Moederbord nog vervangen of nieuwe laptop?

11-10-2018 18:26 13 berichten
Over mijn laptop is vorige week een glas water gegaan.
Hij deed totaal niets meer, dus dan maar naar de compu-winkel.

Conclusie van computerwinkel: Moederbord naar de haaien.

Zij geven mij de keuze:
Gegevens harde schijf eruit halen. Waarbij ik daarna natuurlijk vrij ben een nieuwe laptop te kopen.
Of het ding opsturen naar Asus. Met waarschijnlijk giga kosten (alleen al opsturen is 80 euro) en ik gok dat ik het ding dan ook wel een maand of 2 kwijt ben.

Laptop is 2.5 jaar oud en werkte tot vorige week fantastisch.


Iemand met verstand van zaken die weet of het nog de moeite is om een laptop van 2.5 jaar te laten herstellen (waarbij de herstelling dus echt wel een paar 100 euro's gaat kosten)?
Ofdat ik maar beter de kerst-cadeaus links laat liggen en een nieuwe koop (mijn droomlaptops zitten rond de 1.000 euro).



Moest ie ouder zijn was de keuze vrij duidelijk.
Maar nu twijfel ik.

(En nope, ik ken er zelf niets van en heb geen hobby'er in de familie. En ik ga dus zelf niet liggen prullen met dat ding.)
Alle reacties Link kopieren
Wat was de nieuwprijs van deze laptop 2,5 jaar geleden?
HKr schreef:
11-10-2018 18:29
Wat was de nieuwprijs van deze laptop 2,5 jaar geleden?
Ongeveer hetzelfde als wat ik nu voor ogen heb.

Erbij vermeldend dat ik geen smartphone heb, geen i-pad heb, ... en ik dat ding als ik thuis ben dus ganse dagen gebruik.


Momenteel zit ik op een oudje van man. En die gaat traag :-(.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 18:32
35.21% gewijzigd
Ik zou een nieuwe kopen. Ik denk dat aan een nieuw moederbord best nog wel een prijskaartje hangt?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-10-2018 18:30
Ongeveer hetzelfde als wat ik nu voor ogen heb.

Erbij vermeldend dat ik geen smartphone heb, geen i-pad heb, ... en ik dat ding als ik thuis ben dus ganse dagen gebruik.


Momenteel zit ik op een oudje van man. En die gaat traag :-(.
Je hoeft voor mij je uitgave aan een laptop niet te verantwoorden hoor :)
Het zit qua economische waarde net wat op de grens ja. Ik weet niet wat de reparatieprijzen van asus zijn, maar een moederbord in een laptop is doorgaans vrij uitgebreid en dus duur. Dus even heeeeel erg kletsnat vingerwerk komt de reparatie dan neer op de restwaarde.

Het voordeel van een nieuwe laptop halen is dat je dan een nieuw model hebt met weer nieuwe garantie. Misschien is dat voor jou het beste.

Als je geluk hebt kun je de kapotte laptop nog op marktplaats zetten voor de reserveonderdelen (accu, scherm bv.) voor een paar tientjes, maar dan moet je net iemand treffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn laptop laten maken bij een bedrijf die computers repareert. Een stuk goedkoper dan computerwinkels, en mijn laptop werkt al weer jaren met grote tevredenheid.

Dus ik zou eerst een rondbellen voor andere offertes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je heel voordelig aan een toetsenbord kunt komen en iemand hebt die hem er voor je in zet zou ik het moederbord niet vervangen.

Voor een paar tientjes heb je ook een losse behuizing met USB-aansluiting waarmee je zelf de data van je laptop kunt redden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet; sinds Windows 10 is geintroduceerd heb ik geen droomlaptop meer. In toenemende mate blijft de fabrikant /softwareontwikkelaar de eigenaar; hoeveel je er ook voor betaald hebt. Ik heb nog nooit een kapotte gehad; ze zijn allemaal vervangen omdat websites hogere eisen stelden. Ik denk dus als het maar ff kan, ik mijn oude Windows 7 zal blijven gebruiken en mocht het niet meer lukken dan zal ik vermoedelijk kiezen tussen Apple en Linux.

Je zal maar tot de ongelukkigen behoren: https://blog.computercreatief.nl/window ... microcode/

Verder geen advies. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als er water overheen gegaan is heb je kans dat er wel meer kapot of beschadigd is dan alleen het moederbord. Dus met alleen een nieuw moederbord heb je kans dat hij het niet goed doet, of helemaal niet.
Ik zou dus voor een nieuwe laptop gaan, zeker niet opsturen en door Asus laten maken. Je kan nog wel proberen wat Hamerhaai zegt: een bedrijfje in de buurt wat laptops/computers maakt.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
11-10-2018 20:43
Ik weet niet; sinds Windows 10 is geintroduceerd heb ik geen droomlaptop meer. In toenemende mate blijft de fabrikant /softwareontwikkelaar de eigenaar; hoeveel je er ook voor betaald hebt. Ik heb nog nooit een kapotte gehad; ze zijn allemaal vervangen omdat websites hogere eisen stelden. Ik denk dus als het maar ff kan, ik mijn oude Windows 7 zal blijven gebruiken en mocht het niet meer lukken dan zal ik vermoedelijk kiezen tussen Apple en Linux.

Je zal maar tot de ongelukkigen behoren: https://blog.computercreatief.nl/window ... microcode/

Verder geen advies. :)
Allemachtig wat een onzinpost zeg. Iets over de klok horen luiden waar niet weten waar je neus zit.
Alle reacties Link kopieren
Asus -> nieuwe kopen.
Moederbord vervangen en alles om laten zetten is misschien een paar tientjes goedkoper, maar niet de moeite waard (tenzij je het zelf kunt en met youtube is dat niet heel moeilijk).

Maar waarom van een kapotte asus naar een droom-laptop van 1000+, vraag ik me dan af....
Een laptop wordt in 3 tot 5 jaar afgeschreven, dus je komt al in de buurt van het einde.

Als je de godganse dag op laptop zit, wat doe je er dan mee? Internetten?
Als je hem alleen voor online-dingen gebruikt kan je ook nog een chromebook overwegen.
Die zijn een stuk goedkoper, werken identiek aan android-telefoons, de batterij gaat veeeel langer mee, ze zijn lichter, zal ik nog even doorgaan?

Hoe dan ook, ik zeg altijd dat je beter een leuke laptop van 400 kan kopen, dan mag je over 3 jaar weer een nieuwe, die dan veel sneller is dan dat ding van 1000 wat jij nu op het oog hebt.
De knoop is erdoor ... Het wordt een nieuwe.

Toen ik het aan de winkel doorgaf blijkbaar geen slechte zet.
Want blijkbaar is ook 1 van de 2 harde schijven stuk.
En weet ik veel wat nog.

Ik gok dat ze 't ding effe opengedraaid hebben, in 2 minuten hebben vastgesteld "moederbord kapot, dus niet te herstellen door ons" en mij opgebeld hebben.
En dus niet eens goed naar de rest gekeken hebben ...
(Dat de schijf kapot is kwamen ze gisteren op uit omdat ik vroeg of daar nog iets af te halen en te redden was.)

Stom half glas water :-x.


En jep, ik ga wel degelijk terug voor een 17-inch met voldoende snelheid en Windows.
Als ik dan toch een nieuwe moet, dan maar ineens een goeie.

Ik heb nu tijdelijk de oude reserve-laptop van mijn partner. Minder groot, véél minder snel, al wat jaren op de teller en ik word er krankjorum van.

Alleen nog effe 2 weken rondkijken of ik ergens een prijsje kan scoren / korting kan meepikken ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven