In phishing mail getrapt. Voel me zo stom.

08-08-2018 17:59 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al... Dacht dat het me nooit zou overkomen, maar ben in een phishing mail getrapt. Voel me zo stom!! Heb gelukkig op tijd kunnen acteren, helaas heb ik wel mijn creditcard voor de zekerheid moeten blokkeren, maar er was nog niks raars afgeschreven.

We hebben toevallig recent een voorbeeld in de familie gehad, waarbij een account gehackt is en met creditcard gegevens hele dure bestellingen zijn gedaan, die niet op tijd gezien waren omdat mails werden aangezien als spam en ongelezen waren weggegooid. Juist daarom dacht ik nu extra alert te zijn, maar heb daarbij toch op foute links geklikt.

Ik heb mijn les geleerd, prijs me gelukkig dat er geen rare bedragen zijn afgeschreven.
Maar voel me toch stom dat het me is overkomen, terwijl ik juist alert wilde reageren. Ben ik de enige?
Ik dacht eerst altijd van alleen 'domme' mensen trappen in zoiets totdat een kennis van me bijna in die Microsoft scam trapte. Maar wat bleek hij had een dag ervoor de klantenservice gemaild wegens een probleem. Hij dacht dus dat het echt Microsoft was totdat iemand opmerkte dat die vast ook wel een Nederlandse klantenservice hebben, niet om creditcard gegeven vragen en waarschijnlijk wel andere middelen hebben dan teamviewer.

Dus nee je bent niet de enige. Wel erg eigenlijk. Ben zelf nu zo wantrouwend dat ik echte mails niet altijd meer vertrouw.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat is het idd. Je weet niet meer wat je wel en niet kunt vertrouwen. Ik was juist in opperste staat van paraatheid door dat incident.

En nu zit ik dus zonder creditcard terwijl ik over drie dagen op vakantie vertrek. Heel handig maar goed. Ga naar de UK op vakantie en heb twee verschillende bankrekeningen met bijbehorende pas en voldoende saldo, dus hoop dat het wel goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het met je bankpas in de UK wel goed komt!

Mocht je toch nog op een andere manier willen kunnen betalen, dan zou je een prepaid creditcard in GBP van het GWK kunnen overwegen. Je kunt erheen gaan, formulier invullen en dan zetten zij tegoed op de kaart (die je gelijk meekrijgt) Wel even aan denken dat je hem “leegmaakt” tijdens je vakantie, anders gaan ze kosten afschrijven.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik heb in een grijs verleden wel eens een virus binnengehaald via MSN. Kreeg een bericht van een vriend van me met ‘Hi Minke, wanna see my holiday photos?’. Dus ik was nog verbaasd want ik wist niet dat hij weg was geweest, en vond ook het Hi Minke een beetje raar. Toch klikken :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Meld het ook even hier : https://www.fraudehelpdesk.nl/
Valse e-mails kun je ook gelijk doorsturen aan : valse-email@fraudehelpdesk.nl
Misschien dat anderen er na jou dan niet in trappen.
nounou
Niet om vervelend te doen maar wat voor soort mail was het dan en waarom dacht je dat je je gegevens echt moest verstrekken?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-08-2018 20:55
Niet om vervelend te doen maar wat voor soort mail was het dan en waarom dacht je dat je je gegevens echt moest verstrekken?
De mail was gelinkt aan mijn Apple ID en stelde dat er binnenkort een abonnement op een podcast van 50 dollar verlengd zou worden. Omdat ik het abonnement niet kende en dit niet wilde, heb ik toen op cancel subscription gedrukt. Toen kwam ik in een raar menu terecht, waar achteraf alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen, maar goed. Dat besefte ik me ook pas achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek "er komt een vrouw bij een hacker" eens. Je zult verbaasd zijn over wat voor doortrapte methodes ze gebruiken en dat zelfs de meest alerte mensen er nog intrappen.
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet al te druk. Ik dacht echt dag je achterlijk moest zijn om erin te trappen tot ik vorig jaar 82 euro naar de nep kpn over maakt.

Een mail dat er nog een factuur open stond ( en ik betaal ook echt altijd 82 euro) en alles precies zoals het hoorde te zijn alleen de directeur was niet Bob Mol oid maar een andere naam. Helaas pindakaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een keer een privebericht via Facebook messenger van mijn collega. Die was wat aan het bestellen en zijn Idealbetaling lukte niet en of ik het eens voor hem wilde proberen. Was 100 euro en hij zou het morgen meteen terugbetalen. Zat nog een grapje te maken ook. Later bleek zijn account gehackt en hadden ze gewoon zijn privécontacten zitten benaderen.
Heel doortrapt, maar ik voelde me zó stom!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Van de week kreeg ik een sms, afkomstig van het telefoonnummer van mijn bank, ook een poging tot phishing. Bank gebeld, ik was al nummer zoveel.

Ergens vond ik het wel knap, een sms sturen met als afzender mijn bank, terwijl je niet mijn bank bent.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
09-08-2018 05:13
Van de week kreeg ik een sms, afkomstig van het telefoonnummer van mijn bank, ook een poging tot phishing. Bank gebeld, ik was al nummer zoveel.

Ergens vond ik het wel knap, een sms sturen met als afzender mijn bank, terwijl je niet mijn bank bent.

Toeval. De meeste mensen bankieren bij één van de grote banken als ING, ABN of Rabo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
JollyRider schreef:
09-08-2018 05:13
Van de week kreeg ik een sms, afkomstig van het telefoonnummer van mijn bank, ook een poging tot phishing. Bank gebeld, ik was al nummer zoveel.

Ergens vond ik het wel knap, een sms sturen met als afzender mijn bank, terwijl je niet mijn bank bent.
Die had ik ook, van de Rabobank. Hij was wel heel doorzichtig ‘Vanwege een verdachte transactie is uw account in de quarantainezone geplaatst, klik hier om het op te lossen.’
Alle reacties Link kopieren
Vaak trappen mensen er in omdat ze gewoon even niet alert zijn en denken dat het wel klopt. Terwijl bijvoorbeeld normaal al je betalingen via een automatische incasso gaat, terwijl je helemaal niets besteld hebt bij de Wehkamp, terwijl het niet logisch is dat je een mail krijg van het CJIB of dat je bank- of creditcardgegevens af moet geven.
Vandaar dat je je achteraf zo stop voelt.

Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd TO, zie het maar even als een wake-up call. Voor een volgende keer weet je dat gewoon even naar die website moet gaan (niet via een link natuurlijk ;-) ) en even moet kijken of het mailtje wel klopt. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg vervelend voor je! Oplichters kom je overal tegen, dus ook digitaal en ze worden steeds beter.

Blijf alert en fijn dat je erger hebt kunnen voorkomen. Slim juist dat je alles hebt laten blokkeren, dus zo dom ben je niet hoor!

Fijne vakantie!
Ikzelf gelukkig nog nooit maar laatst vertelde een kennis dat hij een advertentie op MP had gezet en daarvoor per ideal had betaald (sommige advertenties zijn betaald)
En iets daarna kreeg hij een sms dat de betaling niet was gelukt en of hij even via de link zijn betaalgegevens wilde doorgeven.

Hij heeft nergens bij nagedacht (niet even internetbankieren bekeken of die betaling er echt niet af was) en info doorgegeven.

In totaal is er €1500 afgeschreven. En dat is hij echt kwijt. Eigen schuld zegt de bank.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
09-08-2018 09:25
Toeval. De meeste mensen bankieren bij één van de grote banken als ING, ABN of Rabo.
Nee, geen toeval: het nummer van de afzender was het nummer van mijn lokale bank. Bij mail kan je makkelijk de indruk wekken dat je iemand anders bent. Dat dat bij sms zo goed kan was nieuw voor me
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-08-2018 09:52
Die had ik ook, van de Rabobank. Hij was wel heel doorzichtig ‘Vanwege een verdachte transactie is uw account in de quarantainezone geplaatst, klik hier om het op te lossen.’
Ja, het bericht zelf was niet zo handig :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
09-08-2018 12:10
Ja, het bericht zelf was niet zo handig :)
Wat ik in de mail wel eens heb gekregen was eerst zo’n overduidelijk phishingbericht. Vervolgens een dag later een mail die er ‘echt’ uit zag waarin stond dat er verdachte mails waren verstuurd die niet van de Bank waren. De Bank kon checken of ik hierdoor schade had opgelopen, als ik even mijn rekeninggegevens e.d. zou invullen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
09-08-2018 12:10
Nee, geen toeval: het nummer van de afzender was het nummer van mijn lokale bank. Bij mail kan je makkelijk de indruk wekken dat je iemand anders bent. Dat dat bij sms zo goed kan was nieuw voor me

Oh, op die manier. Ik zat alleen aan het bericht te denken. Ik heb inderdaad er wel eens van gehoord dat zoiets mogelijk is, maar best bijzonder ja.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Kreeg laatst ook een mail van de 'rabobank' dat m'n pasje was verouderd en dat ik die op moest sturen zodat ze een nieuwe aan konden maken voor me. En laat ik nu net vorig jaar een nieuw pasje aangevraagd hebben waarbij in de brief stond "knip uw oude pasje door". of iets in die trant.
Nu waarschuwen banken wel pasjes nooit op te sturen maar ik kan me wel voorstellen dat sommigen dat toch doen. En dan met name ouderen die al niet zo goed zijn met internet.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
08-08-2018 21:02
De mail was gelinkt aan mijn Apple ID en stelde dat er binnenkort een abonnement op een podcast van 50 dollar verlengd zou worden. Omdat ik het abonnement niet kende en dit niet wilde, heb ik toen op cancel subscription gedrukt. Toen kwam ik in een raar menu terecht, waar achteraf alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen, maar goed. Dat besefte ik me ook pas achteraf.
Zo’n mail heb ik ook gehad! Ik werd eerst nog bijna boos op mijn dochter omdat ik dacht dat zij dat gedaan had omdat ze mijn ww weet maar toen ze me verzekerde dat ze dat echt niet gedaan had heb ik de mail nog eens goed bekeken en toen zag ik ineens dat het naar een ander e-mailadres gestuurd was (ik heb meerdere e-mailaccounts) dan het e-mailadres dat ik voor mijn Apple ID gebruik. Gelukkig nergens op geklikt maar ik was er dus ook bijna ingetrapt.
Alle reacties Link kopieren
Ik tik altijd eerst op de afzender. Dan krijg je namelijk het mailadres te zien. Heeft dat niet het adres van degene die hij beweert te zijn dan is het in mijn ogen een valse mail en gaat hij de prullenbak in.
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef:
09-08-2018 19:52
Ik tik altijd eerst op de afzender. Dan krijg je namelijk het mailadres te zien. Heeft dat niet het adres van degene die hij beweert te zijn dan is het in mijn ogen een valse mail en gaat hij de prullenbak in.
Veiliger is nooit via een link naar je bank-app/site te gaan. Altijd zelf de site of app openen en je loopt geen risico meer
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven