Vraag over facebook (vriendschapsverzoeken)

18-03-2018 06:53 13 berichten
Regelmatig krijg ik op facebook vriendschapsverzoeken van onbekende mannen. Het rare is dat die vaak nauwelijks een profiel hebben. Alleen een foto van zichzelf en een achtergrondfoto. Verder zie ik niets.
Deze verzoeken verwijder is altijd.
Maar ik vraag me af of zij wel een profiel hebben (met meer dan ik zie), maar dat dat simpelweg heel goed afgeschermd is, zodat ik niets zie. Of kan ik ervan uitgaan dat deze mensen inderdaad een leeg profiel hebben?
Geen idee hoe dat werkt bij facebook.
Alle reacties Link kopieren
Het kan allebei.
Maar als je her geen probleem vindt om onbekende mannen te accepteren, dan doe je dat, gluur je op zijn profiel (en gelooft dat wat daar staat ook waar is) en blokkeert hem daarna weer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kan allebei.

Ik verwijder het verzoek en meld dit als spam.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
himalaya schreef:
18-03-2018 07:14
Het kan allebei.
Maar als je her geen probleem vindt om onbekende mannen te accepteren, dan doe je dat, gluur je op zijn profiel (en gelooft dat wat daar staat ook waar is) en blokkeert hem daarna weer.

Haha, ik accepteer alleen als ik kan zien wie dat is. Gebruik mijn facebook voornamelijk voor mijn hobby, dus dan krijg ik wel verzoeken van anderen met die hobby. Maar dat is wel zichtbaar.
Zomaar iemand accepteren doe ik eigenlijk nooit.
Maar even spieken en daarna blokkeren is misschien ook wel grappig.
anoniem_360410 wijzigde dit bericht op 18-03-2018 08:11
0.09% gewijzigd
hamerhaai schreef:
18-03-2018 07:53
Kan allebei.

Ik verwijder het verzoek en meld dit als spam.

Als spam melden heb ik nog niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe gewoon helemaal niks met zulke verzoeken.

Wat ik laatst trouwens raar/verontrustend vond: ik kreeg de mededeling van Facebook dat ik een vriendschapsverzoek had gekregen van iemand die ik niet ken en dat ik dat bij hun kon melden.

Het klopt inderdaad dat ik die vent niet ken. Maar hoe weet Facebook dat nou?!
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
18-03-2018 08:38

Wat ik laatst trouwens raar/verontrustend vond: ik kreeg de mededeling van Facebook dat ik een vriendschapsverzoek had gekregen van iemand die ik niet ken en dat ik dat bij hun kon melden.

Het klopt inderdaad dat ik die vent niet ken. Maar hoe weet Facebook dat nou?!

:fortune:

Waarschijnlijk was het geen vriend-van-vriend.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-03-2018 08:41
:fortune:

Waarschijnlijk was het geen vriend-van-vriend.
Klopt, voor zover ik dat kon zien. Maar je kan iemand natuurlijk ook gewoon irl kennen of op een forum tegen zijn gekomen. Vond het opmerkelijk dat Facebook zo stellig mededeelde dat ik hem niet kende.
yette schreef:
18-03-2018 08:38
Ik doe gewoon helemaal niks met zulke verzoeken.

Wat ik laatst trouwens raar/verontrustend vond: ik kreeg de mededeling van Facebook dat ik een vriendschapsverzoek had gekregen van iemand die ik niet ken en dat ik dat bij hun kon melden.

Het klopt inderdaad dat ik die vent niet ken. Maar hoe weet Facebook dat nou?!
Facebook doet weleens suggesties van mensen op basis van met wie je zoals gemaild hebt of wie op je telefoon in je contacten staat (ik heb mezelf weleens voorgesteld gekregen met een ander e-mailadres dat ik gebruik en waar ik een Facebook dummyprofiel mee heb -check even of FB toegang heeft tot je contacten, vooral in de app*). Die suggesties kunnen ook gewoon mensen met veel gemeenschappelijke vrienden zijn, of mensen die je onlangs hebt opgezocht bijvoorbeeld.

Dan kunnen ze natuurlijk ook zien als je nooit eerder met iemand hebt gemaild en met wie je geen connecties hebt. En zo iemand heeft waarschijnlijk heel veel verzoekjes uitgezet én is al eerder door anderen geweigerd of gerapporteerd. Als dat gebeurt geeft FB je een waarschuwing mee.

Aanvulling: Oh ja, FB kijkt ook naar locatie etc. Verzoeken uit India en Rusland, met nul gemeenschappelijke connecties, geen mailcontact etc. worden meer gemonitord. Ik krijg ook regelmatig random verzoeken en vaak komen die wel uit het buitenland. Maar kan natuurlijk gewoon van vakantie zijn, dus je mág altijd accepteren.

*Tik op Instellingen > Accountinstellingen > Algemeen
Tik op Contacten uploaden om deze instelling in of uit te schakelen
Spear phishing

Door nepaccounts met aantrekkelijke foto’s proberen dit soort internetoplichters in je vriendengroep of je te kunnen volgen op Facebook, Twitter of Instagram. Als ze daar eenmaal in zitten, hebben ze toegang tot informatie die jij met je vrienden deelt, zoals je foto’s en persoonlijke gegevens. Ze kunnen je dan in een chatbericht of persoonlijke reactie op je pagina een link sturen. Maar als je daarop klikt ben je het haasje. Er wordt dan kwaadaardige software geïnstalleerd.

- Volg niet terug en blokkeer het account.
- En vooral: klik niet op het linkje in de bio van het profiel van die persoon. De kans bestaat dat er schadelijke programma’s worden geïnstalleerd.
- Accepteer op Facebook geen vriendenverzoeken van onbekenden.
- Meld nepaccounts bij Facebook en Instagram.
Alle reacties Link kopieren
Goh, dat mensen hier nog niet mee bekend zijn zeg.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
18-03-2018 09:11
Klopt, voor zover ik dat kon zien. Maar je kan iemand natuurlijk ook gewoon irl kennen of op een forum tegen zijn gekomen. Vond het opmerkelijk dat Facebook zo stellig mededeelde dat ik hem niet kende.

Tja, en als het iemand was geweest die je IRL kende, had je gezegd dat FB het fout had.
Niks bijzonders aan hoor. :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
chocolol schreef:
18-03-2018 11:54
Goh, dat mensen hier nog niet mee bekend zijn zeg.
Nou inderdaad. Bizar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven