DigId van mijn vader

21-07-2018 17:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is 83 jaar, helemaal gezond (mentaal en fysiek). Maar de digitale wereld gaat 'm wel erg snel. In overleg met hem heb ik daarom zijn DigId/wachtwoord... zijn email/wachtwoord... zijn 'mijnNS' en nog wat van dat soort zaken.

Ik vroeg me af: hoe doen jullie dat? Hebben jullie de passwords van je ouders om ze digitaal te helpen? [Ik vraag dat met name, omdat vooral het DigID een persoonlijk iets is. Je kunt iemand machtigen, maar ook dat moet online... :-/ dus het hebben van m'n vaders DigId/wachtwoord maakt bijvoorbeeld bezwaar maken wel zo gemakkelijk]

Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Had de DigiD van beide ouders en schoonouders. Waren allemaal 85+ en sommige zaken kun je niet anders regelen dan met een DigiD.. deed ook jarenlang hin belastingaangiftes mijn ouders en schoonvader inmiddels overleden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zus had alle gegevens en pincodes van mn ouders.
Mijn schoonzus doet het bij mn schoonouders. Het moet wel, ze snappen t niet meer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb alle inloggegevens van mijn ouders, maar dit is ook omdat ik het meeste voor hun online regel. Pincodes van mijn ouders hebben zowel mijn broers als ik.
Mijn moeder had dat ook allemaal van haar moeder en die had ook het pinpasje van oma. Pinnen kon mijn oma op een gegeven moment toch niet meer zelf en ze gaf haar pasje dus wel eens aan een ander om voor haar te pinnen (code zat bij het pasje) en dat vond mijn moeder toch niet zo geslaagd. Is altijd goed gegaan maar ze zal maar de verkeerde treffen. Moeder pinde iedere week een week budget voor oma.
Mijn ouders weten hun digid niet eens. Ik beheer ze gewoon zelf omdat het machtigen me onnodig omslachtig leek.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik help één van mijn ouders ook op die manier.
De reden waarom laat ik in het midden, maar het is erg prettig dat ik af en toe mee kan helpen met digitale zaken.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-07-2018 17:57
Mijn ouders weten hun digid niet eens. Ik beheer ze gewoon zelf omdat het machtigen me onnodig omslachtig leek.
Klopt en als je bij de belastingdienst wil machtigen moet dat elk jaar opnieuw.. beetje lastig met een ouder die dementeerde.. Had bij de banken wel officiële machtigingen en een eigen pas.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn de meeste diensten en instanties zo ouderen-onvriendelijk tegenwoordig? Ik kom er heus wel uit, maar bij sommige online diensten van overheid of instanties word IK al gek van de onduidelijkheid, laat staan oudere mensen. Wat is nou eigenlijk het voordeel daarvan? Krijgen we korting omdat zaken die anders door mensen op het kantoor van de desbetreffende instantie moeten worden gedaan, nu voortaan via internet zelf regelen? Volgens mij niet. Ofwel: je doet eigenlijk HUN werk, en soms betaal je er ook nog extra voor, omdat dan gesteld wordt dat het voor jouw gemak is...

Hoe gek zijn we met zijn allen?!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vul de belastingaangifte van mijn moeder in en heb dan haar digid. Heb die inloggegevens niet thuis liggen, maar tik ze wel in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de gegevens van mijn vader en help hem ook indien nodig.
Telebankieren doet hij niet aan. Hij gaat nog steeds met een overschrijving naar de bank. (die inmiddels wel drie dorpen verderop zit)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-07-2018 18:21
Ik vul de belastingaangifte van mijn moeder in en heb dan haar digid. Heb die inloggegevens niet thuis liggen, maar tik ze wel in.
Had alle DigiD gewoon bij mijn thuis geen van de ouders wist hun eigen DigiD het interesseerde hun niet en deed en doe hun volledige administratie ook dus de betalingen voor de bank. Bank op ons dorp is al enige tijd gesloten.. hun bankafschriften kwamen nog wel per post bij hun thuis aan.
Christiana schreef:
21-07-2018 18:04
Klopt en als je bij de belastingdienst wil machtigen moet dat elk jaar opnieuw.. beetje lastig met een ouder die dementeerde.. Had bij de banken wel officiële machtigingen en een eigen pas.
Ik heb een en/of rekening met mijn vader. Hij pint eens in de zoveel tijd een bedrag en doet daar alles van. Rekeningen die wel nog moeten doe ik via internetbankieren.
Alle reacties Link kopieren
Dus ik ben niet de enige die DigId-met-machtiging omslachtig vind. Goed om te weten.
Dank voor jullie openheid en reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik beheer ook een aantal accounts van mijn moeder. Ook heb ik de pincode van haar pas en de login gegevens van haar bank. De laatste 2 heb ik nog nooit hoeven gebruiken, maar je weet maar nooit he.
Ik doe het voor mijn moeder maar ben niet de enige. Soms heeft iemand anders het opnieuw ingesteld :@ en kloppen de gegevens die ik heb niet meer en in het beste geval heeft diegene het dan genoteerd.
Voor mijn schoonouders heb ik een tijd terug op hun verzoek een account ergens voor aangemaakt en ik keek heel erg op van het wachtwoord dat ze wilden gaan gebruiken, ik zal niet in details treden, maar het was niet fijn en heb daar dan ook geen zin in, dat mag voortaan een van hun eigen andere kinderen doen.
Ik help m'n schoonouders ook met zaken als digid. Zonder machtiging oid. Ik ga mee naar gesprekken bij de bank/ hypotheek. Maak geld voor ze over via internetbankieren. De bank hier zegt gewoon zolang ze kinderen hebben die kunnen (niet willen!) maar kunnen helpen dat ze geen geld op het kantoor overmaken. Sta je dan als bijna 70+ met gezondheidsproblemen.
niekie1 schreef:
21-07-2018 21:03
Ik doe het voor mijn moeder maar ben niet de enige. Soms heeft iemand anders het opnieuw ingesteld :@ en kloppen de gegevens die ik heb niet meer en in het beste geval heeft diegene het dan genoteerd.
Voor mijn schoonouders heb ik een tijd terug op hun verzoek een account ergens voor aangemaakt en ik keek heel erg op van het wachtwoord dat ze wilden gaan gebruiken, ik zal niet in details treden, maar het was niet fijn en heb daar dan ook geen zin in, dat mag voortaan een van hun eigen andere kinderen doen.
Ik ben nu toch wel heel benieuwd. Een ongepast woord of de naam van de ex van je man of zo?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders leven niet meer maar ik heb zelfs de digid van mijn werkgevers en op verzoek van hen handel ik dingen af als verzekeringen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-07-2018 20:51
Ik beheer ook een aantal accounts van mijn moeder. Ook heb ik de pincode van haar pas en de login gegevens van haar bank. De laatste 2 heb ik nog nooit hoeven gebruiken, maar je weet maar nooit he.
Als je moeder een koophuis heeft, is het ook handig dat ze een levenstestament heeft mocht ze worden opgenomen of wilsonbekwaam worden door een hersenbloeding of dementie. Kun je in ieder geval beslissingen nemen en het huis verkopen.. mijn moeder was er te eigenwijs voor en vond het niet nodig zij was immers nog goed... totdat ze getroffen werd door 3 hersenbloedingen in 24 uur ze heeft daarna nog 1.5 jaar geleefd ze wist niets meer en kon niets meer..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van mn ouders geen inloggegevens of iets van die strekking.
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
21-07-2018 23:51
Als je moeder een koophuis heeft, is het ook handig dat ze een levenstestament heeft mocht ze worden opgenomen of wilsonbekwaam worden door een hersenbloeding of dementie. Kun je in ieder geval beslissingen nemen en het huis verkopen.. mijn moeder was er te eigenwijs voor en vond het niet nodig zij was immers nog goed... totdat ze getroffen werd door 3 hersenbloedingen in 24 uur ze heeft daarna nog 1.5 jaar geleefd ze wist niets meer en kon niets meer..
Goeie, Christiana. Dank voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
22-07-2018 07:57
Goeie, Christiana. Dank voor de tip.
Waarschuw daar heel veel mensen voor, we hebben daar heel veel ellende mee gehad, heel veel bureaucratie waar we tegen aan liepen.. uiteindelijk bewind voering via de rechtbank en was ik haar bewindvoerder..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven