Advies nodig bij aanschaf laptop/pc

23-10-2018 20:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn laptop is na jaren trouwe dienst toch echt aan vervanging toe. Nu heb ik wat rond zitten kijken op internet maar ik raak een beetje overweldigd door alle opties. Tot nu toe liet ik mijn broertje de ict expert altijd een laptop voor me uitzoeken, maar hij is een aantal jaar geleden overleden dus dat gaat niet meer.

Ik ben op zoek naar een computer die vooral snel is en veel geheugen heeft. Ik heb geen zin om lang te moeten wachten tot filmpjes of programma's laden of om steeds externe harde schijven in te moeten pluggen om bij mijn bestanden te kunnen. Ik gebruik de laptop met name om te internetten en voor mijn studie (colleges volgen via internet, artikelen zoeken via internet en zelf artikelen schrijven), en incidenteel speel ik weleens de Sims of kijk ik Netflix.

Hebben jullie tips waar ik op moet letten qua specificaties (hoeveel (werk)geheugen, wat voor processor, etc)? Wat zouden jullie aanraden en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het reclame is maar ik zal het bedrijf niet noemen.
Ik heb heel goede ervaringen met refurbished laptops van een zaak in Utrecht.
Dit zijn ex-zakelijke laptops; stevig gebouwd en afgeschreven maar ze kunnen heel goed mee. Ik heb er een, mijn dochter heeft er een, mijn vader heeft er een voor een vriendin gekocht. Allemaal naar tevredenheid.
Ze komen met Windows erop en het zijn echt kwaliteitsdingen. Degelijk gebouwd.

Ik heb zelf goede ervaringen met Lenovo van hen maar ik denk dat HP ook goed is. Ik zou er 8GB geheugen in laten zetten en een SSD schijf uitkiezen. Als je dat doet kun je qua performance jaren vooruit.

Als je specificaties zoekt, dan zou ik (bij deze zaak) gaan voor een Intel processor van minstens de 3e generatie, als je het geld hebt de 4e.
Geheugen: 4GB is voldoende maar ik zou het ruimer nemen; 8GB.
SSD is echt aanmerkelijk sneller dan een gewone harddisk. Een gewone harddisk heeft wel meer opslagruimte. Als jij netflix kijkt: SSD. Als jij zelf veel films op de laptop opslaat: Gewone harddisk van 500GB.

Scherm: Als je op de laptop film kijkt is hogere resolutie mooier. Is wel duurder. FullHD (1920x1080) kost de hoofdprijs. De goedkope optie is 1376x768 en dat maakt dat goedkope laptops goedkoop kunnen zijn. Ik vind zelf de tussenmaat van 1600x900 wel een goede balans.

Heb je hier iets aan?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Een SSD heeft natuurlijk niet meer opslagruimte dan een harde schijf. Capaciteit hangt af van je keuze.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer dezelfde eisen en ben bij deze uitgekomen afgelopen zomer:
https://tweakers.net/pricewatch/1113929 ... ificaties/
Alle reacties Link kopieren
@Steunendetoeverlaet, mee eens kan ook particulier. Thinkpad onverwoestbaar :-)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-10-2018 21:17
Een SSD heeft natuurlijk niet meer opslagruimte dan een harde schijf. Capaciteit hangt af van je keuze.
Maar wat is het verschil dan tussen SSD en gewone harde schijf? Ik ben echt zo atechnisch als maar zijn kan :@@:
Alle reacties Link kopieren
Een SSD (solid state drive) is moderner en veel efficiënter in het opzoeken van bestanden. Alles wat op je SSD opgeslagen staat, opent daardoor veel sneller. Als je Windows op je SSD staat, is deze binnen enkele secondes opgestart. Nadeel is dat SSD nog altijd vrij duur is vergeleken met HDD. Je ziet in gewone winkels zoals Media Markt veelal laptops met SSDs van maar 128 GB of 256 GB. Soms is dit het enige geheugen (vaak bij hele kleine laptopjes), dat is erg schaars als je geen externe harde schijf hebt.

HDD (hard disk drive) is de "ouderwetse" manier van dingen opslaan zoals dit al heel lang gebeurt binnen de computer wereld. Deze is vele malen goedkoper. je hebt al 1 TB (dat is 1000GB!) in de goedkoopste laptops zitten.

Tegewoordig zie je vaak dat kleine on the go laptops of tablet hybrides een SSD of een mobile opslagmethode hebben met weinig ruimte. Dit werkt zeer snel maar je hebt weinig ruimte. Grotere budget laptops hebben vaak alleen een HDD van meestal 1 TB. Dan heb je veel ruimte maar is deze iets trager in het opstarten (als je nooit met SSD gewerkt hebt valt je dit trouwens niet op). Duurdere modellen hebben beiden: Een SSD voor Windows en een HDD voor de mediabestanden (of zelfs nog een extra SSD erbij voor spellen).

Wat is je budget? Zonder is het namelijk extreem lastig om je wat pointers te geven (dat kan ik prima maar dan heb je straks een ding van 2k terwijl je budget maar 300 was bijvoorbeeld).

Zonder idee over budget:

Ik zou een HDD nemen van tenminste 1000GB. Als je het budget hebt een extra SSD erbij want dat is gewoon een fijne luxe om te hebben.

Omdat je aangeeft graag te Simsen zou ik voor de processor:
- Een Intel Core van tenminste i5 nemen als processor. Je processor is het verwerkingsmechanisme van je laptop. Intel Core en AMD zijn beiden goede merken voor processoren, van AMD ken ik alleen de type nummers niet en Intel Core is veel populairder bij gamers. Bij Intelcore heb je i3, i5, i7 (en i9 maar die is rete duur). Hoe hoger het getal, hoe beter. Als je budget hebt tenminste i7.
- Na de i5 komt er een getal, bijvoorbeeld: Intel Core i5-8250U. Het 1e nummer van dit getal geeft de generatie aan, in dit geval is deze processor van de 8e generatie dus. Op dit moment is de 8e generatie de nieuwste en hoe nieuwer hoe beter. SteunEndeToeverlaet heeft het over een 3e of 4e generatie (i5-4xxx of i5-3xxx) dit vind ik persoonlijk al echt heel oud!
- Verder zou ik tenminste een quadcore nemen (je hebt dualcore (2), quadcore (4), octacore(8)) etc. Hoe hoger hoe beter). Dit is met hoeveel "denkgebieden" tegelijk je laptop brein kan denken.
- Verder tenminste 2.0 GHZ. Dit is hoe snel je laptop denkt.
- Géén Pentium! Ik raad je Intel Core of AMD aan, de rest is waardeloos.

RAM:
- Tenminste 8GB. 4GB is al echt aan de krappe kant tegewoordig. Maar again hangt van je budget af. En dan zie je vaak DDR erbij staan met een nummer (DDR2, DDR3, DDR4). Hoe hoger het nummer hoe moderner en hoe beter. Als je budget hebt tenminste 16 GB. Je RAM is hoeveel tijdelijke informatie opgeslagen kan worden tijdens het denken.

Grafische kaart
- NVIDIA Geforce die in je budget past. Liefst minimaal 1GB geheugen erin, maar again hangt van je budget af. Of AMD, ook prima merk maar dan weet ik niet welke er goed zijn. NVIDIA is het populairst onder de gamers. Géén onboard, géén Intel! Dit is echt verschrikkelijk slecht! Als je budget hebt tenminste 2 GB (maar je gamed zo weinig dat je dit wel helemaal onderaan je wensenlijstje kan zetten).

Wat ik hier noem zijn de minimale en zeer generieke recommendaties die ik je doe, geschikt voor als je een klein budget hebt. De bovengenoemde specs zullen Sims 4 bijvoorbeeld niet op de hoogste settings kunnen draaien. Als je aan geeft hoeveel je kwijt wil zijn kan ik wat specifieker in gaan op je eisen.

Ik hoop dat je met mijn uitleg nu ook een beetje specs kan lezen en dan kan denken "oh dit ziet er wel goed uit" of "oh wat een kut processor". Je hoeft geen technicus te zijn om specs te kunnen lezen, je hoeft alleen te weten dat een i7 veel beter is dan een i3!
ugli wijzigde dit bericht op 24-10-2018 19:25
3.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SSD iis wat sneller en wordt vaak gebruikt op een schijf waar windows en diverse programma's geïnstalleerd staan.

Je kunt voor dat gedeelte het beste dus SSD nemen, 128 MB of zo, en voor het bewaren van gegevens en dergelijke, dus gewoon een normale harde schijf.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt heel snel heel technisch merk ik.

TO, het hangt er zéker van af wat je budget is.
Ik kan een kleine selectie laten zien. Dit zijn computers met veel geheugen, ex-zakelijk, en een goede processor. Voor onder de €400:

Ik mag niet direct linken. Maar je kunt zoeken op refurbished laptops in utrecht en dan een filter instellen.
Ik heb aangevinkt: Maximaal 400 euro, processor: Intel i5 core 4e generatie en Intel i5 core 5e generatie; 8GB Ram.
De overige keuzes heb ik vrij gelaten, en dan heb je een behoorlijk goede keuze, waaraan je je geen buil zult vallen.

Wat je dan nog kunt kiezen:
- Grootte van het apparaat. 12" voor lekker portable. Die laat je zo in je tas glijden om mee te nemen. 15" voor een grotere; fijn groot scherm en die laat je liever op een vaste plek staan. En 13 en 14 voor er tussenin.

- Hoe gebruik je je opslag?
Kies een SSD; als je je computer vooral gebruikt voor internet, spel en netflix. Als je niet (veel) films opslaat. SSD maakt je computer echt sneller maar er is minder opslagruimte. Anders kies je een HDD.
Je kunt je ook laten adviseren; neem je oude laptop gewoon mee: laat ze kijken wat je op je huidige laptop hebt, hoeveel je daarvan gebruikt, en of je problemen hebt door een volle harddisk.

- Merk. Ik heb zelf goede ervaringen met Dell en Lenovo. Ga er gewoon heen en kies wat jou aanstaat.

- Schermresolutie. Kleine en goedkopere laptops hebben een lagere resolutie. Hogere resolutie is mooier, scherper, er past echt meer informatie op het scherm. Je zult zien dat de prijs omhoog gaat bij hogere resoluties.

Als je een van deze laptops uitzoekt koop je geen kat in de zak.
anoniem_376390 wijzigde dit bericht op 24-10-2018 15:17
Reden: Geen directe link naar comm. site
13.10% gewijzigd
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heet die winkel? Ik ben wel benieuwd want ik ben ook op jacht naar iets anders. :proud: Begint het met Laptop en eindigt het met Vision? Of is het die Asbas dinges?

Edit: Oei, ik heb er gekeken maar wat je zegt het zijn ex-zakelijke laptops. Allen zonder fatsoenlijke grafische kaart. Leuk voor internet en Netflix maar totaal ongeschikt voor Sims (dat wil misschien niet eens opstarten op die dingen!). Als je echt een mini budget van minder van 400 euro hebt, maar heel soms alleen Sims speelt en zonder Sims kan leven een eventuele optie al vind ik het wel echt oude beestjes hoor. Zou dan liever nog even door sparen.
Alle reacties Link kopieren
Het is die asbas.
Die zakelijke laptops hebben geen aparte grafische kaart maar een die ingebouwd zit bij de processor. Deze is krachtig genoeg voor wat jij beschrijft - internet, netflix.
Ik heb even naar de systeemeisen voor de laatste versie van de Sims (4) gekeken. Daar voldoen deze laptops aan - niet ruim maar ze voldoen aan de eisen die de fabrikant opgeeft.

Ja, je kunt ook voor een andere laptop sparen. Dan kom je bij een consumentenlaptop uit, die kun je wel met grafische kaart kopen. Ik heb je vraag beantwoord gericht op degelijkheid/betrouwbaarheid voor een goede prijs.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ja oké, maar 10 FPS (lees: slide show) op zo'n lage setting dat je nauwelijks je met zorg samengestelde Sim van je zorgvuldig uitgezochte wc kan onderscheiden lijkt me geen lolletje. Maar je hebt een goed punt inderdaad, als performance niet je zorg is en je met weinig geld toch een andere laptop wil zijn ze ok. Al ben ik meer fan van HP (maar die stonden er ook bij, in elk geval op die andere site wel). Ik heb die Lenovos zelf ook op mijn werk, haha.

Maar als je al een (oude) laptop hebt die nog werkt, kan het zomaar zijn dat die gerefurbished die je koopt helemaal niet zoveel beter/nieuwer is (er staan echt oude krengen met 2e generatie processoren op bijvoorbeeld, die heeft mijn oude PC van 6 jaar oud!). Dan zou je nog kunnen kijken naar flink opschonen/formatteren van je oude lappie.
Alle reacties Link kopieren
Je OP is een beetje tegenstrijdig. Je hebt het over dat je een snelle computer wil, maar vervolgens heb je het er over dat je eigenlijk alleen maar voor je studie de computer gebruikt en enkele niet al te zware games.

Het laden van films en webpagina's is nauwelijks een uitdaging voor moderne computers en heeft vooral iets te maken met je internetverbinding. De netwerkkaarten zijn praktisch uitwisselbaar, dus als je alsnog slechte verbindingen hebt dan ligt dat waarschijnlijk aan je router (hoe oud is die inmiddels...) of de frequentie van je WiFi.

Dan voor je keuze. Belangrijke dingen die een laptop in het segment waar jij naar zoekt duur maken zijn de maat en de batterijduur. Wil je een handzame laptop (13") die je makkelijk meeneemt en een waarvan de accu een volledige werkdag mee gaat, dan zit je al snel in een duur segment (1500 euro) laptop. (Wil je meer met je laptop dan zit het prijsverschil hem vooral in schermkwaliteit, processoren en videokaarten.)

Vind je die dingen niet zo belangrijk, dan kun je voor 600-700 euro al een prima standaardlaptop kopen. Ik ben zelf erg fan van Dell. Gebruik die zowel voor werk als privé. Privé eentje uit de XPS-serie, maar dat is vooral omdat ik ook wat zwaardere fotobewerkings- en renderprogramma's gebruik en een hoge resolutie (3200x1800) wilde. Die zijn aan de dure kant maar perfect voor praktisch alles wat je wil.

De Dell 5xxx serie is denk ik prima voor wat jij wil. Neem een niet al te grote, laat het touchscreen zitten en kies dan wel voor een 500gb SSD-schijf. Over processor hoef je je allemaal niet druk te maken. Tegenwoordig hoeft een full HD-scherm ook niet meer de hoofdprijs te kosten en dat is dan wel de moeite waard als je er veel netflix op kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor alle reacties! Hier kan ik al echt iets mee!

@ Stampertje: Tja, ik ben niet technisch dus misschien is het inderdaad wel heel erg tegenstrijdig wat ik zeg hahaha. Maar ik merk bijvoorbeeld bij mijn huidige laptop en bij de computers op de universiteit dat er soms echt minuten voorbij gaan voordat een bestand geopend is, of windows opgestart. En als ik meerdere schermen tegelijk open heb staan of probeer te openen dan kunnen ze dat eigenlijk niet goed handelen. Dat wil ik dus niet, ik wil een computer die sneller is dan dat. Dat iets gewoon snel opent. Zoals mijn huidige laptop deed toen hij een stuk nieuwer was.

Mijn budget: liefst onder de 600, maar als het echt veel verschil maakt wil ik tot max 1000 gaan. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft helemaal niet technisch te zijn. Helaas worden computers nog steeds verkocht op basis van specs ipv op basis van reële prestaties. Het enige dat relevant is, is wat jij met een computer gaat doen. Maar te veel mensen vinden het nog steeds erg stoer om te laten merken dat ze iets weten van de inhoud van de kast zonder zich een seconde af te vragen waarom die kennis relevant zou zijn.

Vergelijk het met de aanschaf van een auto. Je hebt altijd van die sneue verkopers die je graag laten zien wat er onder de motorkap zit, terwijl je vooral een testrit wil maken om de auto te ervaren in voor jou relevante omstandigheden. Dan lees je wat tests over verbruik, onderhoudskosten en reparatiegevoeligheid, en dan maak je je hooguit nog druk over de kleur. Wie boeit het of je 4, 6 of 7 cilinders hebt? En of je 1 of 2 bougies per cilinder hebt? Interessantdoenerij waar je niets aan hebt.

Dus als je je goede geld gaat uitgeven aan een computer, gewoon dezelfde methode toepassen: even een testritje met de voor jou relevante programma's. Ervaar het toetsenbord, de snelheid, het beeldscherm. Online ervaringen met duurzaamheid e.d. opzoeken, en kijken welke je mooi vindt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik betwijfel ten zeerste of die vlieger op gaat voor computers. Hoe wil je daar een test rit mee maken? In de winkel staan ze op zo'n demo programma en kun je een beetje rond klikken. Daar kun je echt niet bepalen welke er snel is en welke niet, dat merk je pas als hij in je huis staat en je je ding er op gaat doen. Als ze nou allemaal wat games, zware excels, wat programma's die rekenkracht vereisen etc hadden geïnstalleerd (en dan allemaal dezelfde op dezelfde settings), dan zou die methode heel nuttig kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
29-10-2018 15:09
Ik betwijfel ten zeerste of die vlieger op gaat voor computers. Hoe wil je daar een test rit mee maken? In de winkel staan ze op zo'n demo programma en kun je een beetje rond klikken. Daar kun je echt niet bepalen welke er snel is en welke niet, dat merk je pas als hij in je huis staat en je je ding er op gaat doen. Als ze nou allemaal wat games, zware excels, wat programma's die rekenkracht vereisen etc hadden geïnstalleerd (en dan allemaal dezelfde op dezelfde settings), dan zou die methode heel nuttig kunnen zijn.
Precies. De verkopers doen er alles aan om je met onzinnige en irrelevante technische specs dood te gooien, en om te voorkomen dat je serieus ontdekt hoe goed een apparaat is. En wat is het gevolg? Dat mensen zich er voor verontschuldigen dat ze niet technisch zijn, dat ze toch vrij veel geld uitgeven aan een ding dat ze nauwelijks begrijpen en waarover ze geen nuttige vragen durven te stellen want dat hoort niet. Je hoort met die verkoper te kunnen praten over HDD en SSD, over i5 en i7, enzovoort enzovoort. Belachelijke kul, door verkopers in stand gehouden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
@ Stampertje: dat is toch niet tegenstrijdig? Ook al gebruik je je computer alleen maar voor studie of spelletjes, dan wil je toch nog steeds een snelle computer!

Verder lees ik mee want ik zie erg veel nuttige tips!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
29-10-2018 15:55
Precies. De verkopers doen er alles aan om je met onzinnige en irrelevante technische specs dood te gooien, en om te voorkomen dat je serieus ontdekt hoe goed een apparaat is. En wat is het gevolg? Dat mensen zich er voor verontschuldigen dat ze niet technisch zijn, dat ze toch vrij veel geld uitgeven aan een ding dat ze nauwelijks begrijpen en waarover ze geen nuttige vragen durven te stellen want dat hoort niet. Je hoort met die verkoper te kunnen praten over HDD en SSD, over i5 en i7, enzovoort enzovoort. Belachelijke kul, door verkopers in stand gehouden.
Maar goed, dat is dus ook waarom ik hier vraag waar ik op moet letten. Omdat ik meer vertrouwen heb in mijn mede forummers dan de verkopers in bijv. de mediamarkt! ;)

En ik wilde hem eigenlijk gaan bestellen bij Coolblue, vanwege hun fantastische klantenservice. Dan kan je niet echt anders dan op specificaties selecteren... Al denk ik er nu wel over om voor zo'n tweedehands laptop te gaan zoals hierboven genoemd is. Daar ga ik nog even naar kijken!
Voor licht gebruik als browsen, filmpje kijken en beetje tikken heb je helemaal geen spectaculaire onderdelen nodig. Zelfs de budgettair verantwoorde hardware van tegenwoordig is vaak al (meer dan) voldoende voor simpele taken.

Beste zaken om op te letten is het scherm en het toetsenbord (als je t ding ook echt als laptop gebruikt), want daar maak je wel echt gebruik van.

Kijk anders eens bij de aankoopgidsen op Tweakers of hardware.info

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven