Alu-hoedjes alert!

29-05-2018 08:59 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, zet uw alu hoedjes vast klaar! ;-)

Naar aanleiding van de nieuwe privacy regels las ik van de week een artikel over hoe apps data verzamelen. Er stond geschreven dat sommige apps je microfoon van je telefoon aanzetten en meeluisteren.

Gisteren met mijn man een half uur bezig geweest om onze kat te ontwormen. Ik kijk op mijn telefoon, krijg ik in de browser een advertentie voor Feliway voor katten. Dat is wel vreemd, ik zoek op mijn telefoon nooit iets op over katten, gebruik mijn telefoon überhaupt niet zo veel en er staan niet zo veel apps op.

Gek toch? Heeft iemand anders zoiets wel eens gehad?

Ik kreeg hiervoor steeds ads over verf, dat kwam omdat ik daar op had gezocht, logisch. Maar advertenties om je kat rustig te houden terwijl we net onze woeste kat hadden ontwormd (met veel moeite, gepraat en het woord r*tkat is tot mijn schaamte meermaals gevallen) is wel heel toevallig.

Rol mijn telefoon ook maar gelijk in aluminium!
Nog nooit meegemaakt
Alle reacties Link kopieren
Kan ook zijn dat jij of iemand anders op een ander apparaat hebben gezocht naar ontworming, op dezelfde wifi waar jij je mobiel mee verbindt. Voila.
Alle reacties Link kopieren
Het zou me niets verbazen, wat er via 'gratis' apps allemaal van een mens gevolgd en geregistreerd wordt (6)
Aan de andere kant : er zal binnenkort wel een dopje komen om je microfoon af te sluiten, want daar is opeens een markt voor :D
Ik heb mijn telefoon regelmatig gewoon UIT staan. Scheelt ook in accugebruik.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 29-05-2018 09:06
0.95% gewijzigd
nounou
Je hebt vast de gebruiksaanwijzing van de wormenkuur op een ipad of tablet gelezen
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook bekend dat camera's aangezet kunnen worden ? ( al gaat dat wel via hacken, niet 'zomaar').
Een alu-hoedje is lekker koel, met dit weer :lol:
zazamaenade wijzigde dit bericht op 29-05-2018 09:09
19.39% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het scherm van mijn vriend gaat af en toe wel ineens vanzelf oplichten als we zitten te praten of tv zitten te kijken. We vertellen dan voor de grap tegen elkaar dat google weer mee zit te luisteren.

Wij zitten ook nooit op elkaars telefoon of laptop dingen op te zoeken, altijd op die van onszelf. Toch komt hij op zijn facebook de jurkjes tegen die ik heb opgezocht. En hij wist ook dat ik onlangs op zoek ben geweest naar een nieuwe sportbh.
Zal wel omdat wij op dezelfde wifi zitten waarschijnlijk.

En er komen zoveel advertenties tussendoor dat het heus wel een keer zal zijn dat iets toevallig aansluit op wat ik net "offline" heb gedaan of over gesproken heb. Ik kan mij daar niet druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik op onze gezamenlijke computer firefox. Mijn man gebruikt chrome. Als hij iets opzoekt via google, krijg ik op mijn telefoon reclame, bijvoorbeeld bij wordfeud, reclames voor dat product. Waarschijnlijk via wifi ofzo.

Ik heb 'm al gewaarschuwd dat hij moet oppassen met wat hij googled ;-D
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je man kan ook iets opgezocht hebben.
Dat hadden wij een tijdje terug, toen we een barst in de voorruit hadden. Ik kreeg ineens allemaal reclame van Carglass, terwijl ik niets opgezocht had hierover. Bleek dat mijn man wel op zijn mobiel gezocht had.
Hoe dat dan van hem naar mij gaat, weet ik niet. Misschien zelfde IP-adres of zo?
Of je hebt met je telefoon door de winkel rondgelopen dat ze daar weten welk gang pad je heb zitten kijken, net als bij de mediamarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het laatst met een vriendin over de sokken van de Zeeman. Ik kreeg toen in de facebookapp reclame voor Zeeman sokken te zien.

Gewoon op de bank besproken, geen app of internet aan te pas geweest.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan zeker... van de facebook en instagram app is het bekend dat ze "luisteren"
Alle reacties Link kopieren
wanneer je op een device iets opzoekt, en je hebt facebook, gmail, google etc op de achtergrond draaien. Dan weten bedrijven je wel te vinden. Via een tracker kunnen ze je dan hun advertentie laten zien. Ook op je andere devices waar jij deze apps / pagina's gebruikt.

Officieel gaat dit anoniem.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Doe maar een pak.

Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
29-05-2018 09:21
Dat kan zeker... van de facebook en instagram app is het bekend dat ze "luisteren"
Facebook ontkent dit, maar de verdenking blijft hardnekkig en m.i. met reden. Je kan de microfoon uitzetten:
https://m.imore.com/how-stop-facebook-a ... microphone
.
Alle reacties Link kopieren
Zo ging een vriend een keer op zoen naar trouwringen op haar computer, kreeg zijn vriendin op haar telefoon allemaal advertenties te zien. Weg verrassing!

Het zou grappig zijn als ik nu ook dat soort advertenties krijg doordat ik het hier typ. Zou het kunnen :-?
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
29-05-2018 09:39
Doe maar een pak.

Wat een onzin.
Nou..:
https://www.ad.nl/digitaal/griezelig-ho ... ~a33b406a/
Creativity is intelligence having fun
Het AD, betrouwbare bron hoor :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Deze kranten beter dan?
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b6074d87/

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/11/ho ... e-a1588068
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
29-05-2018 09:47
Het AD, betrouwbare bron hoor :hihi:
:hihi:

:facepalm:
impala wijzigde dit bericht op 29-05-2018 09:51
5.14% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
29-05-2018 09:47
Het AD, betrouwbare bron hoor :hihi:
;-D
nounou
Kijk eens bij je instellingen (Apple, privacy, microfoon) bij welke apps de microfoon aanstaat. Insta, whatsapp etc. Ook Google Maps bijvoorbeeld. Ik heb ze allemaal uitstaan, maar dat staat die niet automatisch.
Je kat is gechipt. :P
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
29-05-2018 09:52
Kijk eens bij je instellingen (Apple, privacy, microfoon) bij welke apps de microfoon aanstaat. Insta, whatsapp etc. Ook Google Maps bijvoorbeeld. Ik heb ze allemaal uitstaan, maar dat staat die niet automatisch.
Bij mij (Android) zit dat onder Instellingen - Toestemmingen. Google doet het idd ook. En dat ga ik niet uitzetten want ik gebruik best vaak spraakopdrachten. En ze weten toch alles al van me.
.
Meestal moet je daar ook gewoon toestemming voor geven. Net als voor camera en locatie. Dus even nadenken voordat je akkoord klikt is wel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven