Imac met externe monitor, die hoofdscherm maken lukt niet

05-06-2018 11:42 15 berichten
Zojuist heb ik een externe monitor aan mijn Imac gekoppeld. Beide schermen werken goed.

Ik wil echter graag dat mijn externe monitor mijn hoofdscherm wordt, zodat ik in principe alles daarop kan doen en ook mijn doch etc. daar op heb staan.
Bij system preferences - displays - arrangement kan ik daarvoor schuiven met de twee beeldschermen, als ik mijn externe monitor " voor " het imacscherm zet (dus links ervan), dan staat mijn dock inderdaad op de externe monitor. Alleen kan ik dan niet meer met mijn muis naar de externe monitor, terwijl dat wel lukt als die niet mijn hoofdmonitor is. Heel vreemd.

Op zich kan ik ook wel werken met de mac als hoofdmonitor, maar dan moet ik mijn programma's telkens verslepen naar de externe monitor en zeker met photoshop is dat vervelend, omdat ik alle onderdelen apart moet verslepen (photoshop, camera raw, nik filtermenu)

Op zich zou ik mirroring aan kunnen zetten, maar dan zou ik graag het imac scherm op zwart zetten. Kan dat?

Weet iemand hoe ik dat op kan lossen?
Muis de andere kant op bewegen? Overigens kun je het dock ook op beide schermen weergeven, of op welk scherm je aan het werk bent.

Ander vraagje, waarom wil je juist je tweede scherm als hoofdscherm? Is die kwalitatief beter dan het scherm van je mac?
Hoi Ilse, muis bewegen lukt dus niet, het lijkt alsof er een muurtje tussen de twee schermen zit waar hij niet doorheen komt.

Als ik mirror doe, dus op beide schermen het dock dan zie ik alles wat ik doe op beide schermen gebeuren, dat vind ik niet fijn, veel te onrustig.

Ik bewerk vaak foto's, en daarvoor heb ik een tweede scherm gekocht. Dat is inderdaad een beter scherm. Zeker voor fotografie, maar het kijkt ook voor andere dingen een stuk rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Aan welke kant staat je tweede beeldscherm ten opzichte van je macscherm?
Head* schreef:
05-06-2018 11:47
Hoi Ilse, muis bewegen lukt dus niet, het lijkt alsof er een muurtje tussen de twee schermen zit waar hij niet doorheen komt.

Als ik mirror doe, dus op beide schermen het dock dan zie ik alles wat ik doe op beide schermen gebeuren, dat vind ik niet fijn, veel te onrustig.

Ik bewerk vaak foto's, en daarvoor heb ik een tweede scherm gekocht. Dat is inderdaad een beter scherm. Zeker voor fotografie, maar het kijkt ook voor andere dingen een stuk rustiger.
Dat snap ik. Maar staat je tweede scherm wel aan de goede kant van de iMac? Want over het algemeen kun je de muis maar via 1 kant naar het andere scherm bewegen.
Haha, daar was ik nou nooit en te nimmer opgekomen, maar als ik de muis de andere kant op beweeg lukt het wel!

Bedankt allebei voor de tip!

Als maar alle problemen zo makkelijk opgelost zouden kunnen worden :-]
Head* schreef:
05-06-2018 11:52
Haha, daar was ik nou nooit en te nimmer opgekomen, maar als ik de muis de andere kant op beweeg lukt het wel!

Bedankt allebei voor de tip!

Als maar alle problemen zo makkelijk opgelost zouden kunnen worden :-]
Ik drukte me in mijn eerste post wat krom uit volgens mij.

Welke monitor heb je gekocht eigenlijk? Laat je hem ook kalibreren?
Head* schreef:
05-06-2018 11:52
Haha, daar was ik nou nooit en te nimmer opgekomen, maar als ik de muis de andere kant op beweeg lukt het wel!

Ehh... je snapt neem ik aan dat je de schermen op het plaatje zo moet slepen als dat ze daadwerkelijk op je bureau staan?
Alle reacties Link kopieren
https://www.onemorething.nl/community/t ... ofdscherm/

Uit 2007, maar geen idee hoe erg Apple zijn instellingen verandert over de jaren heen. Verder... Ik heb geen verstand van Macs, dus succes ;-D

Nieuwere, uit 2013:
https://discussions.apple.com/thread/5445499
RikM schreef:
05-06-2018 11:57
Ehh... je snapt neem ik aan dat je de schermen op het plaatje zo moet slepen als dat ze daadwerkelijk op je bureau staan?
Nou nee, blijkbaar niet.

Maar ik kan het externe scherm alleen rechts van de mac zetten, want anders is de verbindingskabel te kort. Maar dat werkt niet optimaal, dus ga nog even kijken of ik een langere verbindingskabel kan kopen, dan zet ik hem rechts van de mac.
Wat niet lukt als ik het externe scherm hoofdscherm maak, is de folders en documenten die op mijn bureaublad staan, op het bureaublad van het externe scherm te krijgen. Ze blijven op het mac scherm staan.
Head* schreef:
05-06-2018 12:14
Wat niet lukt als ik het externe scherm hoofdscherm maak, is de folders en documenten die op mijn bureaublad staan, op het bureaublad van het externe scherm te krijgen. Ze blijven op het mac scherm staan.
Verslepen lukt niet?
lise1985 schreef:
05-06-2018 12:15
Verslepen lukt niet?
Nee, gek genoeg niet. Daar moet ik nog even over puzzelen.

Maar inmiddels staan mijn schermen goed, dus ik ben al blij. De rest vogel ik nog wel uit.

Ga hem straks eerst maar eens kalibreren, dat moet nog wel even gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je in de instellingen al eens geprobeerd de menubalk (witte streep bovenin 1 vd "schermen" in de instellingen te verslepen naar je externe scherm?
DAT bepaalt wat je hoofd-scherm is.

En mappen e.d. hoor je wel op beide schermen te kunnen plaatsen, dat lukt zelfs op Windows! :-\
lulletjerozenwater schreef:
13-06-2018 22:14
Heb je in de instellingen al eens geprobeerd de menubalk (witte streep bovenin 1 vd "schermen" in de instellingen te verslepen naar je externe scherm?
DAT bepaalt wat je hoofd-scherm is.

En mappen e.d. hoor je wel op beide schermen te kunnen plaatsen, dat lukt zelfs op Windows! :-\
Dat is inderdaad wat ik uiteindelijk heb gedaan en toen was het goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven