want alleen de software is al behoorlijk prijzig. En met Illustrator moet je echt leren werken, dat heb je niet zomaar onder de knie.
Nee, heb de software nog niet. Heb ergens een proefversie gezien. Laat ik die eerst eens proberen voordat ik van alles ga aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
15-02-2018 13:55
Hou je ons op de hoogte? :-D
Dat sowieso :-)
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat je als illustratiestijl voor ogen hebt. Is het cartoony, met duidelijke kleurvlakken en weinig complex schaduwwerk, dan kan je perfect in Illustrator werken. Is het meer schilderachtig, of heb je veel variaties in kleur, overgangen, en penseelstroken, dan voldoet Illustrator niet meer.
meaki schreef:
15-02-2018 14:47
Ligt eraan wat je als illustratiestijl voor ogen hebt. Is het cartoony, met duidelijke kleurvlakken en weinig complex schaduwwerk, dan kan je perfect in Illustrator werken. Is het meer schilderachtig, of heb je veel variaties in kleur, overgangen, en penseelstroken, dan voldoet Illustrator niet meer.

Tegenwoordig toch wel? Moet je wel een drukgevoelige tekenpen hebben, geen muis.

Houd er alsjeblieft rekening mee dat áls je voor Photoshop kiest, dat je de afbeelding wel groot genoeg maakt. Want een pixelafbeelding kun je, in tegenstelling tot een vectorafbeelding, niet onbeperkt vergroten zonder kwaliteitsverlies. Het is bijzonder lullig als je úren in een afbeelding hebt gestoken en die blijkt vervolgens niet bruikbaar omdat het te klein is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven