Camera stuk..welke nu?

22-05-2018 17:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2e camera is stuk (ik heb ook een Nikon D5000 met toeters en bellen), ik heb (had) ook een Nikon J1 voor erbij en die is nu stuk ..

Ik worstel met gewicht van de D5000 en neem tegenwoordig liever een lichtere camera mee..
Ik stel normaliter alles zelf in (fotograaf niet vaak op de automaat) maar ik wil
een camera die ook op de automaat goede foto's maakt (mijn zoon gebruikt hem ook en hij is niet zo handig en gezien onze aankomende reis naar Canada zal ook hij veel fotograferen ), ook bij slecht licht EN ik wil niet sjouwen met losse lenzen. Ook goede beeldstabilisatie en snel qua scherpstellen. Ik maak graag foto's en als ik aan het wandelen bent etc. stel ik ook alles zelf in maar ik maak ook wel eens snapshots en dan doe ik dit met de automaat.

Ik ben eens wezen kijken in de winkel en kwam tot de volgende opties maar de verkoper kon mij niet zo 1,2,3 vertellen welke ik dan moest kiezen, alle genoemde modellen stonden mij aan en de reviews zijn ook allemaal goed.

Eventueel kan ik mijn camera inruilen (althans mijn lenzen, body levert niets meer op bij camera winkel)

Keuze is

Olympus OM-D E-M10 Mark III Zilver + 14-42 + 40-150 (nadeel prijs + lenzen)
OF
Panasonic Lumix DMC-FZ300 / Panasonic Lumix DMC-FZ1000


Ik kom er maar niet uit..

Dus.. wie heeft er ervaring met dit soort camera's
Alle reacties Link kopieren
Op onderstaande site staan vaak uitgebreide reviews. Had je ook op een fotografie forum je vraag al gesteld?
https://www.dpreview.com/reviews?category=cameras
Alle reacties Link kopieren
DrOpgedroogd schreef:
22-05-2018 17:50
Op onderstaande site staan vaak uitgebreide reviews. Had je ook op een fotografie forum je vraag al gesteld?
https://www.dpreview.com/reviews?category=cameras
reviews heb ik al bekeken en deze die ik noem kwamen er goed uit, daarna ben ik naar de winkel gegaan, advies gevraagd en deze merken kwamen goed uit de bus. Ik vraag naar gebruikerservaringen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel meer opties. Grootste knelpunt is zoom versus foto kwaliteit. De beste compact cameras hebbben een grote sensor en een beperkte zoom, 3 tot 5 keer. Wil je meer zoom, dan heb je meer opties, ben je minder geld kwijt maar dan lever je dus iets in op scherpte.

Laat maar ik dacht dat je echt een kleinere camera zocht, maar de twee op je lijst zijn nog best joekels.
.
Waarom niet weer een Nikon voor erbij? Ik heb een B700 voor erbij, P900 schijnt nog even wat beter te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met de Panasonic Lumix DMC-FZ200, die is volgens mij te vergelijken met de modellen die jij noemt, al zijn die "van jou" natuurlijk wel geavanceerder. Op zich is het een fijne en gebruikersvriendelijke camera, maar ik vond het fotograferen in mindere lichtomstandigheden wel iets tegenvallen, ik vond de beelden vrij snel korrelig. Ook was ik niet altijd tevreden over de kleuren. Maar nogmaals, dat is dus op het oudere model, dat is bij die nieuwere modellen misschien beter.

Ik heb nu de Panasonic Lumix DMC LX15 (na enige twijfel tussen dit model en de LX100) en daar ben ik echt ongelofelijk blij mee, ik ben heel tevreden over de beeldkwaliteit. Hij is juist iets compacter dan de modellen die jij noemt, maar dat wilde ik juist, eentje die echt makkelijk in elke tas zou passen en die ik altijd bij me kan hebben. Ik heb er al heel veel mee gefotografeerd, echt een heerlijke camera.

Als jij twijfelt tussen bovengenoemde modellen kun je ook op Google intypen: Panasonic Lumix DMC-FZ300 vs Panasonic Lumix DMC-FZ1000, dan krijg je tabellen met alle specificaties, zodat je het voor jezelf makkelijk op een rijtje kan zetten. En lees, als je dat nog niet gedaan hebt, de reviews van Ken Rockwell (mits die er zijn van deze modellen), die zijn ook vaak erg informatief.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ik zoek niet perse iets wat in mijn jaszak past, mag best wel wat body hebben, maar gewicht is een factor (reuma handen )

Nikon kwam gek genoeg niet voorbij.. weet eigenlijk niet waarom.. Ga weer even kijken bij frank wandelt (leuke site voor reviews etc)
Alle reacties Link kopieren
het moment dat ik die Nikon zie denk ik oja.. die was niet zo best met minder licht.. dus daarom was ie al in begin afgevallen..

Die Olympus is echt wel een beetje top van mijn budget, en de Panasonics scoren overall best goed..
Alle reacties Link kopieren
Ga voor een tweedehands Olympus OMD E-M5. Heeeel veeeel beter dan die E-M10 die je noemt en als 2ehandsje goed betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
22-05-2018 18:07
Er zijn wel meer opties. Grootste knelpunt is zoom versus foto kwaliteit. De beste compact cameras hebbben een grote sensor en een beperkte zoom, 3 tot 5 keer. Wil je meer zoom, dan heb je meer opties, ben je minder geld kwijt maar dan lever je dus iets in op scherpte.

Laat maar ik dacht dat je echt een kleinere camera zocht, maar de twee op je lijst zijn nog best joekels.
ja hoeft niet kleiner perse .. die Olympus wel is redelijk klein hoor.. ik heb vrij grote handen dus daar heb ik dan weer een grip bij nodig..

Het is een luxe probleem.. kan natuurlijk gewoon de D5000 meeslepen.. maar dat ding is zo zwaar.. zeker met mijn tamron lens erop
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
22-05-2018 19:01
Ga voor een tweedehands Olympus OMD E-M5. Heeeel veeeel beter dan die E-M10 die je noemt en als 2ehandsje goed betaalbaar.
ga ik even bekijken. thanks
Alle reacties Link kopieren
http://cameradecision.com/compare/Panas ... DMC-FZ1000
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
En die andere modellen kan je daar ook invullen natuurlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg tevreden met de Sony NEX modellen, heb zelf een C3 maar die gast al heel wat jaartjes mee als camera voor “erbij”. Ze zitten tussen compact en spiegelreflex in, licht en kleur vrij goed en ook zelf te calibreren.
Alle reacties Link kopieren

Ook handige site

Dank je.
Alle reacties Link kopieren
inmiddels al wat verder

Ik twijfel nog tussen de Panasonic GX8 / 9 of de eerder genoemde Olympus.
Dan zou ik even naar een fotozaak gaan, dan kun je ze uitproberen en voelen welke het fijnst in de hand ligt, welke de fijnste positie van knoppen heeft etc. Dat is zo belangrijk, zeker als je reuma hebt.

Voor mij (geen reuma) hebben die dingen de doorslag gegeven bij de keuze tussen dslr en systeemcamera.
Alle reacties Link kopieren
zojuist naar winkel geweest.. Olympus valt def. af.. Niet fijn in de hand , knopjes vind ik niet prettig qua positie en bij bewegende objecten matige autofocus. Dat kan je allemaal aanpassen maar de Pana doet dit vanzelf goed..

Dus.. de G80 of GX9 (Beiden zijn vergelijkbaar) met 14-140 lens en event nog een losse 25mm lens erbij dan ben ik compleet..

Ik heb afspraak gemaakt zodat ik beide toestellen kan vergelijken (GX9 was niet op voorraad en heb dus de G80 vastgehouden) .. Ik denk dat de GX9 gaat worden. Body is licht en lens valt me enorm mee qua gewicht. Moet wel een grip op, toestel is vrij klein) en extra batterij . Het scheelt ong. 300 gram en dat is best veel

Budget maar wat opgetrokken ;-)..
Wat fijn dat je (zo goed als) je keuze hebt kunnen maken. Soms moet het budget er dan maar even aan geloven. Kun je straks weer lekker gaan fotograferen, heerlijk toch.
Alle reacties Link kopieren
gelderka schreef:
06-06-2018 20:11
Leuk dat je nog even een update kwam geven?

Was Sony ook nog een optie voor je, en waarom is die afgevallen?
Ik heb gekeken naar de A6500 (of was het nu de 6300) daar werd ik minder blij van, ook qua lens aanbod, de RX10IV was veel te duur.. (wel machtig toestel!). Dus vandaar dat deze afvielen.

Heb ook nog een Fuiji T nog wat geprobeerd maar nee.. ook niet mijn ding..

Het is uiteraard heel persoonlijk. Als Nikon een goede systeemcamera had gehad had ik die gekocht. .maar wat er nu is van Nikon is niet zo denderen, die hebben de boot beetje gemist helaas..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven