Facebookgroep gedoe

21-09-2018 12:08 41 berichten
Na lang wikken en wegen toch maar een topic gemaakt.
Het zit zo, ik ben beheerder bij ern redelijk grote facebookgroep. We zijn ooit begonnen met een klein clubje als afsplitsing van een andere groep waar we het niet meer gezellig vonden. Nu hebben we meer dan 1000 leden.
Is leuk natuurlijk dat succes maar ik merk dat ik het allemaal niet meer zo gezellig vind. Ik ken niet iedereen meer, we hebben een tijdje terug een troll gehad en ik ben vaak meer bezig met brandjes blussen dan met gezellig kletsen. Dan is er bijvoorbeeld iemand die een andere mening heeft dan de oude leden en dan komen ze naar mij om dat op te lossen. En dan weet ik het niet meer. Ik vind een beetje discussie niet erg maar hou ook niet van conflicten in de groep, dat is zo ongezellig.
Maar ik voel me er ook niet goed bij als ik iemand moet verwijderen omdat de oude garde dat wil of als iemand boos weggaat.
Zijn er hier meer mensen die zoiets beeheren? Hebben jullie tips.
Alle reacties Link kopieren
zoek een leuke baan waar je je tijd mee kunt vullen :)
Dat. Je kunt ook een andere beheerder zoeken en een nieuw/klein groepje opstarten met de personen waar je het goed mee kunt vinden. Probleem opgelost.
Zorg dat je niet de enige beheerder bent.
Alle reacties Link kopieren
Vraag of iemand anders beheerder wil worden.
We zijn met meer beheerders. Dus ik hoef niet alles te doen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal makkelijk. Trek je terug als beheerder, opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
21-09-2018 12:46
Helemaal makkelijk. Trek je terug als beheerder, opgelost.
Dit.
Waarom zo moeilijk doen?

Lizzy75 schreef:
21-09-2018 12:46
Helemaal makkelijk. Trek je terug als beheerder, opgelost.
Daar heb ik aan gedacht, maar dat vind ik best drastisch. Dan zou ik helemaal uit de groep moeten want ik ken mezelf; ik zou me dan toch overal mee willen bemoeien.
En ik wil niet uit de groep omdat ik er toch ook veel gezelligheid uit haal.
Alle reacties Link kopieren
Vlammende_zeehond schreef:
21-09-2018 12:52
Daar heb ik aan gedacht, maar dat vind ik best drastisch. Dan zou ik helemaal uit de groep moeten want ik ken mezelf; ik zou me dan toch overal mee willen bemoeien.
En ik wil niet uit de groep omdat ik er toch ook veel gezelligheid uit haal.

Ja en nu?
Moeten wij de vervelia's wegsturen?

Nee, ik vraag of iemand tips heeft hoe je omgaat met druk vanuit de groep als zij iemand op de vingers getikt willen zien.
Veel leden van het eerste uur zijn een soort vriendinnen, we gaan binnenkort zelfs samen op vakantie, maar ik vind het dan moeilijk om mijn rol als beheerder en die van vriendin te scheiden.
Vlammende_zeehond schreef:
21-09-2018 12:59
Nee, ik vraag of iemand tips heeft hoe je omgaat met druk vanuit de groep als zij iemand op de vingers getikt willen zien.
Veel leden van het eerste uur zijn een soort vriendinnen, we gaan binnenkort zelfs samen op vakantie, maar ik vind het dan moeilijk om mijn rol als beheerder en die van vriendin te scheiden.
Ongezonde situatie.
Dit is maar een fb groepje, maar stel je voor dat je zoiets op je werk hebt? Dat je baas beste vriendinnen is met een collega. En dat die collega vervolgens over je bij de baas gaat klagen.
Ik zou er dan niet op vertrouwen dat de baas nog objectief is. Daarom: werk en privé gescheiden houden.
En dat geldt imo eigenlijk voorcelke situatie waarin je een bepaalde macht hebt over anderen. Dus ook beheerder van een fb groepje, leiding bij een sportclub etc.

Dus: eruit stappen als beheerder
Alle reacties Link kopieren
Je wilt beheerder blijven in de groep. Prima. Jouw keus. Dan snap ik dit topic niet. Omgaan met druk vanuit de groep, waarom zou je dat in hemelsnaam willen? Je kunt kiezen voor de lusten (gezellig meedoen in de fb-groep), maar jij kiest voor de lasten (groepsdruk, mensen wel/niet op de vingers tikken). Oké.
Je wilt wel de lusten als beheerder (overal mee bemoeien) maar niet de lasten. Dat gaat niet. Ik denk ook dat je beter je beheerderstaken neer kan leggen. Even op je handen zitten en niet meer bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf moderator/administrator op een groot forum en hoe mijn vingers ook jeuken soms, ik houd mij in het openbaar altijd op de vlakte en 'vriendjes' heb ik daar niet. Ik moet immers te allen tijde objectief zijn. Ik doe dat niet alleen maar met een groep moderators. Als je niet tegen conflicten kunt en het altijd maar gezellig wilt hebben, kan je beter stoppen. De realiteit is nu eenmaal dat een aantal leden anoniem vanachter een toetsenbord heel anders zijn en/of overkomen dan dat ze in real-live zijn. In een groep van 1000 leden kan het nu eenmaal niet altijd gezellig zijn, sommige mensen zijn daar ook helemaal niet op uit.
Alle reacties Link kopieren
Precies, jij wilt de lusten maar niet de lasten.

Oké, wat tips om om te gaan met de groepsdruk (de lasten): naast je neerleggen, accepteren, chill!

Wat zeggen de andere beheerders er eigenlijk van?

Dit hoort erbij. Mogelijk neem je alle issues ook wat te serieus. Hoezo moet jij alle problemen van anderen oplossen? Jouw taak is tools aandragen zodat anderen zelf hun problemen kunnen oplossen. En als hen dat niet lukt, ten koste van de groep, dan grijp je op passende wijze in (neutraal, zonder kant te kiezen). Mochten mensen je klem zetten, dan kan je backup zoeken bij een collega beheerder die jouw positie ondersteunt. Mensen die dan nog steeds niet bereid zijn om weer gezellig te doen, die mogen vrijwillig vertrekken.

En ja, je positie verandert nu eenmaal als je ergens beheerder bent.

Nu moet ik zeggen dat ik (mede)beheerder van een groot forum ben, al erg lang ook. En eea ook door schade en schande heb moeten leren ;)
MonteCara* schreef:
21-09-2018 13:32
Precies, jij wilt de lusten maar niet de lasten.

Oké, wat tips om om te gaan met de groepsdruk (de lasten): naast je neerleggen, accepteren, chill!

Wat zeggen de andere beheerders er eigenlijk van?
Die willen het het liefst allemaal rustig en harmonieus houden. Dus zonder ruzies en discussies
Vlammende_zeehond schreef:
21-09-2018 13:45
Die willen het het liefst allemaal rustig en harmonieus houden. Dus zonder ruzies en discussies
En hoe regelen zij dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Vlammende_zeehond schreef:
21-09-2018 13:45
Die willen het het liefst allemaal rustig en harmonieus houden. Dus zonder ruzies en discussies
Maar dat is een utopie met zoveel mensen. Bovendien vind ik persoonlijk een (pittige) discussie helemaal niet verkeerd zolang het op een redelijk beschaafde manier gaat. Echt ruzie en op de man spelen is een ander verhaal maar dat is een taak van de beheerder dat in goede banen te leiden. Als je een rustig en harmonieus fb-groepje wilt, zou ik een eigen besloten groep maken en daar niet meer zoveel leden toelaten. Of het beheren van de huidige groep aan anderen overlaten.
*Labalade* schreef:
21-09-2018 13:47
En hoe regelen zij dat dan?
Alles wat negatief is meteen wissen vooral.
Oleander20 schreef:
21-09-2018 15:29
Maar dat is een utopie met zoveel mensen. Bovendien vind ik persoonlijk een (pittige) discussie helemaal niet verkeerd zolang het op een redelijk beschaafde manier gaat. Echt ruzie en op de man spelen is een ander verhaal maar dat is een taak van de beheerder dat in goede banen te leiden. Als je een rustig en harmonieus fb-groepje wilt, zou ik een eigen besloten groep maken en daar niet meer zoveel leden toelaten. Of het beheren van de huidige groep aan anderen overlaten.
Ja dat blijkt. Ik vind het gewoon zo jammer dat nietiedereen gezellig mee kan doen. Iedereen heeft dezelfde interesse, anders zaten ze niet in de groep. We zijn wel besloten, je moet echt lid worden.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft toch niet altijd maar gezellig te zijn? In de beste huwelijken kan het ook wel eens knallen.
Elke negatieve opmerking weghalen is ook zo zwak altijd. Dat zet ook juist vaak kwaad bloed bij mensen, die vinden dan dat hun de mond gesnoerd wordt en gaan misschien juist wat extra opmerkingen op het randje maken juist om jou over de zeik te krijgen.
Zolang er niet snoeihard gescholden wordt kun je die plaagstootjes het best gewoon negeren.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook moderator worden. Dan kan je minder dan een beheerder maar nog wel iets.
Maar hoe gezellig is het nou echt? Ik ben zelf beheerder van een groep van >5000 samen met 1 ander en er is werkelijk nooit een vuiltje aan de lucht.
Kwestie van duidelijke regels in een vastgezet bericht en strikt handhaven, geen openbare discussies toestaan.
.
Ik denk dat je je rol wat te serieus neemt. Het beheren van een facebookgroepje is toch wat anders dan topvrouw zijn bij Shell en je hoeft volgens mij ook geen raketten te lanceren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven