Digitale tv niet synchroon

02-01-2019 20:22 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje hebben we digitale televisie (mohicanen enzo :proud:) en nou valt me op dat het geluid vaak niet synchroon loopt met het beeld. Is dat een normaal verschijnsel bij digitaal kijken? En hij hapert soms ook. Vraag me af of iedereen dat heeft!

Shoot!
Such fun!1
Dan moet je even iets meer vertellen over hoe je digitale tv kijkt. Wie is je provider en wat heb je zoal aan apparatuur?
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet normaal.

Bel je TV-provider. Althans: dit gaat over live-tv? Niet over DVD/Blueray, neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
Dat het af en toe een beetje hapert komt me wel bekend voor maar dat het niet synchroon loopt herken ik niet; dat heb ik af en toe alleen met het terugkijken van programma's op de Ipad.

Wat dan wel weer grappig is: boven kijken we nog analoog en dat loopt ongeveer een halve minuut voor; daar weet je eerder dat Daphne Schippers of Sven Kramer goud hebben gewonnen dan beneden!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Het kan al zoiets simpels zijn als een slecht HDMI-kabeltje maar daarvoor hebben we eerst iets meer info nodig.
Alle reacties Link kopieren
We kijken via de kabel en zitten bij Ziggo. De hdmi-kabel kregen we van Ziggo, die is gloednieuw.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
We merken het overigens op beide tv's, daarom vroeg ik me af of het een algemeen verschijnsel is.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
02-01-2019 20:41
We kijken via de kabel en zitten bij Ziggo. De hdmi-kabel kregen we van Ziggo, die is gloednieuw.
Waarom heb je een HDMI-kabel om TV te kijken?

Dat begrijp ik alleen als je een oude TV hebt zonder ingebouwde DVB-C-tuner ...
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
02-01-2019 20:43
Waarom heb je een HDMI-kabel om TV te kijken?

Dat begrijp ik alleen als je een oude TV hebt zonder ingebouwde DVB-C-tuner ...

Inderdaad, de tv is zo'n 7/8 jaar oud.
Such fun!1
MarindaH schreef:
02-01-2019 20:41
We kijken via de kabel en zitten bij Ziggo. De hdmi-kabel kregen we van Ziggo, die is gloednieuw.

Oké, dat is alvast mooi. Heb je ook een audiosysteem aangesloten of zit het kastje van Ziggo rechtstreeks aangesloten op de tv?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
02-01-2019 20:45
Oké, dat is alvast mooi. Heb je ook een audiosysteem aangesloten of zit het kastje van Ziggo rechtstreeks aangesloten op de tv?

In de huiskamer gaat de kabel naar de mediabox. De hdmi-kabel gaat van de mediabox naar de tv.

In de slaapkamer gaat de kabel in de ontvanger en zitten er een hdmi- en scartkabel naar de tv (ik weet ook niet waarom allebei!).
Such fun!1
MarindaH schreef:
02-01-2019 20:56
In de huiskamer gaat de kabel naar de mediabox. De hdmi-kabel gaat van de mediabox naar de tv.

In de slaapkamer gaat de kabel in de ontvanger en zitten er een hdmi- en scartkabel naar de tv (ik weet ook niet waarom allebei!).

Die kabel wordt ergens gesplitst dus? Mogelijk is het signaal daardoor te zwak. Dat zou ook de haperingen verklaren.

Hier staan wat dingen die je kunt nakijken:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... ntroleren/
Alle reacties Link kopieren
Dank je Rik, hier gaan we naar kijken!

In ieder geval interessant om te weten dat het dus niet normaal is.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb wel dat twee tv's niet synchroon lopen zodat je een echo hoort als je tussen die twee tv's in staat. Dat kan wel een halve seconde verschil zijn.

Ik zal er eens op gaan letten wat dat is als ik ruim in mijn vrije tijd zit want er zijn niet zoveel opties.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het gaat bij mij niet om de twee tv's onderling, maar dus geluid dat niet synchroon loopt met beeld.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Een enkele keer hebben wij dat ook (Caiway), het helpt om dan even naar bv Ned1 te schakelen en dan weer terug waar je naar aan het kijken was.
Het heeft iets met de smartcard te maken.

Succes
Niet zeuren, gewoon poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens je tuner te resetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus geen smartcard en ik denk ook geen tuner? De mediabox resetten zou het dan moeten zijn... en de digitale ontvanger in de slaapkamer. Ik vind het maar vreemd.
Such fun!1
De mediabox resetten zou je kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat het is. Ziggo stelt het zelf overigens ook voor:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... synchroon/
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het. Ik vind het maar raar hoor, ze zijn tenslotte pas net aangesloten en 'gereset'. En het loopt dus niet altijd a-synchroon.
Such fun!1
Het kan ook per zender en per programma verschillen. Sommige programma's worden in Full HD uitgezonden en andere in gewoon HD. Dat eerste vergt wat meer van de tv dan het laatste.

Heb je al eens bij de instellingen van je tv gekeken of er wat dingen zijn die je uit kunt zetten? Mijn tv heeft allerlei foefjes om de beeldkwaliteit te verbeteren maar dat kost natuurlijk wel allemaal rekenkracht. Soms loopt het allemaal net wat soepeler als je die dingen uit zet.
Maar ik denk eigenlijk nog steeds dat het met het signaal te maken heeft, aangezien je het probleem op beide tv's hebt.
Heb je al geprobeerd om de splitter ertussenuit te halen en de tweede tv dus even weg te laten? Als dat helpt dan weet je waar het probleem zit.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
03-01-2019 18:29
Maar ik denk eigenlijk nog steeds dat het met het signaal te maken heeft, aangezien je het probleem op beide tv's hebt.
Heb je al geprobeerd om de splitter ertussenuit te halen en de tweede tv dus even weg te laten? Als dat helpt dan weet je waar het probleem zit.

Zouden we kunnen proberen inderdaad. Het lastige is alleen dat het nou ook weer niet elke dag gebeurt. Wordt lang testen dus :proud:

Dank voor het meedenken!
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven