E-reader, welke aan te raden?

16-07-2018 08:59 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het lezen herontdekt, en het begint een dure hobby te worden: ik koop boeken nieuw (beetje smetvrees in combi met te grote fantasie).

Ik lees het liefste op papier, omdat

- ik dat rustiger vind dan een scherm lezen;
- omdat papier niet glanst in de zon (ik heb een heerlijke tuin en lees met dit weer liefst buiten);

Nadelen aan papieren boeken:

- nemen meer plaats in;
- zijn duurder dan e-books;
- ik moet erop wachten als ik ze bestel.

Ik twijfel nu dus over een e-reader.

Wie helpt mij over de streep en kan mij een aanraden?
Prijsklasse: liever goedkoper, als het me echt niet bevalt zou ik het zonde vinden er veel geld aan te hebben uitgegeven, al snap ik wel dat kwaliteit zijn prijs heeft.
Maar heb werkelijk geen idee voor welke prijs ik een goed product heb.
Alle reacties Link kopieren
Kobo clara, heb ik net gekocht, ben heel tevreden
Alle reacties Link kopieren
Een e-reader glanst ook niet in de zon en leest net als papier. Ik heb een Kobo glo. Al jaren, dus misschien zijn er nu andere types te koop. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kobo, die was 110 euro geloof ik. Mat scherm met indien nodig verlichting erin, letters zijn te vergroten of te verkleinen . Een kobo abonnement voor de kobo bieb kost 10 euro per maand. Ik ben er super blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Oké, Kobo dus.

En hoe werkt dat dan bij vb. bol, daar kun je dacht ik ook abonnement nemen voor e-readers?
€10 per maand is iig goedkoper dan de gemiddeld 50€/maand die ik nu uitgeef aan papieren boeken - en dan let ik heel hard op niet te veel te kopen.
Kan je met zo'n abonnement dan onbeperkt downloaden of zit daar een limiet op?

En hoe snel raakt zo'n ding vol? En kun je daar extra geheugen bij in doen?

Dat een reader niet glanst in te zon, dat is echt wel een veto-ding.
Mijn laptop en telefoon zijn nl. spiegels buiten, dodelijk vermoeiend is dat, terwijl mijn papieren boeken het licht haast absorberen, zalig lezen is dat.

En bijkomend maar minder relevant: kan ik een reader op de wifi aansluiten en die gebruiken om vb. Netflix te kijken? Of moet ik daarvoor op zoek naar een tablet?

En kan je een tablet als reader gebruiken en is die daarvoor even gebruiksvriendelijk als die Kobo?
anoniem_284075 wijzigde dit bericht op 16-07-2018 09:14
14.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat ik nooit over zou stappen maar heb nu 6 jaar een Sony (niet meer verkrijgbaar) en heb geen enkel papieren boek meer gelezen.

Geld heb je er zo uit als je nu nieuwe boeken koopt, er zijn zoveel gratis en goedkope epubs.

Her scheelt wel dat niet weinig om ‘de laatste bestseller’ geef, die zijn duurder.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
16-07-2018 08:59

- ik dat rustiger vind dan een scherm lezen;
- omdat papier niet glanst in de zon (ik heb een heerlijke tuin en lees met dit weer liefst buiten);
Je hebt duidelijk nog nooit een e-reader vastgehouden :mrgreen: . Het scherm ziet er exact uit als papier. Glanst verder niet, geen last van de zon/tegenlicht en je ogen worden er dus niet moeier van dan van papier. Anders had de uitvinding niet zoveel zin gehad ;-) .

Ik heb een Kobo (dat merk zou ik wel aanraden) Aura. Heerlijk ding, zou niet anders meer willen.
Alle reacties Link kopieren
Een ereader is geen tablet, je kan er echt alleen op lezen.

Lezen op een tablet vind ik vreselijk, ik gebruik ze naast elkaar.

Ik heb gemiddeld 50 boeken op mijn reader staan omdat het anders onoverzichtelijk wordt. Mijn andere 15.000 boeken staan op mijn laptop.

Om ze te uploaden sluit ik mijn reader aan op mijn laptop en sleep ze van de ene folder naar de andere.

Als ik boeken download zet ik ze eerst in mijn laptop archief voordat ik ze naar reader overzet.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Een e-reader kun je absoluut niet als tablet gebruiken. Het is echt bedoeld om op te lezen, het scherm geeft ook geen kleur weer. Er zijn wel readers waar apps op kunnen, maar die zijn vaak weer langzamer dan tablets en ook vooral bedoeld om te lezen.

Een tablet heeft weer een spiegelend scherm, net als je laptop, dus persoonlijk vind ik dat niet geschikt om buiten op te lezen.

Je zou moeten kiezen: meer mogelijkheden met een tablet maar minder leescomfort (zeker als je het lezen op die schermen zelf al benoemd met 'dodelijk vermoeiend').
Of fijn lezen op een reader, maar minder mogelijkheden.

Het bestand van een ebook is zo klein dat je in principe duizenden boeken op je reader kunt zetten. Extra geheugen is bij zo'n ding niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tolino vision 4 HD en ben er erg gelukkig mee!
Er passen echt heel veel boeken op! (Hoeveel weet ik niet, zo ver ben ik nog niet). Mat scherm, licht kan aan/uit en gedimd worden.

Ik denk dat er geen enkele reader is waarop je kunt netflixen etc.

Andersom wel: lezen op tablet. Maar goed, dan heb je weer dat glanzende en niet-zon-proof scherm
Alle reacties Link kopieren
Een tablet als ereader gebruiken kan maar dan heb je de spiegeling buiten en het leest wat mij niet lekker en ik vind een tablet echt heel zwaar worden.
Ik kan geen netflix op mijn kobo kijken, geen idee of dat bestaat eigenlijk.
Ik heb geen idee hoe vol de kobo kan. Op dit moment staat de mijne al volgeladen voor de vakantie met 35 boeken maar als je wifi hebt kun je met de kobo overal nieuwe boeken downloaden
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
16-07-2018 09:13
Oké, Kobo dus.

En hoe werkt dat dan bij vb. bol, daar kun je dacht ik ook abonnement nemen voor e-readers?
€10 per maand is iig goedkoper dan de gemiddeld 50€/maand die ik nu uitgeef aan papieren boeken - en dan let ik heel hard op niet te veel te kopen.
Kan je met zo'n abonnement dan onbeperkt downloaden of zit daar een limiet op?
Er bestaat het Kobo Plus-abo van 9 nog wat. Daarmee kun je duizenden boeken gratis downloaden, maar niet alles. Komen wel wekelijks boeken bij. Verder zijn e-books soms ook niet meer dan een euro. Het geld heb je er zo uit.
En hoe snel raakt zo'n ding vol? En kun je daar extra geheugen bij in doen?
Ik heb er nu 4000 boeken op staan, vol zit hij niet.
Dat een reader niet glanst in te zon, dat is echt wel een veto-ding.
Nogmaals: houd er eens 1 vast. E-readers hebben een heel ander scherm, anders is het een stomme uitvinding met oog op de zon en je ogen.
En bijkomend maar minder relevant: kan ik een reader op de wifi aansluiten en die gebruiken om vb. Netflix te kijken? Of moet ik daarvoor op zoek naar een tablet?
Daarvoor heb je een tablet nodig, kan absoluut niet op een e-reader.
En kan je een tablet als reader gebruiken en is die daarvoor even gebruiksvriendelijk als die Kobo?
Kan, maar raad ik sterk af.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
16-07-2018 09:16
Je hebt duidelijk nog nooit een e-reader vastgehouden :mrgreen: . Het scherm ziet er exact uit als papier. Glanst verder niet, geen last van de zon/tegenlicht en je ogen worden er dus niet moeier van dan van papier. Anders had de uitvinding niet zoveel zin gehad ;-) .

Ik heb een Kobo (dat merk zou ik wel aanraden) Aura. Heerlijk ding, zou niet anders meer willen.

Klopt dat ik nog nooit zo'n ding in m'n handen heb gehad :$

Ik heb lang gedacht dat het een voor mij overbodig snufje was waar ik me alleen maar aan zou ergeren.

Maar ik erger me nu ook aan het geld dat ik nu uitgeef aan papieren boeken en mijn boekenkast die langzamerhand dichtslibt en tweedehands boeken verkopen dat totaal niet loopt - ik snap ook wel dat 5.20€ verzendingskosten het niet interessant maakt om boeken tweedehands te kopen.

Ik begin dus stilaan wel de handigheid van digitaal lezen te zien, ik moet alleen nog even volledig overtuigd worden ;-D
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
16-07-2018 09:21
Ik begin dus stilaan wel de handigheid van digitaal lezen te zien, ik moet alleen nog even volledig overtuigd worden ;-D
Daar help ik graag bij :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
16-07-2018 09:13
Oké, Kobo dus.
Hier ook al jaren kobo glo. Speciaal voor vakanties ed.

En hoe werkt dat dan bij vb. bol, daar kun je dacht ik ook abonnement nemen voor e-readers?
€10 per maand is iig goedkoper dan de gemiddeld 50€/maand die ik nu uitgeef aan papieren boeken - en dan let ik heel hard op niet te veel te kopen.
Kan je met zo'n abonnement dan onbeperkt downloaden of zit daar een limiet op?
Geen ervaring met abonnementen.

En hoe snel raakt zo'n ding vol? En kun je daar extra geheugen bij in doen?
Bij mij kunnen er honderden boeken op, maar met veel boeken wordt hij wel trager. Ik weet niet hoeveel jij erop wil hebben. Voor een vakantie zet ik er een stuk of 20 a 30 op die ik graag wil lezen.

Dat een reader niet glanst in te zon, dat is echt wel een veto-ding.
Mijn laptop en telefoon zijn nl. spiegels buiten, dodelijk vermoeiend is dat, terwijl mijn papieren boeken het licht haast absorberen, zalig lezen is dat.
Kobo Glo en andere echte ereaders glanzen niet. Die hebben e-ink Het leest echt bijna net als op papier.

En bijkomend maar minder relevant: kan ik een reader op de wifi aansluiten en die gebruiken om vb. Netflix te kijken? Of moet ik daarvoor op zoek naar een tablet?
Bij mij zit er internet op geloof ik, maar je kan er zeker geen Netflix op kijken.

En kan je een tablet als reader gebruiken en is die daarvoor even gebruiksvriendelijk als die Kobo?
Nee. Sommige mensen vinden lezen van een tablet prima, maar dat is net als met je telefoon. In de zon geen doen en met lange teksten krijg je pijnlijke ogen. En het vreet energie.
Een ereader is echt om te lezen. Gaat hier ook weken mee.
Alle reacties Link kopieren
smaragdgroen schreef:
16-07-2018 09:19
Een e-reader kun je absoluut niet als tablet gebruiken. Het is echt bedoeld om op te lezen, het scherm geeft ook geen kleur weer. Er zijn wel readers waar apps op kunnen, maar die zijn vaak weer langzamer dan tablets en ook vooral bedoeld om te lezen.

Een tablet heeft weer een spiegelend scherm, net als je laptop, dus persoonlijk vind ik dat niet geschikt om buiten op te lezen.

Je zou moeten kiezen: meer mogelijkheden met een tablet maar minder leescomfort (zeker als je het lezen op die schermen zelf al benoemd met 'dodelijk vermoeiend').
Of fijn lezen op een reader, maar minder mogelijkheden.

Het bestand van een ebook is zo klein dat je in principe duizenden boeken op je reader kunt zetten. Extra geheugen is bij zo'n ding niet nodig.

Oké, dat is duidelijk, tnx :)

Het wordt dus een e-reader, had ik daar ook Netflix op kunnen kijken dan was dat een leuke bijkomstigheid geweest maar het is zeker niet belangrijk genoeg om er voor in te boeten aan leescomfort; ik ben in eerste plaats op zoek naar een lees-ding.

Die 4000 boeken die hier ergens genoemd worden, daar kom ik de eerste jaren niet aan dus de vraag omtrent ev. bijkomend geheugen is dan blijkbaar niet zo relevant voor mij ;-D

Ik zie het prijsverschil tussen papieren boeken en e-books, zelfs als ik alleen maar e-books zou kopen en dus geen rekening hou met gratis e-books, dan heb ik op een maand of drie mijn toestel er wel uit.

Ik geloof dat ik overtuigd ben, qua merk is Kobo dan een soort marktleider of zo? Een dezer dagen dan maar 's binnenlopen bij de boekhandel waar ik altijd papieren boeken bestel, en vragen of ik zo'n ding 's van naderbij kan bekijken.
Ben benieuwd :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kobo glo waar ik heel blij mee ben. Hiervoor had ik een Sony maar die worden inderdaad helaas niet meer gemaakt. Je kunt een kobo wel op het internet aansluiten. Niet om netflix te kijken maar je kunt er wel nieuwe boeken mee downloaden. Ook kun je een pocket account met je ereader verbinden daarmee kun je artikelen van het internet opslaan en later offline op je ereader lezen.

Er kunnen heel veel boeken op ze raken niet snel vol. Ook ik ben fan van het kobo plus abonnement, veel keuze en er komt steeds iets nieuws bij. Verder zijn (engelstalige) ebooks gewoon een stuk goedkoper en je hebt meer keuze dan op papier.
Alle reacties Link kopieren
En hoe snel 'ie vol is, is toch niet zo relevant? Je leest nooit 4.000 boeken tegelijkertijd, dus je kunt 'm af en toe aan de computer hangen en er boeken opzetten of afhalen. Dat gaat hetzelfde als bij een USB stick. Ik heb ook een Kobo, ben er blij mee. De batterij gaat lang mee en het leest dus prettig. En je kunt 'm makkelijk meenemen. Dus ik neem 'm vaak mee als ik een lange treinreis voor de boeg heb.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte lezer en ik dacht dat het niets voor me zou zijn. Toen ik een keer een ereader als cadeautje heb gegeven en het zelf even heb kunnen testen was ik helemaal om.
Ik lees nog steeds van papier. Ik heb minder smetvrees, want lees gewoon tweedehands en uit de bieb. Maar zeker voor vakantie ben ik fan van mijn ereader. Licht Qua gewicht, lampje (bij de Kobo glo) om in het donker te lezen, je bent niet beperkt qua ruimte. Enige nadeel vind ik dat je het bladeren moet missen en ook studieboeken lees ik liever van papier omdat ik daar graag in wil kunnen schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of Kobo marktleider is, ik heb hem vooral gekozen omdat het zo handig is met bol.com, qua kobo plus-abo en het feit dat als ik boeken koop ze direct op mijn e-reader verschijnen.

Oh, overigens: mijn batterij gaat zonder opladen ongeveer 1,5 maand mee. Ook wel fijn om te weten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
16-07-2018 09:30
En hoe snel 'ie vol is, is toch niet zo relevant? Je leest nooit 4.000 boeken tegelijkertijd, dus je kunt 'm af en toe aan de computer hangen en er boeken opzetten of afhalen. Dat gaat hetzelfde als bij een USB stick. Ik heb ook een Kobo, ben er blij mee. De batterij gaat lang mee en het leest dus prettig. En je kunt 'm makkelijk meenemen. Dus ik neem 'm vaak mee als ik een lange treinreis voor de boeg heb.

Ja daar heb je wel gelijk in.

Papieren boeken die ik graag gelezen heb hou ik wel bij, dus ik vermoed dat dat met e-books niet anders zal zijn.

Maar dat zullen er inderdaad nooit 4000 of zo zijn.

Hoe lang lees je trouwens ongeveer op een volle batterij?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht voordat ik mijn ereader had ongeveer hetzelfde als jouw OP. Maar ik heb inmiddels ruim 3 jaar een ereader en ik heb nooit meer een papieren boek gelezen.

ik heb de Kobo Aura H2O, die is ook waterdicht.

Ik had ook een Kobo plus abonnement maar dat heb ik opgezegd. Ik lees eigenlijk alleen maar in het Engels en daarin is het aanbod romans bedroevend, en daardoor was het eigenlijk vrij zonde van mijn geld na een klein jaartje, toen had ik kobo plus wel "uit". Maar als je alleen in het Nederlands leest is het volgens mij wel de moeite waard, want het aanbod van Nederlandse romans is zeer actueel en groot.

Nog een enorm voordeel: vroeger had ik voor elke vakantie een weekendtas bij me met een stapel boeken. Ik lees vrij snel dus ik had een boek per dag bij me, en dan kwam ik soms nog niet uit. Nu heb ik alleen een e-reader bij me, ideaal. Scheelt zo 10 kilo aan bagage.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
16-07-2018 09:33

Hoe lang lees je trouwens ongeveer op een volle batterij?
Ik lees dagelijks wel een paar uur, ik denk gemiddeld 2 uur per dag, en ik doe ergens tussen de 4 tot 6 weken met een volle batterij.
Am Yisrael Chai!
Koffiehagedis schreef:
16-07-2018 09:33
Ik weet niet of Kobo marktleider is, ik heb hem vooral gekozen omdat het zo handig is met bol.com, qua kobo plus-abo en het feit dat als ik boeken koop ze direct op mijn e-reader verschijnen.

Oh, overigens: mijn batterij gaat zonder opladen ongeveer 1,5 maand mee. Ook wel fijn om te weten denk ik.
Dit geldt voor mij ook! En ik heb dus ook een Kobo (met achtergrondlicht, dimbaar, zodat ik langer in bed kan lezen terwijl mijn vriend al slaapt)
Af en toe nog wel een boek van papier. Soms komen ze eerder op papier uit, of vind ik de kaft erg mooi. Dan koop ik dus ook nog wel eens in het echt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ereader gaat wel een aantal weken mee. Op vakantie neem ik altijd wel een oplaadkabeltje mee voor de zekerheid (en een papieren boek voor het geval dat). Is eigenlijk nooit nodig geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven