Foto bewerken naar zwart/wit met kleuraccent

07-01-2019 12:20 9 berichten
Ik zou graag een hele mooie foto willen laten afdrukken op posterformaat. Het doel is om de gehele foto in zwart/wit te hebben, met enkel een paar kleine kleuraccenten van bepaalde 'onderdelen'. (zoals bijvoorbeeld alleen blauwe ogen, of een groene boom)

Heeft iemand hier handige tips voor? Ik heb zelf al gegoogled op foto bewerken, maar kom dan alleen op standaard bewerkingsites uit.

Wie o Wie kan mij het juiste advies geven?

Alvast bedankt!
Selective coloring. Ik heb er ervaring mee in Photoshop en Lightroom. De meeste foto's worden niet omgezet in zwart/wit, maar in grijswaarden, omdat dat een mooier effect geeft.

Ken je een fotograaf of iemand die in elk geval verstand heeft van fotobewerking?
Nee, maar ik ga alvast even kijken naar jouw opties. Heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Dit doe ik door te werken in twee 'lagen'.
Eén laag maak je zwart/wit, in de andere - gekleurde - laag 'gum' je alles weg wat je zwart/wit wilt hebben, en laat alleen het/de gekleurde deel/delen staan. Daarna voeg je die twee lagen samen en krijg je het gewenste resultaat.
Hoe je moet werken in lagen hangt af van het fotobewerkingsprogramma waar je mee werkt.

Afgezien van deze bewerkingen: is je foto kwalitatief goed genoeg om af te drukken op posterformaat?
Joyce48 schreef:
07-01-2019 12:32
Dit doe ik door te werken in twee 'lagen'.
Eén laag maak je zwart/wit, in de andere - gekleurde - laag 'gum' je alles weg wat je zwart/wit wilt hebben, en laat alleen het/de gekleurde deel/delen staan. Daarna voeg je die twee lagen samen en krijg je het gewenste resultaat.
Hoe je moet werken in lagen hangt af van het fotobewerkingsprogramma waar je mee werkt.

Afgezien van deze bewerkingen: is je foto kwalitatief goed genoeg om af te drukken op posterformaat?
Dat is een manier. Het kan ook op andere manieren.

Ze vereisen vaak wel een programma wat je aan moet schaffen en enige ervaring mee moet hebben.
Als het goed is wel. Ik heb het net geprobeerd via een site en kreeg geen melding dat de afbeelding niet voldeed. Ik ga er vanavond even rustig voor zitten. Heel erg bedankt!
Je moet dus sowieso een fotobewerkingsprogramma hebben begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-01-2019 12:34
Dat is een manier. Het kan ook op andere manieren.

Ze vereisen vaak wel een programma wat je aan moet schaffen en enige ervaring mee moet hebben.
Ik doe het in Paint.net, een gratis programma.
Kunnen ze dat niet bij de copyshop doen waar je hem laat afdrukken?

De meeste mensen hebben geen professionele fotobewerkingssoftware zoals Photoshop in huis.
In SketchBook kan dat ook, met meerdere lagen werken idd. Is gratis programma en werkt heel makkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven