digitale handtekening

20-09-2018 18:09 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar documenten ontvangen via e-mail die ik ondertekend weer dien terug te sturen. Ik heb echter geen idee hoe ik een digitale handtekening moet zetten. Googelen levert me niet het gewenste antwoord. Wie kan me helpen?
don't watch the movie, read the book
Even de vraag terugstellen aan de verzender van de mail?
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 18:12
73.33% gewijzigd
Document printen, tekenen en inscannen/ terugsturen misschien?
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je niet uitprinten, tekenen, scannen en dan weer terugsturen? Ik heb voor privedocumenten nog nooit een digitale handtekening hoeven zetten. Bedrijven kunnen er niet van uitgaan dat iedereen die mogelijkheid heeft.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 20-09-2018 18:28
0.45% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Printen moet ik bij de bieb doen want ik heb zelf geen printer, maar inscannen lijkt me daar niet mogelijk. Dan toch maar uitprinten, ondertekenen en per post terugsturen.
don't watch the movie, read the book
Toen ik nog geen scanner had maakte ik een foto van het document, printte het uit en zette er mijn handtekening onder,
Foto maken, uploaden en terugsturen,
Alle reacties Link kopieren
Desgevraagd is mij verteld dat een foto niet mag, want niet rechtsgeldig (het gaat om officiële documenten)
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Zijn het gewoon bijlages dan en niet ergens online bij een service zoals Evidos?
Alle reacties Link kopieren
Handtekening op papier zetten, foto maken, foto in document plakken en terugsturen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Is het een PDF? Dan kan je vaak digitaal ondertekenen.

https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/usin ... -pdfs.html
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 18:36
35.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn speciale apps voor op je telefoon die heel mooi een document kunnen ‘inscannen’. Is dat een optie?
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
20-09-2018 18:26
Handtekening op papier zetten, foto maken, foto in document plakken en terugsturen.
Had ik gedaan, maar kreeg daarop als reactie terug dat dat niet voldeed.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik dacht al dat het aan mij lag. Wat ik ga doen: uitprinten en met de postduif mee.
don't watch the movie, read the book
Zijn het pdf of Word documenten? Want in pdf kun je je eigen handtekening invoeren, daar zijn online programma's voor.

Soms is een digitale handtekening eerder een soort certificaat waarmee je ook bij de Belastingdienst stukken kunt ondertekenen.

Een scan of foto is eigenlijk geen digitale handtekening, maar vaak wordt die terminologie alsnog zo gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
@ Nitflex: een is pdf, de ander Word. Ik hou het maar bij opsturen voor beiden, want opsturen moet dan toch
don't watch the movie, read the book
Ik heb wel eens per mail een contract gekregen en als ik akkoord was moest ik reageren in de trant van ik ga akkoord met het contract en dan naam en datum.
Bij een ander was het uitprinten, handtekening zetten, scannen en terug mailen maar je mocht het ook langs komen brengen of opsturen.

Achteraf gezien betwijfel ik of het eerste wel zo slim was, van het bedrijf dan, want hoe gaan ze bewijzen dat ik dat getypt heb en niet mijn moeder of een hacker die mijn email heeft gehackt?
Alle reacties Link kopieren
Meestal gaat een digitale handtekening via een service zoals Evidos. Je krabbeltje is eigenlijk niet de handtekening maar dat je op akkoord drukt.

Bizar hoe zij dit doen.
Alle reacties Link kopieren
Een digitale handtekening is iets anders dan een plaatje van een natte handtekening
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-09-2018 19:35
Een digitale handtekening is iets anders dan een plaatje van een natte handtekening
dit dus
Ik weet niet of dit in Nederland ook op dezelfde of een soortgelijke manier werkt. In België heeft een paspoort (als je het ophaalt bij de gemeente) twee unieke codes. Met één van die twee codes kan je een dienst activeren waardoor je bijvoorbeeld overheidsdocumenten kan opvragen. Misschien is dit ook zoiets: jouw paspoort moet bij een bepaalde dienst geactiveerd zijn waardoor je in een programma komt om die bepaalde digitale handtekening te zetten. En zoals iemand al schreef: het heeft dan niet te maken met een echte handtekening maar net zoals je bij een bankoverschrijving een geheime code ingeeft om te zorgen dat het geld overgeschreven wordt, zo zet je dan hier via een geheime code jouw (digitale) handtekening.
Zou het zoiets kunnen zijn?
SombraOnline schreef:
20-09-2018 18:36
Er zijn speciale apps voor op je telefoon die heel mooi een document kunnen ‘inscannen’. Is dat een optie?
Die doen niks anders dan gewoon een foto maken en uitsnijden. Dat mag dus niet volgens TO.
Alle reacties Link kopieren
De wet is vrijwel alle gevallen vormvrij. Dat betekent dat een foto van een handtekening prima wettelijk rechtsgeldig is, ook als Annemiek van de Administraaasie denkt dat het niet zo is.

Er zijn een paar uitzonderingen; zo is bij het kopen van een huis een echte handtekening nodig. Maar in 99,9999999999999999999% van de gevallen zegt de wet niet hoe jij accoord moet geven op iets.

Het maakt wel een beetje uit of jij iets van hen nodig hebt of zij van jou.

Het kan helpen als je ze terugstuurt: 'ik ben accoord en dat ik dat mail is voldoende, zie hier' en een link naar bijvoorbeeld http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
20-09-2018 22:50
De wet is vrijwel alle gevallen vormvrij. Dat betekent dat een foto van een handtekening prima wettelijk rechtsgeldig is, ook als Annemiek van de Administraaasie denkt dat het niet zo is.

Er zijn een paar uitzonderingen; zo is bij het kopen van een huis een echte handtekening nodig. Maar in 99,9999999999999999999% van de gevallen zegt de wet niet hoe jij accoord moet geven op iets.

Het maakt wel een beetje uit of jij iets van hen nodig hebt of zij van jou.

Het kan helpen als je ze terugstuurt: 'ik ben accoord en dat ik dat mail is voldoende, zie hier' en een link naar bijvoorbeeld http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/
Je link gaat specifiek over overeenkomsten. Maar is dat zonder meer over te zetten naar de casus van TO?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
21-09-2018 03:00
Je link gaat specifiek over overeenkomsten. Maar is dat zonder meer over te zetten naar de casus van TO?
TO vertelt niet waar het voor is en of het in NL of België is.
In NL geldt in 99% van de gevallen dat het genoeg is dat je 'aangeeft' dat je het ergens mee eens bent.
Wáár je het mee eens bent, een oordeel van de arbo-arts of een garantie-afhandeling op een televisie, maakt niet uit.
Hoe je aangeeft dat je het er mee eens bent, wordt niet door de wet voorgeschreven.

Dus met de summiere info die TO geeft kun je vrijwel zeker stellen dat er aan de andere kant van de lijn iemand zit die denkt dat iets alleen geldig is met een 'echte' handtekening.

En ik gaf de verkeerde link. Deze is beter: https://blog.iusmentis.com/2016/07/21/w ... op-papier/
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-09-2018 21:20
Die doen niks anders dan gewoon een foto maken en uitsnijden. Dat mag dus niet volgens TO.
Dat is wat scanners in principe ook doen ;-D Maar hopelijk is wat TO nu gedaan heeft wel goed.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
21-09-2018 13:26
TO vertelt niet waar het voor is en of het in NL of België is.
In NL geldt in 99% van de gevallen dat het genoeg is dat je 'aangeeft' dat je het ergens mee eens bent.
Wáár je het mee eens bent, een oordeel van de arbo-arts of een garantie-afhandeling op een televisie, maakt niet uit.
Hoe je aangeeft dat je het er mee eens bent, wordt niet door de wet voorgeschreven.

Dus met de summiere info die TO geeft kun je vrijwel zeker stellen dat er aan de andere kant van de lijn iemand zit die denkt dat iets alleen geldig is met een 'echte' handtekening.

En ik gaf de verkeerde link. Deze is beter: https://blog.iusmentis.com/2016/07/21/w ... op-papier/
Interessant, dank je! Ik werk toevallig in een sector waar de wet expliciet om een handtekening vraagt voor de meest gebruikte formulieren, dus het boeit me :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven