Snelle, lichte laptop voor simpel gebruik

14-06-2018 14:43 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel gebruik ik mijn werklaptop ook incidenteel voor privézaken. Omdat ik verwacht vaker privé gebruik te gaan maken van een computer (door studie en een vrijwilligersrol bij een stichting), wil ik een eigen laptop aanschaffen (ik moet ingewikkeld inloggen, kan lastig programma's downloaden, etc.).

Maar nu de vraag: wat is in mijn situatie een goede koop. Ik zal vooral veel tekstverwerking en internet gebruiken, mogelijk ook wat fotobewerking etc. Qua opslaan van documenten zullen dat dus ook vooral pdf'jes, documenten, foto's en filmpjes zijn. De laptop hoeft dus geen enorme videokaart o.i.d. te hebben.
Nu heb ik jaren terug al eens met deze wensen een goedkope laptop aangeschaft (een compaq als ik me niet vergis, op aanraden van de bcc-meneer), maar daar irriteerde ik me vreselijk aan omdat hij langzaam en zwaar was. Ik betaal liever wat meer voor snelheid en gebruiksgemak dan dat ik weer zo'n situatie krijg, maar hoef dus ook niet de nieuwste, snelste en mooiste laptop. Ideaal gezien zou ik de laptop in de werkkamer aan de vast scherm kunnen vastmaken dmv een dock-in of een simpel kabeltje.
Ik ben nu windows gewend, maar sta open voor Apple. Een macbook vind ik prachtig :love: , maar vraag me af of dat het geld dan echt waard is of dat er geen betere/gelijkwaardige alternatieven voor minder geld zijn?

Samenvatting:
- Laptop voor simpel gebruik (tekstverwerking, internet, foto's)
- Niet te zwaar
- Goede kwaliteit qua snelheid (opstarten en handelingen)
- Eenvoudig te koppelen aan vast beeldscherm
- Mag een wat duurder model zijn, als dit het waard is

Wie heeft de ultieme tip?
MacBook Air.

Lichtgewicht, goede specificaties, snel, stabiel besturingssysteem, goed scherm, accu gaat lang mee zonder op te laden.
Alle reacties Link kopieren
https://tweakers.net/

Ik zou je eisen daar invoeren en kijken wat eruit komt :)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-06-2018 14:45
MacBook Air.

Lichtgewicht, goede specificaties, snel, stabiel besturingssysteem, goed scherm, accu gaat lang mee zonder op te laden.
Ik vind 'm prachtig, maar vraag me dus af of een macbook nu echt het geld waard is of dat je voor hetzelfde geld een net zo'n goede of zelfs betere laptop kunt kopen met Windows?
Alle reacties Link kopieren
kirjailija schreef:
14-06-2018 14:46
https://tweakers.net/

Ik zou je eisen daar invoeren en kijken wat eruit komt :)
Ja, dat soort invuldingen heb ik vaker geprobeerd, ook bij Coolblue enzo. Maar dan blijven er immens veel opties over. Want ik heb geen idee van videochips, geheugengrootte en processors - of in ieder geval niet wat dat in de praktijk dan betekent qua snelheid/kwaliteit.
Flomo schreef:
14-06-2018 14:50
Ik vind 'm prachtig, maar vraag me dus af of een macbook nu echt het geld waard is of dat je voor hetzelfde geld een net zo'n goede of zelfs betere laptop kunt kopen met Windows?
Als ik voor hetzelfde geld moet kiezen tussen Windows of Apple wordt het altijd Apple. Windows is gewoon minder stabiel.
lise1985 schreef:
14-06-2018 14:56
Als ik voor hetzelfde geld moet kiezen tussen Windows of Apple wordt het altijd Apple. Windows is gewoon minder stabiel.
Ik ben juist weer geswitcht van Apple naar Windows. Mede omdat een heel aantal programma's wat ik nodig heb voor mijn studie, niet draait op Apple. Ik liep daar ook iets te vaak tegenaan, ook privé. En ja, je kunt Windows op je Mac draaien, maar daar werd ik ook niet echt blij van.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 15:03
1.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
14-06-2018 15:01
Ik ben juist weer geswitcht van Apple naar Windows. Mede omdat een heel aantal programma's wat ik nodig heb voor mijn studie, niet draait op Apple. Ik liep daar ook iets te vaak tegenaan... En ja, je kunt Windows op je Mac draaien, maar daar werd ik niet echt blij van.
Wat voor soort laptop heb je nu dan aangeschaft? En hoe ervaar je het verschil met een macbook (qua gewicht, gebruiksgemak, snelheid, etc)?
Flomo schreef:
14-06-2018 15:03
Wat voor soort laptop heb je nu dan aangeschaft? En hoe ervaar je het verschil met een macbook (qua gewicht, gebruiksgemak, snelheid, etc)?
Ik heb nu zelf een Lenovo Ideapad 310. Voor mijn gebruik meer dan genoeg. Ik studeer voor vertaler, dus vooral veel tekstverwerking, maar ik gebruik dus ook vertaalsoftware wat niet met Apple matcht. Ik ben blij met deze keuze. Snel, licht en ook nog leuk om te zien. Daarnaast makkelijk om mee te werken, zeker als je al gewoon bekend bent met Windows. En een aantrekkelijke prijs.

Verder zat ik door mijn vorige baan vast aan Apple, maar ik heb het nooit zo geweldig gevonden eigenlijk. Altijd het idee gehad dat Apple toch een beetje een statusdingetje was. Apple is vooral wel interessant als je alles aan elkaar kan koppelen (telefoon, laptop, IPad ed) en ook voor zwaarder werk is Apple misschien beter dan Windows. Maar voor gewoon gebruik, nee... Vind ik het de investering niet waard.

Edit: mijn Lenovo is 15,6 inch en de Apple die ik had, een MacBook Pro, was 13 inch.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 15:31
36.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 'zware' (qua specs en qua gewicht) laptop voor dagelijks intensief gebruik,. Heel tevreden over, maar is te groot/zwaar/onhandig om even snel op de bank te gebruiken of het huis mee door te wandelen. Ik wilde ook een klein licht laptopje voor erbij.

Zelf hecht ik enorm veel waarde aan hoe een laptop aanvoelt en hoe hij eruit ziet, en daarnaast moet hij vooral snel zijn en weinig geluid maken (mijn zware laptop kan enorm blazen als ik bepaalde dingen aan het doen ben, snap ik, maar dat wil ik niet bij zo'n kleine laptop-voor-erbij)

Ik ben uitgekomen bij een 12-inch Macbook. Ik heb hem zelf nog niet in huis, maar mijn man heeft er zelf ook één, dus ik weet hoe hij het doet en eruit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker voor windows gaan, je krijgt zoveel meer voor je geld. Voor thuis heb ik een Asus 15,6 inch, i5, 250mb ssd, 8gb werkgeheugen. Zoiets is het volgens mij. Photoshop, indesign en 3d tekenpakketen kan ik er goed op draaien. https://www.coolblue.nl/product/803756/ ... m202t.html
MacBook air.
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
14-06-2018 15:07
voor zwaarder werk is Apple ongetwijfeld beter dan Windows.
Mwah. Voor hetzelde geld koop je een alienware laptop met i9. Die kunnen echt veel meer aan als een macbook.
Koffielepel schreef:
14-06-2018 15:31
Mwah. Voor hetzelde geld koop je een alienware laptop met i9. Die kunnen echt veel meer aan als een macbook.
Ik had het inmiddels al aangepast naar misschien... Ik ben gewoon geen Apple-fan, dus ik dacht, laat ik me eens niet al te negatief uitdrukken over Apple ;-)
De Acer Swift SF113 is compact en licht, en veel goedkoper dan een macbook. Wellicht ook een optie voor je?
Alle reacties Link kopieren
Ben op basis van jullie reacties aan het Googelen geslagen en kom een beetje uit bij een HP Envy. Windows lijkt me qua prijs en compatibiliteit toch de voorkeur hebben boven Apple en ik vind een scherm van 13 inch wel prettig denk ik, fijn handzaam voor op de bank zegmaar.

Zou dat iets zijn voor mij? En hoe maak ik dan weer onderscheid tussen verschillende modellen/versies? Oh man... ik zou toch willen dat ik al die ellende over processors, cache en SSD wat beter snapte, wat een abracadabra :@@:
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar een winkel als informatique (ik heb geen aandelen) en vertel wat je wil en wat het mag kosten. Zij geven je dan opties en uitleg
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
TO, kun je niet beter eerst uitvinden welke software(s) je moet of wil gebruiken? Ben je bvb Microsoft Office (Word, Excel) gewend, dan is een overstap naar iets anders een investering in (leer)tijd en misschien ook geld en misschien heb jij helemaal geen keuze met betrekking tot het bestandsformaat (voor bestandsuitwisseling)?

Voor wat jij er mee wil is helemaal geen dure laptop nodig. Recente modellen hebben bijna allemaal ssd-opslag en dat werkt stukken sneller dan de klassieke harddisk, waardoor je niet moet investeren in een ultrasnelle processor.
Niemand in je omgeving die je er iets meer over kan vertellen of bij je keuze kan helpen? Ik heb mijn 'eisen' doorgegeven aan mijn computernerd van een vader, die ook nog eens alle geduld (en tijd) heeft om uren op het internet te zitten neuzen en alle specificaties en prijzen met elkaar te vergelijken...
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 15:43
0.65% gewijzigd
Juist wel investeren in een snelle processor. SSD is niet per sé sneller.

Laat je ergens goed informeren zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, dank voor alle (tegenstrijdige ;) ) informatie. Ik zal inderdaad eens kijken of iemand in mijn omgeving er verstand van heeft.
Laten informeren wil ik wel, maar ik heb nou niet de indruk dat de mannetjes in de Mediamarkt of BCC er nou zo'n verstand van hebben (mijn oude laptop was daardoor ook een miskoop), dus dan moet ik even kijken of er een echte computerzaak o.i.d. hier in de buurt zit.

Qua software ben ik geloof ik niet zo moeilijk. Ik neig nu sowieso naar Windows, dus dat is dan niet meer zo van toepassing lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ssd is niet echt nodig maar het zorgt wel dat je sneller opstart en schakelt. De echte rekenkracht komt uit de processor. Zelf zou ik een i3 nemen voor lichte taken, een i5 voor lichte taken en een zwaardere taak, i7 voor hele zware taken of meerdere zware taken naast elkaar.
Flomo schreef:
14-06-2018 15:52
Haha, dank voor alle (tegenstrijdige ;) ) informatie. Ik zal inderdaad eens kijken of iemand in mijn omgeving er verstand van heeft.
Laten informeren wil ik wel, maar ik heb nou niet de indruk dat de mannetjes in de Mediamarkt of BCC er nou zo'n verstand van hebben (mijn oude laptop was daardoor ook een miskoop), dus dan moet ik even kijken of er een echte computerzaak o.i.d. hier in de buurt zit.

Qua software ben ik geloof ik niet zo moeilijk. Ik neig nu sowieso naar Windows, dus dat is dan niet meer zo van toepassing lijkt me.
Minimaal een I5 processor, SSD intern geheugen. Verder draait office ook op een mac, net als alle adobe software.
Koffielepel schreef:
14-06-2018 15:53
Ssd is niet echt nodig maar het zorgt wel dat je sneller opstart en schakelt. De echte rekenkracht komt uit de processor. Zelf zou ik een i3 nemen voor lichte taken, een i5 voor lichte taken en een zwaardere taak, i7 voor hele zware taken of meerdere zware taken naast elkaar.
Ik heb ook inderdaad een i3. Ik doe dus veel tekstverwerken (al dan niet in combinatie met vertaalsoftware), beetje Facebooken, beetje internetten, beetje Forummen, soms een spelletje, soms beetje niet al te legaal film/serie kijken en soms ook wel legaal en ik ben meer dan tevreden. Als er al eens iets langzaam gaat, is het over het algemeen mijn internetverbinding ;-)
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 15:59
7.94% gewijzigd
Koffielepel schreef:
14-06-2018 15:53
Ssd is niet echt nodig maar het zorgt wel dat je sneller opstart en schakelt. De echte rekenkracht komt uit de processor. Zelf zou ik een i3 nemen voor lichte taken, een i5 voor lichte taken en een zwaardere taak, i7 voor hele zware taken of meerdere zware taken naast elkaar.
Precies! En omdat er in de toepassingen die TO zal gaan gebruiken niets is wat intensieve rekenkracht vereist is een krachtige processor weggegooid geld. Als het geld op je rug groeit kun je uiteraard altijd voor het mooiste en beste gaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven