Waarschuwing: wachtwoorden staan online

30-12-2018 19:38 30 berichten
Hoihoi,

Vandaag googelde ik op mijn mailadres. Dit gaf welgeteld één resultaat. Namelijk: die van een website met een lijst van mailadressen en wachtwoorden van een heel groot, bekend social media bedrijf. Waarschijnlijk heeft bijna iedereen die op Viva zit daar ook een account.
Op de lijst waar ik sta, staat ook vermeld in welk land iedere gebruiker achter ieder account woont. In de lijst waar ik sta zijn dat in ieder geval minstens 70 Nederlanders.

Bij afbeeldingen staan tevens foto's van mij die ik afgeschermd op die website heb geplaatst. Dat is best gek, waarom zou iemand die het heeft gehackt het ergens anders op internet zetten, zou je denken?

Ik heb vandaag de politie gebeld, en zij hebben de website waar al die gegevens op staan doorgegeven aan een interne afdeling, zodat hopelijk een corps cybercrime die misschien offline kan halen.
Ook al is dat dweilen met de kraan open, morgen is er misschien weer een nieuwe site waar inloggegevens/wachtwoorden en foto's worden gedumpt.
De politie gaf aan dat het al jaren gebeurt dat websites worden gehackt en accountgegevens op straat liggen, maar omdat er niet veel geld meer te verdienen valt met het verkopen van deze gegevens, ze maar in lijsten op internet ergens worden gedumpt. :(
Ontzettend vervelend. Iedereen kan nu via Google mijn veelgebruikte wachtwoord vinden. Ook zijn mijn foto's die prive moesten zijn niet meer prive.

Ik baal enorm. Het is een hele grote website waar bijna iedereen sinds 2011 of zo op zit. Je denkt dat als je je foto's en dergelijke afschermt dat alleen vrienden die zien. Maar dan blijkt ineens dat die site gehackt is en je wachtwoord en foto's in lijsten op internet staan. :(

Hopelijk kan ik andere mensen waarschuwen! Ik ben nu al uren bezig met overal mijn wachtwoorden veranderen en niet meer in gebruik zijnde accounts op diverse sites verwijderen. (Ik bestel nooit wat bij Wehkamp, had er wel nog een account, die is bv. nu weg)
Maar de gedachte dat als je je social media op "alleen vrienden zet" het veilig is, geldt dus echt niet. :(
Dit is toch oud nieuws?
Lucifer2018 schreef:
30-12-2018 19:39
Dit is toch oud nieuws?
Nee, want gehackte gegevens worden dus nu op internet "gedumpt" in plaats van alleen in beperkte kringen doorverkocht.
Alles aan wachtwoorden en foto's is nu voor iedereen zichtbaar.
Ja joh.
Hystericabericht.
Alle reacties Link kopieren
Joh, je mag Facebook gewoon noemen. Bovendien is dit niet eens zo heel lang geleden in het nieuws geweest.
sombraonline wijzigde dit bericht op 30-12-2018 19:43
0.94% gewijzigd
¡Apagando las luces!
Op welke site heb je je email adres dan gevonden? Er zijn sites waarbij je kunt checken of je email adres en wachtwoord op straat liggen en dus mogelijk in de handen van cybercriminelen zijn.

Zo is LinkedIn jaren geleden gehackt en als mijn email adres op een van die zoeksites invul krijg ik dat dus te zien maar mijn wachtwoord enzo zijn inmiddels al lang veranderd, had LinkedIn ook al meteen gedaan toen ze het ontdekten, dus men kan er weinig mee.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 19:45
6.84% gewijzigd
Mijn e-mail adres gechecked en niks kwam naar boven. Ik zit dus waarschijnlijk niet op die site waar ‘bijna’ iedereen op zit. Ik neem aan dat je facebook bedoelt overigens, en daar heb ik idd geen account.
https://www.rtlz.nl/tech/artikel/413429 ... eer-online

Neem nooit dezelfde wachtwoorden en wissel ze regelmatig.

Of neem geen facebook of instagram. Scheelt ook weer. ;-)
anoniem201612122 schreef:
30-12-2018 19:42
Nee, want gehackte gegevens worden dus nu op internet "gedumpt" in plaats van alleen in beperkte kringen doorverkocht.
Alles aan wachtwoorden en foto's is nu voor iedereen zichtbaar.
Dat was het al veel eerder dit jaar ook al, en daarvoor ook al. Heb je onder een steen geleefd?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het hebt doorgegeven.
En alles is de hacken. Alles. Dat er nog mensen rondlopen die denken dat facebook waterdicht is hebben iets te lang omder een steen geleefd denk ik. Alles wat je zelf online zet is voor een beetje hacker vindbaar. Wil je dat niet? Dan moet je niet meedoen aan dat soort zaken. Simple as that.
Ga je dit in elk topic posten nu? Wat een hysterie.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
30-12-2018 19:42
Mijn e-mail adres gechecked en niks kwam naar boven. Ik zit dus waarschijnlijk niet op die site waar ‘bijna’ iedereen op zit. Ik neem aan dat je facebook bedoelt overigens, en daar heb ik idd geen account.
ik wel, maar niets terug te vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Star² schreef:
30-12-2018 19:46
Ga je dit in elk topic posten nu? Wat een hysterie.
Nou zeg. En ik kan er zelf wat van aluhoedjes en internet, maar dit is zo oud nieuws en goed te voorkomen.
Lucifer2018 schreef:
30-12-2018 19:49
Nou zeg. En ik kan er zelf wat van aluhoedjes en internet, maar dit is zo oud nieuws en goed te voorkomen.

Ja inderdaad.
Star² schreef:
30-12-2018 19:51
Ja inderdaad.
Klopt. Helaas gebruiken heel veel mensen voor veel dingen altijd hetzelfde wachtwoord.
Heb meteen maar even opnieuw gecheckt of er ergens een wachtwoord van mij gelekt is en naast de LinkedIn hack staat er niks nieuws in.
Is je folie op vandaag TO?

digi/hyves-is-nog-online/list_messages/ ... #p29409733
Alle reacties Link kopieren
Daarom zorg ik dat mijn echt belangrijke wachtwoorden niet lijken op forumwachtwoorden (en heel erg ingewikkeld zijn), zodat een gehackte server waar bijvoorbeeld forumgegevens op staan niet leidt tot het bekend worden van bankgegevens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Facebook/WhatsApp/Instagram ript sowieso ál je gegevens en gaat ermee aan de haal. Dat vind je dus wel fijn?!
Het staat op iets van italy cracking en nog een andere site. Maar van wat ik begreep is dit een van de vele dumpplaatsen waar tegenwoordig mensen gehackte gegevens dumpen. En dat is dus via google te vinden.
Bij mij staat op Google mijn Spotifywachtwoord... Dat zou wel een hoop verklaren. Ik probeerde enkele maanden geleden steeds mijn membership op te zeggen, maar kreeg daarna steeds mails met dat het weer een maand verlengd is en betaalde dus voor jan met de korte naam.

Mijn Spotifyaccount heb ik allang verwijderd, dus het maakt allemaal niks meer uit, maar vreemd is het wel. De problemen die ik had met het opzeggen van een abonnement komen dus door een hack.
Magister schreef:
30-12-2018 20:31
Facebook/WhatsApp/Instagram ript sowieso ál je gegevens en gaat ermee aan de haal. Dat vind je dus wel fijn?!
Ik heb zelf geen Facebook of Instagram, maar ik ben ook slachtoffer geworden van een hack waarbij mijn wachtwoord op Google te vinden is. Ook als je social media niet gebruikt kan je slachtoffer worden.
Tegenwoordig moet je overal maar een account voor aanmaken anders kan je de dienst niet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2018 19:55
Daarom zorg ik dat mijn echt belangrijke wachtwoorden niet lijken op forumwachtwoorden (en heel erg ingewikkeld zijn), zodat een gehackte server waar bijvoorbeeld forumgegevens op staan niet leidt tot het bekend worden van bankgegevens.
Ingewikkelde wachtwoorden maakt tegenwoordig niet zo veel meer uit. De software die gebruikt worden om te hacken weet het verschil niet tussen bestaande woorden en willekeurige combinaties van karakters. Ingewikkelde wachtwoorden hebben alleen zin als iemand een account van een persoon wil hacken die hij kent.
Sara9876 schreef:
01-01-2019 21:37
Ingewikkelde wachtwoorden maakt tegenwoordig niet zo veel meer uit. De software die gebruikt worden om te hacken weet het verschil niet tussen bestaande woorden en willekeurige combinaties van karakters. Ingewikkelde wachtwoorden hebben alleen zin als iemand een account van een persoon wil hacken die hij kent.
Dat heb ik dus met het wachtwoord dat ik op Spotify had. Ik heb dat wachtwoord nooit ergens anders voor gebruikt en het was een soort code, toch kon het snel gevonden worden. Dat Spotify-account heb ik in de zomer aangemaakt en de lijst waar mijn wachtwoord op staat is in september geupload.
Het maakte dus helemaal niet uit wat voor een wachtwoord ik had, de beveiliging van Spotify zelf was kennelijk onvoldoende om deze hack te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven